2023-12-10, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Vadå säsong? Det är väl sommar i växthusen året runt. Kan inte tänka mig att särkilt mycket sallad odlas på friland idag. Den odlas antagligen inte ens i jord.
Sallad är inte en växt, utan en maträtt. Du kanske tänker på sallat? Att man odlar sallat på friand i Sverige i december är osannolikt.
Citat:
Sallad är en typ av maträtt, oftast kall, som består av skurna och hackade ingredienser. Huvudingrediensen är vanligtvis någon grönsak, frukt eller rotfrukt. En sallad kan serveras som tillbehör, sidorätt, huvudrätt eller efterrätt. En sallad som ska ätas som huvudrätt innehåller ofta annat än grönsaker, såsom skinka, kyckling, tonfisk, pasta, ägg, fetaost eller bönor. En sallad till efterrätt brukar innehålla frukt, juice eller andra söta ingredienser.

Exempel på sallader är caesarsallad, waldorfsallad, pizzasallad, grekisk sallad och dallassallad. Några sallader är uppkallade efter någon ingrediens, exempelvis räksallad, sillsallad, potatissallad och fruktsallad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sallad

Se gärna mitt inlägg, (FB) Äter ni sallad på vintern?

Men gällande säsong, så finns exempelvis vitkål och kålrötter i dag. Och de är det säsong för nu. Alla utmärkta att ha i en sallad.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-12-10 kl. 01:55.
Citera
2023-12-10, 09:27
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Inte märkligare än att äta ex sushi på vintern.
Eller glass.
Citera
2023-12-10, 10:25
Medlem
Älskar sallad alla dagar om året
Citera
2023-12-10, 11:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
"You don't make friends with salad, Marge"
/Homer Simpson som vill grilla en gris på grannarnas barbecue
Citera
2023-12-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jag har passerat 50 och har inte ätit sallad eller något på 35 år
Folk i Hong Kong käkar mest kött i Världen av alla länder och lever näst längst efter Monaco..
kål är nåt som växer i Ryssland och käkas av fattiga ryssar som dör unga.
Citera
2023-12-10, 11:45
Medlem
Jag äter aldrig sallad. Jag äter i stort sett inga grönsaker alls. Har inte gjort på 20 år. Jag har inte haft en sjukdag under den tiden. Mina värden när jag testar på vårdcentralen är hur bra som helst. Jag har inga problem med mina endokrina organ.
Senast redigerad av nikson 2023-12-10 kl. 11:50.
Citera
2023-12-10, 11:54
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Tjenare.

Tomater och grejer smakar ju inte ett skit just nu så gör ni typ grönsallad av gammal vana under vinterhalvåret trots att det är dyrt och osmakligt?

Umamikrydda på salladen är det som kanske gäller då pga säsong i smaklösa grönsaker ? ;-P

who knows.. time will tell

https://www.borgebykryddgard.se/prod...or-1-3-mm-40-g
Citera
2023-12-10, 12:33
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Tjenare.

Äter ni sallad på vintern?

Själv försöker vi äta inom säsong så en kålsallad eller varm sallad med brysselkål gör vi ibland.

Tomater och grejer smakar ju inte ett skit just nu så gör ni typ grönsallad av gammal vana under vinterhalvåret trots att det är dyrt och osmakligt?
Jag äter mycket sallat.
Citera
2023-12-10, 12:46
Medlem
Ikkiks avatar
Har alltid sallad i kylen som jag lägger på frukostmackan eller skär ner till middagen. Oftast isberg, men ibland roman. Isbergen är billigare och räcker och håller längre om man låter bli att skära i huvudet och plockar av bladen istället.

Tomater är smaklösa och dyra så de har jag slutat köpa, iaf svenska.
Citera
2023-12-10, 13:18
Bannlyst
Äter sallad året om!
Dock byter jag innehållet till rotfrukter på vintern.
Bladsallat, byter jag till gem, den smakar mer.
Tomater köper jag de rödsvarta hårda delikatess.
Man kan göra sallad på mycket.
Vitkåls och rödkålssallad med lite soya och citron är gott till det mesta.
Citera
2023-12-10, 15:25
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Vadå säsong? Det är väl sommar i växthusen året runt.

Exakt. Det är precis därför tomaterna ser ut som glåmiga miljöpartister så här års. Vill du ha en grå tomat, låtsas att det är sommar i växthuset! Yay!

Annars funkar fruktsallad från konservburk ganska bra...
Citera
2023-12-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nackdelen med vitkål är att huvudena är stora, så jag hinner inte göra av med ett helt innan den blir dålig. Men visst, jag skulle kunna koka kålsoppa också.

Skala av ett blad åt gången, förvara kålhuvudet tätt i plastfolie så håller det hur länge som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in