2023-12-22, 19:36
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken77
Blinken meddelade nyligen att det utlovade stödpaketet till Ukraina om det går igenom blir det sista. Därefter får Ukraina klara sig på egen hand.

Även etablissemangsmedia i USA erkänner nu att det är kört för nazzarna i Kiev.

Meanwhile på Flashbacks Ukraina-tråd så tävlar kryptonazisterna om vem som kan kocka ihop den mest galna och påhittade historien om den ukrainska militärens "framgångar". Vilket wunderwaffen är det som är på tapeten ikväll? Det har varit så många att man tappat räkningen. Är det patriot på kvällens meny? Det där uppgraderade systemet ftån 70-talet som visade sig vara värdelöst redan under gulfkriget trettio år sedan? Det som jänkarna lurade på den svenska staten med mutor?

Ni borde i stället kräva era skattepengar tillbaka från USA som lurat er.

Blinken kommer aldrig säga något sådant!
Dom har lovat "for as long as it takes".
Citera
2023-12-22, 19:51
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Nu fick du mig att söka efter uppgifter om att ryssen bekräftar detta men hittar inget.
Kan du länka tack?

RyZk Fighterbomber i Telegram bekräftar.

"Fighterbomber
Да, по моим данным, боевая потеря есть.

Причины выясняют, экипаж ищут.
272.2Kviewsedited
12:54

Fighterbomber
Всех забрали. Живых и мёртвых.
Земля небом...

Предварительно отработал ЗРК "Patriot".
Citera
2023-12-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken77
Blinken meddelade nyligen att det utlovade stödpaketet till Ukraina om det går igenom blir det sista. Därefter får Ukraina klara sig på egen hand.
Kan du hjälpa mig att hitta det uttalandet?
Citera
2023-12-22, 19:55
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
En snubbe som du hävdar ha access till stabsinformation. Då stämmer det säkert.

Jag hävdar ingenting. Vad jag däremot kan skriva under på är att hans trackreckord då det kommer till information han släppt visat sig varit korrekt på detaljnivå i ett senare skede.

Exempel: Ukraina hävdar nedskjutet FPL av en viss variant. Fighterbomber är före både ryska myndigheter och Ukrainska med att korrigera variant, och någon dag senare bekräftas det via bildunderrättelse att Figherbomber har rätt. Sådan koll har man bara om man själv är inne i verksamheten.

Generellt sett så har alla de senaste ryska officiella bekräftelserna föregåtts av att Figherbomber hunnit före med någon form av sorgebild på sin Telegram.

Så något har han. Men han är också proryss. Det ska vi inte glömma.

Att han postar det han gör är för att han är lite mer "Prigozjin-style" och känner inte att ryska flygförare ska dö hemligt och undansopat. Fram för allt inte om det är dåligt ledarskap som det beror på.
Citera
2023-12-22, 20:08
Medlem
Jofs avatar
Tråkigt om engagemanget för Ukraina tar slut.
Hur snabbt tror man att det går att sätta stopp för invasion av en stormakt?

Hur lång tid tog det för Vietnam att slå ned Usa invasion .
1965 - 1973 tror jag dom slogs. 8 år.
Usa hade militärt överläge, materiellt sett. Men…

Uthållighet, moral och kampvilja fäller utslaget - på lång sikt.
Senast redigerad av Jof 2023-12-22 kl. 20:11.
Citera
2023-12-22, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Det är en definitionsfråga. Visst vi kan kalla det för terrorattack då men den var knappast avsedd för att orsaka massor med civila dödsoffer. Tycker allt tyder på att man vill slå ut strategisk infrastruktur som förvisso orsakar lidande för civila. Så i den bemärkelsen kan vi kalla det ”terror”. (Jag ändrade mig, ok?)

LW har från start rakt av översatt Ukrainas propaganda. Han har rentav ibland varit ännu mer hatisk mot ryssar än den ukrainska propagandan. Han har aldrig någonsin rapporterat något med nyans och superlativen har haglat för minsta lilla framgång för Ukraina.
Där har du en person som förmodligen har en inkomst extra från Ukraina för att sprida denna ensidiga propaganda i Sverige. Ett så kallat betalt troll. Läser du dessutom kommentatorsfälten på hans blogg så baxnar man över klubben av inbördes beundran. Jag har följt LWs blogg länge och han har nog genomgående haft fel i nästan allt han skrivit om (t.ex. bostadsbubblan, peak oil etc.) . En extremt uppblåst person utan självinsikt som hade fått Jan Guillou framstå som sympatisk.
Ryssarna har ju alltid siktat på civila mål med sina terrorattacker.
Att det skulle vara någon skillnad igår är väl knappast troligt?

Du kan alltså inte påvisa några felaktigheter i Wilderängs rapportering om Rysslands anfallskrig trots att du har följt den under längre tid? Du tycker bara att han är uppblåst?
Citera
2023-12-22, 20:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tråkigt om engagemanget för Ukraina tar slut. Hur snabbt tror man att det går att sätta stopp för invasion av en stormakt? Hur lång tid tog det för Vietnam att slå ned Usa invasion .
1965 - 1973 tror jag dom slogs. 8 år. Usa hade militärt överläge, materiellt sett. Men… Uthållighet, moral och kampvilja fäller utslaget - på lång sikt.

Det tar aldrig slut. Det kanske minskar, olika länder kanske ger olika mycket hjälp vid olika tidpunkter etc. Men att 20 + olika länder samtidigt skulle vägra att hjälpa Ukraina är ju helt orealistiskt.
Citera
2023-12-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De 3 nedskjutna ryska stridsflygplanen är en tidig julklapp till oss internetkrigare på FB! God Jul alla krigsexperter!
…och på tal om internetkrigare så har ju Putin och dess regim gjort klart att internetkrigarna inte ska torgföra förhandlingar längre. Jag undrar vad nästa spin blir…
God Jul tillönskas dig o övriga människor som tror o verkar för demokrati.
Citera
2023-12-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Det är en definitionsfråga. Visst vi kan kalla det för terrorattack då men den var knappast avsedd för att orsaka massor med civila dödsoffer. Tycker allt tyder på att man vill slå ut strategisk infrastruktur som förvisso orsakar lidande för civila. Så i den bemärkelsen kan vi kalla det ”terror”. (Jag ändrade mig, ok?)

LW har från start rakt av översatt Ukrainas propaganda. Han har rentav ibland varit ännu mer hatisk mot ryssar än den ukrainska propagandan. Han har aldrig någonsin rapporterat något med nyans och superlativen har haglat för minsta lilla framgång för Ukraina.
Där har du en person som förmodligen har en inkomst extra från Ukraina för att sprida denna ensidiga propaganda i Sverige. Ett så kallat betalt troll. Läser du dessutom kommentatorsfälten på hans blogg så baxnar man över klubben av inbördes beundran. Jag har följt LWs blogg länge och han har nog genomgående haft fel i nästan allt han skrivit om (t.ex. bostadsbubblan, peak oil etc.) . En extremt uppblåst person utan självinsikt som hade fått Jan Guillou framstå som sympatisk.
du som är så begeistrad över ryssland krig i ukraina, du borde se dokumentären om invasionen i mariupol: 20 dar i mariupol,, att vara pro rysslands krig efter ha sett resultatet av bombningen av bb sjukhuset i mariupol, säger en hel
Del om hur störd en sån människa är, tillhör du den kategorien,,?
Citera
2023-12-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Det rör sig om cirka 900 F-16 och piloterna är erfarna och har endast tarvat kompletterande kunskap på just det planet. UAF förfogar över 1200 färdiga stridspiloter så planen kommer kunna vara uppe 24/7, därtill kommer 150 Jasplan att finnas för Ukrainarna.
Nej det är inte 900 .
Citera
2023-12-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Snömos som "svar" igen
Du " minns inte" men vet ändå att det var "skrattretande" få.
Verkligheten får visa.
En erfaren miltärpilot kallar du "nyutbildad" utan erfarenhet på "just den typen" av plan.
Du har inte någon som helst koll. Som vanligt.
Man nu står det väl 0-0 igen enligt det manus du följer. Men i verkligheten gör du bort dig som vanligt.

En ledtråd.

Det tillhör en pilots vardag att läsa in sig på nya modeller, öva och testa. Och att gå i tjänst på nya och uppgraderade flygplan. All tidigare erfarenhet kommer till nytta och vidareutvecklas. F16 har en mängd nya system som underlättar för piioten och ökar effekten av insatserna kraftigt. Även säkerheten för piloten ökar kraftigt.
F16 är ett gammalt plan som dom vill bli av med.
Citera
2023-12-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
F16 är ett gammalt plan som dom vill bli av med.

Överlägset allt ni ryssar kan komma med.
Men om det nu är så gammalt varför är ni så rädda för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in