Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
För det första måste jag tacka för ditt inlägg. Det är en den här typen av diskussion jag vill ha i den här tråden. Ditt inlägg innehåller inga personangrepp, det är en lugn ton, det är resonerande och du bemöter mig i sak. Jag kan inte håller med om allt men det för diskussionen framåt. När den här tråden skapades i februari 2022 hade jag hoppats på den här typen av diskussion.
Jag vet naturligtvis inte vad Ryssland har för motiv annat än vad de säger i offentligt. Som jag förstår konflikten har USA utvidgat Nato mot Rysslands gräns. Ryssland har sedan 1991 valt att ta ett steg tillbaka. Ukraina var dock en röd linje - där av kriget.
När det kommer till ryska krigsbrott bör man sätta det i relation till något annat. Från 1991 till 2017 utkämpade Ryssland lågintensiva krig i Kaukasus från 1991 till 2017. De första Tjetjenienkriget (1994-96) och andra Tjetjenienkriget (1999-2009) var tämligen blodigt. Det dog närmare 65,000 civila över 12 år i de två krigen i Tjetjenien. Lancet uppskattar att det dog 654,965 civila mellan mars 2003 och juli 2006 i Irakkriget. De flesta dödade av USA och Storbritannien. I Gaza har Israel dödat +19,000 civila och ett tusental hamaskrigare på ni veckor. Israel i sin tur har förlorat 1400 civila och soldater.
Jämför detta med kriget i Ukraina. Enligt OHCHR dödades 9.701 civila mellan ukrainska civila mellan februari 2022 till september 2023. För mig förfallet kriget i Ukraina vara tämligen "civiliserat" jämfört med de krig som USA, Storbritannien och Israel är involverade i.
Sedan förstår jag att båda sidorna (Ryssland och Ukraina) anklagar varandra för övergrepp men i antal civila dödsoffer har de i jämförelse med andra krig sköt sig exemplariskt. Vidare är kriget i Ukraina ett mellan till högintensivt krig på en skala som USA och västvärlden inte utkämpat sedan Koreakriget. Jag vill hävda att både Ryssland och Ukraina har sköt sig relativt väl i det här kriget.
Men visst förekommer det övergrepp i kriget i Ukraina inklusive mord. Jag såg tex. en video på ryska soldater som sköt ihjäl tre stycken ukrainska soldater som kastat sina vapen och höll upp händerna. Vidare läste jag om två ryska som sköt ihjäl en ukrainsk familj efter den ukrainska familjen vägrat ge upp deras spritskåp. Det finns säkert fler exempel. Det här förekommer i krig - men överlag så verkar Ryssland och Ukraina inte alls vara så pass ociviliserade som det hävdas.
Du vill alltså inte bli kallad för lågintelligent, men ändå kommer du med så extremt många lågintelligenta inlägg? Tyvärr, du kommer i fortsättningen att betraktas som en lågintelligent Putinrunkare av mig. Varför? Är du så in i helvete svagbegåvad att du skriver sånt här skit som totalt sett går i de fotspår Putin förespråkar kommer det att bli resultatet.
För det första så är du nog den sämsta av oss alla i tråden att diskutera internationella konflikter. Att det dog över 600 000 människor i Irak mellan åren 2003 och 2006 var inte enbart USA utan det som hände var att det blev ett inbördeskrig direkt efter där den absoluta majoriteten av de offer du presenterar dog. Andelen som dog under den USA-ledda invasionen var drygt 7000 enligt Irakiska källor. Du har alltså svalt med hull och hår att USA stod för majoriteten av de dödsfall som förekom under åren 2003-2006. Det USA istället gjorde sig skyldiga till var att de skapade kaos i landet på ett extremt cyniskt sätt, och detta fördömdes också av de flesta västerländska nationer. Att du dessutom tar upp konflikten mellan Israel och Palestina visar återigen att du är en oinformerad och lågintelligent figur som egentligen har en självuppfattning av att vara intelligent, vilket blir skrattretande. Har man läst boken
Stealth conflicts vet man om att hela hypen kring konflikten mellan Israel och Palestina inte är något annat än ett jävla jippo för medierna. I verkligheten är den konflikten mindre än konflikterna i Mexiko, Colombia, Tadzjikistan, Filippinerna, Thailand, och proportionerligt sätt är inbördeskriget på Salomonöarna en långt mer dödlig konflikt. Faktum är att konflikten mellan Israel och Palestina inte ens är i närheten av att återfinnas bland de dödligaste krigen i världen. De just nu dödligaste krigen är krigen i Sudan, Angola, Irak, Syrien, Ukraina, Afghanistan, Centralafrikanska republiken och Rwanda. Det absolut dödligaste kriget är kriget i Kongo-Kinshasa som är med lägsta tänkbara siffror fortfarande hundra gånger så mycket dödligare än konflikten mellan Israel och Palestina. Ändå får den konflikten miljontals mer medial uppmärksamhet, och anledningen är att det är en väldigt enkel konflikt att följa eftersom den är tudelad medan kriget i Kongo-Kinshasa är multidelat (du fattar såklart inte vad detta innebär eftersom du är lågintelligent). Tar man dock konflitken mellan Israel och Palestina och jämför den med kriget i Ukraina är fortfarande kriget i Ukraina långt mycket mer dödligt eftersom det sedan 2022, knappt två år sedan, dött drygt 10 000 civila enligt lägsta tänkbara källor. Andelen civila som dött i konflikten mellan Israel och Palestina har sedan 1948 varit maximalt 20 000. Om man jämför per dag är kriget i Ukraina 100 gånger dödligare än konflikten mellan Israel och Palestina.
För det andra, att du sitter och försöker påstå att kriget har att göra med att "NATO expanderat österut" är det absolut sämsta argumentet jag hört. Först och främst är själva begreppet ”expansion” felaktigt eftersom det inte rör sig om en expansion utan det rör sig om överenskommelser länder emellan. Det som dock har hänt är att länder i Rysslands närhet har valt att ingå in ett försvarssamarbete tillsammans med många länder i väst, med USA som centralpunkt. Problemet för Rysslands del är att de själva är orsaken bakom denna så kallade ”expansion”, och jag ska här nedan förklara varför.
De flesta av de länder i Östeuropa som ingår i NATO är endera forna Sovjetstater (Estland, Lettland, Litauen, osv) eller ingick i forna Warszawapakten (Polen, Rumänien, Bulgarien, osv). Detta i sig är ett grovt underkännande av Rysslands internationella förtroende eftersom det innebär att länder som tidigare varit Ryssland allierade nu valt att alliera sig med deras forna fiender. Faktum är att det mest naturliga vore om alla dessa länder efter Sovjetunionens fall fortsatt ingå i en allians med Ryssland eftersom de har långt mycket starkare historiska, kulturella, politiska och lingvistiska band till Ryssland än till Västvärlden. Åtminstone när det gäller den moderna historien (tiden efter industrialismen). Men dessa länder väljer trots det att vända ryggen mot Ryssland och ingå i en allians med en främmande värld. Detta går att jämföra med att Australien och Nya Zeeland hellre skulle ingå i en försvarsallians med Kina än med England, d.v.s. att det skulle sakna all form av logik. Men i detta fall finns det faktiskt en väldigt logisk förklaring till varför i stort sett alla Östeuropeiska länder vänt Ryssland ryggen, nämligen Ryssland beteende gentemot deras grannar, både i historisk tid men också i nutid.