2023-12-14, 14:19
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Bara noterar: ni är några stycken som ständigt upprepar detta.
Är det något som måste klargöras?
Är det någon i tråden som inte tycker att föräldrarna ska ha försvarsadvokater?.
Är det någon vuxen människa som inte förstår detta enkla, att alla har rätt till en försvarare?

Det skrivs tyvärr såna inlägg regelbundet. Senast var det någon som skrev att hen tycker att advokaten är sjuk i huvudet som kan försvara såna här klienter.

Citat:
Jag har varit inne på det förr,men vi är rätt unika i Sverige, här kan förövare gå genom hela rättssystemet och aldrig någonsin få konfronteras med vilka jävla förövare de faktiskt är.
I USA:s rättsväsende är det inte så
.Där vågar domare vara värdeladdade när man tilltalar tex brottslingar. Där ges anhöriga utrymme att få säga sitt hjärtas mening till förövare.

Även i Storbritannien är åklagarna stentuffa. Men det ligger inte riktigt i vår kultur att skälla och gorma på folk vi tycker har gjort dåligheter.

Efter att ha lyssnat på en del inspelningar från svenska rättegångar tycker jag att svenska åklagare ofta är duktiga på att hänga ut de tilltalade på ett mer subtilt sätt genom vassa frågor, där det blir uppenbart att vederbörande ljuger eller svamlar. T ex frågade Jigin på ett syrligt sätt om mamman i detta fall själv skulle dricka ättika. Hon upprepade frågan tills mamman sa nej, och så underströk hon med en konstpaus.
Minst lika effektivt som att höja rösten och slunga ut svavelosande anklagelser.
Citera
2023-12-14, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magicadespell
Jag har läst FUP, vissa delar ett par ggr och ingenstans tyder det på att Z skulle ha en hjärnskada. Hon är förutom misshandeln hon råkat ut för och den lilla skadan i foten en helt vanlig tjej. Att hon skulle vara sjuk i huvudet, trög, svår etc är ju ett påstående som kommer från en enda källa - mamma J. Hon blev ju undersökt för förlossningsskada både som liten och nu i samband med omhändertagandet.

Jo, Z har en mycket lindrig cp-skada, vilket de facto är en hjärnskada, oftast orsakad av syrebrist vid förlossningen.
Detta finns beskrivet av en av de förhörda läkarna i FUP.
Cerebral Pares / CP används ofta i betydelsen begåvningssvag, vilket är fel eftersom det handlar om en motorisk störning.
Enligt läkaren kan detta mycket väl ha undgått Bvc och förskola och den lindriga skadan kan kompenseras med träning men, som läkaren uttrycker det: "hon blir aldrig en långdistanslöpare".
Jag har förklarat detta tidigare, nu gör jag det igen och det finns att läsa i FUP.
Här är också en länk om cerebral pares https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/nerver/cerebral-pares--cp/
Citera
2023-12-14, 15:01
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Inget har framkommit som får mig att tro att Z skulle vara på autismspektrat, men det kan naturligtvis inte uteslutas. Ni som framhåller teorin att Z skulle vara på spektrat menar också att Z är intelligent.

Kopplingen "Sjuk i huvudet" och minskad arbetsduglighet är dock ologisk. Många framstående forskare är intelligenta och på spektrat, det hjälper dem att fokusera mer koncentrerat och därigenom nå framgång.

Det är föräldrarna som gjort knäppa kopplingar pga att de är knäppa, och en svag vuxenvärld som inte ställt upp för familjen - och framför allt familjens barn som är skyldiga till att det gått som det gått. Autism i sig är inte nödvändigtvis en belastning.
Öva lite läsning. Att det är allmänt känt att den breda allmänheten vårdslöst drar slutsatser av en diagnos och tror att autism sitter i huvudet, är en diagnos och alltså är du sjuk i huvudet, borde inte behöva förklaras. Att J inte är överbegåvad framgår när hon öppnar munnen eller rör på huvudet. Om J fostrats med grova bestraffningar, såsom ättika etc vilket framgår av syskonens förhör, kan J mycket väl få behovet att utsätta sin dotter Z för samma behandling hon själv fått som barn. Särskilt om det finns en igenkänning i Z.
Du behöver inte tala om för oss att det är fel. Det är fel att ha sitt barn bundet vid en bilbarnstol också. Och att ställa fram ett glas 24% ättika. Ännu mer fel att ta en tratt och hälla i barnet detta.
Finns det fler oklarheter??
Citera
2023-12-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Jo, Z har en mycket lindrig cp-skada, vilket de facto är en hjärnskada, oftast orsakad av syrebrist vid förlossningen.
Cerebral Pares / CP används ofta i betydelsen begåvningssvag, vilket är fel eftersom det handlar om en motorisk störning.
Enligt läkaren kan detta mycket väl ha undgått Bvc och förskola och den lindriga skadan kan kompenseras med träning men, som läkaren uttrycker det: "hon blir aldrig en långdistanslöpare".
Jag har förklarat detta tidigare, nu gör jag det igen och det finns att läsa i FUP.
Här är också en länk om cerebral pares https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/nerver/cerebral-pares--cp/

Har också läst om det i fupen. Skadan noterades alltså EFTER att flickan omhändertagits.

Sannolikt har den funnits där hela tiden men jag undrar ändå om den hade varit lika uttalad eller ens märkts av om hon levt ett normalt liv. Vad jag förstår har ingen på BB eller BVC (under de år hon faktiskt gick där) noterat den.
Citera
2023-12-14, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Har också läst om det i fupen. Skadan noterades alltså EFTER att flickan omhändertagits.

Sannolikt har den funnits där hela tiden men jag undrar ändå om den hade varit lika uttalad eller ens märkts av om hon levt ett normalt liv. Vad jag förstår har ingen på BB eller BVC (under de år hon faktiskt gick där) noterat den.

Lindriga cp-skador upptäcks oftast inte förrän man ser att barnet är sen i den motoriska utvecklingen. Och som vi vet ställde föräldrarna in många besök, annars hade det nog upptäckts. Z har inte heller fått leva och röra på sig som andra barn och då har inte den högra sidan, där skadan sitter, fått träning. Enligt läkaren kan träning (d v s lek) till stor del kompensera skadan.
Citera
2023-12-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman

BVC gör inte så avancerade tester , det lilla problem hon har hade kanske märkts i vissa moment på gymnastik i skolan eller som A sa lite klumpig i skogen dock var hon ju då bara 3-4 år och de kan ju snubbla i lite överallt för att de inte tittar var de sätter fötterna
Citera
2023-12-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC

Minnpoöng var att CP-skada inte har med intelligens att göra. Utan är en fysisk skada.
Citera
2023-12-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magicadespell
Minnpoöng var att CP-skada inte har med intelligens att göra. Utan är en fysisk skada.
Fördomen att cp- skada innebär begåvninghandikap är cementerad bland svenska folket.
Många cp-skadade placerades felaktigt i särskolan.
Lätt cp-skada visar sig ofta som svaghet i en sida av kroppen. Svårt kordinera rörelsen.
Citera
2023-12-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
BVC gör inte så avancerade tester , det lilla problem hon har hade kanske märkts i vissa moment på gymnastik i skolan eller som A sa lite klumpig i skogen dock var hon ju då bara 3-4 år och de kan ju snubbla i lite överallt för att de inte tittar var de sätter fötterna
Hennes sneda fot borde ha korrigerats, om det berodde på skada vid födseln,
eller uppstod vid skadan hon fick senare, som växte fel ,efter benbrott som läkte fel,
så borde föräldrarna ha åtgärdat även detta.
Med rätt behandling, träning o kanske sjukgymnastik, så borde hon fått rätt hjälp.
Hennes sneda fot var något Z själv nämnde. Och hur det uppstått kanske har framkommit..
Citera
2023-12-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
I förhör med Z.

Har läst förhören. Vart menar du?
Citera
2023-12-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men du får väl läsa det inlägg jag citerade och läsa bifogad länk.
Pust!
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det är inte så lagen är skriven. Även om detta är en våldtäkt i det allmänna rättsmedvetandet, så måste alla rekvisit i brottsbalken vara uppfyllda för ett åtal.

Jämför gärna med denna dom där en pappa som kontrollerade sin dotters oskuld dömdes för misshandel men friades från våldtäkt.
https://lagen.nu/dom/rh/2010:9

Då skrev jag! Tycker faktiskt detta fall inte går att jämföra, de flesta flickor kan föra in ett finger i slidan och en tampong.
Du får allt hitta något fall där någon stoppat in ett stort föremåli in i en 6 årings slida.
De var ju knappast hennes oskuld de skulle kontrollera?

Jag undrade vart i fupen det står att de fört in föremål. Det du länkat och även understrukit handlar om något helt annat.
Jag var mer ute efter vilken sida i fupen det stod att mamman och pappan gjort det mot Z
Citera
2023-12-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men du får väl läsa det inlägg jag citerade och läsa bifogad länk.
Pust!
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det är inte så lagen är skriven. Även om detta är en våldtäkt i det allmänna rättsmedvetandet, så måste alla rekvisit i brottsbalken vara uppfyllda för ett åtal.

Jämför gärna med denna dom där en pappa som kontrollerade sin dotters oskuld dömdes för misshandel men friades från våldtäkt.
https://lagen.nu/dom/rh/2010:9

Då skrev jag! Tycker faktiskt detta fall inte går att jämföra, de flesta flickor kan föra in ett finger i slidan och en tampong.
Du får allt hitta något fall där någon stoppat in ett stort föremåli in i en 6 årings slida.
De var ju knappast hennes oskuld de skulle kontrollera?

Lagen har skärpts sen 2010. Idag skulle den pappan säkert ha blivit dömd för våldtäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in