2023-12-12, 18:23
Medlem
Snapcounts avatar
Blir nog ingen överenskommelse mellan dems/rep innan julledigheten :

McConnell: Ukraine needs aid — but US should make it a part of a larger border security policy package

In his own floor remarks following a nearly 90-minute meeting with Ukrainian President Volodymyr Zelensky, Senate Minority Leader Mitch McConnell echoed Majority Leader Chuck Schumer in the need for urgent funding for Ukraine, but still insisted that it be part of a larger package that includes border security policy changes. McConnell said he’s “going to work to get it done as long as it takes.”

https://edition.cnn.com/politics/live-news/zelensky-biden-visit-12-12-23

Biden & co hinner knappast att kompromissa med så lite tid som det är kvar, utan det blir troligtvis ett mindre "akut paket" som skeppas som Biden inte behöver kongressens godkännande för. Läste även någonstans att Ukraina har cash så man klarar januari.
Citera
2023-12-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja, GUR gjorde här en insats på historisk nivå.
Gillar särskilt insatsen mot backupper o ch Kommunikationen mellan verket centralt och de 2300 lokalkontoren är nu utslagen och i 4 dagar har ryssland utan framgång försökt få igång systemet.
Jag önskar att det är sant, en rysk ekonomi som är i fritt fall i kombination med ett havererat skattesystem bäddar för att katastrofen kommer snabbare än vi har hoppats.
Citera
2023-12-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag betvivlar att Sverige kan ställa in ett val under krig.

Jag skall dock erkänna att jag inte är jurist eller är särskilt insatt i detta. Kan du vänligen ge mig lagrummet som säger att staten kan ställa in val i händelse av krig?

Om det är så pass illa att Ukraina är på väg att bli "förintade i ett folkmord". Varför skickar då inte USA trupp till Ukraina? Varför sätter de inte upp en flygförbudszon? Var är det som gör USA, EU och NATO så pass rädda att de inte vågar intervenera i Ukraina? Vidare, varför är du emot USA/EU/NATO skickar trupp till Ukraina?

Vad är det som är desinformation och varför?

Allt du skriver, i princip.
"Jag är ingen jurist", skriver du.
Vad du INTE är är helt ointressant för de flesta. Det intressanta vore väl att du skrev vad du är?
Jag hävdar arr du är en desinformatör, med agenda att desinformatera som huvudagenda.
Var bor din brevlåda?
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-12 kl. 18:42.
Citera
2023-12-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Om det är sant är kommer det att bli ännu mer jobbigt för den ryska staten:

Hackerfronten:
GUR har lyckats hacka det ryska Skatteverket och tog sig in i både centrala servrar samt 2300 servrar runtom i ryssland samtidigt som man gick på bolaget som servar Skatteverket med IT-tjänster.

Alla konfigureringsfiler som fick systemet systemet att funka liksom alla backuper är nu raderade.Kommunikationen mellan verket centralt och de 2300 lokalkontoren är nu utslagen och i 4 dagar har ryssland utan framgång försökt få igång systemet

Mer att läsa i länken, även om att ryska hackare ger ukrainsk mobiloperatör problem.
https://x.com/friaukraina/status/1734566274275926149?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw

Edit:
Jack.Elam har nyligen postat en länk i samma ärende

Ja om detta är sant så är det stort. Ett havererat skattesystem med alla backuper borta lär skapa enorma problem för den ryska staten. Men kanske skall man vänta ngn dag innan man jublar fullt ut.
Citera
2023-12-12, 19:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://twitter.com/nexta_tv/status/1734572847496864207

Citat:
The Main Directorate of Intelligence of Ukraine hacked the Federal Tax Service of the Russian Federation, - the department's press service

It is reported that as a result of a large-scale cyberattack, all servers were affected by malicious software. Configuration files that ensured the functioning of the complex tax system of the Russian Federation were completely destroyed, including the database and its backup copies.

This cyberattack resulted in the virtual destruction of the infrastructure of one of Russia's key government agencies. According to the agency, internet traffic of tax data across the country is now under the control of Ukraine's military intelligence.

Man får hoppas på att dom passade på att stjäla lite data medans dom höll på, skulle få vara roligt att läsa lite oförvanskade siffror om ekonomin.

Att en hackerattack raderar alla backuper låter för bra för att vara sant. Tyvärr.
Då snackar vi MrRobot-nivå på attacken...
Citera
2023-12-12, 19:04
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:

Jag skall dock erkänna att jag inte är jurist eller är särskilt insatt i detta. Kan du vänligen ge mig lagrummet som säger att staten kan ställa in val i händelse av krig?

15 kap. 11 § regeringsformen.
Citera
2023-12-12, 19:05
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det går inte för Väst/USA att ge bort så stor andel av sitt materiel. Man måste behålla sin överlägsenhet också gentemot Ukraina. Tänk om Ukraina skulle få 3000 Abrams-stridsvagnar, och så plötsligt sluta fred med Ryssland och bli ryssvänliga? Ett osannolikt scenario, men geopolitik hanterar osannolika scenarier.
Detta var säkert relevant initialt. Man avvaktade med att skicka för mycket hjälp för att man var rädd att ryssarna höll på att vinna och att de då skulle lägga beslag på massa moderna väst-vapen.
Idag - not so much.
Citera
2023-12-12, 19:11
Medlem
Citat:
Vad har jag skrivit som kan betraktas som desinformation? Min hänvisning till Dagens Nyheter, vars ägarföretag sponsrar ukrainsk media?

Allt som sagt.
Allt det du skriver kan betraktas som desinformation. Och följer agenda enligt metod M som i marionetterna KGB metod sedan gammalt.
Betraktar dig, som dina företädare i branchen i detta forum som helt i egen "elitklass".

Du gör dig bara löjlig.

Metoden funkar inte i ett informationssamhälle.

Liksom metoden att kriga med Potkeminkulisser. Som Shoigun fortsätter med.

Lägg ner!
Citera
2023-12-12, 19:19
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Att en hackerattack raderar alla backuper låter för bra för att vara sant. Tyvärr.
Då snackar vi MrRobot-nivå på attacken...

Jag vet inte mer än vad jag har läst i den här tråden så jag kan inte svara på hur mycket av deras backup är förstört. Men i stället för att klura på hur man skapar en MrRobot-nivå på attacken så skulle jag fundera på hur man enklast möjligast kan genomföra den.

Som jag ser det, första intrånget kan ha skett genom en inbjudan. En missnöjd anställd tar fördel av Ukrainas program där man får betalt att ge upp tillgångar som stridsvagnar, helikoptrar. Kan tänka mig att dom även ger en slant för access till datasystem, en inte helt otänkbar tanke i det genomkorrupta Ryssland.

Väl inne och man vet inte i dagsläget hur länge dom har haft access, så kan dom ha börjat kryptera alla backups. Lite standard ransomwarepogramvara och några veckor/månader i tysthet. På ytan ser backupen perfekt ut, har dom även lite dåliga rutiner där dom inte testar sina backups periodvis så är det kört den dagen dom ger sig på och förstör huvuddatabaserna.

Så nej, troligen har inte MrRobot varit i farten och förstört allt, men jag skulle tro i dagsläget att tillräckligt mycket är förstört.
Citera
2023-12-12, 19:21
Medlem
Enligt SVT.se som förmedlar nyheter från USA:s underrättelsetjänst har Ryssland förlorat 315.000 soldater. (Stämmer inte så dåligt med Ukrainas uppgifter) och man har förlorat sina bästa tanks och bepansrade stridsfordon.

Underrättelsetjänsten anser att Rysslands slagkraft har minskat kraftigt på grund av kriget och att man är ner på en nivå man hade för 18 år sedan.

Det verkliga katastrofala läget för Ryssland gör att man nu satsar mer och mer på desinformation och få folk att misstro Ukraina och "Väst"....

Ryssland kör slut på sina stridskrafter, vilka idioter.
Citera
2023-12-12, 19:22
Medlem
Taggads avatar
Anmärkningsvärda ryska framgångar..
Citat:
USA: 315 000 ryssar döda eller skadade i kriget
315 000 ryssar har dödats eller skadats under kriget i Ukraina, visar en amerikansk underrättelserapport som tidigare var hemligstämplad. Det uppger en källa med insyn i rapporten för Reuters.

Det motsvarar runt 87 procent av den totala styrka Ryssland hade när den fullskaliga invasionen inleddes.

Vidare uppskattar USA att de förluster av soldater och bepansrade fordon som Ryssland lidit gjort att landet backat 18 år i sin militära utveckling, enligt rapporten.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Det militariserade Ryssland rustas ner och det "demilitariserade" Ukraina genomgår en historisk upprustning. Bra Putin 👍

Slava Ukraini 🇺🇦
Citera
2023-12-12, 19:23
Medlem
Citat:
Vid krigstillstånd kan riksdagen besluta om att senarelägga val. Riksdagens beslut gäller ett år i taget, d.v.s. att röstningen måste göras om varje år.

Alla demokratiska länder har ett liknande/motsvarande system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in