Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-06-06, 23:49
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Lite mer information om rödvinssossarna som styr i skuggan i Göteborg...

https://www.expressen.se/nyheter/alv...a-politikerna/

Citat:
Carl-Johan Korsås själv hänvisar alla frågor om uppdraget till uppdragsgivaren Älvstranden.

Men hans chef Roger Hällhag, vice vd för Rud Pedersen public affairs i Sverige, beskriver uppdraget som bredare än bara "bollplank och avlastning".
  • Det handlade om rådgivning och att ha dialog med kommunen, säger han.
  • Det är ett uppdrag vi har haft och som vår medarbetare utfört.
  • Det är vi som företag som har haft det här uppdraget av Älvstranden.
  • Det är också vad som framgår av avtalshandlingarna.

Citat:
Men Älvstrandens vd Lena Andersson reagerar starkt då hon får frågor om hur hon ser på att anlita en pr-byrå för att bemöta politikernas avvecklingsplaner.

Hon beskriver det påståendet som en del av en "fantasivärld".
- Vi har inte anlitat någon jädra pr-byrå, vi har frågat efter en senior konsult som kan kommunala bolag och som kan det som försiggår i den kommunala verksamheten för att kvalitetssäkra det materialet vi ska lämna in, säger Lena Andersson.

Varför anlitades han?
- Eftersom ägarna ifrågasatte oss och talade öppet om avveckling blev medarbetarna oroliga.

På vilket sätt ifrågasätta?
- Man gjorde en utredning för att se om man skulle avveckla oss, det var inget hymmel med det. Ägaren satte oss under ifrågasättande.

Citat:
- Jag har ingen aning om när jag har haft kontakt med honom, säger Lena Andersson och uppger att Carl-Johan Korsås sedan flera år tillbaka finns i hennes nätverk.

- Han har varit en person av många som jag har i mitt nätverk. En person jag tagit någon lunch med och sådana saker. Men vi har inte pratat om det här jobbet innan vi skickade ut förfrågan till konsultmäklarna.

Citat:
Den budgeterade kostnaden för att anlita Rud Pedersen i arbetet med utredningen om Älvstrandens avveckling var på 400 000 kronor exklusive moms

Citat:
Den andra konsulten var budgeterad till 300 000 kronor exklusive moms

700 000 kronor exklusive moms motsvarar två heltidsanställda svensktalande undersköterskor under ett år...

Addendum:
Direktör Hällhag är en gammal bekant. Jag är ganska säker på att jag för länge sedan har läst att Roger Hällhag kom in på Handels i Stockholm genom samma VIP-ingång som Magdalena Andersson. VIP-ingången för yngre politiker, där gymnasiebetyg inte är så viktiga. Betydligt viktigare är referenser och att vara ett framtidslöfte inom sossarna. Familjen Wallenberg vet vad de gör...

Hur som helst -- sossar är det hela vägen ner!
Senast redigerad av Bertil.Lundin 2023-06-06 kl. 23:52.
Citera
2023-06-07, 18:58
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Det är sossar...

Citat:
Älvstranden rekryterar kommunikationschef från HSB

hela vägen...

Citat:
Älvstranden plockar vd från HSB

ner...

Socialdemokratiska HSB-maffian i Älvstranden är nu äntligen terminerad! Åtminstone toppen:

https://www.expressen.se/nyheter/alv...rkad-mutharva/

Citat:
Älvstrandens vd Lena Andersson sparkas efter mörkad muthärva

Citat:
Tidigare i veckan lämnade också bolagets vice vd sin post.

Låt oss anta att Älvstrandens vice vd också fick 4 000 000 kr för att hålla tyst. Totalt har alltså HSB-maffians avgångsvederlag kostat göteborgarna 8 000 000 kr (*). Det motsvarar personalkostnaden för 18 svensktalande undersköterskor...

Antagligen är det nu dags för socialdemokratiska ABF att ta över ledningen av Älvstranden. De har ju en viss övertalighet -- och erfarenhet av grymma fastighetsaffärer med Göteborgs Stad...

Vågar vi gissa att Lena Andersson och resten av HSB-maffian kommer att ansluta till Carl-Johan Korsås på PR-firman Rud Pedersen? De ingår ju i samma nätverk och har stor erfarenhet av skumraskaffärer...

(*)
Förvisso småsmulor, jämfört med vad Älvstranden har bränt av de senaste 10 åren...
Citera
2023-06-08, 20:31
Medlem
Bertil.Lundins avatar
En lång essä av den f.d. stjärnreporten Kenny Genborg:

https://kennygenborg.com/krishanteri...ende-i-ruiner/

Citat:
Krishanteringen lägger Älvstrandens förtroende i ruiner

Citat:
Det som hände på Älvstrandens kontor fredagen 2 juni 2023 måste vara svenskt rekord i misslyckad krishantering i en offentligt ägd verksamhet.

Citat:
Nu förstärktes bilden av att det inte står rätt till i bolaget. Och det är det allra allvarligaste i den här affären.

Citat:
Älvstrandens kommunikationschef Ann Törnblom verkar inse vidden av bolagets självdestruktiva beteende. Jag bad om hennes kommentar, och hon svarade att hon tycker att hanteringen av media blev olycklig efter informationen som bolagets styrelseordförande lämnade vid pressträffen.

Citat:
– Att alla fick göra en intervju, eller så skulle ingen fått göra en intervju med respekt för vad tidigare vd fått vara med om under dagen

Citat:
Ansvaret ligger hos ordföranden

Citat:
Inte vilket bolag som helst

Citat:
Styrelsens protokoll från det dramatiska mötet 2 juni lär knappast lugna ner dem som känner oro över hur det står till med Älvstrandens affärer. Där framgår att bolaget ska göra en uppdaterad riskanalys av de sex största projekten med anledning av vad som blivit känt genom kommunens visselblåsarfunktion.

Citat:
Den förre M-riksdagsledamoten Hans Rothenberg är inne på detta spår i ett instagraminlägg som tycks vara skrivet i någon grad av raseri.

Citat:
Vi noterar också att två styrelseledamöter ville avvakta med beslutet att kicka vd för att få tid att analysera konsekvenserna och bereda frågan ytterligare.
Citera
2023-11-13, 17:37
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Såg den här rubriken:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/

Citat:
Kommunala bolaget byggde solceller – på egna chefens padelhall
Vd: ”Ser det inte som ett bekymmer”

Och kom att tänka på Älvstrands-Glenn...

Men nyheten visade sig handla om politiker, tjänstemän och entreprenörer i Lysekil och Munkedal. Någon annan, som är insatt i de lokala förhållandena, borde starta en ny tråd om Lysekil...

Men hur har det gått för Älvstrands-Glenn?

Är han dömd än?

Har han tvingats lämna tillbaka sin padelhall till Göteborgs Stad?

Och hur har det gått för den gamla ledningen?

Vad gör den gamle vd:n? Hon från socialdemokratiska HSB... PR-firma?

Vad gör den gamle vice vd:n? Hon från socialdemokratiska HSB... Blivande ny vd?

Vem är vd för Älvstranden nu för tiden?
Citera
2023-12-17, 13:28
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Någonting säger mig att den här rättegången kommer att få extra bevakning...

https://twitter.com/The_Olsson/statu...73369717477440

Citat:
Daniel Olsson
@The_Olsson
Kommunala Älvstrandens ledning polisanmälde aldrig mutorna i egna verksamheten. Istället polisanmälde de reportern som avslöjade mörkandet - dvs jag.
Nu läggs utredningen ned.

Citat:
…men rättegången för 16 fall av mutbrott som Älvstranden ville mörka, den sker i vår. Bra att rättssystemet ser skillnad på å ena sidan repressalier mot granskande journalistik och å den andra: misstänkt korruption i skattebetalarnas verksamheter.
Citera
2024-01-08, 15:39
Medlem
Någon som sitter på målnummer?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback