Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-12-12, 12:05
Medlem
Psoglavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Statistiken säger dock att ungdomar oftare är överviktiga idag än för 40 år sedan.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...omar-16-19-ar/

Jag köper inte tränings- och hälsoförklaringen.

Träning är populärt hos en växande minoritet av befolkningen möjligtvis, men de flesta tränar inte regelbundet. Sociala medier och ökat cannabisbruk har ersatt traditionellt festande i stor utsträckning.
Citera
2023-12-12, 14:59
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Statistiken säger dock att ungdomar oftare är överviktiga idag än för 40 år sedan.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...omar-16-19-ar/

Jag köper inte tränings- och hälsoförklaringen.

Du blir överviktig enligt BMI om du tränar mycket och har muskler också.....
Fetma, nej, absolut inte, men BMI typ 25-27 är inte alls ovanligt på sådana som tränar mycket och har mycket muskler.
Citera
2023-12-12, 15:16
Medlem
Psoglavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Fetma, nej, absolut inte, men BMI typ 25-27 är inte alls ovanligt på sådana som tränar mycket och har mycket muskler.

Visst, det stämmer, men det är ett faktum att svenskarna har blivit mycket fetare de senaste decennierna. Skit i statistiken, ta en sväng nere på stan så blir det snabbt väldigt uppenbart.
Citera
2023-12-12, 15:44
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Jag tror fortfarande att betydligt fler har övervikt i form av fettmassa än muskelmassa.

Nedan följer mycket oroande siffror för barn i åldrarna 6-10 år:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...-barn-6-10-ar/

Ytterligare intressanta länkar:
https://www.internetmedicin.se/behan...etma-hos-barn/
https://www.livsmedelsverket.se/glob...konsumtion.pdf

På gymnasienivå verkar 47 % syssla med träning (23 % rapporterar "hård träning/tävlingsidrott") om jag tolkar siffrorna rätt. Det ger mer än hälften som inte tränar alls eller sysslar med mycket lätt motion. Nu vet jag inte hur siffrorna såg ut 1983, men något säger mig att man rörde sig mer då.
Citera
2023-12-12, 17:06
Medlem
Psoglavs avatar
Citat:
På gymnasienivå verkar 47 % syssla med träning (23 % rapporterar "hård träning/tävlingsidrott") om jag tolkar siffrorna rätt. Det ger mer än hälften som inte tränar alls eller sysslar med mycket lätt motion. Nu vet jag inte hur siffrorna såg ut 1983, men något säger mig att man rörde sig mer då.

Problemet är att de som inte tränar är i sämre form än någonsin. 1983 kunde man inte sitta fastklistrad framför dator och tv flera veckor i sträck, utan blev tvungen att gå ut för att inte dö av tristess.
Citera
2023-12-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shickablaow.Waowai
Det är inte lika tryggt att gå ut längre, speciellt för tjejer både som tonåringar eller unga vuxna.

För 30 år sedan så kunde man vara ute och släppa loss på nätterna och det fanns inte på kartan att man skulle bli våldtagen eller rånad på den tiden.
Det är ett annat Sverige idag.
Håller med. Tjejer som går ut för att ha kul blir våldtagna och/eller sexuellt trakasserade. Sedan låter det ungefär såhär:
Hon hade kort kjol på sig, vilken slampa, hon VILLE bli våldtagen.
Varför var hon ute och gick själv på kvällen? Hon VILLE ju bli attckerad.
Varför blev hon full? Då får hon ju skylla sig själv.

osv osv
Dessa attityder kom med invandringen från kvinnoförtryckande länder och sen har det spridit sig så att även svenska killar tycker såhär.
Det här skiftet i attityder om att tjejer som är ute och lever ett fritt liv får skylla sig själva om de blir antastade har gjort att tjejer inte går ut längre. Och om tjejerna inte går ut så gör inte killarna det heller.
Citera
2023-12-12, 18:30
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Problemet är att de som inte tränar är i sämre form än någonsin. 1983 kunde man inte sitta fastklistrad framför dator och tv flera veckor i sträck, utan blev tvungen att gå ut för att inte dö av tristess.
Sant. Dessutom var många jobb mer fysiskt krävande, så folk höll sig i trim även upp i medelåldern utan att direkt träna.
Citera
2023-12-12, 18:34
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Min upplevelse är att ungdomar festar lika hårt som förr, sett till frekvens, men hårdare sett till substans. Narkotika var aldrig ett alternativ. Men nu brukar många knattar 3-CMC till såväl vardags som fest. Hemsk utveckling.
Citera
2023-12-13, 01:00
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Min upplevelse är att ungdomar festar lika hårt som förr, sett till frekvens, men hårdare sett till substans. Narkotika var aldrig ett alternativ. Men nu brukar många knattar 3-CMC till såväl vardags som fest. Hemsk utveckling.

Alltså nja. Mildare sett till substans. Tung narkotika är inte alls vanligt. Men cannabis är det. Alkohol har ju blivit jävligt ute och ses som lite "sunkigt". Unga är ju liksom mer medvetna.
Citera
2023-12-13, 18:57
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Alltså nja. Mildare sett till substans. Tung narkotika är inte alls vanligt. Men cannabis är det. Alkohol har ju blivit jävligt ute och ses som lite "sunkigt". Unga är ju liksom mer medvetna.

Nej, i denna svenska småstad är det 3-CMC som är ungarnas favoritdrog.
Citera
2023-12-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav

Så är det. Jag bor i en liten by där de flesta ungarna är typiska "bonnläppar" som är helt ointresserade av sport. De gillar att sitta framför datorn eller hålla på och mecka med bilar/A-traktorer. Att gilla sport eller att bry sig om sitt utseende/hålla sig i form anses vara omanligt. Min son kom hem från skolan för något halvår sedan och berättade att han var den ende i sin klass som klarade simprovet på idrottslektionen. Alla kunde simma, men de andra barnen hade så dålig kondition att man orkade helt enkelt inte simma 200 meter.
Senast redigerad av Detroit1 2023-12-13 kl. 20:48.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback