2023-12-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Inte om det är två som gemensamt har den lönen, då blir det runt 60 ut. (Vi har 84 ihop och får ut 62)
Då stämmer det nog. Tänkte 80 per person
Citera
2023-12-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nja. Om båda drar in 40k månaden är det drygt 60 om de bor i Stockholm.
Skulle båda dra in 80k i månaden blir det ju mera pengar över i pluskan oavsett...
Ja trodde du menade 80 per person
Citera
2023-12-08, 16:42
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Ja trodde du menade 80 per person

Oavsett är det ju då mera gynnsamt ekonomiskt och kalkylen jag gjorde genererar då mera överflöd.
Citera
2023-12-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All about Me
Jag själv är uppvuxen i en mindre bruksort i Norrland. Bor idag i Stockholm (efter flera år utomlands). Vårt hushåll, har en nettoinkomst på ca 110 -120k i månaden ( min man är konsult så hans inkomst varierar och min är fast). Skulle säga i vår vänkrets där det finns fler som tjänar mer och många som tjänar mindre än oss så är det ingen som 'flashar' med dyr konsumtion för status.

Jag kan dock tänka mig att de som inte känner oss ser det som att flasha. Vi har haft tur, vi köpte vår första bostadsrätt i Sthlm 1997. Vi har kunnat byta bostäder och sitter nu i en villa som är ungefär 15% belånad. Alltså inga boendekostnader nästan. Vi har tonårsbarn, de kostar inte i VAB etc. Vi har två mindre begagnade bilar som vi köpt kontant (jag är väldigt ekonomisk). Du kan ju då tänka att vi har relativt stor 'nöjes-spend' och få fasta kostnader.

Så när vi bokar utlandsresor, då blir det 5 stjärningt, detta för att det är bekvämare och trevligare när vi ändå tar semester. Jag kan spendera många tusenlappar på 'inne-krogar' för att jag gillar att gå ut och äta bra mat. Jag köper hellre få plagg och bättre kvalitet (ofta märken som inte syns). Jag kan köpa hudvård för flera tusen, men ingen annan än mig som vet vad jag har på mig. Så egentligen, flashar jag? Inte engligt mig själv då få vet vad jag lägger pengar på. När vi reser vet självklart våra vänner att vi reser bra och fint men ingen annan (skulle aldrig lägga något på instagram) så jag vet inte om att det är att skryta.

Så min erfarenhet och vänkrets skryter sällan. Däremot är det en mycket större kamp om vem som har den finaste affärstiteln, vem har forskat mest, vem har rest mest, vem känner vem etc. Men pengar njae.

Jag har också tonårsbarn och de kostar ju bra mycket mer nu, den inkomstförlusten vid vab är rätt liten jämfört med matkostnaden för två grabbar på 70-90 kg, transporter till kompisar, moppekort, mc-kort, (med tillhörande fordon) osv.

Men i övrigt tycker jag du verkar ha ett väldigt sunt sätt att resonera, att köpa kvalitet för sig själv och inte för att synas.

Men intressant med statusjakten, det var lite nytt för mig att det är viktigt de sakerna du nämner. Reser blir ju dock indirekt ett pengaskryt iom att det kostar en hel del.

Upplever faktiskt inte att det finns något sådant alls i min umgängeskrets, det är rätt skönt.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-12-08 kl. 17:02.
Citera
2023-12-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Då stämmer det nog. Tänkte 80 per person

Ok, då har du ju helt rätt!
Citera
2023-12-08, 17:27
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All about Me
Jag själv är uppvuxen i en mindre bruksort i Norrland. Bor idag i Stockholm (efter flera år utomlands). Vårt hushåll, har en nettoinkomst på ca 110 -120k i månaden ( min man är konsult så hans inkomst varierar och min är fast). Skulle säga i vår vänkrets där det finns fler som tjänar mer och många som tjänar mindre än oss så är det ingen som 'flashar' med dyr konsumtion för status.

Jag kan dock tänka mig att de som inte känner oss ser det som att flasha. Vi har haft tur, vi köpte vår första bostadsrätt i Sthlm 1997. Vi har kunnat byta bostäder och sitter nu i en villa som är ungefär 15% belånad. Alltså inga boendekostnader nästan. Vi har tonårsbarn, de kostar inte i VAB etc. Vi har två mindre begagnade bilar som vi köpt kontant (jag är väldigt ekonomisk). Du kan ju då tänka att vi har relativt stor 'nöjes-spend' och få fasta kostnader.

Så när vi bokar utlandsresor, då blir det 5 stjärningt, detta för att det är bekvämare och trevligare när vi ändå tar semester. Jag kan spendera många tusenlappar på 'inne-krogar' för att jag gillar att gå ut och äta bra mat. Jag köper hellre få plagg och bättre kvalitet (ofta märken som inte syns). Jag kan köpa hudvård för flera tusen, men ingen annan än mig som vet vad jag har på mig. Så egentligen, flashar jag? Inte engligt mig själv då få vet vad jag lägger pengar på. När vi reser vet självklart våra vänner att vi reser bra och fint men ingen annan (skulle aldrig lägga något på instagram) så jag vet inte om att det är att skryta.

Så min erfarenhet och vänkrets skryter sällan. Däremot är det en mycket större kamp om vem som har den finaste affärstiteln, vem har forskat mest, vem har rest mest, vem känner vem etc. Men pengar njae.

Hej,
För det första kan inte ni norrlänningar kategoriseras i varken underklass, medelklass, mellanklass, turboklass eller uberklass. Varför då ? Därför att ni er en klass för er själva. Ni bär med er en unik adlighet som gör er immuna mot dålig smak, nyrik- vulgaritet och hänsynslöshet.

För det andra är jag i denna tråd noga med att poängtera att jag inte stör mig på individers konsumtion och inte ens om de hamnar i skuldfällor. Det är mer att jag undrade med den facit jag har och min sociala erfarenhet av Stockholm hur pass stor pressen är för personer som till exempel är från Näsby Park och som så småningom kan känna av någon form av utanförskap gentemot djursholmare de har umgåts med i skolan(?).
...
Lägger man till den rimliga viljan från någorlunda höginkomstagande föräldrar att barnen ska "lyckas" tror jag att de är lätt för de svagaste karaktärerna att vilja göra ALLT för att inte bli uteslutna från överklassgänget och tjejerna och inte bara vara oroliga att inte passa in utan snarare LIVRÄDDA för att bli kallade loser.
Kanske den kokain- explosionen som beskrivs i Stockholm medföljer de galna skulderna och är konsekvenser av allt lägre självförtroende och allt mindre djupa värderingar i vardagen?
Kanske dessa tunna eller rent av korkade affärsidéer och jakten på en ny "mirakel app" som ska göra en till miljardär deltar också i orimlig skuldsättning?

Jag har inte sett eller känt av det fenomenet på ett lika spektakulärt och till och med våldsamt sätt i andra förmögna miljöer och städer som jag har vistats bland.
Senast redigerad av TuffRobban 2023-12-08 kl. 18:08.
Citera
2023-12-08, 17:46
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paratax
Beteendet i sig beror nog lite på vilken bakgrund du har. Om du kommer från en uppväxt med ont om pengar, kan det vara vanligare att tro att "rika" lever på ett visst sätt och om du själv får en bättre inkomst börjar du agera därefter (utifrån vad jag har sett).

Problemet blir att folk som har en hyfsad månadslön och endast har inkomst från lön och inte kapital oftast bara tänker "vad får jag in varje månad?" och "vad kostar detta varje månad?". Om ditt hushåll har kanske 50 tkr efter skatt per månad och det kostar 10-15 tkr att leasa en fin bil, så funkar ju det. Sedan slutar man tänka, för det funkar jut då. Samma sak med räntor, det är ju bara en kostnad per månad som ställs mot vad du får in per månad.

På många sätt är det rimligt, men kortsiktigt. Det enda sättet att på riktigt bli rik i Sverige är genom kapital. Att ha en god balans mellan att leva idag och att spara är nyckeln.

Problemet är att du nästan behöver komma från en hyfsat välbeställd bakgrund för att dels få den läxan från din familj och din omgivning. Dels kan en sådan bakgrund också göra dig mindre stressad att vara med och "tävla", eftersom att du inte baserar din livsstory på att du gör en klassresa. Du är redan med och leker.

Sedan finns det såklart liknande problem om du kommer från en svinrik familj (eller ännu värre: från en hyfsat rik familj, men växte upp i typ Djursholm). Alla kompisarna får en massa pengar från sina föräldrar och oroar sig inte för något. Du själv har kanske mindre rika eller mer rimliga föräldrar och behöver klara dig själv. Men alla dina kompisar lever lyxliv. Då måste du välja om du ska hitta andra vänner eller försöka hänga med. Den stressen leder till skulder och dåliga beslut den med.

Utmärkt betänkande och analys.
Citera
2023-12-08, 17:52
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Min ex-sambo och hans kompisgäng var låtsasstekare som tävlade inbördes om vem som var mest framgångsrik med en nonchalant pengar-betyder-ingenting attityd fast det egentligen var allt det handlade om. Några var genuint rika och hade råd med den extravaganta livsstilen men de andra levde högt över sina tillgångar.
Mitt ex hade miljonskulder till KFM och jag vet att i alla fall några andra i gänget också hade enorma skulder. De fifflade en masse med sina företag och sket medvetet i att betala skulder och p-böter.

Det kostade på att hänga med det gänget. Umgänget bedrevs dagligen på krogar och restauranger, man fick vara beredd på att ta notan för hela sällskapet (10+) ofta på lyxkrogar med ostron, fina viner & champagne, sprit av finaste sort flödade. Weekendresor varje månad till storstäder i Europa, fester, taxiresor. När några gifte sig gick möhippan/svensexan till t.ex Berlin.
Man kunde inte bo var som helst, Stockholms innerstad eller möjligen villa i kranskommun måste det vara. En kille som bodde i Älvsjö blev retad av de andra för att han bodde i slummen. Vi fruar/flickvänner förväntades shoppa, gå på skönhetsbehandlingar och köpa dyra ekologiska matkassar. När det bjöds på middag hemma tävlades det om att bjuda på den dyraste maten och vinerna, sprit och kokain. Dyra stora bilar och semesterresor med skidåkning och dykning såklart.
Jag kräktes på ytligheten och lämnade relationen men det var en intressant erfarenhet. Inte ett liv jag vill ha dock.

Hej. Vidrigt.
Men hur slutar en sådan flykt framåt? Hur tvingas de tekniskt/statligt att betala en vacker dag? Hur fungerar det ? Vilka är de olika etapperna då myndigheter eller banker säger stopp? Säger de någonsin stopp?
Citera
2023-12-08, 18:22
Medlem
cerns avatar
Har en bekant som lever ett vanligt liv i Sverige med hyresrätt, räkningar, bensin, storhandla, äta ute och köpa lite kläder, han bränner enkelt 25.000 kronor i månaden.

Så om man skulle toppade med lite extra så hamnar man väldigt lätt i lyxfällan.
Det är ingen konst direkt!
Citera
2023-12-08, 22:18
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Svaret är förstås att oerhört få konsumerar på det sätt du beskriver, genom att låna till konsumtion och leva långt över sina tillgångar. Antalet som försöker leva som miljardärer när de har inkomster som mellanstadielärare är extremt litet och detta slutar snabbt med ekonomisk katastrof.

De flesta i medelklassen har utgifter som de har råd med, och dessutom en marginal för sparande. Svenska hushåll har ett finansiellt sparande på 7,000 miljarder kronor, vilket placerar Sverige nära toppen i världen för sparande.

7000 miljarder säger inte så mycket om vi inte vet medianen.
Citera
2023-12-09, 20:25
Medlem
Vet inte om det nämnts tidigare i tråden men jag gissar på att TS i sin fråga utgått från att den sammanlagda inkomsten skulle utgöra lön och inget annat; är man någonstans i närheten av ”övre medelklass” så består en god portion av ens inkomster inte bara av lön utan av kapitalinkomster. Och som övriga skrivit - 80tkr totalt för två personer är lite över median i Sverige men verkligen inga skrytiga inkomster, allra minst i Stockholm och än mindre i dess innerstad.
Citera
2023-12-09, 22:28
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weehawken
Vet inte om det nämnts tidigare i tråden men jag gissar på att TS i sin fråga utgått från att den sammanlagda inkomsten skulle utgöra lön och inget annat; är man någonstans i närheten av ”övre medelklass” så består en god portion av ens inkomster inte bara av lön utan av kapitalinkomster. Och som övriga skrivit - 80tkr totalt för två personer är lite över median i Sverige men verkligen inga skrytiga inkomster, allra minst i Stockholm och än mindre i dess innerstad.

Jo, jag har fått lite mer insikt. Det är bara att det är så långt ifrån underklassen och inte minst det här med att bolla och/eller ha lönsamma lån osv.
Då man är underklass är man ofta väldsmästare i återbetalning, nogrannhet och punktilghet men har man mer tillgångar samt ärftliga ekonomiska ansvar är pengar en ständig skalbar vetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in