Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Rent tekniskt handlar det ju om vad ateister tror att troende tror på.
Nej! Det handlar
endast om vad någon påstår i det här fallet om någon guds existens. Avsaknaden av övertygelse om ett påstående stämmer kan aldrig vara tro. Är du 5 år eller?
Citat:
Du menar att det är kontroversiellt att påstå att Gud primärt är immateriell?
Du klarar uppenbart inte av att föra en diskussion utan att medvetet ljuga för att ens få till vad du tror är en poäng. Jag har aldrig påstått att den traditionella kristna definitionen av gud inte är av en immateriell eller övernaturligt natur. Vad jag däremot sagt är att din eget påhittade definition av gud, inte överensstämmer med den traditionellt kristna definitionen eftersom den gud för de flesta inom den kristna tron även menar att Gud är en allsmäktig och på många sätt en personlig varelse som interagerar med den fysiska världen på olika sätt. Om du hade några belägg för dina påståenden så hade du ju kunnat ange dessa istället för att ljuga och hitta på! Inte sant?
Citat:
Ja, men du hade fel uppenbarligen när du var "religiös". Varför bytte du uppfattning annars?
Jag bytte uppfattning för att jag insåg att det inte fanns några belägg för vare sig några mjukvaru-koncept-gudar eller gudar i någon som helst jävla form i över huvud taget och att ingen har kunnat presentera det heller.
Citat:
Rationalitet och tro är olika processer.Ifrågasätter du det?
Rationalitet ja, men inte ”tro”. Men utifrån hur du ställer frågan så visar du att du inte riktigt tänkt igenom vad du skriver. Tro är ingen process?
Att
tro att en kaffekopp landar på golvet om man släpper den baserat på ett rationellt antagande av objektivt verifierade iakttagelser av hur gravitationen påverkar föremål, är en helt annan sak jämfört med att
tro att det bor ett spöke i ens garderob. Båda är tro, så det handlar inte om två olika saker. Utan på vilka grunder eller skäl man baserar sin tro. Inget annat!
Citat:
"Flummigt" är dina ord.
En person som varken klarar av att definiera vad man påstår, och därtill inte heller klarar av att presentera något stöd för det personen inte klarar sv att definiera utan mest bara svamlar okontrollerat är kan jag tycka arketypen för någon som bara
flummar.
Citat:
Därför skrev jag att "Gud manifesterar sig i världen genom de troendes handlingar".
Det handlar om hur idé blir till handling, hur anden blir till kött. Logos.
Om troende kristna köper ditt resonemang så har jag inga synpunkter. Du slår in öppna dörrar!
Citat:
Ja du verkar jättesnäll och skulle aldrig nedlåta dig till att säga elaka saker om andra.
Eftersom du bevisligen ljuger så gör jag ett undantag för dig.
Citat:
Nämen, en sån typ jag verkar vara. Har jag sagt att troende är korkade?
Var då?
Du påstår ju indirekt att de inte förstår vad de tror!
Citat:
Ja. Och det gäller för alla människor eftersom jag syftar till hur Homo Sapiens är hardwired.
Be vem som helst som tror på fri vilja att definiera fri vilja så att det blir logiskt konsekvent så får du se vad som händer.
Jag kan göra det eftersom jag har knäckt koden så att säga, men hittills så verkar jag vara väldigt ensam om det uppenbarligen.
Du har ju bara problemet att du 1. måste bevisa att människor är
hardwired och 2 att det existerar någon fri vilja. Posta länken till den forskningen du baserar dina antaganden på eller håll käften!
Citat:
Din fråga är felformulerad så klart.
Men det här är vad som kommer att ske om man ber människor att definiera Gud:
de allra flesta troende kommer inte att ge någon tydlig definition av Gud.
Och ett mycket litet fåtal bokstavstroende kommer att hävda bokstäverna in absurdum, vilket kan betraktas som en icke begriplig definition.
Bra du förstår du varför jag inte längre tror på någon gud och än mindre vad du ens försöker påstå eftersom det inte kan finnas något som helst rationellt i att argumentera för något som inte ens jan defineras?
Citat:
En "användare" som läser "kod" kan inte samtidigt kommunicera med dig om koden.
Att du bryter mot en så viktig logikregel visar att du tramsar.
Du kunde lika gärna ha skrivit ”du bryter mot sån däringa logikregel eller vad det nu kallas för nåt då”. Om du inte kan precisera vad du menar så vet du uppenbart inte ens vad du försöker säga och din trovärdighet när det kommer till logiska resonemang är så nära noll man kan komma.