2023-12-14, 10:23
Medlem
PreciousStoness avatar
Jag besvarade en användares inlägg, och om du är intresserad utav min inställning till moral, etik el. juridik, så kan du endera läsa mina f.n. 7 andra inlägg i tråden el. mina övr. inlägg i ABoK!

Jag är ingen vurmare utav varken U.S.A:s vissa delstaters olika rättsskipningar, men inte heller diktaturer som Rysslands helt obefintliga sådana system.

På fb kan vi alla uttrycka olika åsikter i skilda frågor, och jag värderar både moral och etik oerhört högt.
Har läst och uppskattat många utav dina inlägg på fb, men att moral helt skulle slå ut juridiken i rättsprocesser vore katastrofalt imho!
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Bara noterar: ni är några stycken som ständigt upprepar detta.
Är det något som måste klargöras?
Är det någon i tråden som inte tycker att föräldrarna ska ha försvarsadvokater?.
Är det någon vuxen människa som inte förstår detta enkla, att alla har rätt till en försvarare?

Har svårt att tänka mig detta.
I denna tråd ondgör sig folk ibland.
Man pyser frustration..Det är något annat än att inte "förstå"hur rättssystemet ska och bör funka och faktiskt fungerar.

Detta har inget med rättssystemet att göra, men jag lyssnade på det här radioprogrammet p3Krim
Och retade mig på att radiopratarna var så,enligt mitt tycke, undfallande och smöriga gentemot föräldrarna.
Det var mkt"De är inte dömda än". Pappan säger att, och så något mumbujumbo som han "säger" i förstående ton. Upplevde det stötande. Så farligt r det inte att låta påskina vad man tycker ibland.

Jag har varit inne på det förr,men vi är rätt unika i Sverige, här kan förövare gå genom hela rättssystemet och aldrig någonsin få konfronteras med vilka jävla förövare de faktiskt är.
I USA:s rättsväsende är det inte så
.Där vågar domare vara värdeladdade när man tilltalar tex brottslingar. Där ges anhöriga utrymme att få säga sitt hjärtas mening till förövare.

Det handlar inte om att man ska döma någon på lösa grunder eller frånta någon sina rättigheter, det handlar om att vissa saker är fel, bara och det bör man vara tydlig med om man inte vill bli medlöpare till det onda.

I Sverige utgår vi ifrån att lagen är moralen. Sk rättspositivism.

Det gör bla, tänker jag, att vi tror att frånvaro av och avsaknad av känslouttryck mot en förövare är rättvist och garanterar rättssäkerhet och det räcker med rättssystemet för att upprätthålla moral.

Men tvärtom så kan man ju inte med dagens utformning av rättssystemet skipa rättvisa fullt ut. Z kommer förmodligen inte få en fällande dom för våldtäkt,tex.
Det är möjligt att föräldrarna inte få så höga straff,etc.

Så därför skadar det inte att tänka att vi måste upprätthålla moral också på annat sätt än genom bara rättsskipning.
Tex att reagera som människor nr någon träder över de etiska gränserna.
Att uttrycka sin avsky för hur väl föräldrarna behandlas, trots allt de är orsaker till, tycker jag är normalt och ryms inom ramen för en common sense-moraluppfattning.
Det betyder inte att någons rättssäkerhet har fått stryka på foten.
Citera
2023-12-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passkall
Jag tänker direkt på att Z förmodligen är på autismspektrat.
Mycket av deras beskrivning om henne tyder på typiska autistiska drag.
Hon är inte som andra, ”trög” , de förlöjligar Z misstolkningar och rädslor .. etc etc
Hon verkar vara den ”udda” fågeln,
men samtidigt så beskrivs hon som smart och begåvad av fosterhemmet .

Autistiska personer är även överrepresenterade när det kommer till köndysfori, transsexualitet, könsbyte etc
då de ”vanliga” känslorna för feminint/ maskulint , kärlek/ relationer och att se på sig själv inte alls är på samma sätt som normen skapat mallarna för.
Samhället ”tvingar” tidigt in alla i stereotyper, och som autistisk människa kan det vara väldigt svårt att hitta ”rätt” då man som tjej inte är ”tillräckligt” tjejig. Eller som pojk , inte tillräckligt ”tuff” och ”grabbig”. Vilket tidigt skapar en förvirring hos autistisk barn kring sin köns-identitet och självbild.

Jag skulle vilja påstå att hela denna (annat ämne) sak med att många barn/ungdomar börjat identifierar sig med katter / hundar, också är människor som är på spektrat .

Men ja , för att lägga till en annan syn på saken.

Bara en tanke. ( jag är själv på spektrat.)

Z har knappast autism.
Hon har varit utsatt för långvarig omsorgsbrist, våld, övergrepp, torrt m.m
Symptom som påminner om NPF diagnoser kan komma ifrån miljön även om de mesta är NpF diagnoser men Z hr inte valt att vara förvirrad gällande sitt kön själv utan det är J som har hjärntvättat henne och samla. Det står t.o.m i familjehemmets samtal med Soc att hon ville ha klänning en dag. Så hon är helt normal gällande den biten. Z tvivlar jg hr autism då hon kan redogöra och förklara så bra om vad som skett och hennes egna känslor samt hur hon hanterar sina egna känslor. Den enda som tycker det är fel på Z är J och D samt de som tror på den lögnen.

Dessutom har Z träffat neurolog som talade om den minimala CP skadan och hade han eller psykologen bedömt att hon kan ha NpF hade de utrett henne men det finns ingen sådan bedömning.
Citera
2023-12-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fborgstrom
Hon var mobbare och stack ut skulle jag säga
Berätta mer...Det kanske kan ge en mer klar bild hur sjuk hon är
Citera
2023-12-14, 11:06
Medlem
Citat:
Hon är inte som andra, ”trög” , de förlöjligar Z misstolkningar och rädslor .. etc etc

Autistiska personer är även överrepresenterade när det kommer till köndysfori, transsexualitet, könsbyte etc
då de ”vanliga” känslorna för feminint/ maskulint , kärlek/ relationer och att se på sig själv inte alls är på samma sätt som normen skapat mallarna för.
Samhället ”tvingar” tidigt in alla i stereotyper, och som autistisk människa kan det vara väldigt svårt att hitta ”rätt” då man som tjej inte är ”tillräckligt” tjejig. Eller som pojk , inte tillräckligt ”tuff” och ”grabbig”. Vilket tidigt skapar en förvirring hos autistisk barn kring sin köns-identitet och självbild.

Jag skulle vilja påstå att hela denna (annat ämne) sak med att många barn/ungdomar börjat identifierar sig med katter / hundar, också är människor som är på spektrat .

Tycker du gör fel som gör dessa antaganden om ett litet barn. Ett barn som varit undernärd, utsatt för våld, bristande hygien och förnedring dessutom. När hon kom till sjukhuset var hon också förgiftad (ättikan) och med organsvikt. Allt detta är nåt som ger "tröghet", förvirring och inte minst rädsla

Att hon är annorlunda i fosterhemmet är för att hon mår bättre och för att det är en trygg miljö.
Citera
2023-12-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones
Jag besvarade en användares inlägg, och om du är intresserad utav min inställning till moral, etik el. juridik, så kan du endera läsa mina f.n. 7 andra inlägg i tråden el. mina övr. inlägg i ABoK!

Jag är ingen vurmare utav varken U.S.A:s vissa delstaters olika rättsskipningar, men inte heller diktaturer som Rysslands helt obefintliga sådana system.

På fb kan vi alla uttrycka olika åsikter i skilda frågor, och jag värderar både moral och etik oerhört högt.
Har läst och uppskattat många utav dina inlägg på fb, men att moral helt skulle slå ut juridiken i rättsprocesser vore katastrofalt imho!

Fast det har jag nu inte skrivit. Att moral skulle slå ut juridiken. Då får du läsa igen.
Det här är ingen juridisk process, som du påpekar.
Det är tillåtet att uttrycka moraluppfattningar.
Sen kontrar du med Ryssland av alla stater.

Men det var väl att ta i..Usa är långt ifrån perfekta. En del delstater har dödsstraff. Det är inte rättssäkert. Men alla har inte det och är jag bevakat delar av rättegångar i filicid, bland annat fallet Takoda Collins, så är det inget som tyder på att rättssäkerheten blivit åsidosatt där och föräldrarna dömts på lösa grunder.
Ej heller i fallet Gabriel Fernandez. Tvärtom. Det är precis samma upplägg som i Sverige. Mördare får en försvarare som försöker att tala för dess klient och gör det precis lika initierat som de gör här,på ett sätt som den del kanske anser stötande. De har däremot högre straffskalor och är inte lika rädda för att låta känslor ta plats, inom rimliga gränser. Det betyder inte att juridiken ska stryka på fot. Varför upprepar du det? Det är ju ingen som förespråkar det, och det står inte på menyn någonstans. Det är två olika kulturer.

Det är en villfarelse att tro att bara Sverige klarar rättssäkerheten och inga andra länder. Typ alla andra är barbarer.

Om man läser på om rättspositivism så ser man också att det är vi som är ganska unika.

Det skadar inte att kunna tillämpa lite självkritik också.
Tack för att du uppskattar mina inlägg. Detsamma.
Detta går utanför ämnet så jag ska inte uppehålla mig.

Bara tycker att det är ett finlir detta med balans mellan känsla och förnuft.
Speciellt i fall som detta som med rätta väcker oerhört mkt känslor.
Jag riktigt njuter när Jigin låter lite skarp på tonen och ironisk när hon ifrågasätter deras taffliga svar. Med svenska mått mätt är det mycket.
Citera
2023-12-14, 11:35
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:

Tycker att du har en klok frgeställning där; kan Z ha en störning inom autismspektrat, kanske i kombination med hög IQ? Ärftlighetsfaktorn kan finnas, åtminstone från mamman J. Om J dessutom haft en tuff uppväxt och bestraffats för de avvikelser som kan vara relaterade till autism så kan det triggat igång ett demoniserande av den stackars lilla Z. Kanske redan från start utifrån att läkare velat göra J och D uppmärksamma på att den svåra förlossningen skulle kunna innebära att någon mindre hjärnskada kan upptäckas längre fram hos den lilla. Att vara "sjuk i huvudet" är väldigt stigmatiserat och föraktligt i vår samtid (när din arbetsduglighet ofta ställer höga krav på intelligens och kunskap.) Det är så förfärligt att återigen se hur länge och långt det kan gå illa för ett litet barn utan att några skyddsnät fångar upp henne! Redan BB borde antecknat att hon skulle följas upp extra utifrån risken för förlossningsskada. Och då måste BVC fatta att inte bara fråga föräldrarna!
Citera
2023-12-14, 12:28
Medlem
Citat:

Tack för svar, jag misstänkte de va så men ”kul” att få ens fördomar bekräftade.
Citera
2023-12-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Tycker att du har en klok frgeställning där; kan Z ha en störning inom autismspektrat, kanske i kombination med hög IQ? Ärftlighetsfaktorn kan finnas, åtminstone från mamman J. Om J dessutom haft en tuff uppväxt och bestraffats för de avvikelser som kan vara relaterade till autism så kan det triggat igång ett demoniserande av den stackars lilla Z. Kanske redan från start utifrån att läkare velat göra J och D uppmärksamma på att den svåra förlossningen skulle kunna innebära att någon mindre hjärnskada kan upptäckas längre fram hos den lilla. Att vara "sjuk i huvudet" är väldigt stigmatiserat och föraktligt i vår samtid (när din arbetsduglighet ofta ställer höga krav på intelligens och kunskap.) Det är så förfärligt att återigen se hur länge och långt det kan gå illa för ett litet barn utan att några skyddsnät fångar upp henne! Redan BB borde antecknat att hon skulle följas upp extra utifrån risken för förlossningsskada. Och då måste BVC fatta att inte bara fråga föräldrarna!

Jag har läst FUP, vissa delar ett par ggr och ingenstans tyder det på att Z skulle ha en hjärnskada. Hon är förutom misshandeln hon råkat ut för och den lilla skadan i foten en helt vanlig tjej. Att hon skulle vara sjuk i huvudet, trög, svår etc är ju ett påstående som kommer från en enda källa - mamma J. Hon blev ju undersökt för förlossningsskada både som liten och nu i samband med omhändertagandet.
Citera
2023-12-14, 13:04
Medlem
När är rättegången idag eller har den vart? Ingen liverapportering? Tycker media fokuserar väldigt lite på detta fallet…🤔
Citera
2023-12-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stellastassar
När är rättegången idag eller har den vart? Ingen liverapportering? Tycker media fokuserar väldigt lite på detta fallet…🤔

Idag och imorgon 9-16.
Det är uppspelning av syskonförhören enligt den här länken: https://sverigesradio.se/artikel/experten-darfor-vittnar-syskonen-till-flickan-pa-video
Citera
2023-12-14, 14:05
Medlem
Citat:

Det ante mig. Berätta gärna mer.
Citera
2023-12-14, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll

Inget har framkommit som får mig att tro att Z skulle vara på autismspektrat, men det kan naturligtvis inte uteslutas. Ni som framhåller teorin att Z skulle vara på spektrat menar också att Z är intelligent.

Kopplingen "Sjuk i huvudet" och minskad arbetsduglighet är dock ologisk. Många framstående forskare är intelligenta och på spektrat, det hjälper dem att fokusera mer koncentrerat och därigenom nå framgång.

Det är föräldrarna som gjort knäppa kopplingar pga att de är knäppa, och en svag vuxenvärld som inte ställt upp för familjen - och framför allt familjens barn som är skyldiga till att det gått som det gått. Autism i sig är inte nödvändigtvis en belastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in