2024-01-03, 22:33
Medlem
Kämpendahls avatar
Det här känns som att media gör en höna av en fjäder. Paret Bergström Lij har beställt renoveringen av byggföretaget som lyckades göra hål i ett vattenrör. Byggföretaget vill inte ta något ansvar och därför stämmer bostadsrättsföreningen paret i tingsrätten. Paret företräds av sitt försäkringsbolag. När dom kommer har försäkringsbolaget tillräckligt mycket på fötterna för att i sin tur stämma byggföretaget. Processen känns väldigt onödig.
Citera
2024-01-04, 00:02
Medlem
Förväntar mig att arga snattaren gör en episod av detta..
Citera
2024-01-04, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ungefär det jag skrev.
Total: ett företag har helhetsanssvar för att utföra en entreprenad, och kan välja att handla upp underentreprenörer men det är inget som beställaren har någon delaktighet i. Vid ev. fel, dröjsmål etc är det totalentreprenören som du som byggherre ska driva process mot.

General: ett företag kontrakteras för att samordna och utföra delar av entreprenaden. Beställaren handlar upp övriga entreprenörer direkt men dessa samordnas av GE. Vid ev. fel eller dröjsmål av enskild entreprenör sker tvisten direkt mellan beställare och den berörda entreprenören, GE är inte inblandad (om inte felet beror på dem).

Det absolut vanligaste när det gäller hemrenovering är totalentreprenad.

Du har fått det om bakfoten.
Generalentreprenad är en upphandlingsform och totalentreprenad är en entreprenadform.
Oftast är alla totalentreprenader generalentreprenader, men alla generalentreprenader är inte totalentreprenader.
Citera
2024-01-04, 10:22
Medlem
Ganska dåligt gjort.
Citera
2024-01-04, 17:00
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbursten
Du har fått det om bakfoten.
Generalentreprenad är en upphandlingsform och totalentreprenad är en entreprenadform.
Oftast är alla totalentreprenader generalentreprenader, men alla generalentreprenader är inte totalentreprenader.
Eftersom jag var den som frågade handtrala om vad totalentreprenad och generalentreprenad är för något och vad skillnaden är så känner jag mig delaktig.

Kan du svara på vad är totalentreprenad respektive generalentreprenad. Och vilken skillnaden dem emellan är?
Citera
2024-01-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Eftersom jag var den som frågade handtrala om vad totalentreprenad och generalentreprenad är för något och vad skillnaden är så känner jag mig delaktig.

Kan du svara på vad är totalentreprenad respektive generalentreprenad. Och vilken skillnaden dem emellan är?

Det finns två huvudsakliga entreprenadformer: utförandeentreprenad och totalentreprenad (beroende på hur man avtalar kan hybrider uppstå).

Entreprenadform reglerar framförallt ansvarsfrågan. Dvs vem som ansvarar för projektering och har funktionsansvar. I en UE är entreprenörens ansvar enbart att utföra, dvs bygga, enligt de handlingar, exv ritningar, som beställaren lämnar över. Beställaren måste alltså själv projektera och ta ansvar för funktion. I en totalentreprenad åtar sig entreprenören att både projektera och bygga. Därmed blir entreprenören ansvarig för att beställarens önskade funktion uppnås.

En upphandlingsform handlar om sättet beställaren väljer att handla in entreprenör eller entreprenörer. Den vanligaste upphandlingsformen är generalentreprenad som innebär att beställaren handlar in en entreprenör som i sin tur kan köpa in underentreprenörer. En annan upphandlingsform är delad entreprenad. Då köper beställaren in och ingår avtal med flera entreprenörer som ligger i avtal direkt under beställaren och sida vid sida med varandra.

Svårt att förklara. Rekommenderar en kurs i entreprenadjuridik.
Citera
2024-01-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det här känns som att media gör en höna av en fjäder. Paret Bergström Lij har beställt renoveringen av byggföretaget som lyckades göra hål i ett vattenrör. Byggföretaget vill inte ta något ansvar och därför stämmer bostadsrättsföreningen paret i tingsrätten. Paret företräds av sitt försäkringsbolag. När dom kommer har försäkringsbolaget tillräckligt mycket på fötterna för att i sin tur stämma byggföretaget. Processen känns väldigt onödig.

Håller med. Dessutom klassiskt och mycket vanligt. Märkligt att det blir en artikel.
Citera
2024-01-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Håller med. Dessutom klassiskt och mycket vanligt. Märkligt att det blir en artikel.

Det var mer fel som visades på besiktningen. Några fanns på Aftonbladet tror jag, bla satt vattenrör och elrör ihop med buntband.
Det tyder väl på ganska grov inkompetens.
Citera
2024-01-05, 16:17
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Det var mer fel som visades på besiktningen. Några fanns på Aftonbladet tror jag, bla satt vattenrör och elrör ihop med buntband.
Det tyder väl på ganska grov inkompetens.
om man har rör i rörsystem så sätts dom ihop med buntband. inget konstigt.
edit du kanske menade att vattenrör och elrör sätts ihop tillsammans?
i så fall låter det tveksamt.
Senast redigerad av P944 2024-01-05 kl. 16:20.
Citera
2024-01-05, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
om man har rör i rörsystem så sätts dom ihop med buntband. inget konstigt.
edit du kanske menade att vattenrör och elrör sätts ihop tillsammans?
i så fall låter det tveksamt.

Ja dom satt ihop. Vatten och el.
Citera
2024-01-06, 10:26
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Ledsen att krossa din värld.

Köpte en lägenhet i Malmö för några år sedan. Totalrenoverade den. Hade en polack som gjorde badrummet. Han hade en vän som hade egen firma som var anslutet till säkert vatten. För 20 tusen fick jag tätskikt och då gjorde svartjobbaren allt jobb. Sedan fick jag kvalitetsintyg av firman.
Naturligtvis kan alla skurkar förfalska vilka papper som helt. Säljs du till någon invandrare.
Citera
2024-01-07, 13:59
Moderator
blomvattnares avatar
Namnet tillagt i rubriken.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem