Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-01, 16:31
Avstängd
whack-a-moles avatar
Läsvärt. NV har planerat en fabrik där med regional finansiering.

”The environmental costs of EV batteries that politicians don't tend to talk about”

https://www.cbc.ca/news/canada/londo...rals-1.7042384
Citera
2024-01-01, 23:51
Medlem
wwrs avatar
Ett rent bluffprojekt går alltså inte att stoppa!

Northvolt har påstått sig producera batterier i två år. Men som många i tråden misstänkt så producerar inte Northvolt några batterier. I tråden har efterlysts att större tidningar granskar företaget. Nu skrev till slut en större tidning sanningen, att Northvolt inte producerar någonting alls eller bara några promille av sin förväntade kapacitet.

Det har länge varit uppenbart att Northvolt är en bluff. När Northvolt "levererade batterier" våren 2022 gick leveransen till en "hemlig biltillverkare". Vad jag vet har Northvolts battericeller aldrig visats upp. När högt uppsatta personer som statsministern, kungen eller Siemenschefen besökt företaget har ingen visat upp Northvolts produkter. Världens största kapitalförvaltare BlackRock gjorde en film om Northvolt. Liksom vid flera studiebesök visas bara en sekvens där man filmar genom ett hål i en dörr och visar personer i skyddskläder. Men inget som säkert sägs vara battericeller visas upp.

När Scania demonstrerar sin fabrik "baserad på Northvoltbatterier" rör sig maskinerna men utan att arbeta med batterier. Detta förklaras av medlemmar på Flashback, som säger sig vara industriutvecklare, med att arbetarna kan skada sig under demonstrationen om maskinerna arbetar med verkliga produkter.

Här kan man verkligen tala om "kejsarens nya kläder".

När man gör reportage om Northvolt vid "produktionsstarten", visades en "batterikopia" upp:

http://www.snowleopard.info/global/w...ry_replica.jpg

Förmodligen producerar företaget ingenting eller också som tidningen skrev, bara några promille av sin kapacitet.

Men trots att företaget efter två år, med 2000 anställda, inte producerar någonting får verksamheten fortsätta.

I somras stängde Scania Södertälje sin fabrik för att bygga om den till att baseras på Northvolt-batterier. Scania måste ha känt till att Northvolt inte producerar något. Efter sommaren har Scania och Northvolt medgivit att Northvolt har "leveransproblem".

Scanias satsning gjordes alltså trots att Northvolt förmodligen inte producerar något alls.

Bortsett från den enda tidningsartikeln som verkar beskriva sanningen fortsätter rapporteringen om Northvolt med att Northvolt gjort ett genombrott i laboratoriet med saltbatterier. Men I verkligheten börjar VW och kinesiska tillverkare sälja bilar med saltbatterier redan någon månad senare.

Trots att Northvolt inte producerar något fick företaget nyligen det enorma beloppet av 28 miljarder kronor i stöd, bl.a. genom skattemedel och från danska pensionsfonder. Det talas om ännu mer bidrag 2024.

Dessa skojare är alltså avslöjade men får fortsätta att ta våra pengar! Det beror helt enkelt på att de använder EU:s gröna agenda som motiv, och den får inte ifrågasättas. EU har tagit makten I Europa och press eller beslutsfattare får inte ifrågasätta EU:s gröna agenda. Och detta är förmodligen bara toppen av ett isberg eftersom EU vanligen bedriver hemlig finansiering. Men I fallet Northvolt vet vi mer eftersom projektet publicerats mer och efter EU/EIB:s initiala batterisatsning har medel från andra källor tillkommit.
Senast redigerad av wwr 2024-01-02 kl. 00:20.
Citera
2024-01-02, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ett rent bluffprojekt går alltså inte att stoppa!

Men trots att företaget efter två år, med 2000 anställda, inte producerar någonting får verksamheten fortsätta.

Det beror helt enkelt på att de använder EU:s gröna agenda som motiv, och den får inte ifrågasättas. t.

Jag håller mig neutral till projektet som sådant men jag konstaterar att många inbillar sig att industriella projekt går att "stoppa" om man själv inte är delägare i det hela. Det rör sig om investeringar som de som har satsat kapital i det hela tror att investeringen kommer att lyckas och ge mångfalt tillbaka av det satsade kapitalet. Är du personligen inte delägare i det hela så är det ingen som egentligen bryr sig om vad du tycker i sammanhanget.

Industriella beslut är inte något som fattas demokratiskt genom omröstningar på torget. Det är beslut av de som har pengamakten. Det är dessutom så att mer pengar innebär mer beslutandemakt i företaget. Fullt normalt.

Det är precis lika ointressant som att jag skulle ha synpunkter på ex. ditt boende eller vad du gör med dina egna pengar. Det är dina investeringar som just du tror på oavsett vad jag tycker. Du får t.o.m slösa bort dem på rena onyttigheter även om jag höjer en röd stoppspade. Det är faktiskt sunt. Vad har jag med dina pengar att göra?

Däremot vad du och jag kan påverka i sammanhanget är EU och dess satsningar på den s.k gröna agendan. Det kan vi göra genom att bilda opinion och ev. få folk att rösta på ett visst sätt i kommande EU-val. Något annat kan vi helt enkelt inte göra.

Det sistnämnda tror jag dock är helt dödfött. Ett sådant politiskt parti skulle knappast få många promille av rösterna i ett allmänt val. Inte just nu i vart fall.

Kopplingen till pensionsfonder är däremot något som du själv kan påverka. Du går helt enkelt in på PPM och byter fondbolag i så fall men det är ingenting som du och jag gör tillsammans. Det är dina privata tankar om ekonomin och var och vad du tycker att ditt pensionskapital ska satsas som styr det. Det är återigen inte beslut som fattas på torget.

Du, jag och alla andra ska vara lydiga slavar under det internationella storkapitalet. Kanske tröstlöst men det blir bäst så. Däremot kan vi alltid rösta med fötterna. Börsen öppnar kl. 09:00 varje vardag.
Citera
2024-01-02, 14:33
Medlem
Elvis avatar
Elbilsmarknaden kraschar, om det här året var under förväntan sänks förväntan ytterligare till nästa år.
2024 ser ut att bli ett tungt år för elbilsmarknaden, förväntningarna sänks.

Northvolt använder bara fem promille av deras produktionskapacitet vilket är total katastrof. Flertalet kunder klagar öppet på bristande leveranser från företaget. Scania men framförallt Volkswagen verkar ha tröttnat rejält och signat andra leverantörer från Kina. VW låter dessutom kineserna bygga deras nya plattform.

BMW spekulerades att de brutit samarbetet med företaget men inte officiellt bekräftat. Men på BMWs hemsida verkar inte Northvolt ingå i framtidsplanerna.

Företagets VD säljer aktier i bolaget vilket känns märkligt, skickar en indikation att han inte har speciellt höga förväntningar på företaget. Verkar också saknas en plan för hur företaget ska kunna bli ett vinstdrivande företag, det mesta verkar istället handla om visa upp kontrakt man inte lyckas leverera till och gröna hållbara broschyrer som är totalt intetsägande.

Kort summering, det finns ingen som helst USP för ett bilföretag att välja Northvolt. De har ingen speciell teknik som gör de framstående, förmodligen ligger de långt efter de stora tillverkarna. De kommer aldrig kunna konkurrera prismässigt med konkurrenterna heller. Återvinningen som de slagit så stort på trumman med är inte heller något speciellt, det tar de kinesiska tillverkarna också. Dessutom skulle den varit igång i somras vilket jag inte tror de är för då hade de slagit på stora trumman. Riksmedia hade varit där!

Förtroendekapitalet är slut för Northvolt. Vem kommer inte ihåg när de 2024 skulle ha produktion i Kvarnsvedensfabriken. Nu 2024 har de bytt inriktning på fabriken till återvinning men vad har de åstadkommit där? Rivit lite byggnader?

Som kund så skulle jag bli riktigt orolig om jag hade ett Northvoltbatteri i bilen, skulle kännas betydligt mer tryggt med ett kinesiskt tillverkat batteri då de verkar ha en aning om vad de sysslar med.

Frågan är hur länge Volvo vågar satsa alla sina ägg hos NV? Ska bli intressant och se vad som händer med NoVo Energy.

Hur går det med den utlovade brandstationen NV ska ha lovat bygge av? Den ska visst ha varit på plats för flera år sedan. Möjligtvis brandsläckningsutrustning som fastnat i Suezkanalen eller är det möjligtvis pandemin som ställt till det? En sak är iaf säker, knappast Northvolt själva som har brustit i ansvaret.
Citera
2024-01-02, 16:21
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
<...>

Hur går det med den utlovade brandstationen NV ska ha lovat bygge av? Den ska visst ha varit på plats för flera år sedan. Möjligtvis brandsläckningsutrustning som fastnat i Suezkanalen eller är det möjligtvis pandemin som ställt till det? En sak är iaf säker, knappast Northvolt själva som har brustit i ansvaret.

Nja, fabriksbrandkåren skulle vara på plats vid årsskiftet 23/24 enligt ett föreläggande. Jag vet inte riktigt vem som bestämmer det men jag antar att det är kommunen/räddningstjänsten. Men du har ju rätt i att den inte finns i verkligheten än.
Citera
2024-01-03, 13:29
Medlem
wwrs avatar
Det är naturligtvis en enorm skandal. Många miljarder har gått in I projektet men fabriken producerar ingenting eller möjligen några promille av vad som förväntas.

Men det kastas ändå bort mer skatte- och pensions-pengar på Northvolt. 28 miljarder till avsattes nyligen.

De stora svenska tidningarna (och sannolikt även de övriga tidningarna, vad jag vet) mörklägger Di:s avslöjande.

Expressen, Aftonbladet, inget kommer upp i Google

https://snipboard.io/NJ068O.jpg

https://snipboard.io/e7SsK4.jpg

Några specialtidningar skriver:

https://snipboard.io/QCyxlP.jpg

Det har ju skrivits hyllningsartiklar till Northvolt i internationell press men när allt nu visar sig vara en bluff så tystnar även den pressen. I alla fall det som kommer via Google

https://snipboard.io/g2dHXw.jpg

Bloomberg nämner förlusterna men talar om ny finansiering i rubriken och säger framförallt inte att inget produceras, i alla fall inte vad man kan läsa i Google.

2000 arbetare som inte producerar något har blivit "förluster som måste täckas upp med nya investeringar".

2000 personer går till jobbet varje dag sedan två år men producerar ingenting och företaget skyddas av massmedia. Välkomna till Den Europeiska (Sovjet-)Unionen.

Vilka skandaler som helst kan inträffa utan att det får några konsekvenser, när pressen samkör med politikerna och storföretagen.
Senast redigerad av wwr 2024-01-03 kl. 13:53.
Citera
2024-01-03, 19:59
Medlem
Elvis avatar
Är Northvolt en bluff?
https://www.klimatfakta.info/article...pZKhDMun2QjF8E

Fler och fler börjar syna företaget som inte producerar något av värde.

Överkapacitet på batterier
https://borsnoterat.ainews.zone/batt...3I54XgknecEVtU
Senast redigerad av Elvi 2024-01-03 kl. 20:03.
Citera
2024-01-03, 22:32
Avstängd
whack-a-moles avatar
Halleluja. Men den siste idioten är inte född än. Måste ge NV cred dock, dom kunde sälja is till eskimåerna och folk skulle svälja det.

”Mitt i bruset möter Northvolts vd och grundare Peter Carlsson.Dagens gäst har kallats för Gröne Jesus, Mitt i bruset möter Peter Carlsson på en åker i Tyskland”

https://www.di.se/digital/pengakrane...d-mix-bolagen/
Citera
2024-01-04, 23:06
Medlem
orrtupps avatar
Ganska sjukt att NV inte har motorvärmare på parkeringsplatserna! Nu när det har varit mer än 30 grader kallt i flera dagar så är parkeringarna fulla av bilar som inte startar i kylan. Usel personal och miljöpolitik, snacka om slitage på bilar och onödiga utsläpp!

Det måste vara enda företaget i Norrland som inte erbjuder motorvärmare, på mitt jobb har vi igång värmarna hela skiften och ändå är det spännande för många att starta bilen vid hemgång.

Helt jäkla otroligt och att de anställda accepterar detta måste ju vara att det är mest ungdomar och utlänningar som inte vet hur det fungerar här uppe som jobbar där.
Citera
2024-01-05, 02:20
Medlem
Van Nostrands avatar
Haha.
Efter att ha läst på lite om detta..
Vilken jävla bubbla.
Tror att många stora redaktioner håller på hanen.

Denna tråd kan banne bli episk.
Citera
2024-01-05, 02:55
Medlem
Elvis avatar
Northvolts kompanjon Volvo lånar 4,7 miljarder av EU för att utveckla ny lätt bilplattform för EV bilar.

https://carup.se/volvo-lanar-47-milj...38ZSNGZ_Q-erVU

Hur ser finansieringen ut för batterifabriken tillsammans med NV?
Citera
2024-01-05, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Haha.
Efter att ha läst på lite om detta..
Vilken jävla bubbla.
Tror att många stora redaktioner håller på hanen.

Denna tråd kan banne bli episk.
Jag funderar på texten i rubriken:
(Skellefteå segrare)

Hur länge kommer Skellefteå uppleva sig som segrare...?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback