2023-12-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Du tror alltså på någon sorts magisk karma. Så mycket för din ateism och din skepticism. För allt du vet så skulle jag kunna arbeta 15 timmar per dag, gå till soppköket och stå med refugees welcome-skyltar mitt i Stockholm. Det är fullt fysiskt möjligt att göra "allt rätt" och snällt men ändå få skit av ödet och livet. Jesu-berättelsen är väl det typiska exemplet. Det här är bara billig retorik från din sida.

Faktiskt så visar studierna från upplysningsfigurer som Machiavelli och Nietzsche att just "vara snäll" tenderar att vara en extremt negativ egenskap för ledare i längden. Ogenomtänkt generositet kan ge upphov till fattigdom, tidig barmhärtighet kan ge intryck av svaghet och leda till oreda. Att däremot vara sparsam kan leda till att man kan vara generös senare i livet.

Menar du på allvar att om jag började löneslava några timmar till varje dag (eller dylik "snäll" handling) så skulle karma plötsligt omfamna mig och ge mig belöningar?
Inget magiskt alls i att handlingar får konsekvenser.
Citera
2023-12-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000

Vilka handlingar specifikt är det du menar leder till negativa konsekvenser? Och kom då ihåg att vi talar om unga svenskar i allmänhet.
Citera
2023-12-08, 22:15
Medlem
Citat:
Vilka handlingar specifikt är det du menar leder till negativa konsekvenser? Och kom då ihåg att vi talar om unga svenskar i allmänhet.
Får de inte vad deras föräldrar röstat på menar du?
Citera
2023-12-08, 22:19
Medlem
Citat:
Får de inte vad deras föräldrar röstat på menar du?

Ett uttalande som "du förtjänar det som händer" är egentligen meningslöst. Allt det betyder är skadeglädje och det finns ingen praktisk handling att härleda från det förutom att den man talar med är fientligt inställd.

Det är irrelevant om man förtjänar det som händer. Det som är relevant är vad som ökar nytta för en själv och ens avkomma.
Citera
2023-12-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ett uttalande som "du förtjänar det som händer" är egentligen meningslöst. Allt det betyder är skadeglädje och det finns ingen praktisk handling att härleda från det förutom att den man talar med är fientligt inställd.

Det är irrelevant om man förtjänar det som händer. Det som är relevant är vad som ökar nytta för en själv och ens avkomma.
Nej. Det betyder att människor mer noga måste tänka efter kring vilka beslut de tar. Det betyder också att man själv är ansvarig, istället för att skylla ifrån sig likt en betaman.
Citera
2023-12-08, 22:30
Medlem
Citat:
Nej. Det betyder att människor mer noga måste tänka efter kring vilka beslut de tar. Det betyder också att man själv är ansvarig, istället för att skylla ifrån sig likt en betaman.

Just "ansvar" och "skylla ifrån sig" är meningslöst också eftersom orsak och verkan är regeln och eftersom begrepp bara har mening i den mån de korresponderar till praktiska handlingar. Du gör inte ett meningslöst begrepp mer meningsfullt genom att referera till ännu fler meningslösa begrepp. Vad du EGENTLIGEN menar är att svenskar ska acceptera skit. Det är vad "ansvar" betyder i detta fall. Alltså är ansvar inte något gott.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-12-08 kl. 22:32.
Citera
2023-12-08, 22:33
Medlem
Citat:
Just "ansvar" och "skylla ifrån sig" är meningslöst också eftersom orsak och verkan är regeln. Du gör inte ett meningslöst begrepp mer meningsfullt genom att referera till ännu fler meningslösa begrepp.
Varken ansvar eller att skylla ifrån sig är meningslösa exempel. Ett bättre exempel på meningslösa begrepp är sådana som alfahane. Dina argument stärker bara min tes.
Citera
2023-12-08, 22:34
Medlem
Citat:
Varken ansvar eller att skylla ifrån sig är meningslösa exempel. Ett bättre exempel på meningslösa begrepp är sådana som alfahane. Dina argument stärker bara min tes.

Ansvar = acceptera att din avkomma kommer lida från islamism, terrorism, hatbrott, rån, våldtäkt, övriga former av lidande. Gör inget åt det utan se det istället som något "du förtjänar".
Skyll inte ifrån dig = tänk inte på egentliga orsaken till ditt folks lidande.
Citera
2023-12-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ansvar = acceptera att din avkomma kommer lida från islamism, terrorism, hatbrott, rån, våldtäkt, övriga former av lidande. Gör inget åt det utan se det istället som något "du förtjänar".
Skylla ifrån sig = tänk inte på egentliga orsaken till ditt folks lidande.
Hemmasnickrade definitioner som dina är givetvis ointressanta. Återigen styrker du min tes.
Citera
2023-12-08, 22:38
Medlem
Citat:

Applicerar du denna logik konsekvent?

Förtjänade judarna förintelsen t.ex.?

Och om de nu förtjänade den - vad spelar det för roll? oavsett om de förtjänade den, vad gör det för skillnad i praktiken? Det är fortfarande lika irrationellt att i framtiden ta beslut som ökar lidandet för din avkomma och dig själv.
Citera
2023-12-08, 22:45
Medlem
Citat:
Applicerar du denna logik konsekvent?

Förtjänade judarna förintelsen t.ex.?

Och om de nu förtjänade den - vad spelar det för roll? oavsett om de förtjänade den, vad gör det för skillnad i praktiken? Det är fortfarande lika irrationellt att i framtiden ta beslut som ökar lidandet för din avkomma och dig själv.
Jag skriver att handlingar får konsekvenser. Vilka handlingar menar du skulle få konsekvenserna de fick för judar?

Menar du att det inte gör någon skillnad ”i praktiken” att människor mördas?
Citera
2023-12-08, 22:57
Medlem
Citat:
Jag skriver att handlingar får konsekvenser. Vilka handlingar menar du skulle få konsekvenserna de fick för judar?

Menar du att det inte gör någon skillnad ”i praktiken” att människor mördas?

Du ändrar dig hela tiden. Först var det: "Rättvisa kan också innebära att vi får vad vi förtjänar"
sedan: "Vi får och förtjänar det vi själva skapat." vilket innebär att man förtjänar allt som händer, vilket skulle göra rättvisa till ett meningslöst begrepp eftersom rättvisa helt enkelt då är sakernas tillstånd. Det skulle innebära att t.ex. förintelsen är rättvisa.

Sedan ändrade du dig och skrev "handlingar får konsekvenser." vilket inte har något att göra med varken rättvisa eller "vad man förtjänar". Jag har heller aldrig förnekat eller ens antytt att jag förnekar påståendet "handlingar får konsekvenser", vilket gör det till ett meningslöst inlägg i diskussionen.

Hade judarna varit mer militärt kapabla så hade de antagligen inte blivit utsatta för förintelsen. Det som förhindrar dem från att vara militärt kapabla är slavmoralen som de uppfann under sin tid som slavar och andra klassens medborgare.

Det jag menar är att hela den här diskussionen om begreppet "förtjäna" är praktiskt meningslös. Oavsett om jag anser att svenskarna förtjänar islamism eller inte så kommer jag antagligen agera och tycka likadant, eftersom det hade varit högst onyttigt för svenskars avkomma att leva i tillståndet vi är påväg mot. Precis som det är meningslöst för en jude att fundera över om förintelsen var något de förtjänade. Det enda nyttiga man får ut av det är lärdomen: "följ ej slavmoral förutom när det är nyttigt". Var det din poäng - att det är onyttigt att följa slavmoral?
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-12-08 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in