Citat:
Ursprungligen postat av
TyrgilScramasax
Eftersom jag var den som frågade handtrala om vad totalentreprenad och generalentreprenad är för något och vad skillnaden är så känner jag mig delaktig.
Kan du svara på vad är totalentreprenad respektive generalentreprenad. Och vilken skillnaden dem emellan är?
Det finns två huvudsakliga
entreprenadformer:
utförandeentreprenad och
totalentreprenad (beroende på hur man avtalar kan hybrider uppstå).
Entreprenadform reglerar framförallt ansvarsfrågan. Dvs vem som ansvarar för projektering och har funktionsansvar. I en UE är entreprenörens ansvar enbart att utföra, dvs bygga, enligt de handlingar, exv ritningar, som beställaren lämnar över. Beställaren måste alltså själv projektera och ta ansvar för funktion. I en totalentreprenad åtar sig entreprenören att både projektera och bygga. Därmed blir entreprenören ansvarig för att beställarens önskade funktion uppnås.
En
upphandlingsform handlar om sättet beställaren väljer att handla in entreprenör eller entreprenörer. Den vanligaste upphandlingsformen är generalentreprenad som innebär att beställaren handlar in en entreprenör som i sin tur kan köpa in underentreprenörer. En annan upphandlingsform är delad entreprenad. Då köper beställaren in och ingår avtal med flera entreprenörer som ligger i avtal direkt under beställaren och sida vid sida med varandra.
Svårt att förklara. Rekommenderar en kurs i entreprenadjuridik.