Som jag ser det så är det Avdiivka som ligger och spökar och driver upp Ryssarnas förlustsiffror. Order uppifrån om att inta en större stad innan oktober vill jag minnas det var. Så där har Shoigu inget större val än att fortsätta skicka folk till köttkvarnen.
Nu har jag läst att det finns ett visst strategiskt intresse för Ukraina att behålla staden/området men jag tror att när deras egna förluster blir för stora i förhållande till Ryssarna att dom kommer släppa staden i stil med Bakhmut. Så med det sagt, jag tror det är Ukraina som bestämmer här.
Nja, Ryssland trycker nu längst hela fronten. Vilket är en mer trolig förklaring.
Sedan är ju siffrorna ändå tagna ur hatten då de kommer från Ukrainia och de har all anledning att överdriva. Men att Ryssland i en offensiv tappar mer än om de bara låg och tryckte i skyttegravarna, oklart hur mycket, är logiskt.
Ukrainia har det väldigt tufft.
Det är bra om EU kan ha en enad linje i utrikespolitiska frågor. Men då kanske man också ska sluta bedriva politiska kampanjer mot egna medlemsstater.
Om man ser det ur Ungerns perspektiv så är det ju direkt hårresande att de inte fått ta del av det corona-stöd som EU tillsammans beslutade om att ta lån för. Däremot får man snällt betala ränta. Ett sinnesjukt upplägg om man tänker efter och fattar att Ungern nu utnyttjar situationen till sin fördel. Det här dravlet om ”rättsstatens principer” är lika mycket politiskt propaganda som när vi i Sverige fört fram att SD är rasister. Alltså bara ett sätt att försöka styra politiken i ett land med påtryckningar.
I slutändan får man också komma ihåg att Orban i grund och botten är emot kriget i Ukraina och vill hellre tvinga parterna till förhandlingsbordet. Så det är väl fullständigt självklart att man vill få något i gengäld för att ge emot sin egen övertygelse.
Visst vore det bra om EU följde vad Ungern har för uppfattning om saker. I v f för Ungern.
Att Ungern utsätts för påtryckningar, är knappast konstigt, då man öppet visar att man håller Putin i hand. Tvärtemot vad majoriteten i EU tycker.
Lånet? Hur mycket nettogivare är Ungern i EU? Om de nu ska ha "något tillbaka".
On topic:
När har Orban tvingat Putin till förhandlingsbordet? Vad har han sagt eller var har han sagt att han försöker tvinga Putin till förhandlingsbordet?
Var det i Kina?
Nja, Ryssland trycker nu längst hela fronten. Vilket är en mer trolig förklaring.
Sedan är ju siffrorna ändå tagna ur hatten då de kommer från Ukrainia och de har all anledning att överdriva. Men att Ryssland i en offensiv tappar mer än om de bara låg och tryckte i skyttegravarna, oklart hur mycket, är logiskt.
Ukrainia har det väldigt tufft.
Dagens tema.
Ryssland trycker nu, längs hela fronten.
Liksom temat sedan några dagar för alla Peskovs desinformationstrupper i form av desinformatörer enligt metod M som i Marionetter i olika schatteringar, KGB metod sedan gammalt.
Vad blir ditt nästa inlägg enligt manus?
Låt mig gissa. Förhandla på Ryssarnas villkor för att skona ukrainska liv?
Visst vore det bra om EU följde vad Ungern har för uppfattning om saker. I v f för Ungern.
Att Ungern utsätts för påtryckningar, är knappast konstigt, då man öppet visar att man håller Putin i hand. Tvärtemot vad majoriteten i EU tycker.
Lånet? Hur mycket nettogivare är Ungern i EU? Om de nu ska ha "något tillbaka".
On topic:
När har Orban tvingat Putin till förhandlingsbordet? Vad har han sagt eller var har han sagt att han försöker tvinga Putin till förhandlingsbordet?
Var det i Kina?
Indirekt så tvingas ju parterna att förhandla om man inte pumpar in pengar och krigsmateriel i Ukraina. Man kan nog se det så i alla fall. Tror att dem ser det så. Sen tror jag inte att de ser det som att de skulle vara på Rysslands sida bara för att de inte stödjer Ukraina på det sättet vi gör. Tror att de ser sig som rätt neutrala eller t.o.m. svagt för Ukraina. De har ju trots allt deltagit i sätt många sanktionspaket.
Ungern bidrar med mycket till EU, bl.a. billig och utbildad arbetskraft. Många fabriker som flyttats dit. Du kan inte bara räkna med ”medlemsavgiften” som för övrigt följer de spelregler som finns.
Säger bara hur de förmodligen resonerar och det är väl bra nu då när EU fattar att man inte kan trakassera ett medlemsland bara för att folket i det landet röstat på några man inte gillar. Dessutom har man ju sen tidigare konstaterat att Ungern till största del rättat sig efter den kritik de fått från EU (inte allt men absolut de viktigaste punkterna). Låt oss lämna Ungern nu för det är nog på gränsen till OT även om stödet till Ukraina från EU inte är det.
...
Vidare kommer Ukraina förlora det här kriget. Det har delvis att göra med den propaganda du och ett par andra användare sprider i tråden. Eftersom ni anser att ni aldrig kan ha fel och alla med en avvikande åsikt (även om den åsikten hjälper er sak) alltid har fel - leder det till att ni skapar ett dysfunktionellt hjul av lögner. Ukraina i synnerhet har adopterat den policyn vilket avspeglar sig i bland annat deras EU-finansierade medier och politiska uttalanden.
Det leder till slut till en destruktiv cirkel felaktiga beslut lyfts upp på taktisk, operationell, strategisk och politisk nivå. Ukraina är på väg att förlora kriget - mycket på grund av den mentalitet som du uppvisar. Jag kommer få rätt även i detta. Det är som sagt tråkigt. Inte bara för tråden men även för Ukraina och alla inblandade.
Det kan hända att debatten runt Ukraina inte alltid är 100% nyanserad och att skeptiker emellanåt misstänkligörs som vatniks (men på vissa grunder då rysk infiltration inte är hjärnspöke utan reellt faktum) så att avvikande åsikter inte alltid tas på allvar.
Men oavsett detta, om du tror att Ukraina kommer att förlora för ett klimat där fel inte får uppmärksammas får jag nog påminna om att de krigar mot Ryssland som har det som riktig paradgren, och demonstrera med tomma skyltar ger fängelse. Så ifall din test stämmer borde Ryssland inte ha den minsta lilla chans, då kritik utan repressalier i praktiken är icke-existerande.
(Då talar vi i regel om betydligt värre repressalier än att meningsmotståndare på internet säger man är dum i huvudet).
Detta är för övrigt en fin video hur långt Ryssland går där t.ex. utlänningar i framtiden förmodligen tvingas skriva under "lojalitets-avtal" där man får avsäga sig all form av kritik på såväl extern och intern policy. https://www.youtube.com/watch?v=hMd42o4PE0o
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, det speglar ditt kunnande och intelligens. Som när idioter skriver mej, dej, oxå..
Det bär mig emot att komma lite med försvar av en meningmotståndare i detta, men jag har varit med på internetdiskussioner sedan diskussionsforum blev allmänt tillgängliga, och "spell-flames" m.m är faktiskt rätt pinsamma.
I min mening finns det faktiskt bara två tillfällen när detta är berättigat, antingen när någon misshandlar språket så mycket att det verkligen blir störande att följa diskussionen.
Eller att någon framställer sig som en stor intellektuell gigant, och då i sin påstådda överlägsenhet förtjänar skit även för mindre saker.
Pro-ryssar folket gör i regel bort sig utifrån sina pinsamma argument vilket räcker mer än väl för att idiotförklaras, och knappast nödvändigt utifrån småsaker.
Det finns få saker som skapar sådan gemenskap som att göda en existerande offer-mentalitet, det finns tillräckligt mycket av den varan hos pro-ryssar utan att elda på ytterligare.
”Våra mål ligger fast – kan lösa problemet med våld”
Vladimir Putin anser att det ”i dagsläget” inte finns något behov av ytterligare mobilisering. Det säger den ryske presidenten under en direktsänd frågestund där ryssar kan ringa in med sina frågor till honom.
Putin säger också att Ryssland inte ”ändrat sin målsättning” vad gäller Ukraina och att ingen fred kommer att nås innan dessa är uppnådda. Och om ingen fredsuppgörelse kan nås så kommer Ryssland ”lösa problemet med våld”, säger han.
Det kan hända att debatten runt Ukraina inte alltid är 100% nyanserad och att skeptiker emellanåt misstänkligörs som vatniks (men på vissa grunder då rysk infiltration inte är hjärnspöke utan reellt faktum) så att avvikande åsikter inte alltid tas på allvar.
Men oavsett detta, om du tror att Ukraina kommer att förlora för ett klimat där fel inte får uppmärksammas får jag nog påminna om att de krigar mot Ryssland som har det som riktig paradgren, och demonstrera med tomma skyltar ger fängelse. Så ifall din test stämmer borde Ryssland inte ha den minsta lilla chans, då kritik utan repressalier i praktiken är icke-existerande.
(Då talar vi i regel om betydligt värre repressalier än att meningsmotståndare på internet säger man är dum i huvudet).
Detta är för övrigt en fin video hur långt Ryssland går där t.ex. utlänningar i framtiden förmodligen tvingas skriva under "lojalitets-avtal" där man får avsäga sig all form av kritik på såväl extern och intern policy. https://www.youtube.com/watch?v=hMd42o4PE0o
Det bär mig emot att komma lite med försvar av en meningmotståndare i detta, men jag har varit med på internetdiskussioner sedan diskussionsforum blev allmänt tillgängliga, och "spell-flames" m.m är faktiskt rätt pinsamma.
I min mening finns det faktiskt bara två tillfällen när detta är berättigat, antingen när någon misshandlar språket så mycket att det verkligen blir störande att följa diskussionen.
Eller att någon framställer sig som en stor intellektuell gigant, och då i sin påstådda överlägsenhet förtjänar skit även för mindre saker.
Pro-ryssar folket gör i regel bort sig utifrån sina pinsamma argument vilket räcker mer än väl för att idiotförklaras, och knappast nödvändigt utifrån småsaker.
Det finns få saker som skapar sådan gemenskap som att göda en existerande offer-mentalitet, det finns tillräckligt mycket av den varan hos pro-ryssar utan att elda på ytterligare.
Det vore nog vettigt av Ukraina att nå en överenskommelse med Ryssland nu, annars riskerar de att förlora hela kusten och då blir de helt ointressanta för både Nato och EU. Ryssland rycker fram hårt nu och Ukraina är begränsade till vad de kan försvara. De kan inte hålla emot både i öst och samtidigt försvara kusten, Odessa inkluderat.
Om inte Ryssland lyckades ta Odessa förra året, när de fortfarande hade en flotta i Svarta Havet och en armé norr om Dnepr, hur i helvete ska de då lyckas med det nu?
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Det är bra om EU kan ha en enad linje i utrikespolitiska frågor. Men då kanske man också ska sluta bedriva politiska kampanjer mot egna medlemsstater.
Om man ser det ur Ungerns perspektiv så är det ju direkt hårresande att de inte fått ta del av det corona-stöd som EU tillsammans beslutade om att ta lån för. Däremot får man snällt betala ränta. Ett sinnesjukt upplägg om man tänker efter och fattar att Ungern nu utnyttjar situationen till sin fördel. Det här dravlet om ”rättsstatens principer” är lika mycket politiskt propaganda som när vi i Sverige fört fram att SD är rasister. Alltså bara ett sätt att försöka styra politiken i ett land med påtryckningar.
I slutändan får man också komma ihåg att Orban i grund och botten är emot kriget i Ukraina och vill hellre tvinga parterna till förhandlingsbordet. Så det är väl fullständigt självklart att man vill få något i gengäld för att ge emot sin egen övertygelse.
Ungern har inte fått EU-pengar indragna för att de har fel politiska åsikter utan för att de är EUs mest korrumperade land (ja, korruptionen i Ungern är värre än i Rumänien och Bulgarien, vilket är ganska anmärkningsvärt). Givetvis vill inte EU att deras pengar ska gå till att förgylla Orbans fickor. Nu verkar de hävda att Ungern gjort tillräckliga insatser mot korruptionen för att få nya pengar men det finns väl skäl att misstänka att den politiska situationen spelat in en smula också.
Otroliga siffror. Vi ser också att antalet fordon går ned, vilket betyder att deras antal har minskat.
En slutsats är att ryssarna använder sig av köttvågor med mycket dåligt understöd. Sin vana trogen.
Vad är ersättningen nuförtiden till en familj som förlorar sin försörjare? 5kg frusen fisk?
Fem kilo fisk är inte att förakta. Jag har hört att de får en säck potatis oxå.
Tänk dig när de anhöriga äter äter middag bestående av kokt fisk med potatis efter begravningen får dom ett fint minne av den stupade mannen och känner en djup tacksamhet gentemot den generösa ryska staten. Fint av Ryssland.
Senast redigerad av jonkebonke 2023-12-14 kl. 11:51.
Indirekt så tvingas ju parterna att förhandla om man inte pumpar in pengar och krigsmateriel i Ukraina. Man kan nog se det så i alla fall. Tror att dem ser det så. Sen tror jag inte att de ser det som att de skulle vara på Rysslands sida bara för att de inte stödjer Ukraina på det sättet vi gör. Tror att de ser sig som rätt neutrala eller t.o.m. svagt för Ukraina. De har ju trots allt deltagit i sätt många sanktionspaket.
Ungern bidrar med mycket till EU, bl.a. billig och utbildad arbetskraft. Många fabriker som flyttats dit. Du kan inte bara räkna med ”medlemsavgiften” som för övrigt följer de spelregler som finns.
Säger bara hur de förmodligen resonerar och det är väl bra nu då när EU fattar att man inte kan trakassera ett medlemsland bara för att folket i det landet röstat på några man inte gillar. Dessutom har man ju sen tidigare konstaterat att Ungern till största del rättat sig efter den kritik de fått från EU (inte allt men absolut de viktigaste punkterna). Låt oss lämna Ungern nu för det är nog på gränsen till OT även om stödet till Ukraina från EU inte är det.
Citat:
Indirekt så tvingas ju parterna att förhandla om man inte pumpar in pengar och krigsmateriel i Ukraina.
Du menar att man kastrerar/bakbinder Ukraina, som då inte kan försvara sig. Ryssland gör som de vill och vinner.
Citat:
Man kan nog se det så i alla fall.
Din uppfattning och jag drar en slutsats av det, som man kan uppfatta.
Citat:
Tror att dem ser det så.
Finns något officiellt uttalande från Orban som stödjer detta?
Nej, det gör det inte.
Citat:
Sen tror jag inte att de ser det som att de skulle vara på Rysslands sida bara för att de inte stödjer Ukraina på det sättet vi gör. Tror att de ser sig som rätt neutrala eller t.o.m. svagt för Ukraina.
De har ju trots allt deltagit i sätt många sanktionspaket.
Vi har tydligt sätt Orban, hand i hand med Putin.
I Bryssel var alla framme hos Zelensky och skakade hand. Inte Orban.
Vid Zelenskys tal i Bryssel, applåderade alla talet, utom Orban.
Orban visade tydligt i Bryssel att han inte ville ha kontakt med Zelensky.
Du tolkar att Ungern/Orban, t o m svagt är för Ukraina?? Verkligen...
Detta är Off topic. Så låt bli.
On topic
Om Ukraina inte får stöd och kan försvara sig, kommer Ryssland köra över Ukraina. Har du någon annan uppfattning? Var det något annat som började 24 feb 2022?
Jag väljer att dölja detta, då jag håller med folk i tråden. Låt bli Off topic.
Off topic
Ungern är nettotagare från EU. De betalar inget, netto. Din tolkning om medlemsavgiften finns inga statistiska bevis eller annan fakta kring, utan är enbart svammel eller ska vi kalla detta för "egna drömmar och fantasier".
De har fortfarande inte rättat sig på områden som de har fått kritik på.
Trakasserier? De vet spelets regler och går de emot i princip resten av EU, också som nettotagare i bakhuvudet, då får de tåla kritik Vilket de inte gillar. So what?
Det var inte jag som drog in Ungern i detta denna debatt, om du synar ditt eget inlägg.
Så låt bli detta då!
Senast redigerad av Area55 2023-12-14 kl. 12:02.