Citat:
Ursprungligen postat av
Ali3000
Jag skriver att handlingar får konsekvenser. Vilka handlingar menar du skulle få konsekvenserna de fick för judar?
Menar du att det inte gör någon skillnad ”i praktiken” att människor mördas?
Du ändrar dig hela tiden. Först var det: "Rättvisa kan också innebära att vi får vad vi förtjänar"
sedan: "Vi får och förtjänar det vi själva skapat." vilket innebär att man förtjänar allt som händer, vilket skulle göra rättvisa till ett meningslöst begrepp eftersom rättvisa helt enkelt då är sakernas tillstånd. Det skulle innebära att t.ex. förintelsen är rättvisa.
Sedan ändrade du dig och skrev "handlingar får konsekvenser." vilket inte har något att göra med varken rättvisa eller "vad man förtjänar". Jag har heller aldrig förnekat eller ens antytt att jag förnekar påståendet "handlingar får konsekvenser", vilket gör det till ett meningslöst inlägg i diskussionen.
Hade judarna varit mer militärt kapabla så hade de antagligen inte blivit utsatta för förintelsen. Det som förhindrar dem från att vara militärt kapabla är slavmoralen som de uppfann under sin tid som slavar och andra klassens medborgare.
Det jag menar är att hela den här diskussionen om begreppet "förtjäna" är praktiskt meningslös. Oavsett om jag anser att svenskarna förtjänar islamism eller inte så kommer jag antagligen agera och tycka likadant, eftersom det hade varit högst onyttigt för svenskars avkomma att leva i tillståndet vi är påväg mot. Precis som det är meningslöst för en jude att fundera över om förintelsen var något de förtjänade. Det enda nyttiga man får ut av det är lärdomen: "följ ej slavmoral förutom när det är nyttigt". Var det din poäng - att det är onyttigt att följa slavmoral?