Citat:
Ursprungligen postat av
TuffRobban
Hej!
Jag har aldrig förstått hur man kan skuldsätta sig och summorna verkar så enorma. Men det är verkligen ingen kritik mot ni som har skulder. Tvärtom! Jag har inte minsta Jante- gift, klasskamp eller avund i kroppen och hyllar alla trettio-fyrtio- åringar i Stockholm som deltar i "racet" eftersom dessa personer måste ju vara väldigt hårt arbetande både yrkesmässigt och i deras sociala- representation (resor, bilar, kläder, hus, fester...).
Men det är bara att jag förstår varken pengar eller skulder.
Kan någon vara vänlig och förklara på jordnära vis hur man inte får panik och...om de någonsin betalar tillbaka sina skulder? (sic!)
Hur funkar det?
Om en kvinna och en man tjänar 80 000 SEK i månaden tillsammans och tycker det är naturligt att vara med i "prestera leken" (ännu en gång ser jag inget fel i det) vad blir den totala summan varje år för följande saker och hur mycket brukar normala par som vill visa status i Stockholm vara skuldsatta?
-lägenhet eller hus? Hyra? Avbetalning ?
-restaurangbesök+nattklubb?
-fordon?
-resor till sydEuropa och/eller Maldiverna?
-klädd- budget?
-diverse medlemskap, bjuda hem, fester, presenter?...
Kan det här kosta 100-150 000 SEK mer i månaden utöver personernas inkomster ? Hur klarar man det ? Tippar ni på att era inkomster kommer att växa under karriären ? Tippar man på föräldrarnas arv? Har en 70-åring festprisse skulder från 80- talet?
Mina goda vänner, födda 1989 respektive 1988, drar in ca 70k netto tillsammans. Hon är speciallärare (50k i lön), han är ingenjör/säljare inom industri (60k+bonus). Så de tillhör kategorin övre medelklass skulle jag säga, men det är ju inga festprissar direkt.
Det lustiga är att de aldrig har pengar. De har ett litet barn och ett till på väg, dit går pengar förstås. Maten säger dem kostar över 10k per månad (de gillar gott kött å sånt). Det är inga restaurangbesök, för hon gillar att laga mat.
Boende runt 20k (köpte nyligen bostadsrätt, hög belåning så amortering och ränta drar iväg). Semestrar i Kroatien varje år. Han gillar märkeskläder och köper till sig och frugan.
Bil på leasing från jobbet, betald bensin. Har nyligen också renoverat sin bostadsrätt.
Vi alla bor i Stockholm, så det är dyrt. Jag omsätter runt 200-300k i mitt bolag per år, och jag lever rätt fattigt, då jag kan ta ut 12-13k i månadslön. Men när jag jobbade som säljare var jag ute i svängen och slösade ett par tusenlappar per helg på drinkar, inträden, mat. Deras lön räcker ju till för ett hyffsat bra liv, men man tycks alltid snabbt anpassa sig till det man har att röra sig med.