Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2023-12-09, 05:08
Medlem
Får en fastighetsägare ha kamerabevakning i trapphus och källare?
Citera
2023-12-09, 05:18
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Jag håller på med ett sådant här ärende nu och pratar med IMY ett par gånger i veckan gällande det här.
Ja du bryter mot lagen om du som hyresgäst sätter upp en kamera, nej, du kan inte använda en "ringklocka" med inspelning, du får ha en sådan men det får inte finnas inspelningsmöjlighet.

Hyresvärden får däremot sätta upp kameror utan att söka tillstånd OM det finns en grund till övervakning, tex inbrott, vandalism etc. Men han får bara övervaka det området som har utsatts, bara för att din väninna har fått lappar på dörren betyder inte det att han får sätta upp kameror i tex källaren.

Men som hyresgäst har du inte rätt att sätta upp kameror någonstans, och om Hyresvärden säger till er att ta ner dom/den och hon inte gör det så är det grund för uppsägning av hyresavtalet.
Citera
2023-12-10, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Jag håller på med ett sådant här ärende nu och pratar med IMY ett par gånger i veckan gällande det här.
Ja du bryter mot lagen om du som hyresgäst sätter upp en kamera, nej, du kan inte använda en "ringklocka" med inspelning, du får ha en sådan men det får inte finnas inspelningsmöjlighet.

Hyresvärden får däremot sätta upp kameror utan att söka tillstånd OM det finns en grund till övervakning, tex inbrott, vandalism etc. Men han får bara övervaka det området som har utsatts, bara för att din väninna har fått lappar på dörren betyder inte det att han får sätta upp kameror i tex källaren.

Men som hyresgäst har du inte rätt att sätta upp kameror någonstans, och om Hyresvärden säger till er att ta ner dom/den och hon inte gör det så är det grund för uppsägning av hyresavtalet.
*Så en fastighetsägare får endast övervaka källaren och inte entren till trappuppgångarna?

*Får en hyresgäst kan konstant filmning med inspelning genom tittögat? Borde vara nej men frågar ändå
Citera
2023-12-10, 07:34
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
*Så en fastighetsägare får endast övervaka källaren och inte entren till trappuppgångarna?

*Får en hyresgäst kan konstant filmning med inspelning genom tittögat? Borde vara nej men frågar ändå
Entrén räknas som särskilt integritetskränkande att övervaka,fastighetsägare får sätta upp cctv var dom vill i trapphus, källare etc OM dom har ett skäl som dom skall kunna bevisa, dvs vandalism inbrott etc,och då får dom bara övervaka den delen där problemet varit.

Så om tex det varit problem i tvättstugan så får dom sätta upp kameror där men inte i trapphuset om skälet är inbrott i tvättstugan, gör dom det ändå så är det bara att anmäla till IMY, och den myndigheten agerar faktiskt.

Du får inte sätta upp något som hyresgäst som spelar in något annat än din egen lägenhet.
Citera
2024-06-10, 19:14
Medlem
Min granne har en övervakningskamera och i morse hade han besök av en person som stal diverse saker. Det är naturligtvis för jävligt. Men min fråga är om övervakningskameran visar för mycket av gården utanför hans tomt. Jag har för mig att man får filma sin egen tomt men inte allmän plats dvs en plats där allmänheten har tillträde. Jag påpekade för grannen att han inte bör visa dessa bilder för polisen eftersom han då kan bli bötfälld. Han blev lite sur och jag vill inte tjafsa med honom eftersom han var upprörd över att ha blivit bestulen.

https://www.youtube.com/watch?v=_ldCK42Epbw
Senast redigerad av kirespappapa 2024-06-10 kl. 19:16.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in