2024-01-07, 17:31
Medlem
Inte roliga nånstans. Ogillar allt med töntgänget ... ALLT.
Och alldeles särskilt Schyffert. Fy faan ...
Citera
2024-01-07, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Nej, Galenskaparna (med After Shave) är inte torr Svensson-humor.

I betydelsen att Svensson är medianen av svenskar. Och median-svensken har inte läst på Högskola/Universitet.

Galenskaparna står för studenthumor. Student som i att läsa på högskola/universitet. Så kallad sudentikos humor.

Som KTH:s Blandaren. Absurd smal humor. Henrik Schyffert skulle älskat det om han var bildad och läst på KTH eller Chalmers.

Det är din personliga åsikt och är ej faktabaserat.
Du menar att Galenskaparnas humor är mer "Vuxen"?
Citera
2024-01-07, 17:47
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptdweller
Det är din personliga åsikt och är ej faktabaserat.
Du menar att Galenskaparnas humor är mer "Vuxen"?
Absolut inte ” faktabaserat”. Finns ens ” faktabaserad” humor?

Är humor inte alltid ”erfarenhets-baserad”?

Det är nog därför Galenskaparna inte funkade på mig innan jag läste på universitetet.

Jag hade inte tagit till mig en vidare värld.

Men det var nog bara jag.
Citera
2024-01-07, 17:50
Avslutad
Citat:
Absolut inte ” faktabaserat”. Finns ens ” faktabaserad” humor?

Är humor inte alltid ”erfarenhets-baserad”?

Det är nog därför Galenskaparna inte funkade på mig innan jag läste på universitetet.

Jag hade inte tagit till mig en vidare värld.

Men det var nog bara jag.

Du klarar ju inte ens av att tolka det jag faktiskt skrev fast du pluggar på Universitet.
Grattis
Citera
2024-01-07, 17:51
Medlem
Stark-Senaps avatar
Karaktären Tommy Bohlin är jag säker på att jag sett i ett annat humorprogram redan på 80-talet.
Är det någon mer som kommer ihåg detta (eller har jag drömt..)?
Citera
2024-01-07, 18:05
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptdweller
Du klarar ju inte ens av att tolka det jag faktiskt skrev fast du pluggar på Universitet.
Grattis
Jag har inte pluggat på universitetet på över 25 år.

Vad ska jag ”tolka”?

Varför ska jag behöva ”tolka”?

Skriv så mottagaren förstår. Det är grunden i alla kommunikation.

Om jag missuppfattar så får du omformulera dig. Det är grunden i all kommunikation.

”Du klarar ju inte ens av att tolka det jag faktiskt skrev”

Mycket enfaldigt. Lyft dig.
Citera
2024-01-07, 18:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Karaktären Tommy Bohlin är jag säker på att jag sett i ett annat humorprogram redan på 80-talet.
Är det någon mer som kommer ihåg detta (eller har jag drömt..)?
Har för mig det också. Det var väl helt en karaktär påhittad skriven och utförd av Inde.
Minns nåt gammalt klipp där Tommy försöker öppna ett makaronpaket,men hittar inte det längre nånstans

Sen hamnade väl mycket Tommyklipp som extranummer på DVD senare.
Det är där de roligaste klippen finns tycker jag.

https://m.youtube.com/watch?v=x4prU_lo-4o

Annat bra extra Inde klipp ifrån Torsk på Tallin.

https://m.youtube.com/watch?v=dkJGit85oGI&t=2s
Citera
2024-01-07, 18:39
Medlem
Castafioresjuvelers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Var för ung för att hänga med på den tiden. Vet du vad för typer Lokko o Schyffer va på 90-talet? Var de lika pk då? Har mer fått känslan av att de var hippa popkulturmänniskor.
I övrigt diggar jag Inde och även Martin Luuk faktiskt, känns som de två står för något icke-konformt, fräscht till skillnad då från Lokko/Schyffert som man bara blir trött av så fort man ser nuförtiden.
Det var ocoolt att vara politiskt över huvudtaget på den tiden. Man skulle inte ha några starka åsikter om någonting utan bara göra eyerolls och hånflina när någonting talades om på allvar. Schyffert o Lokko gjorde detta med bravur på 90-talet.

Håller med om Luuk. Inde tycker jag mest synd om då han uppenbarligen mår fruktansvärt dåligt, men den känslan är i varje fall någonting genuint i jämförelse med strategiska posörer som Lokko.
Citera
2024-01-07, 19:10
Avstängd
pojkpingiss avatar
Var inte Indes karaktär Tommy Bohlin med som stående inslag i något ungdomsprogram åren innan Killinggänget bildades, eller har jag rört ihop det?
Citera
2024-01-07, 19:35
Avslutad
Citat:
Jag har inte pluggat på universitetet på över 25 år.

Vad ska jag ”tolka”?

Varför ska jag behöva ”tolka”?

Skriv så mottagaren förstår. Det är grunden i alla kommunikation.

Om jag missuppfattar så får du omformulera dig. Det är grunden i all kommunikation.

”Du klarar ju inte ens av att tolka det jag faktiskt skrev”

Mycket enfaldigt. Lyft dig.

Jag syftar på att din kommentar angående vilken typ av humor Galenskaparna är, ej är faktabaserat utan din egna personliga tolkning... inte att humorn ej är faktabaserad
Citera
2024-01-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Schyffert var väl mest en person som skulle vara "inne", jag tror inte han var politisk då. Lokko däremot skrev ju för tidningen Pop, som jag läste en del på den tiden. Tidningen och Lokko var väldigt aktiva ett tag i att förespråka svart musik. Det var Lokko och ett par kvinnor som hela tiden höll på med att stämpla vit musik som "stel", "bredbent" osv, medan svart musik "svängde", "hade själ" osv. De pushade även väldigt mycket för soul och hip-hop. Det är lite intressant för på den tiden var jag extremt pk och t.o.m. vänsterextrem, men jag gillade bara inte det "svarta" inom musiken de hela tiden tjatade om och hyllade. Faktum är att det var Pop som för första gången fick mig att tänka i rastermer. Musiken jag gillade var VIT och musiken och influenserna jag tyckte förstörde musiken jag gillade var SVART. Det var många artister som på den här tiden försökte ta in "svarta" influenser, förmodligen pga av att Pop var en tidning med mycket inflytande och "cred", så de här tankarna spred sig liksom inom musikvärlden. Det förstörde mycket, tyckte jag, när allt skulle "svänga". Helt plötsligt skulle alla band "rocka" och alla hade influenser från "60-tals-soul" och yada yada. Fan så många bra band som förstördes av att försöka ta in "svarta" influenser i sin underbara vita musik. Jag lägger en del skuld på Pop för det.

Jag vet inte om Lokko höll på med den här tidiga woke-grejen för att han var politisk, eller om det var för att alla musikjournalister från England och USA som han kopierade höll på med det, och han helt enkelt ville vara mest inne. I vilket fall så fanns det helt klart en politisk aspekt av det han grejade med. Och med tanke på hans uttalanden i dokumentären är han fortfarande kvar i det där.

Som jag minns det såg/ser sig väl Lokko som en ambassadör för ”god smak” både gällande musik och mode. Gustavsson beskriver det rätt roligt i sin biografi.

Tycker folk verkligen ska läsa den. Något jag verkligen fastnade för är lokkos förord till boken som beskriver hur den som för stunden i Killinggänget behövde gruppen mest automatiskt fick lägst rang =)
Citera
2024-01-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rofer
Ja precis, det verkar ju vara en superfingerande grupp med supermuppen Schyffeln i spetsen. Är övertygad om att ifall han aldrig varit med så hade vi haft dubbelt så många (roliga) filmer och serier vid det här laget.
Nja det blev ju inget om inte han drog i tåtarna. Då hade någon annan ledare fått hoppa in i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in