2023-12-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Frågar du mig så tycks ryska planerna även vara kusligt realistiska.
Det är inte en karta som Lukashenko visade upp hur är hela Ukraina ockuperas utan är nu en väldigt stram, liten landsyta som man ska ta inom 3 år med hundratusentals döda orcher, kanske upp mot en halv miljon. (Och blir förlusterna högre accepterar man säkert det i sann rysk pissanda).
Ett område som kommer vara sönderbombst och fullt med minor såsom Donbass är nu.
Ja vad är poängen med detta? Skydda Ryssland från Nato håller inte längre...
Såg nån minnessten från en rysk by med stupade invånare i varje krig.
Under andra världskriget var det kanske ett 5 tal, under krigen i Afghanistan och Tjetjenien någon enstaka och nu under "militäroperationen" runt 20 stupade.

Att ta de landområdena är helt logiskt för ryssarna.

Putin har alternativen att förhandla med Ukraina och väst om fred (Lena Mellin artikel i Aftonbladet) eller att helt krossa Ukraina och göra det betydelselöst som land.

Målet för Putin är att göra Ukraina totalt meningslöst som land - men ändå se till att det finns kvar ett “Ukraina”. Det kommer att få oerhörda konsekvenser för Europa.

Om Ryssland tar de landområdena som visas i tidningen Bildt kommer Ukraina aldrig någonsin att kunna resa sig eller betala tillbaka EU eller USA för kriget.

Om man ser det strategiskt från Rysslands sida så är det antagligen värt några hundratusen man att försätta EU och hela väst i den situationen.
Citera
2023-12-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Nu får du allt förklara dig en smula....

Jag sa det bara för att folk säger konstiga saker som att “Putin är besatt av kriget”. Jag svarade på ett sådant inlägg.
Citera
2023-12-17, 15:19
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
...
Nä Putin är en terrorist med lömska, fula planer. Allt han gör och försöker är att vagga in en säkerhet hos de människor han tror han kan lura.
Men se där....lilla gubben , sånt går vi inte på i den fria världen, vi alla var och en kan tänka och räkna ut Putins dolda agenda här!

Putins uttalande är nog endast riktat mot hans lojala knähundar, lakejer, och den nedtryckta ryska medborgaren.
...

Det som är lite förvånande är att jag åtminstone innan betraktade Putin som en opålitlig men slug liten råtta, som kunde konsten att manipulera sig fram till makt med långsiktigt och subilt tänk som en duktig schackspelare. Putin idag uppvisar dock ingen som helst fingertoppskänsla eller förmåga att manipulera någon utöver som sagt knähundar, så frågan är om han helt tappat det eller saknade det från början.

Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Putin har i grunden ingenting emot Nato och ser inte Nato som ett hot.
Att man aldrig haft så svaga gränser mot natonationer visar detta.
Det var tillochmed på tal att Ryssland skulle gå med vilket Putin förstörde då han ansåg att Mother Russia inte skulle behöva gå igenom samma process som alla andra.
Det är rätt simpelt, en Natonation är "out of touch" och inget land längre som Ryssland kan köra med.
Kolla bara på Baltikum, hade dom inte varit medlemmar hade det varit där ryska trupper hade varit nu och inte Ukraina.
Det är allt det handlar om.

Ja, det är just där som Rysslands dubbla självbild kommer in där de samtidigt är fruktad stormakt som alla darrar inför och måste respektera, och samtidigt också utsatt underdog som bara försvarar sig mot en elak omvärld.

Det blir ju uppenbart det tänket som att de traskar in i en klubb och kräver att få plats i styrelsen som det första de gör, och när de inte får det så är de minsann utmobbade av klubben.

Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Och detta visas med döda ukrainare då. För det är vad Europa visat Putin hittills. Problemet med den strategin är att Ukraina håller på att förlora helt och hållet. Resultatet blir då istället att Putin visar Europa skamvrån. Ukraina hade haft en chans om Nato gav sig in med marktrupper, men det fanns aldrig på kartan
...

Ukraina hade inte bara haft en "chans" utan hela kriget hade varit avslutat för länge sedan om NATO hade gått in med marktrupper, problemet är bara att Ryssland är en psykopat-nation som sitter på kärnvapen och då vill man undvika handlingar som Ryssland väljer att tolka som "existentiellt hot" med kärnvapenkrig som följd. Det är lite samma sak som att polisen inte bara rusar in och börjar skjuta där brottslingar finns, om det är så att brottslingarna också har gisslan.

Det är faktiskt intressant att tänka sig vad utfallet hade blivit om Ryssland enbart haft konventionella vapen, och ifall de ens hade vågat attackera till att börja med. Troligtvis hade det väl då blivit ett Kuwait-krig av det, då de underskattat omvärldens villighet att slå dem på fingrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Problemet är när de blir för ideologiska. Vilket leder dem till att undertrycka analyser som de gör, för att de arbetar mot deras ideologi. De som är "lagom" ideologiska har inga problem med att bidra till samhället lite genom att bjuda på ett köttben till motståndaren.

Ifall man i ideologi kan lägga "doktrin" så är det sant att man haft övertro på NATO-doktrin, där man rekommenderade Ukraina att göra motoffensiv utan flygunderstöd vilket byggde på dålig analys då förutsättningarna var annorlunda.

Ifall man lägger in betydelsen "principfast" och ovillighet att vara pragmatisk oavsett resultat för principens skull är det inte heller bra, men just Ryssland är inget land som håller sig lugn och nöjer sig med ett köttben, utan en rabieshund som bara kommer tillbaka för mer.
Citera
2023-12-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Ser gärna en länk bifogas till BBC där dom rapporterar ang ransoneringen, TACK.
Antagligen den här han menar
https://www.bbc.com/news/world-europe-67714719
Förvänta dig inga länkar av de där, de vill inte att vi läser artiklarna bara förmedla sin egen tolkning av dem
Citera
2023-12-17, 15:30
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi

Putin har alternativen att förhandla med Ukraina och väst om fred (Lena Mellin artikel i Aftonbladet) eller att helt krossa Ukraina och göra det betydelselöst som land.

Målet för Putin är att göra Ukraina totalt meningslöst som land - men ändå se till att det finns kvar ett “Ukraina”. Det kommer att få oerhörda konsekvenser för Europa.

Det är fullt möjligt att det precis är vad Putins mål är, och därför är det viktigt att Europa också har som mål att göra Ryssland totalt meningslöst som land, och möjligtvis se till att "Ryssland" finns kvar enbart för kärnvapnens skull.

Citat:
Om Ryssland tar de landområdena som visas i tidningen Bildt kommer Ukraina aldrig någonsin att kunna resa sig eller betala tillbaka EU eller USA för kriget.

Om man ser det strategiskt från Rysslands sida så är det antagligen värt några hundratusen man att försätta EU och hela väst i den situationen.

Om man ser det strategiskt från Europa/NATOs sida är det utan tvekan också värt fortsatt konsekvent stöd för att försätta Ryssland i en sådan situation. Ryssland är för svagt för att utgöra ett riktigt hot mot Europa ifall de får riktigt motstånd, så Rysslands enda chans till någon form av vinst är att västvärlden tappar intresset med enbart halvhjärtat stöd.

Hotet ligger därmed inte i Rysslands styrka, utan om Europa/NATO är för svagt att hålla konsekvent linje, och det är väl det Putin hoppas på genom att dra ut kriget så långt som går.
Citera
2023-12-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
För det första måste jag tacka för ditt inlägg. Det är en den här typen av diskussion jag vill ha i den här tråden. Ditt inlägg innehåller inga personangrepp, det är en lugn ton, det är resonerande och du bemöter mig i sak. Jag kan inte håller med om allt men det för diskussionen framåt. När den här tråden skapades i februari 2022 hade jag hoppats på den här typen av diskussion.

Jag vet naturligtvis inte vad Ryssland har för motiv annat än vad de säger i offentligt. Som jag förstår konflikten har USA utvidgat Nato mot Rysslands gräns. Ryssland har sedan 1991 valt att ta ett steg tillbaka. Ukraina var dock en röd linje - där av kriget.

När det kommer till ryska krigsbrott bör man sätta det i relation till något annat. Från 1991 till 2017 utkämpade Ryssland lågintensiva krig i Kaukasus från 1991 till 2017. De första Tjetjenienkriget (1994-96) och andra Tjetjenienkriget (1999-2009) var tämligen blodigt. Det dog närmare 65,000 civila över 12 år i de två krigen i Tjetjenien. Lancet uppskattar att det dog 654,965 civila mellan mars 2003 och juli 2006 i Irakkriget. De flesta dödade av USA och Storbritannien. I Gaza har Israel dödat +19,000 civila och ett tusental hamaskrigare på ni veckor. Israel i sin tur har förlorat 1400 civila och soldater.

Jämför detta med kriget i Ukraina. Enligt OHCHR dödades 9.701 civila mellan ukrainska civila mellan februari 2022 till september 2023. För mig förfallet kriget i Ukraina vara tämligen "civiliserat" jämfört med de krig som USA, Storbritannien och Israel är involverade i.

Sedan förstår jag att båda sidorna (Ryssland och Ukraina) anklagar varandra för övergrepp men i antal civila dödsoffer har de i jämförelse med andra krig sköt sig exemplariskt. Vidare är kriget i Ukraina ett mellan till högintensivt krig på en skala som USA och västvärlden inte utkämpat sedan Koreakriget. Jag vill hävda att både Ryssland och Ukraina har sköt sig relativt väl i det här kriget.

Men visst förekommer det övergrepp i kriget i Ukraina inklusive mord. Jag såg tex. en video på ryska soldater som sköt ihjäl tre stycken ukrainska soldater som kastat sina vapen och höll upp händerna. Vidare läste jag om två ryska som sköt ihjäl en ukrainsk familj efter den ukrainska familjen vägrat ge upp deras spritskåp. Det finns säkert fler exempel. Det här förekommer i krig - men överlag så verkar Ryssland och Ukraina inte alls vara så pass ociviliserade som det hävdas.
Du vill alltså inte bli kallad för lågintelligent, men ändå kommer du med så extremt många lågintelligenta inlägg? Tyvärr, du kommer i fortsättningen att betraktas som en lågintelligent Putinrunkare av mig. Varför? Är du så in i helvete svagbegåvad att du skriver sånt här skit som totalt sett går i de fotspår Putin förespråkar kommer det att bli resultatet.

För det första så är du nog den sämsta av oss alla i tråden att diskutera internationella konflikter. Att det dog över 600 000 människor i Irak mellan åren 2003 och 2006 var inte enbart USA utan det som hände var att det blev ett inbördeskrig direkt efter där den absoluta majoriteten av de offer du presenterar dog. Andelen som dog under den USA-ledda invasionen var drygt 7000 enligt Irakiska källor. Du har alltså svalt med hull och hår att USA stod för majoriteten av de dödsfall som förekom under åren 2003-2006. Det USA istället gjorde sig skyldiga till var att de skapade kaos i landet på ett extremt cyniskt sätt, och detta fördömdes också av de flesta västerländska nationer. Att du dessutom tar upp konflikten mellan Israel och Palestina visar återigen att du är en oinformerad och lågintelligent figur som egentligen har en självuppfattning av att vara intelligent, vilket blir skrattretande. Har man läst boken Stealth conflicts vet man om att hela hypen kring konflikten mellan Israel och Palestina inte är något annat än ett jävla jippo för medierna. I verkligheten är den konflikten mindre än konflikterna i Mexiko, Colombia, Tadzjikistan, Filippinerna, Thailand, och proportionerligt sätt är inbördeskriget på Salomonöarna en långt mer dödlig konflikt. Faktum är att konflikten mellan Israel och Palestina inte ens är i närheten av att återfinnas bland de dödligaste krigen i världen. De just nu dödligaste krigen är krigen i Sudan, Angola, Irak, Syrien, Ukraina, Afghanistan, Centralafrikanska republiken och Rwanda. Det absolut dödligaste kriget är kriget i Kongo-Kinshasa som är med lägsta tänkbara siffror fortfarande hundra gånger så mycket dödligare än konflikten mellan Israel och Palestina. Ändå får den konflikten miljontals mer medial uppmärksamhet, och anledningen är att det är en väldigt enkel konflikt att följa eftersom den är tudelad medan kriget i Kongo-Kinshasa är multidelat (du fattar såklart inte vad detta innebär eftersom du är lågintelligent). Tar man dock konflitken mellan Israel och Palestina och jämför den med kriget i Ukraina är fortfarande kriget i Ukraina långt mycket mer dödligt eftersom det sedan 2022, knappt två år sedan, dött drygt 10 000 civila enligt lägsta tänkbara källor. Andelen civila som dött i konflikten mellan Israel och Palestina har sedan 1948 varit maximalt 20 000. Om man jämför per dag är kriget i Ukraina 100 gånger dödligare än konflikten mellan Israel och Palestina.

För det andra, att du sitter och försöker påstå att kriget har att göra med att "NATO expanderat österut" är det absolut sämsta argumentet jag hört. Först och främst är själva begreppet ”expansion” felaktigt eftersom det inte rör sig om en expansion utan det rör sig om överenskommelser länder emellan. Det som dock har hänt är att länder i Rysslands närhet har valt att ingå in ett försvarssamarbete tillsammans med många länder i väst, med USA som centralpunkt. Problemet för Rysslands del är att de själva är orsaken bakom denna så kallade ”expansion”, och jag ska här nedan förklara varför.

De flesta av de länder i Östeuropa som ingår i NATO är endera forna Sovjetstater (Estland, Lettland, Litauen, osv) eller ingick i forna Warszawapakten (Polen, Rumänien, Bulgarien, osv). Detta i sig är ett grovt underkännande av Rysslands internationella förtroende eftersom det innebär att länder som tidigare varit Ryssland allierade nu valt att alliera sig med deras forna fiender. Faktum är att det mest naturliga vore om alla dessa länder efter Sovjetunionens fall fortsatt ingå i en allians med Ryssland eftersom de har långt mycket starkare historiska, kulturella, politiska och lingvistiska band till Ryssland än till Västvärlden. Åtminstone när det gäller den moderna historien (tiden efter industrialismen). Men dessa länder väljer trots det att vända ryggen mot Ryssland och ingå i en allians med en främmande värld. Detta går att jämföra med att Australien och Nya Zeeland hellre skulle ingå i en försvarsallians med Kina än med England, d.v.s. att det skulle sakna all form av logik. Men i detta fall finns det faktiskt en väldigt logisk förklaring till varför i stort sett alla Östeuropeiska länder vänt Ryssland ryggen, nämligen Ryssland beteende gentemot deras grannar, både i historisk tid men också i nutid.
Senast redigerad av JagheterHenrik 2023-12-17 kl. 15:47.
Citera
2023-12-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag hade gärna svarat på ditt inlägg. Du presenterar en del bra argument men du börjar din första mening (som citerad) med ett påhopp. Den typ av samtalston kan jag inte kan acceptera. Jag har inte lust att svara på inlägg i vilka jag förolämpas.
Ryssland har attackerat och fört direkta militära aggressioner mot Ungern, Polen, Georgien, Ukraina, Finland, Tjeckien och Slovakien sedan andra världskrigets slut 1945. De har bedrivit massmord på befolkningen i Ukraina (Holodomor), tvångsintegrering mot Polackerna före Polen blev självständigt, fört blodiga utrensningar mot folket i Baltikum och mördat miljontals minoritetsgrupper i Ryssland. Detta skulle dock kunnat bli ett avslutat kapitel och dess relationer med dess grannar skulle kunnat tina om de faktiskt visade att de lärt sig en läxa genom att först och främst komma med en offentlig ursäkt, likt det Tysklands regering gjorde efter andra världskriget. Men Ryssland har envisats med att de inte vill erkänna exempelvis Holodomor som en människoskapande katastrof, skapad av Josef Stalin för att plåga det ukrainska folket. Men även detta skulle kunna bli överspelat om Ryssland visade att det är en ändrad nation som har fredliga avsikter. Men Ryssland har inte visat minsta tecken på att de har fredliga avsikter gentemot sina grannar genom att respektera deras territoriella autonomi och självständighet. Istället har Ryssland fört aggressiva utrikespolitiska aktioner mot Georgien och Ukraina. De har inte heller visat några intentioner att försöka respektera internationella överenskommelser, vilket de om inte annat visat sedan 2014 i Donbassregionen. Med allt detta sagt är det inte ett dugg konstigt att dess grannar söker skydd hos NATO för att freda dess gränser och nationella självständighet. Jag tror att de flesta förstår varför, men för att få de lågintelligenta Putinrunkarna att förstå så ska jag dra en liknelse: Om en kvinna blir misshandlad av sin man hon varit gift med i trettio år, och sedan åker han in i fängelse och hon passar på att lämna honom. Är det då konstigt att hon söker sig till en annan man som kan beskydda henne från honom den dagen han kommer ut? Så NATO:s så kallade ”expansion” är helt och hållet Rysslands förtjänst. Att sedan Ryssland försöker ljuga om att dessa länder enbart valt NATO för att de blivit mutade av USA är inget annat än en ren lögn där man helt och håller bortser från Rysslands eget ansvar över att de gjort sina grannar osäkra.

Men nu kommer det mest intressanta i detta, nämligen att argumentet om ”NATO:s expansion” inte stämmer när det kommer till Rysslands krigsföring. Hade Ryssland på allvar varit rädda för NATO hade de redan före 2004 inlett militära aktioner mot länder i deras grannskap, inte minst Baltikum som blev medlemmar av NATO så sent som 2004. De hade troligtvis återtagit kontrollen över dessa länder runt millennieskiftet och gjort som de gjort med Belarus och centralasiatiska länderna, och mer eller mindre skapat vasallstater i Baltikum. För då hade de både den militära kapaciteten att göra detta, men också, om de nu seriöst var oroade för NATO:s expansion, ingenting som kunde stoppa dem. De hade också stöttat separatistgrupper i exempelvis Litauen, men det gjorde de aldrig. Också idag kan man tydligt se att Ryssland ljuger om att NATO är deras största hot, och det ser man om man använder sig av gammal hederlig logik (något som i och för sig är svårt för lågintelligenta Putinrunkare). Om nu NATO var Rysslands värsta skräck, varför tog de då trupper från gränser till Baltikum och använde dem i Georgien och sedermera också Ukraina? Varför skickade de inte mer militära medel och styrkor till Belarus innan 2022, då Belarus har en lång landsgräns mot NATO (Polen, Lettland och Litauen)? Och varför sätter de inte in större militära styrkor längst den finska gränsen nu när Finland blivit medlemmar i NATO? Egentligen behöver jag väl inte förklara detta vidare utan man kan enkelt konstatera att Putin inte heller tycker att NATO är ett så stort hot med tanke på att han förflyttat trupper till ett land som INTE är medlemmar i NATO. Dessutom, man kan säga mycket om Putin. Han är en äcklig människa som jag hoppas brinner i helvetet den dagen han dör (bara Gud kan döma). Men en sak är han inte: ointelligent. Han är väldigt uträknande i allt det han gör och han har alltid haft en enorm förmåga att kunna dupera sin omgivning väldigt väl, exempelvis genom att göra Västeuropa beroende av rysk gas och olja. Hur i helvete skulle en man som var så uträknande inte kunnat räkna ut att kriget i Ukraina faktiskt skulle leda till att fler länder i dess närhet skulle ansluta sig till NATO? Detta visste han om. Så därför är argumentet om att NATO expanderat så extremt fel på så extremt många plan.

Och exakt hur är NATO ett hot mot Ryssland? NATO har aldrig attackerat Ryssland. NATO har aldrig hotat Rysslands territorium. Och NATO har aldrig uppvisat några som helst tecken på att de skulle vilja ha något med Ryssland att göra över huvud taget, frånsett kanske som medlem en gång i tiden (på 1990-talet). NATO är en försvarsallians, inte en anfallsallians, och det finns ingenting i NATO:s stadgar som säger att om ett NATO-land attackerar ett icke-NATO-land måste alla NATO:s medlemmar delta i en sådan invasion. Faktum är att fler NATO-länder har gjort militära attacker på grannländer, inte minst Turkiet och USA, utan att NATO blandat sig i. Så om vi låtsas att Polen skulle få för sig att anfalla Belarus (vilket de aldrig gjort trots att de har kapaciteten till det) så skulle inga andra NATO-länder ha krav på sig att delta i en sådan konflikt, och därför inte skicka trupper till dem om Belarus skulle attackera Polen tillbaka. Så NATO har aldrig varit ett hot mot Ryssland annat än på det ideologiska planet, men det var ändå under det kalla kriget och sedan dess har NATO knappast varit aggressiva vid Rysslands gränser. Det är faktiskt först nu som NATO på allvar börjat stärka gränser mot öst, men det beror i synnerhet på att Ryssland anfallit Ukraina. Hade de aldrig gjort det är det föga troligt att NATO skulle agerat som de gör. Detta måste också Putin ha förstått skulle bli ett resultat av kriget i Ukraina. För om man fyllt 5 år och inte är lågintelligent (vilket Putinrunkarna är) förstår man att ett anfall mot Ukraina skulle leda till högre militär närvaro från NATO i Rysslands omedelbara närhet, och med tanke på att Putin knappast kan klandras för att vara ointelligent är det helt osannolikt att han inte skulle förstå detta. Så om nu Ryssland var så rädda för NATO skulle de aldrig anfallit Ukraina.

Det kanske bästa argumentet för att Putin inte är rädd för NATO är väl egentligen det enkla faktum att Ukraina inte är medlemmar av NATO, och det fanns ingenting som tydde på att Ukraina skulle bli en del av NATO någon gång inom den närmaste framtiden. Varken Turkiet eller Ungern skulle troligtvis godkänt Ukraina som NATO-medlemmar om de väl hade kommit på tal eftersom dessa länders äckliga ledare har tysta allianser med Putin. Så om detta vore det starkaste argumentet, varför gav de sig på Ukraina innan de ens inlett en NATO-process? Svaret är ganska enkelt: Det har aldrig handlar om NATO eller dess så kallade expansion, utan detta krig handlar om något helt annat.
Citera
2023-12-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Läsvärd atrikel om en norsk-ukrainare :

Frykter at fronten kan bryte sammen i Ukraina
Han har kjempet mot russerne i nesten ti år, og vært midt i noen av de verste slagene. Nå er norsk-ukrainske Gennadi (43) pessimistisk.

Har gjort så godt han kunne
Nå er det resignasjon å spore i den erfarne krigeren, der han snakker med NRK i et kontrollrom på NRK.

– Hjelpen fra vesten kommer altfor seint, sier Roubailo.

– Det nytter ikke med ti stridsvogner og 20 artillerienheter nå og da. Vi hadde trengt 1000 stridsvogner om vi skulle ha kunnet jage russerne tilbake.

– Jeg har gjort så godt jeg kunne, sier 43-åringen.

– Nå må jeg tenke på familien. Datteren min går på skole, men ofte blir skolegangen avbrutt av flyalarmer. Det er et helvete også for henne, sier han.

Nå ønsker han å ta familien fra Ukraina til Norge, datteren er som han selv norsk statsborger.

– Hun fortjener å se noe annet, leve i en annen verden som ikke er dominert av krig, sier Gennadi.

Soldaten har fortsatt tro på at Ukraina vil vinne krigen, rett og slett fordi de sloss for en rettferdig sak.

https://www.nrk.no/urix/norsk-ukrainske-gennadi_-fronten-kan-bryte-sammen-1.16681146

Det finns fortfarande jobb att göra, både utav väst och Zelensky.

Gennadi (43) har så rätt i vad han säger och uppger att hjälpen från Väst/Nato/EU etc...kom försent till UAF.
Stödpaket kom i små omgångar, inget land vågade slå på den stora trumman med att gå all in.
( alla rädder för ryssen )

Därav står vi nu med en oändlig massa döda Ukrainska civila, mördade barn när dom sov så gott. Mängder av Ukrainska militärer, döda och skadade.

Ukraina som land är snart jämnat med marken om ingen radikal ändring sker NU.
Ukraina SKALL fortsätta vara en självständig stat!

Ukraina behöver ALLT ja ALLT inom militärvapen, ammunition, missiler, drönare, granater, raketer etc...( ja ni vet bättre än mig inom dessa vapensystem )
F-16 skulle dom haft på plats för 1 år sedan + lite av de andra stridsflygplan som är på ingång, dom ska inte komma nu, dom skulle kommit i maj/juni 2022 ( eller ännu tidigare )där dom verkligen hade gjort nytta.

Här skyller jag på ländera i Europa som höll sig i bakgrunden och lät USA/Kanada och UK bistå med otroligt mycket hjälp, ja vi hade faktiskt några baltländer, som T ex Polen med ovärderlig stöd och hjälp till Ukraina.

Ukrainas självständiga land ser ut just såhär i dagsläget för att det fanns fega ryggradslösa as som ej vågade öppna sin käft.
Dom var rädda för vad lille Putins hämnd!

NOFLYZONE säger jag bara!!!
Citera
2023-12-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Ryssland har attackerat och fört direkta militära aggressioner mot Ungern, Polen, Georgien, Ukraina, Finland, Tjeckien och Slovakien sedan andra världskrigets slut 1945. De har bedrivit massmord på befolkningen i Ukraina (Holodomor), tvångsintegrering mot Polackerna före Polen blev självständigt, fört blodiga utrensningar mot folket i Baltikum och mördat miljontals minoritetsgrupper i Ryssland. Detta skulle dock kunnat bli ett avslutat kapitel och dess relationer med dess grannar skulle kunnat tina om de faktiskt visade att de lärt sig en läxa genom att först och främst komma med en offentlig ursäkt, likt det Tysklands regering gjorde efter andra världskriget. Men Ryssland har envisats med att de inte vill erkänna exempelvis Holodomor som en människoskapande katastrof, skapad av Josef Stalin för att plåga det ukrainska folket. Men även detta skulle kunna bli överspelat om Ryssland visade att det är en ändrad nation som har fredliga avsikter. Men Ryssland har inte visat minsta tecken på att de har fredliga avsikter gentemot sina grannar genom att respektera deras territoriella autonomi och självständighet. Istället har Ryssland fört aggressiva utrikespolitiska aktioner mot Georgien och Ukraina. De har inte heller visat några intentioner att försöka respektera internationella överenskommelser, vilket de om inte annat visat sedan 2014 i Donbassregionen. Med allt detta sagt är det inte ett dugg konstigt att dess grannar söker skydd hos NATO för att freda dess gränser och nationella självständighet. Jag tror att de flesta förstår varför, men för att få de lågintelligenta Putinrunkarna att förstå så ska jag dra en liknelse: Om en kvinna blir misshandlad av sin man hon varit gift med i trettio år, och sedan åker han in i fängelse och hon passar på att lämna honom. Är det då konstigt att hon söker sig till en annan man som kan beskydda henne från honom den dagen han kommer ut? Så NATO:s så kallade ”expansion” är helt och hållet Rysslands förtjänst. Att sedan Ryssland försöker ljuga om att dessa länder enbart valt NATO för att de blivit mutade av USA är inget annat än en ren lögn där man helt och håller bortser från Rysslands eget ansvar över att de gjort sina grannar osäkra.

Men nu kommer det mest intressanta i detta, nämligen att argumentet om ”NATO:s expansion” inte stämmer när det kommer till Rysslands krigsföring. Hade Ryssland på allvar varit rädda för NATO hade de redan före 2004 inlett militära aktioner mot länder i deras grannskap, inte minst Baltikum som blev medlemmar av NATO så sent som 2004. De hade troligtvis återtagit kontrollen över dessa länder runt millennieskiftet och gjort som de gjort med Belarus och centralasiatiska länderna, och mer eller mindre skapat vasallstater i Baltikum. För då hade de både den militära kapaciteten att göra detta, men också, om de nu seriöst var oroade för NATO:s expansion, ingenting som kunde stoppa dem. De hade också stöttat separatistgrupper i exempelvis Litauen, men det gjorde de aldrig. Också idag kan man tydligt se att Ryssland ljuger om att NATO är deras största hot, och det ser man om man använder sig av gammal hederlig logik (något som i och för sig är svårt för lågintelligenta Putinrunkare). Om nu NATO var Rysslands värsta skräck, varför tog de då trupper från gränser till Baltikum och använde dem i Georgien och sedermera också Ukraina? Varför skickade de inte mer militära medel och styrkor till Belarus innan 2022, då Belarus har en lång landsgräns mot NATO (Polen, Lettland och Litauen)? Och varför sätter de inte in större militära styrkor längst den finska gränsen nu när Finland blivit medlemmar i NATO? Egentligen behöver jag väl inte förklara detta vidare utan man kan enkelt konstatera att Putin inte heller tycker att NATO är ett så stort hot med tanke på att han förflyttat trupper till ett land som INTE är medlemmar i NATO. Dessutom, man kan säga mycket om Putin. Han är en äcklig människa som jag hoppas brinner i helvetet den dagen han dör (bara Gud kan döma). Men en sak är han inte: ointelligent. Han är väldigt uträknande i allt det han gör och han har alltid haft en enorm förmåga att kunna dupera sin omgivning väldigt väl, exempelvis genom att göra Västeuropa beroende av rysk gas och olja. Hur i helvete skulle en man som var så uträknande inte kunnat räkna ut att kriget i Ukraina faktiskt skulle leda till att fler länder i dess närhet skulle ansluta sig till NATO? Detta visste han om. Så därför är argumentet om att NATO expanderat så extremt fel på så extremt många plan.

Och exakt hur är NATO ett hot mot Ryssland? NATO har aldrig attackerat Ryssland. NATO har aldrig hotat Rysslands territorium. Och NATO har aldrig uppvisat några som helst tecken på att de skulle vilja ha något med Ryssland att göra över huvud taget, frånsett kanske som medlem en gång i tiden (på 1990-talet). NATO är en försvarsallians, inte en anfallsallians, och det finns ingenting i NATO:s stadgar som säger att om ett NATO-land attackerar ett icke-NATO-land måste alla NATO:s medlemmar delta i en sådan invasion. Faktum är att fler NATO-länder har gjort militära attacker på grannländer, inte minst Turkiet och USA, utan att NATO blandat sig i. Så om vi låtsas att Polen skulle få för sig att anfalla Belarus (vilket de aldrig gjort trots att de har kapaciteten till det) så skulle inga andra NATO-länder ha krav på sig att delta i en sådan konflikt, och därför inte skicka trupper till dem om Belarus skulle attackera Polen tillbaka. Så NATO har aldrig varit ett hot mot Ryssland annat än på det ideologiska planet, men det var ändå under det kalla kriget och sedan dess har NATO knappast varit aggressiva vid Rysslands gränser. Det är faktiskt först nu som NATO på allvar börjat stärka gränser mot öst, men det beror i synnerhet på att Ryssland anfallit Ukraina. Hade de aldrig gjort det är det föga troligt att NATO skulle agerat som de gör. Detta måste också Putin ha förstått skulle bli ett resultat av kriget i Ukraina. För om man fyllt 5 år och inte är lågintelligent (vilket Putinrunkarna är) förstår man att ett anfall mot Ukraina skulle leda till högre militär närvaro från NATO i Rysslands omedelbara närhet, och med tanke på att Putin knappast kan klandras för att vara ointelligent är det helt osannolikt att han inte skulle förstå detta. Så om nu Ryssland var så rädda för NATO skulle de aldrig anfallit Ukraina.

Det kanske bästa argumentet för att Putin inte är rädd för NATO är väl egentligen det enkla faktum att Ukraina inte är medlemmar av NATO, och det fanns ingenting som tydde på att Ukraina skulle bli en del av NATO någon gång inom den närmaste framtiden. Varken Turkiet eller Ungern skulle troligtvis godkänt Ukraina som NATO-medlemmar om de väl hade kommit på tal eftersom dessa länders äckliga ledare har tysta allianser med Putin. Så om detta vore det starkaste argumentet, varför gav de sig på Ukraina innan de ens inlett en NATO-process? Svaret är ganska enkelt: Det har aldrig handlar om NATO eller dess så kallade expansion, utan detta krig handlar om något helt annat.

Mycket bra skrivet! Finns väl bara en sak att tillägga, och det är att Putin trots allt gjort en missbedömning. Han trodde att man skulle lyckas ta kontroll över Ukraina snabbt och ställa omvärlden inför fullbordat faktum. Han insåg absolut de risker och konsekvenser du så bra beskriver, men han bedömde risken att det skulle inträffa som minimal eftersom ett snabbt "belarussifierat" Ukraina inte skulle motivera väst att göra något. Västvärldens intresse för Ukraina var ju före invasionen nära noll.
Citera
2023-12-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi

Du är galen. "Kan inte resa sig" . Är detta baserat på dina fantasier eller ännu ett missförstånd av engelsk text?

Jämför Polens utveckling med vitryssland sen 90 talet innan du återkommer.
Citera
2023-12-17, 16:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du kan ju fråga andra länder utanför väst som ser Ryssland på ett annat sätt. Vet du inte så kan jag ju nämna några som Indien, Egypten, Kuba och Kina. Ryssarna har alltid hjälpt folk om dom kunnat som under jordbävningar, ekonomiska problem, konflikter osv. Sådant kommer folk och länder ihåg och därför fördömmer en majoritet av världens folk inte Ryssland utan man förstår vad ryssarna gör och var tvungen att göra för att säkra sitt land från NATO och skydda rysktalande i Donbas. Även Ukraina fick mycket hjälp av Ryssland trots 90-talets helvete för båda med stor handel och billig gas men även stora lån där mycket inte betalades tillbaka då istället IMF kom med i bilden efter 2014. Ukraina visade ingen som helst tacksamhet eller respekt och det ser vi mot oss med efter alla vapen och miljarder åt dom utan man kräver mer av allt.

Det var inget annat vi ville ha från Ryssland annat än metaller, olja och gas till låga priser samt billig välutbildad arbetskraft. Europa gjorde allt för att inte handla förädlade produkter eller högteknologiska produkter och maskiner från Ryssland och det finns och utvecklas i ännu högre grad nu efter sanktionerna. Jag pratar om passagerarflygplan, maskiner, medicinsk utrustning, elektronik, halvledare osv. Roscosmos utvecklar numera CT and MRI-utrustnig, Protek läkemedel, Rostec satsar mer på elektronik, telekommunikation, robotar och annan högteknologi, GAZ Group kör vidare med sina fordon, Kamaz likadant. Rosseti hanterar och bygger på världens största elnät, Gazprom känner alla till men kanse inte alla produkter som helium och motoroljor. Rosatom är ett annat stort bolag med många produkter och tjänster med allt mellan kraft, metallberarbetning till rymdteknologi. Det finns många, många fler.

Det är fler än du som inte känner till Rysslands ekonomi, teknlogi och dess bolag. Det är så det ska vara enligt makten i väst.

För övrigt köpte vi heller inte mycket från Ukraina utan vi såg en fördel att hålla det landet nere med och locka dom istället med EU och NATO-medlemskap. Bara Ukrainas produkter skulle ha kunnat bli ett stort hot mot europeiska företag och bönder så vi höll dom utanför och använde landet istället som slagträ mot Ryssland som vi nu ser. Vi vill ju åt bådas naturresurser för annars kan vi inte växa vidare för att handla med dom på lika villkor går ju inte och heller inte visa respekt. Jag vet, vi är riktiga blodsugande as här i väst för alla utanför.

Ryssarna var slöa och köpte mycket från väst för att snällt hålla handelsbalansen från exporten av metaller, olja och gas. Nu har vi väckt dom från den slummern med rysshat och sanktioner. Vi ville hålla landet nere så att dom inte utvecklades och körde om Europa på alla plan och lyckades ganska bra på det områden genom att bara ignorera landet och iställlet sälja vår högteknologi dit i pacificerande syfte. Det är över nu och Ryssland utvecklas i rasande takt tillsammans med BRICS. Det hela är ett enormt strategiskt misstag av oss och nu blir det Kina och Ryssland som får makten istället för Europa och Ryssland.

I vårt land och på många andra ställen i Europa är vi uppfödda med russofobi och det är en del av "försvaret". Men det är inte ryssarna som utnyttjar oss, förstör och tyst plundrar.
Man vet ju inte var man ska börja bemöda svamlet.
Var ligger högteknologin, i Ukraina?
Och hur klara sig flyget utan Europa och USA.
Kredit till att de fixade ett covidvaccin, men det vart raskt utkonkurrerat.

Citat:
sälja vår högteknologi dit i pacificerande syfte.
Va fan??
Citera
2023-12-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Det är fullt möjligt att det precis är vad Putins mål är, och därför är det viktigt att Europa också har som mål att göra Ryssland totalt meningslöst som land, och möjligtvis se till att "Ryssland" finns kvar enbart för kärnvapnens skull.

Om man ser det strategiskt från Europa/NATOs sida är det utan tvekan också värt fortsatt konsekvent stöd för att försätta Ryssland i en sådan situation. Ryssland är för svagt för att utgöra ett riktigt hot mot Europa ifall de får riktigt motstånd, så Rysslands enda chans till någon form av vinst är att västvärlden tappar intresset med enbart halvhjärtat stöd.

Hotet ligger därmed inte i Rysslands styrka, utan om Europa/NATO är för svagt att hålla konsekvent linje, och det är väl det Putin hoppas på genom att dra ut kriget så långt som går.

Det enda vettiga alternativet att lägga ned kriget i Ukraina från EUs sida.

Jag håller på att skissa på teorier om hur EU kunde försätta sig i ett sådant här katastrofalt läge.

Mina teorier bygger just nu på att Brexit försvagade EU så pass mycket att USA har kunnat gå in och provocera fram krig i Ukraina och totalt dominera Europa.
Samtidigt lämnade Angela Merkel ett stort tomrum i Tyskland. Tyskland kan nu inte ens sätta sig emot sprängning av Nord Stream.

Det ser inte bra ut. Europa måste ta ett steg tillbaka, omgruppera och byta ut alla ledare som är för fortsatt krig i Ukraina.

Viktor Orban verkar vara den ende som har fattat läget. Han kan visa vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in