2023-12-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
En bra genomgång av Dnieprflodens strider under andra halvåret 2023 från HistoryLegends:

https://www.youtube.com/watch?v=mn3D5dC3dyc&t=1078s

Gårdagen nyheter.
Där ligger numera tusentals döda ryska soldater och de som fortfarande lever lider av svåra köldskador och brist på logistik i alla former.
Citera
2023-12-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja, Ungern fick en riktig uppläxning av EU, som väntat. Orban ställdes ordentligt mot väggen och fick välja.
Och Polen med Tusk har redan valt.
Ryssarna får det hett om öronen med heller utan USA nu.

Att tro att Ungern blev uppläxade är otroligt naivt. De blev lovade massa pengar, som vanligt.
Förändrar ingenting för Ryssland. De fortsätter pressa på större delen av fronten. Ukrainia använde i stort sett allt väst kunde erbjuda och lyckades knappt med att gå på offensiven.
Citera
2023-12-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Att tro att Ungern blev uppläxade är otroligt naivt. De blev lovade massa pengar, som vanligt.
Förändrar ingenting för Ryssland. De fortsätter pressa på större delen av fronten. Ukrainia använde i stort sett allt väst kunde erbjuda och lyckades knappt med att gå på offensiven.
Jo de blev rejält uppläxade, hade skött sig så hade pengarna varit i Ungerns fickor för länge sedan.
Varför tror du att Orban idkar utpressning?
Citera
2023-12-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag har inte på något sätt uttryckt sympati för Ryssland i tråden. Jag har argumenterat för detta i tråden;

1) Att Ryssland riskerar att vinna kriget

2) Att Natos artikel 5 inte förpliktar en militär intervention i händelse av en medlem attackeras av en utomstående stat eller aktör med hänvisning till artikel 5 och Natos officiella förklaring.

3) Jag har kritiserat den ukrainska sidan i tråden för att som du gör i ditt inlägg anklaga skeptiker, kritiker och de analytiskt lagda för "Putinrunkare", "lågintelligent". Det är en mycket tråkig inställning.

Jag har inte lust att diskutera med någon som kastar vulgariteter omkring sig. I synnerhet inte någon som för en elak och illvillig debatt med okvädningsord och oseriösa anklagelser. Du behöver inte svara på mitt inlägg.

Jag välkomnar både kritik av Ukraina och Ryssland. Jag tillhör inte något läger. Jag är inte särskilt intresserad av opinionsbildning. Däremot tror jag att Ukraina kommer förlora kriget. Det är dock inte en pro-rysk uppfattning men en slutsats jag dragit givet omständigheterna. Jag är högst medveten om att Ryssland inte är en "moralisk" aktör. Vidare är det Ryssland ingen liberal demokrati. Jag har inte hävdat annat.

Jag vet mycket väl att det som skrivs på Flashback inte nämnvärt påverkar utkomsten av kriget i Ukraina men diskussionen leder oss fel vilket (mikroskopiskt) drabbar Ukraina negativt. Men det spelar som sagt mindre roll. Jag hade hoppas på att tråden hade fått ett mer analytiskt förhållningsätt men det har visa sig att tråden är lika meningslös som tidigare. Jag föredrar "mediakriget om mångkulturen" - som har en trevligare stämning med mer proaktiva djupare resonemang.
Här kommer en textvägg och en gott och blandad kompott i vanlig Edgerton style.
Här kommer den vanliga "tråden är meningslös" eftersom att dina meningsmotståndare inte är tillräckligt analytiska, som du, och för mer proaktia djupare resonemang som du...
Well, "Edgerton", varför sprida dina "pärlor" här i inlägg, efter inlägg?
Bara att dra!
Lycka tll!
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-14 kl. 19:09.
Citera
2023-12-14, 19:08
Medlem
Citat:
Verkligheten är som vanligt tvärtom, "kompis".
Citera
2023-12-14, 19:18
Medlem
Citat:
Här kommer en textvägg och en gott och blandad kompott i vanlig Edgerton style.
Här kommer den vanliga "tråden är meningslös" eftersom att dina meningsmotståndare inte är tillräckligt analytiska, som du, och för mer proaktia djupare resonemang som du...
Well, "Edgerton", varför sprida dina "pärlor" här i inlägg, efter inlägg?
Bara att dra!
Lycka tll!
Har han spridit några pärlor här vill jag gärna se nåt exempel på det. Jag har inte läst allt han skrivit men finns det några pärlor får du gärna visa upp dem

Vad jag vet har han inte visat upp nån 'magic bullet' som kan få kriget att upphöra, förutom om ena sidan kapitulerar eller om nån skjuter Putin eller liknande. Han har sagt mycket, men påstå inte att det är pärlor han skrivit.
Senast redigerad av reservkonto1234 2023-12-14 kl. 19:26.
Citera
2023-12-14, 19:20
Medlem
Citat:
Verkligheten är som vanligt tvärtom, "kompis".

Vad går emot verkligheten?
Att Ryssland pressar på många fronter?
Att ukrainia använde det mesta väst hade att erbjuda i sin "sommar offensiv" och det var nästan skrattretande att ens kalla det en offensiv.
Citera
2023-12-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag välkomnar både kritik av Ukraina och Ryssland. Jag tillhör inte något läger. Jag är inte särskilt intresserad av opinionsbildning
I början gjorde du både läsvärda och insiktsfulla inlägg men efter ditt ”Juden i Kiev” föll allt pladask och därmed vet vi vilket ”läger” du tillhör. Du behöver inte längre maskera, skriv istället rakt ur hjärtat….
Citera
2023-12-14, 19:21
Medlem
Citat:

Bortsett från det faktum att Ukraina slaktar dryga 1000 ryssråttor per dag samt förstör åtskilligt av det ryska artilleriet.
Citera
2023-12-14, 19:24
Medlem
EU inleder nu medlemssamtal med Ukraina. Ett stort ´fuck you´ till Ryssland med andra ord!

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/eu-inleder-medlemssamtal-med-ukraina/

Tydligen körde man över Orban.
Senast redigerad av Leland1979 2023-12-14 kl. 19:29.
Citera
2023-12-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Aha, så du menar omvänt att de länder som har störst problem med politikerförakt, där befolkningen känner att det inte finns något vettigt att rösta på att de är ett mått på ”bra demokrati”. Härligt!
svar på din fråga är kanske,,,i andra änden av resonemanget är det tydligt: ledare som stryper fri press, demonstrationsrätt, som utplånar oppositionen, som fängslar meningsmotståndare osv, jag de får likt putin stort ”synbart” stöd sv befolkningen, antar putin är lite ”avis”på kim jong uns 100% folkligt stöd? Men han lär väl skruva upp trycket mot befolkningen så åker siffrorna upp ytterligheter, undrar vad idi amin o hitler hade för stöd bland inhemska sympatisörer? Troligen högre stöd än putin
Citera
2023-12-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Bortsett från det faktum att Ukraina slaktar dryga 1000 ryssråttor per dag samt förstör åtskilligt av det ryska artilleriet.

Enligt Ukraina.
Dem har bevisligen ljugit förr, precis som Ryssland, så varför tusan ska man tro på dem?
Ukraina kan säga vilken summa som helst för att göda massorna. Inte så att dem egentligen går att fakta granska. Ingen står och räknar liken där ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in