2024-01-06, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Det där har jag läst att man inte ska ta för givet. Jag har läst om ett fall med en som hade tre års leasingavtal som fått betala för reparation då den två-åriga garantin gått ut.

Helt rätt, menade självfallet att leasingen skall sträcka sig längst till nybilsgarantins slut. Och självfallet skall man sätta sig in i vad onormalt slitage menar samt vad det kan evt kosta en.

Men i detta här fallet tycker jag att en leasingbil är det dummaste. Kostar en del slantar och så tänkte ts bara använda den ibland, så bortkastade pengar.
Citera
2024-01-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Haha, jag tror du ska lämna räknandet åt någon annan ...reflekterar du inte ens i det orimliga i att det skulle ta 83 år att amortera ett lån på 100k när man amorterar 12k om året?

Oavsett så är det så att om de har behov av en bil och det förhöjer deras livskvalitet så är det väl inte orimligt att lägga några tusen i månaden på det om de känner att de har råd med det.

Det kommer inte att AVSEVÄRT försämra deras ekonomi, och att jämföra en bil för 100k med ett privatflygplan är ju bara bizarrt och helt verklighetsfrämmande.

Hahahahaha kan hålla med om att min matte här sög, antigen jag som var trött eller så var jag tank spridd.

Jag jämförde det på det sättet att om man inte har en gräns, varför inte bara fortsätta. Om dom kan rättfärdiga att dom behöver en bil för dom ska hälsa på föräldrarna kanske 1-2ggr/veckan så kan man rättfärdiga detta -> "vi åker ju utomlands 1 gång per år, så vi borde skaffa privat flygplan så slipper vi köpa biljetter hela tiden".

Dom åker kommunalt till sina arbeten, vilket indikerar starkt på att dom inte har ekonomin att äga bil för om dom hade haft råd så hade dom köpt det nog tidigare för öka sin livskvalité som du pratade om.

Bensin att åka till föräldrar fram och tillbaks 102kr (räknar 60km fram & tillbaks), låt oss säga 2ggr/veckan så 204kr/veckan och 816kr/mån.

Det är en MASSA, MASSA, MASSA extra kostnader som kommer med bil som folk inte tänker på.

Bensin 816kr/mån
Bilparkering 1000kr/mån
Bilförsäkring 350kr/mån
Bil lån amortering 166kr/mån (räknar på 100k lån)
Bil ränta på lån 833kr/mån (räknar på 100k lån och 10% ränta)

= 3165kr/mån

Sen finns det reparationer/underhåll man måste göra och fordonsskatt och nog massa andra saker också.
Citera
2024-01-06, 15:30
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Hahahahaha kan hålla med om att min matte här sög, antigen jag som var trött eller så var jag tank spridd.

Jag jämförde det på det sättet att om man inte har en gräns, varför inte bara fortsätta. Om dom kan rättfärdiga att dom behöver en bil för dom ska hälsa på föräldrarna kanske 1-2ggr/veckan så kan man rättfärdiga detta -> "vi åker ju utomlands 1 gång per år, så vi borde skaffa privat flygplan så slipper vi köpa biljetter hela tiden".

Dom åker kommunalt till sina arbeten, vilket indikerar starkt på att dom inte har ekonomin att äga bil för om dom hade haft råd så hade dom köpt det nog tidigare för öka sin livskvalité som du pratade om.

Bensin att åka till föräldrar fram och tillbaks 102kr (räknar 60km fram & tillbaks), låt oss säga 2ggr/veckan så 204kr/veckan och 816kr/mån.

Det är en MASSA, MASSA, MASSA extra kostnader som kommer med bil som folk inte tänker på.

Bensin 816kr/mån
Bilparkering 1000kr/mån
Bilförsäkring 350kr/mån

= 3165kr/mån

Sen finns det reparationer/underhåll man måste göra och fordonsskatt och nog massa andra saker också.

3165/kr i månaden är inte mycket i transport kostnader. Skiter sig livet kan man ändå bo i en bil. Går elen i extrem kyl så kan man sätta sig i bilen och värma sig. I dessa tider kan man inte förlita sig på kollektivtrafiken.
Citera
2024-01-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong

Bensin 816kr/mån
Bilparkering 1000kr/mån
Bilförsäkring 350kr/mån

= 3165kr/mån

Det är fortfarande helt orimligt att jämföra med något som kostar 100-tals miljoner som ytterst få har råd med (och inte nämnvärt underlättar semesterresan heller) med en bil som majoriteten har i sin ägo och som anses som ett normalt bruksföremål i dagens samhälle.

Att de inte har bil idag behöver ju inte bero på att de inte har råd, utan inte har haft behov. Nu när de får barn så har de behovet. Är väl inget konstigt att ens behov ändras i livet. Jag hade ingen bil de första åren i arbetslivet heller (bodde 1 km ifrån arbetsplatsen), men när behovet växte köpte jag en.

Klart det kostar några tusen, men hur mycket det påverkar deras ekonomi vet vi ju inte då vi inte sett de siffrorna. Men det är ju inte för att åka till jobbet de behöver bilen, utan främst fritidsaktiviteter.

Jo, jag vet vad bilar kostar, har 4 st, den dyraste bara för att det är roligt.
Citera
2024-01-06, 16:05
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kan inte komma på nått annat som förlorar så mycket i värde som en vanlig svenne bil...

Historiskt sett Ja, men dom senaste åren Nej.
Citera
2024-01-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
3165/kr i månaden är inte mycket i transport kostnader. Skiter sig livet kan man ändå bo i en bil. Går elen i extrem kyl så kan man sätta sig i bilen och värma sig. I dessa tider kan man inte förlita sig på kollektivtrafiken.

Sen tar bensinen slut och bilen stängs ner och vips så har man frusit ihjäl för det var -20 grader ute.

Dessutom är dom 3 personer så blir trångt i en bil.

Utöver det så verkar dom inte ha haft nåt problem med kollektivtrafiken hittills i alla fall.
Citera
2024-01-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det är fortfarande helt orimligt att jämföra med något som kostar 100-tals miljoner som ytterst få har råd med (och inte nämnvärt underlättar semesterresan heller) med en bil som majoriteten har i sin ägo och som anses som ett normalt bruksföremål i dagens samhälle.

Att de inte har bil idag behöver ju inte bero på att de inte har råd, utan inte har haft behov. Nu när de får barn så har de behovet. Är väl inget konstigt att ens behov ändras i livet. Jag hade ingen bil de första åren i arbetslivet heller (bodde 1 km ifrån arbetsplatsen), men när behovet växte köpte jag en.

Klart det kostar några tusen, men hur mycket det påverkar deras ekonomi vet vi ju inte då vi inte sett de siffrorna. Men det är ju inte för att åka till jobbet de behöver bilen, utan främst fritidsaktiviteter.

Jo, jag vet vad bilar kostar, har 4 st, den dyraste bara för att det är roligt.

Citat:
Jag och min sambo har insetts vi skulle behöva skaffa bil. Vi har en bebis och eftersom vi har föräldrarna en liten bit bort skulle en bil vara smidig iom att vi mer frekvent kommer åka och träffa våra respektive föräldrar. Främst för detta ändamål, men kommer också vara smidigt i samband med semestrar eller utflykter.

Dom har insett att dom behöver skaffa bil helt plötsligt, så verkar som dom har inte behövt bil för XX år och sen vips när dom får bebis så behöver dom en bil.

Dom pratar om att det vore smidigt i samband med semester/utflykter så frågan då är har dom inte haft NÅGRA ALLS semestrar/utflykter hittills?

Om nej och dom har haft semestrar/utflykter tidigare, varför skaffade dom inte en bil i det förflutna för göra det smidigare då?

Om ja till inga innan, varför ska det ändras helt plötsligt? Tänker dom att dom ska åka runt med en liten unge på 1-2 år som kommer komma ihåg allt dom ser?

Tror nån av om här är anledningar dom vill skaffa bil:

Mer troligt att dom vill jämföra sig med andra människor och därför skaffar sig bil.

Eller bruden har gått upp i vikt med graviditeten och blivit latare så hon sätter press på mannen att dom ska ha bil, så hon har enklare vardag för hon är överviktig nu och blir trött av att promenera.

Skaffar bilen bara för lyxa till vardagen och använder bebisen som en undanflykt för det.

Kan erkänna att jag läste inte allt i doms första post men nu när jag läser så blir det mer och mer idiotiskt för dom att skaffa bil.

Citat:
eftersom vi har föräldrarna en liten bit bort skulle en bil vara smidig iom att vi mer frekvent kommer åka och träffa våra respektive föräldrar.

Vanligaste bilsträckan lär bli Sundbyberg- Uppsala och Sundbyberg - Lidköping.

Sund - Uppsala 65km och Sund - Lid 352km så 110,5kr-595kr åka till nåt av ställena ENA hållet.

Hur ofta tror du det kommer hända att dom åker till Lid? Kanske MAX 1 gång per månad? 1 gång per 3 månader?

Desto mindre gånger desto ovärt det är eftersom dom kommer ha en MINIMUM kostnad på XXkr/mån oavsett om bilen står stila på en parkeringsplats eller om dom åker och hälsar på föräldrarna i Lidköping.

Sen att åka Sund - Uppsala så finns det taxi/bolt eller liknande saker man kan lösa det på.

Citat:
Vi funderar på vad klokaste sättet att finansiera billånet vore. Det bästa alternativet hade förmodligen varit att låna upp på bolånet.

2. Betala bilen kontant. Nackdelen är att då skulle majoriteten av sparpengarna gå åt, de ligger idag och förräntas på räntekonto/börsen inför bostadsköp kanske 3-5 år framåt

Dom bor redan i en bostadsrätt som dom redan har lån på och dom funderar på köpa en större bostadsrätt eller villa om 3-5 år eller möjligtvis en andra bostad.

Så större/fler bostäder och bil måste skaffas också helt plötsligt så konsumera, konsumera, konsumera.

Får mer och mer white trash vibbar ifrån dom, sen helt plötsligt är dom med i lyxfällan.

Dom kanske skulle behöva en bil på riktigt när bebisen blir 5-6 år och ska börja gå i skolan & sporter, medans så kan dom spara minst 3000kr/mån vilket är 36k/år.

Så vips efter 5 år har dom sparat ihop MINST 180k, sen kan dom ha växt i fonder/aktier och vips dom kan köpa en bil UTAN ta lån eller i värsta fall har dom haft pengarna på sparkonto så har dom 180k + XXkr ifrån ränta och dom behöver fortfarande inte ta billån.
Senast redigerad av Major.Armstrong 2024-01-06 kl. 17:08.
Citera
2024-01-06, 19:10
Medlem
Karmans avatar
Den uppenbara lösningen för dig TS är att inte köpa bil. Du bor i Sundbyberg med goda allmänna kommunikationer. Du bör i stället gå med i en bilpool eller hyra bil när du ska åka till era respektive föräldrar vilket väl inte blir mer än max ett par gånger i månaden? Uppsala kan ni ju dessutom med lätthet ta tåg/pendeln till.
Citera
2024-01-06, 19:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
En bil som gått över 20 000 mil är ett lotteri. Bilen är ju värd i princip 0 kr sen.

He, vet en som köpte en XC70 med 30'mil på sig, han fickn1 års garanti, så nej, den handlaren visste nog att bilen skulle häng med en bra stund till
Citera
2024-01-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensannskalman
Hej på er!

Jag och min sambo har insetts vi skulle behöva skaffa bil. Vi har en bebis och eftersom vi har föräldrarna en liten bit bort skulle en bil vara smidig iom att vi mer frekvent kommer åka och träffa våra respektive föräldrar. Främst för detta ändamål, men kommer också vara smidigt i samband med semestrar eller utflykter. Förmodligen kommer bilen inte används tills så där värst mycket fler resor än detta, vi tar till exempel kollektivtrafiken till våra jobb.

Det finns förstås många alternativ här, hyra bil verkar fortfarande dyrt på sikt och bilpool kanske något oflexibelt, men jag har inte helts satt mig in i det. Kanske någon här har några tankar kring det.

Vi funderar på vad klokaste sättet att finansiera billånet vore. Det bästa alternativet hade förmodligen varit att låna upp på bolånet. Men i och med pågående föräldraledighet har vi ansökt om och fått beviljat att pausa amortering av bolånet.
Vi funderar över vilket det mest ekonomiska alternativet vore.

Alternativen som vi ser:
1. Börja amortera igen och låna upp på lägenheten för att finansiera den vägen

2. Betala bilen kontant. Nackdelen är att då skulle majoriteten av sparpengarna gå åt, de ligger idag och förräntas på räntekonto/börsen inför bostadsköp kanske 3-5 år framåt

3 Ta billån

4. Leasa bil

Låna aldrig till bil. Gör ett räkneexempel på den bilen ni vill låna till.
Räkna in allt, parkering, böter, för ni kommer råka ut för det om ni bor i stumpan, försäkring, värdeminskning.
Jag lovar er att ni kommer tjäna på att hyra bil dom där 4 gångerna ni ska åka till Lidköping+ att ni kommer ha pengar till att ta en Uber till utflykterna ni vill åka på.
Citera
2024-01-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensannskalman
Hej på er!

Jag och min sambo har insetts vi skulle behöva skaffa bil. Vi har en bebis och eftersom vi har föräldrarna en liten bit bort skulle en bil vara smidig iom att vi mer frekvent kommer åka och träffa våra respektive föräldrar. Främst för detta ändamål, men kommer också vara smidigt i samband med semestrar eller utflykter. Förmodligen kommer bilen inte används tills så där värst mycket fler resor än detta, vi tar till exempel kollektivtrafiken till våra jobb.

Det finns förstås många alternativ här, hyra bil verkar fortfarande dyrt på sikt och bilpool kanske något oflexibelt, men jag har inte helts satt mig in i det. Kanske någon här har några tankar kring det.

Vi funderar på vad klokaste sättet att finansiera billånet vore. Det bästa alternativet hade förmodligen varit att låna upp på bolånet. Men i och med pågående föräldraledighet har vi ansökt om och fått beviljat att pausa amortering av bolånet.
Vi funderar över vilket det mest ekonomiska alternativet vore.

Alternativen som vi ser:
1. Börja amortera igen och låna upp på lägenheten för att finansiera den vägen

3 Ta billån

4. Leasa bil

Och tro mig, ni behöver ingen bil bara för att ni har en bebis.
Citera
2024-01-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Och tro mig, ni behöver ingen bil bara för att ni har en bebis.
En familj utan bil?
Bara somalier och annat pack som lever så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in