2023-12-13, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av citronzest
Nej hon är väl näst-näst yngst?
S, M, N, Z, V, M.

Aha. Fel av mig. Tack för infon.
Citera
2023-12-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Jag hoppas verkligen de för jag hade trott att föräldrarna skulle bli ännu mera pressade och fått ännu mer frågor med tanke på allt som kommit fram i polisutredningen.
Men media rapporterar ju såklart inte om allt.

Vet inte vad fas du menar? Advokaten förströdde sin klient.
Citera
2023-12-14, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Men, Skånes änglar har väl ingenting med kyrkan att göra?
Nä, var har jag fått det ifrån???
Googlade Skånes änglar och det är en förening med fokus på att hjälpa barn. De har sponsorer. Och säkert får de grejer till skänks som de hämtar och säljer på loppis för att få ihop pengar. Om jag bara helt klumpigt och slarvigt har gjort ett felaktigt antagande? Eller drömt det på natten?
Fast jag var väldigt tvärsäker på att jag läst det i FUP.

Så väldigt bra att du uppmärksammade det. Rätt ska vara rätt. Och jag vill inte medverka till att sprida en trådsanning.
Så inget "Tryggare kan ingen vara än guds lilla barnaskara" i Skånes änglar.
Jag är nog skyldig dem en ursäkt. Det är helt vanliga personer som sliter på fritiden med detta.
Tack än en gång för att du uppmärksammade felet. Som jag ber så mycket om ursäkt för.
Citera
2023-12-14, 01:17
Medlem
Citronfrommages avatar
Tycker det är lite löjligt att säga att det "syns tydligt att de är psykopater". När jag såg bilderna tänkte jag mer att hur kan två människor som ser så normala ut, mamman är rätt snygg på vissa bilder, göra/bete sig så här? Man tänker att mördare/misshandlare/pedofiler ska se ut som monster, men titta på Anders Bering Breivik; han ser ju ut som en vanlig snygg norrman och han är den i världen som mördat flest personer.
Citera
2023-12-14, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B3ck
Det är inget praktiskt skydd, såklart. Det är rent psykologiskt.
Håller med Ericcca; Det är inte ovanligt att våldtäktsoffer klär ner sig och slutar piffa till sig (dvs göra sig "mindre kvinnliga") iaf en period efter övergreppen.

Nu började dock Z vilja vara pojke i en väldigt, väldigt tidig ålder så jag hoppas verkligen INTE, för hennes skull, att våldtäkt är orsaken.. Det var bara en tanke som dök upp när ni började snacka om att pappan kanske gett sig på henne.

Jag tänker direkt på att Z förmodligen är på autismspektrat.
Mycket av deras beskrivning om henne tyder på typiska autistiska drag.
Hon är inte som andra, ”trög” , de förlöjligar Z misstolkningar och rädslor .. etc etc
Hon verkar vara den ”udda” fågeln,
men samtidigt så beskrivs hon som smart och begåvad av fosterhemmet .

Autistiska personer är även överrepresenterade när det kommer till köndysfori, transsexualitet, könsbyte etc
då de ”vanliga” känslorna för feminint/ maskulint , kärlek/ relationer och att se på sig själv inte alls är på samma sätt som normen skapat mallarna för.
Samhället ”tvingar” tidigt in alla i stereotyper, och som autistisk människa kan det vara väldigt svårt att hitta ”rätt” då man som tjej inte är ”tillräckligt” tjejig. Eller som pojk , inte tillräckligt ”tuff” och ”grabbig”. Vilket tidigt skapar en förvirring hos autistisk barn kring sin köns-identitet och självbild.

Jag skulle vilja påstå att hela denna (annat ämne) sak med att många barn/ungdomar börjat identifierar sig med katter / hundar, också är människor som är på spektrat .

Men ja , för att lägga till en annan syn på saken.

Bara en tanke. ( jag är själv på spektrat.)
Citera
2023-12-14, 05:52
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passkall
Jag tänker direkt på att Z förmodligen är på autismspektrat.
Mycket av deras beskrivning om henne tyder på typiska autistiska drag.
Hon är inte som andra, ”trög” , de förlöjligar Z misstolkningar och rädslor .. etc etc
Hon verkar vara den ”udda” fågeln,
men samtidigt så beskrivs hon som smart och begåvad av fosterhemmet .

Autistiska personer är även överrepresenterade när det kommer till köndysfori, transsexualitet, könsbyte etc
då de ”vanliga” känslorna för feminint/ maskulint , kärlek/ relationer och att se på sig själv inte alls är på samma sätt som normen skapat mallarna för.
Samhället ”tvingar” tidigt in alla i stereotyper, och som autistisk människa kan det vara väldigt svårt att hitta ”rätt” då man som tjej inte är ”tillräckligt” tjejig. Eller som pojk , inte tillräckligt ”tuff” och ”grabbig”. Vilket tidigt skapar en förvirring hos autistisk barn kring sin köns-identitet och självbild.

Jag skulle vilja påstå att hela denna (annat ämne) sak med att många barn/ungdomar börjat identifierar sig med katter / hundar, också är människor som är på spektrat .

Men ja , för att lägga till en annan syn på saken.

Bara en tanke. ( jag är själv på spektrat.)

Z ville vara pojke när hon var TVÅ år, då tog mamman fram saxen och klippte av henne håret och klädde henne som pojke! snarare ville hon väl LEKA att hon var pojke. Tror knappast att en 2-åring känner sig som i fel kön. Såna tankar kommer i så fall senare i livet. Några år senare.
Citera
2023-12-14, 05:58
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones
Det som jag citerat i ditt inlägg till David_S är enormt viktigt i ett rättssamhälleligt perspektiv i demokratin Sverige.
Polisens roll är att utreda ärenden, och de försöker givetvis INTE att bevisa någons skuld!
Av det skälet så har jag lagt den infon ifrån ditt inlägg i en spoiler ovan, då jag instämmer helt i det övriga jag citerat i ditt inlägg!👍🏼

Av den pågående rättegången så kan man lätt konstatera vilka enormt vidriga personer dessa föräldrar måste vara!
Även om man rent moraliskt skulle önska att deras straffpåföljd borde vara en långsam död genom t.ex. en giftspruta, så måste MGP givetvis i ett rättsamhälle som vårt ha tillgång till försvarsadvokat!

Bra summerat. Det var lite kortfattat formulerat från min sida. Jag menade inte att polisen försöker bevisa MGPs skuld. Vad jag menade var att åklagaren, som ska bevisa att MGP begått den beskrivna gärningen, har ett helt team från polisen till sin hjälp i sitt arbete. Polisens roll är givetvis att utreda det misstänkta brottet (och även att förhindra ny brottslighet.)

Eftersom polisen har som mål att klara upp brott (uppklarningsprocenten) så tänker jag att i ett samhälle utan försvarsadvokater så skulle det finns ett starkt incitament att väcka åtal så fort man nått upp i tillräcklig bevisning för att fälla en person, även om det skulle kunna finnas alternativa förklaringar.
Detta skulle med all sannolikhet leda till att fler oskyldiga dömdes.

Som det är idag måste åklagaren räkna med att försvarsadvokaten kommer att försöka sänka en forcerad förundersökning där man inte undersökt alternativa förklaringar tillräckligt grundligt. Det ökar kvaliteten på utredningarna och ökar sannolikheten för att rätt person åtalas och döms.

En annan sak som är relevant i detta fall, och som många glömmer, är att advokaten måste bygga försvaret på sin klients inställning. Om klienten förnekar ansvar så måste advokaten utgå från detta, även om advokaten egentligen inte tror på sin klients historia.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2023-12-14 kl. 06:03.
Citera
2023-12-14, 07:47
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Bra summerat. Det var lite kortfattat formulerat från min sida. Jag menade inte att polisen försöker bevisa MGPs skuld. Vad jag menade var att åklagaren, som ska bevisa att MGP begått den beskrivna gärningen, har ett helt team från polisen till sin hjälp i sitt arbete. Polisens roll är givetvis att utreda det misstänkta brottet (och även att förhindra ny brottslighet.)

Eftersom polisen har som mål att klara upp brott (uppklarningsprocenten) så tänker jag att i ett samhälle utan försvarsadvokater så skulle det finns ett starkt incitament att väcka åtal så fort man nått upp i tillräcklig bevisning för att fälla en person, även om det skulle kunna finnas alternativa förklaringar.
Detta skulle med all sannolikhet leda till att fler oskyldiga dömdes.

Som det är idag måste åklagaren räkna med att försvarsadvokaten kommer att försöka sänka en forcerad förundersökning där man inte undersökt alternativa förklaringar tillräckligt grundligt. Det ökar kvaliteten på utredningarna och ökar sannolikheten för att rätt person åtalas och döms.

En annan sak som är relevant i detta fall, och som många glömmer, är att advokaten måste bygga försvaret på sin klients inställning. Om klienten förnekar ansvar så måste advokaten utgå från detta, även om advokaten egentligen inte tror på sin klients historia.
En bra komplettering som gör att jag bättre förstår din kloka tanke om hur ett rättssystem sannolikt skulle kunna utvecklas UTAN försvarsadvokaternas viktiga roll.

Det du tillägger på slutet om klientens inställning är också oerhört viktigt att påpeka för personer som kanske inte alls är tillräckligt insatta i hur den svenska demokratins rättsprocess fungerar.
Citera
2023-12-14, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones
En bra komplettering som gör att jag bättre förstår din kloka tanke om hur ett rättssystem sannolikt skulle kunna utvecklas UTAN försvarsadvokaternas viktiga roll.

Det du tillägger på slutet om klientens inställning är också oerhört viktigt att påpeka för personer som kanske inte alls är tillräckligt insatta i hur den svenska demokratins rättsprocess fungerar.

Bara noterar: ni är några stycken som ständigt upprepar detta.
Är det något som måste klargöras?
Är det någon i tråden som inte tycker att föräldrarna ska ha försvarsadvokater?.
Är det någon vuxen människa som inte förstår detta enkla, att alla har rätt till en försvarare?

Har svårt att tänka mig detta.
I denna tråd ondgör sig folk ibland.
Man pyser frustration..Det är något annat än att inte "förstå"hur rättssystemet ska och bör funka och faktiskt fungerar.

Detta har inget med rättssystemet att göra, men jag lyssnade på det här radioprogrammet p3Krim
Och retade mig på att radiopratarna var så,enligt mitt tycke, undfallande och smöriga gentemot föräldrarna.
Det var mkt"De är inte dömda än". Pappan säger att, och så något mumbujumbo som han "säger" i förstående ton. Upplevde det stötande. Så farligt r det inte att låta påskina vad man tycker ibland.

Jag har varit inne på det förr,men vi är rätt unika i Sverige, här kan förövare gå genom hela rättssystemet och aldrig någonsin få konfronteras med vilka jävla förövare de faktiskt är.
I USA:s rättsväsende är det inte så
.Där vågar domare vara värdeladdade när man tilltalar tex brottslingar. Där ges anhöriga utrymme att få säga sitt hjärtas mening till förövare.

Det handlar inte om att man ska döma någon på lösa grunder eller frånta någon sina rättigheter, det handlar om att vissa saker är fel, bara och det bör man vara tydlig med om man inte vill bli medlöpare till det onda.

I Sverige utgår vi ifrån att lagen är moralen. Sk rättspositivism.

Det gör bla, tänker jag, att vi tror att frånvaro av och avsaknad av känslouttryck mot en förövare är rättvist och garanterar rättssäkerhet och det räcker med rättssystemet för att upprätthålla moral.

Men tvärtom så kan man ju inte med dagens utformning av rättssystemet skipa rättvisa fullt ut. Z kommer förmodligen inte få en fällande dom för våldtäkt,tex.
Det är möjligt att föräldrarna inte få så höga straff,etc.

Så därför skadar det inte att tänka att vi måste upprätthålla moral också på annat sätt än genom bara rättsskipning.
Tex att reagera som människor nr någon träder över de etiska gränserna.
Att uttrycka sin avsky för hur väl föräldrarna behandlas, trots allt de är orsaker till, tycker jag är normalt och ryms inom ramen för en common sense-moraluppfattning.
Det betyder inte att någons rättssäkerhet har fått stryka på foten.
Citera
2023-12-14, 09:22
Medlem
Det är förhandling både idag och imorgon. Hoppas media är på plats! Ingen från tråden som ska dit?
Citera
2023-12-14, 09:43
Medlem
PHNXs avatar
Så den är alltså öppen för allmänheten?
Citera
2023-12-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stellastassar
Hur va hon? Mobbare eller ”en i mängden” eller..?

Hon var mobbare och stack ut skulle jag säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in