Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-17, 02:05
Moderator
Parongatans avatar
Ännu ett fall av en läkare som påstås ha tafsat på två olika kvinnor när denne läkare tjänstgjort på akuten i Lund.

SVT-Nyheter skriver bland annat:

Citat:
Läkaren misstänks ha antastat kvinnorna när de undersöktes på akuten i Lund. I båda fallen ska läkaren riktat in sig på kvinnornas bröst. Själv nekar läkaren till brott och säger att det hela är fruktansvärt.

Händelserna ska ha inträffat samma dag när läkaren, som egentligen är anställd på en annan avdelning, tog ett pass på akuten i Lund i mars 2022. Kvinnorna är enligt utredningen okända för varandra och har gjort varsin polisanmälan.

Kort efter att sjukhuschefer informerats om anklagelserna stängdes läkaren av med bibehållen lön. Senare avskedades han.

Och GP skriver bland annat:

Citat:
Ofredandena ska ha skett under samma dag i mars i fjol. De två kvinnorna som polisanmält läkaren är enligt utredningen okända för varandra. I båda fallen ska läkaren ha riktat in sig mot kvinnornas bröst.

Kort efter att sjukhusledningen informerats om anklagelserna stängdes läkaren av med bibehållen lön. Han avskedades senare – vilket kritiseras av läkarens advokat som anser att sjukhuset gått händelserna i förväg.

Läkaren, som inte har några tidigare anmärkningar, nekar till brott.

Så, vem är denne vitrockskladdare?
Citera
2023-12-17, 02:13
Hmmm... varför skriver Göteborgs-Posten om detta? Är det Lund i sydvästra Skåne?
Citera
2023-12-17, 02:30
Medlem
Ekofetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Ännu ett fall av en läkare som påstås ha tafsat på två olika kvinnor när denne läkare tjänstgjort på akuten i Lund.

SVT-Nyheter skriver bland annat:

Och GP skriver bland annat:

Så, vem är denne vitrockskladdare?
Vet många i min bekantskapskrets, skollärare, manliga förstås, som blivit anklagade och utfrysta på sina skolor för sexuella övergrepp. Skoltjejer i Storbritannien har satt i system att anklaga manliga lärare för övergrepp, för att de är uttråkade. Detta vågade inte medier skriva om till dess man gjorde en undersökning. Resultatet chockade många och undersökningen har gömts undan.

Jag minns själv hur killar, men främst tjejer, brukade plåga och mobba nya lärarvikarier på grundskolan. Det tog inte många minuter in på en lektion att konstatera vem som är en hackkyckling. Och våra "pranks" men också skvaller om denna person var brutala...och självfallet helt grundlösa. Att bli kallad bög på den tiden var ju en klassiker med mycket stort stigma. Idag har vi annan inställning till bögar. Det är bara på flashback där somliga väljer att kalla dem man inte gillar för "bög".

Tillbaka till den "kladdande" läkaren. Varför all text ovan och varför referens till lärare? Många "unga" tjejer har blivit "neurotiska" efter åratal av mediaprogrammering, i skolan osv. Ni kan alla narrativet vid det här laget. Män dåliga och gör allt fel, kvinnor bra och kan aldrig göra fel/ont osv.....Kvmnnans enda fel, och det är mannens fel, det är att hon litar på män.

Dessa kvinnor har en mycket otrygg grundinställning till män generellt i sin omgivning. Dessa kvinnor ser varje man som en fara och potentiell våldtäktsman.

Snabbskrållning framåt......en rädd tjej, redan från början otrygg, och nu dessutom extremt orolig för problem med sin hälsa, kropp osv. behöver uppsöka läkare. Det känns ovant, kallt, kanske gör det ont när han trycker här eller där ...oj, jag är rädd, det här är ovant......vad säger läkaren...? .läkaren säger något jag misstolkar samtidigt som han rör vid mig. Nej, bort här ifrån. Vilket odjur. Det här är obehaglig......Jag har blivit utsatt för övergrepp.

En snygg och sexig man kan sticka fingrarna i en tjej efter bara några minuter på krogen. En klumpig och "oattraktiv" man blir anklagad för sexuella trakasserier bara genom att fråga samma kvinna om han får bjuda på en drink. Återigen, jag har en stor umgängeskrets, där många läkare och lärare ingår , man och kvinnor, och jag ser/hör detta drama utspelas gång på gång, och det är oftast samma män, inte kvinnor, som hamnar i trubbel. Har även stått bredvid män på kvällsaktiviteter, krogen, hobbies mm. Mitt samtal flyter bra, mina nyp på armen eller rumpan eller klapp på kinden tas väl emot...men så säger "Johan" nagot neutralt och samma tjej jag kladdar på blir skogstokig på "Johan". Utan att "Johan" gjort något egentligt fel.

Hur vet vi att denne läkare "kladdat"? Kanske är media återigen snabb att döma? På flashback är man snabb.
Senast redigerad av Ekofett 2023-12-17 kl. 02:52.
Citera
2023-12-17, 02:50
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Hmmm... varför skriver Göteborgs-Posten om detta? Är det Lund i sydvästra Skåne?

Japp. Lund i Skåne.

Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Vet många i min bekantskapskrets, skollärare, manliga förstås, som blivit anklagade och utfrysta på sina skolor för sexuella övergrepp. Skoltjejer i Storbritannien har satt i system att anklaga manliga lärare för övergrepp, för att de är uttråkade. Detta vågade inte medier skriva om till dess man gjorde en undersökning. Resultatet chockade många och undersökningen har gömts undan.

Jag minns själv hur killar, men främst tjejer, brukade plåga och mobba lärarvikarie på grundskolan. Det tog inte många minuter in på en lektion att konstatera vem som är en hackkyckling. Och våra "pranks" men också skvaller om denna person var brutala...och självfallet helt grundlösa. Att bli kallad bög på den tiden var ju en klassiker med mycket stort stigma. Idag har vi annan inställning till bögar. Det är bara på flashback där somliga väljer att kalla dem man inte gillar för "bög".

Tillbaka till den "kladdande" läkaren. Varför all text ovan? Många "unga" tjejer har blivit "neurotiska" efter åratal av mediaprogrammering, i skolan osv att de numera har en mycket otrygg grundinställning till män generellt i sin omgivning. Dessa kvinnor ser varje man som en fara och potentiell våldtäktsman. Hur vet vi att denne läkare "kladdat"? Kanske är media återigen snabb att döma? På flashback är man snabb.

Så är det naturligtvis. Jag är den förste att instämma i att många män fått hela sin tillvaro slagen i spillror, om de blir oskyldigt anklagade.

Här verkar det dock finnas tillräckligt seriösa uppgifter att åklagaren bedömer det räcka till fällande dom. Den ena saken är en rent arbetsrättslig process. Den andra, ett förmodat fullbordat och mycket allvarligt brott.

Jag skulle våga gissa att de båda kvinnorna som anklagar läkaren, har blivit rejält granskade och nagelfarna under utredningens gång.

Hade de båda känt varandra och/eller haft någon form av tidigare relation till läkaren, hade detta aldrig gått till åtal. Nu verkar det vara två vitt skilda kvinnor helt utan någon som helst beröringspunkt till varandra, än mindre till läkaren.

De har sökt vård på akuten vid två olika tidpunkter (under ett och samma dygn) och förefaller har blivit utsatta för sexuella övergrepp av en tjänstgörande läkare på ett sjukhus.

Försvarsadvokatens argumentation är löjeväckande. Att dennes klient aldrig skulle kunna begå ett brott, eftersom att ingen tidigare har anmält honom. Den argumentationen innebär att ingen ska kunna anklagas, eftersom att den första gången aldrig kan räknas.

Men, här det intressant att få veta mer. Och framför allt, vem denne läkare är.
Citera
2023-12-17, 02:55
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Japp. Lund i Skåne.

Så är det naturligtvis. Jag är den förste att instämma i att många män fått hela sin tillvaro slagen i spillror, om de blir oskyldigt anklagade.

Här verkar det dock finnas tillräckligt seriösa uppgifter att åklagaren bedömer det räcka till fällande dom. Den ena saken är en rent arbetsrättslig process. Den andra, ett förmodat fullbordat och mycket allvarligt brott.

Jag skulle våga gissa att de båda kvinnorna som anklagar läkaren, har blivit rejält granskade och nagelfarna under utredningens gång.

Hade de båda känt varandra och/eller haft någon form av tidigare relation till läkaren, hade detta aldrig gått till åtal. Nu verkar det vara två vitt skilda kvinnor helt utan någon som helst beröringspunkt till varandra, än mindre till läkaren.

De har sökt vård på akuten vid två olika tidpunkter (under ett och samma dygn) och förefaller har blivit utsatta för sexuella övergrepp av en tjänstgörande läkare på ett sjukhus.

Försvarsadvokatens argumentation är löjeväckande. Att dennes klient aldrig skulle kunna begå ett brott, eftersom att ingen tidigare har anmält honom. Den argumentationen innebär att ingen ska kunna anklagas, eftersom att den första gången aldrig kan räknas.

Bara att kontakta Lunds TR på måndag och få ut åtalet.
Citera
2023-12-17, 02:56
Medlem
Citat:
Hur många manliga skollärare i din så kallade "bekantskapskrets" har blivit anklagade och utfrysta på sina skolor för sexuella övergrepp?
Citera
2023-12-17, 03:08
Medlem
Ekofetts avatar
Citat:
Japp. Lund i Skåne.

Nu verkar du naiv. Du utgår från att åklagaren har ordentligt på fötterna bara för att det hela gått till åtal. Känner flera åklagare, och några av dem är fd försvarsadvokater som bytt sida då de insett att de får obegränsat med resurser, slipper tramsa med räkningar där rätten går fram med rödpenna och stryker timmar mm som åklagare. De far fram som ångvältar och behandlar sina fd försvararkollegor som störande moment i processen och avfärdar försvararens rättmätiga begäranden som irrelevanta. De inblandade polisernas uppfattning och resultat är också irrelevant. Har bulldog fått vittring, då blir det prestige och ångvält. De gillar att omge sig med lättmanövrerade sk utredare som presterar de slutsatser = av åklagaren konstruerat bevis... som krävs för att backa upp åklagarens yrkanden. Åklagaren skapar sina egna bevis.

Att något går till åtal betyder inte ett skit, och bevisar heller inte att den åtalade är skyldig.

Oj, glömde jag berätta att så här går det inte till vid mord och annan brottslighet. Men så går det till numera i allt som har med sex och kvinnors upplevelser av övergrepp när de kommer i kontakt med motsatt kön att göra.

Ps. Har god insikt i flera sk övergreppssärenden i modern tid, dvs efter 2018. Det liknar gamla sovjetiska eller iranska rättsprocesser. Skuldfrågan avgjord redan innan utredning. Hur baxar vi till fällande dom?
Senast redigerad av Ekofett 2023-12-17 kl. 03:13.
Citera
2023-12-17, 03:20
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Nu verkar du naiv. Du utgår från att åklagaren har ordentligt på fötterna bara för att det hela gått till åtal. Känner flera åklagare, och några av dem är fd försvarsadvokater som bytt sida då de insett att de får obegränsat med resurser, slipper tramsa med räkningar där rätten går fram med rödpenna och stryker timmar mm som åklagare. De far fram som ångvältar och behandlar sina fd försvararkollegor som störande moment i processen och avfärdar försvararens rättmätiga begäranden som irrelevanta. De inblandade polisernas uppfattning och resultat är också irrelevant. Har bulldog fått vittring, då blir det prestige och ångvält. De gillar att omge sig med lättmanövrerade sk utredare som presterar de slutsatser = av åklagaren konstruerat bevis... som krävs för att backa upp åklagarens yrkanden. Åklagaren skapar sina egna bevis.

Att något går till åtal betyder inte ett skit, och bevisar heller inte att den åtalade är skyldig.

Oj, glömde jag berätta att så här går det inte till vid mord och annan brottslighet. Men så går det till numera i allt som har med sex och kvinnors upplevelser av övergrepp när de kommer i kontakt med motsatt kön att göra.

Så det ska inte ens prövas om han gjort sig skyldig till brott?

Eftersom att läkaren aldrig tidigare har blivit anklagad för liknande beteende, ska det därför vara osannolikt att han utsatt kvinnorna för sexuella övergrepp i samband med att de sökt vård på en akutmottagning. Det där infantila tugget som försvarsadvokaten ägnar sig åt.

Jag har också vänner och bekanta som blivit falskeligen anklagade för allvarliga brott, men det är ju knappast något som spelar den minsta roll i det här specifika fallet.

Givetvis ska det som läggs läkaren till last, också prövas i rätten. Antingen går han helt fri från straffansvar. Eller så åker han dit och blir därmed också - förhoppningsvis - deslegitimerad.

Jag tycker att man ska införa kameraövervakning även i undersökningsrummen på sjukhusen. Så eliminerar man många tråkigheter. Antingen att personer blir falskeligen anklagade för brott. Eller att sexualförbrytare kan gå fria.

Finns det ett rörligt material, kan förhoppningsvis många oklarheter redas upp relativt omgående. Win-Win för alla vettiga människor.
Citera
2023-12-17, 03:35
Medlem
Blir intressant med fup
Citera
2023-12-17, 03:46
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker det är bra att vi lever i en tid där ringa sexövergrepp kan få en läkare sparkad. Det hände aldrig förr. Jag vet flera tjejer som råkat ut för övergrepp av läkare och när de sagt något har alla bara sagt att det hör till att vara kvinna, man får stå ut. Även män har blivit utsatta, men det får man inte tala om ens nu, vilket är synd. Nu vet tjejerna att folk lyssnar. Kommer ta tid tills de lyssnar till män som blivit utsatta.

Sådana som läkare är snikiga, de vet vem som inte kommer att rapportera. Förr kunde de skrämma särskilt unga tjejer till tystnad. Nu vet de att ingen kommer tro på unga killar som kanske har någon form att intellektuellt funktionshinder, så tyvärr är det fritt fram där.
Citera
2023-12-17, 03:52
Moderator
Lapapps avatar
Det låter som en mycket konstig historia. Rent spontant låter avskedan korrekt. Bara att på ett och samma pass genomföra inte en, utan två bröstundersökningar, på akuten, låter knäppt. Det görs för en doktor uppskattningsvis mindre än en gång på en månad på akuten. Det är mycket sällan relevant. Bra att båda kvinnorna polisanmälde så att det kan redas ut.
Citera
2023-12-17, 03:59
Medlem
Ekofetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det låter som en mycket konstig historia. Rent spontant låter avskedan korrekt. Bara att på ett och samma pass genomföra inte en, utan två bröstundersökningar, på akuten, låter knäppt. Det görs för en doktor uppskattningsvis mindre än en gång på en månad på akuten. Det är mycket sällan relevant. Bra att båda kvinnorna polisanmälde så att det kan redas ut.
Är du läkare själv? Du uttalar dig så självsäkert.
Ja, verkligen märkligt att bröstundersökningar sker på akuten. Och så ofta. Annars gnälls det ju på långa vårdköer.

Ja, när jag öppnar fönstret, det är för att vädra. När du gör det, ja då drar det.
Senast redigerad av Ekofett 2023-12-17 kl. 04:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in