Citat:
Men det finns inget unikt med det muslimska hatet mot judar. Tidigare i tråden tog jag upp Martin Luthers bok ”Om judarna och deras lögner” och saxade in några citat från den. Har du glömt bort det? Du är väl inbiten lutheran? Och vad judarna har att säga om gojer som du i Talmud har du förstås aldrig tagit del av.
Jag är framför allt svensk lutheran. Det är knappast sensationellt att ett folk/religion/ideologi/osv har skriftliga uttalande om hur dåliga "de andra" är. Har Du läst Marx antisemitiska uttalanden? Det är betydligt viktigare vad som görs, och där kan vi se oerhörda olikheter mellan olika länder, grupper osv.
Citat:
Bara det att USA och Israel stöttat IS och bekämpat Syrien och Iran som i sin tur bekämpar IS och annan islamism. Detta är inte komplicerat alls utan ett väldigt tydligt mönster. USA har en lång tradition av att stödja islamister. Som föregångarna till talibanerna i Afghanistan, mujahedin, på 1980-talet.
Visst lider USA av att få konstiga sängkamrater när man tror att fiendens fiende är ens egen vän. Så fungerar det inte alltid. Därför man hellre göra som britterna gör och agera mera intressepolitiskt.
Citat:
Det jag kritiserar är din åsikt att politik är ett legitimt verktyg. Här avses då institutionaliserad politik så du slipper köra någon pilpul om definition. Med det sagt så är politik som kan uppstå på exempelvis företag alltid betraktad som destruktiv för verksamheten. Politik drar till sig de sämsta och korrumperar de bästa. Därför bör man som konservativ verka för ett avpolitiserat samhälle och inte bejaka politiken som du gör och därmed spela vänstern i händerna.
Man kan inte avpolletera ett samhälle - men man lågpolitisera, t ex genom att överlåta mera till individer och familjer, och kanske stundom till civilsamhället. Att inbilla sig att man kan ha ett apolitiskt samhälle är en dagdröm.