Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Låter rimligt. Vore intressant att se hursomhelst. I o m att man går ut i en masstart gäller det ju att hitta en rimlig rygg o jävlar i mig inte släppa den. 😁

Det roliga i den backen försvann ju när det inte var jaktstart längre.
Citera
2023-12-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Det roliga i den backen försvann ju när det inte var jaktstart längre.
Det håller jag med om. Nerven var större då, nu blir det ju knepigare att veta var alla ligger till i sammandraget.
Citera
2023-12-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Tror faktiskt att Frida kan bli farlig i touren om hon hittar tillbaks. Som du säger bådar det ju gott med fristilen på skiathlonen. Om hon tycker det känns dåligt o det ändå går så bra kan man ju undra hur det blir om hon hittar toppform. Det verkar ju tyvärr vara hennes problem, i jämförelse är ju Ebba stabiliteten själv.
Tror att vallning kommer att bli en mer
avgörande faktor än tidigare pga fluorförbudet.
Tyvärr är ju vårt vallningsteam värdelösa på
plusföre så jag ser inte optimistiskt på tds för
Sveriges del.
Citera
2023-12-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Men kritiken haglar mot de tänkta VM-banorna.

– Det här är inte värdiga VM-banor, säger norske stjärnan Pål Golberg."

Håller med fullständigt, sämsta VM-banorna på länge.

Helt okej för världscupen, men inte tillräckligt bra för VM.

Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Ok, det är intressant för mig att eftersom det återigen visar att svenska vallateamet misslyckats med sin arbetsuppgift, att ge våra åkare bästa möjliga förutsättningar. Ebba hade förmodligen slagit Carl med minst 10-20sekunder precis som hon brukar och precis som hon gjorde igår på den klassiska delen TROTS att det var masstart och ännu svårare att gå ifrån.

Ebba sa själv att hon valt för mycket fäste.

5 svenskor topp-14 är inte ett misslyckande av vallateamet. Jämfört med 5 topp-20 för Norge med flera åkare (12-7).

Citat:
Ursprungligen postat av lordbob
Jag kan heller inte se vem som stoppar Diggins i Touren. Den här helgen visar hur mycket hon har förbättrats, i de värsta tänkbara väderförhållandena som hon har nämnt på Instagram. Hon skulle ha vunnit Skiathlon med bättre klassiska skidor och var bara 7 sekunder från andra plats idag. Vinterväder i Alperna är prognostiserat för Touren vilket är idealiskt för henne, det känns som att de andra kämpar om andraplatsen.

Väderförhållandena var betydligt bättre än prognosen och långt ifrån värsta tänkbara.

Ebba hade full kontroll på skiathlonen. Hade hon inte tagit det lugnt på upploppet hade hon haft bäst tid även på fristilsdelen.

Jag tror stenhårt på Ebba i Touren. Klar fördel för Diggins i sprintarna. Jaktstarten i fristil beror mycket på utgångsläget. Resterande 4 lopp är till Ebbas fördel.
Citera
2023-12-17, 23:40
Avstängd
Fantastiskt se kläbos framdrift i spåret just nu asså. Alltid någon som ska dominera verkar det som. Niskanen och Bolshunov på sitt bästa kan väl utmana Klabbe ibland men det man såg idag var grymt. Syntes genom tv rutan!!
Citera
2023-12-18, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Fantastiskt se kläbos framdrift i spåret just nu asså. Alltid någon som ska dominera verkar det som. Niskanen och Bolshunov på sitt bästa kan väl utmana Klabbe ibland men det man såg idag var grymt. Syntes genom tv rutan!!

Ja, verkligen imponerande av Kläbo! Just hur han kan variera intensitete och anpassa hur fort han går i olika partier. Att han har den högsta maxfarten vet man sedan tidigare men det ser även ut som att när han går ner lite i intensitet i tunga partier så sparar han så mycket mer energi än konkurrenterna.
Citera
2023-12-18, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Håller med fullständigt, sämsta VM-banorna på länge.

Helt okej för världscupen, men inte tillräckligt bra för VM.

Ebba sa själv att hon valt för mycket fäste.

5 svenskor topp-14 är inte ett misslyckande av vallateamet. Jämfört med 5 topp-20 för Norge med flera åkare (12-7).

Väderförhållandena var betydligt bättre än prognosen och långt ifrån värsta tänkbara.

Ebba hade full kontroll på skiathlonen. Hade hon inte tagit det lugnt på upploppet hade hon haft bäst tid även på fristilsdelen.

Jag tror stenhårt på Ebba i Touren. Klar fördel för Diggins i sprintarna. Jaktstarten i fristil beror mycket på utgångsläget. Resterande 4 lopp är till Ebbas fördel.
Ni pratar om Ebbas skidor på söndag men inte om Jessies skidor på lördag. Ebba hade full kontroll eftersom Jessie hade dåligt glid, med bättre glid är hon närmare än 15 sekunder vid växlingen och då skulle Diggins göra det hon har gjort i nästan varje distans skate-lopp i år...slå Ebba. På Touren är Ebba favorit för de sista två etapperna men jakten i Davos baseras på tider i sprinten dagen innan så hon kommer att starta långt efter de andra. De två sprintbanorna i Toblach och Davos är hemskt dåliga för Ebba.
Citera
2023-12-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Pallen i toruren är inte det att hoppas på för mycket? Backen passar väl honom synnerligen dåligt tänkte jag säga. Men det är mycket fram til dess och allt annat är bättre då han är rätt allround. Vi får se, hoppas alltid på honom.

Nej tyvärr orkar han inte backen. Han skulle nog kunna bli 5:a till 7:a om mycket faller på plats, innan han ger upp och tar det lugnt i backen och blir typ 10:a.

Menade att jag tror han kommer på plats 2-3 på någon sprint och klassisk distans på touren. Han har en uppåtgående form så han har det inom räckhåll.
Citera
2023-12-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Fridas problem är inte formtapp, det stavas undernärdhet.
Det är bra att du slår fast det så att vi andra inkl dom svenska ledarna och läkarteamet får reda på det.
Citera
2023-12-18, 20:39
Medlem
Skal en svenske vinne Tour de Ski holder jeg en knapp på at det må være Frida Karlsson. Diggins er vesentlig bedre enn tidligere i klassisk og står ikke nødvendigvis så altfor mye tilbake for Ebba i siste bakken (kanskje et halvt minutts forskjell om begge er i noenlunde lik form).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback