2023-12-08, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jadu, kanske att inflationen dundrar ner och RB kommer att ha svårt att få upp den? Bara en sån sak skulle ju kunna vara möjlig.

Men mellan dig och mig; är det inte otacksamt hur illa sambandet mellan ränta och bostadspriserna har varit? Vill minnas att du hade en tråd om bostadsobligationer och att allt skulle gå åt helvete. Vill du gå tillbaka och visa hur det blev med det?q

Det tar nog bara längre än vad man kunde hoppas för priserna att anpassa sig. Vi får se hur framtiden utvecklar sig...
Citera
2023-12-08, 08:21
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jadu, kanske att inflationen dundrar ner och RB kommer att ha svårt att få upp den? Bara en sån sak skulle ju kunna vara möjlig.

Men mellan dig och mig; är det inte otacksamt hur illa sambandet mellan ränta och bostadspriserna har varit? Vill minnas att du hade en tråd om bostadsobligationer och att allt skulle gå åt helvete. Vill du gå tillbaka och visa hur det blev med det?q

Har inte sett några estimat/prognoser för en prisökningstakt under 2% förrän möjligtvis 2025. Men det är klart att de flesta kan ha fel som vanligt och det blir -1% KPIF runt påsk...

Bostadsobligationerna gick upp mot 4% och har nu fallit tillbaka nästan ner till 3%, de ökade dock mest under 2022 och då föll även priserna. Få BLTs är så korkade att de köper bostäder med den dagsaktuella rörliga räntan som enda input. Aggregerat i modeller kan man använda de långsiktiga boränteförväntningarna vilket gått från ca 2.8% till 4%.

När har jag påstått att allt ska gå åt helvete?
Citera
2023-12-08, 08:58
Medlem
Fortsatt nedgång tydligen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortsatt-nedgang-pa-bostadsmarknaden-men-fler-villor-saljs--hzgbqv
Citera
2023-12-08, 09:06
Medlem
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-12-08_omvant_lage_-_svarare_att_salja_bostadsratter_an_villor.html

Citat:
SBAB:s indikator Bomarknadstempen för november visar att det alltjämt är ett mycket kyligt läge för säljare av både lägenheter och hus i Sverige. Förra månadens nedgång för lägenheter, som i huvudsak drevs av läget i Storstockholm, förstärktes i november och med en temperaturnedgång även i Storgöteborg och Stormalmö. Sämst är läget alltjämt i Storstockholm. På villasidan var läget i stort sett oförändrat mellan oktober och november och med små skillnader mellan storstadsområdena.

Enligt deras metodik så har trenden för lägenheter vänt ner och det ser sämre ut än för hus just nu.

Metodbeskrivning
Citera
2023-12-08, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A.way

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortsatt-nedgang-pa-bostadsmarknaden-men-fler-villor-saljs--hzgbqv
Förbered era snorklar och skattkartor, för det verkar som att marknaden sjunker snabbare än en ubåt på väg till havsbotten. Och mäklarna har bytt ut sina kostymer mot dykardräkter.

Snart kanske det kan vara lika billigt att köpa en bostad som priset av ett 10-pack strumpor som inte matchar varandra. Och en skattkarta som kanske inte leder till grannens trädgård.
Citera
2023-12-08, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Förbered era snorklar och skattkartor, för det verkar som att marknaden sjunker snabbare än en ubåt på väg till havsbotten. Och mäklarna har bytt ut sina kostymer mot dykardräkter.

Snart kanske det kan vara lika billigt att köpa en bostad som priset av ett 10-pack strumpor som inte matchar varandra. Och en skattkarta som kanske inte leder till grannens trädgård.

Vore välgörande om priserna sjönk helt klart. Av många anledningar. Vi får se om det verkligen blir så
Citera
2023-12-08, 13:12
Medlem
eternussermos avatar
Jag tror att läget för att göra ett klipp redan är här om man har möjlighet att betala lite högre räntor under ett år. Räntorna är ju helt klart på väg ner och kan kanske vara 1.5% lägre vid samma tid nästa år.
Citera
2023-12-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag tror att läget för att göra ett klipp redan är här om man har möjlighet att betala lite högre räntor under ett år. Räntorna är ju helt klart på väg ner och kan kanske vara 1.5% lägre vid samma tid nästa år.

Fast det är ju rätt högt jämfört med vad vi haft innan.
Citera
2023-12-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Det tror jag med. Räkna med höjda hyror och något sänkta bolåneräntor så kommer mellanskillnaden mellan att hyra och att köpa vara ungefär densamma som före räntehöjningarna.
Citera
2023-12-08, 18:41
Medlem
Blir ganska mörkrädd när man ser alla falska förhoppningar som media skickar ut och alla uttalanden från bankhöjdare som säger att ”nu vänder det”. Jag har så klart inget att backa upp det jag säger men jag skulle ta allt som sägs om sänkta räntor och avstannande inflation med en jävligt stor nypa salt.

För mig är det bara ett stopp på vägen och ett tecken på att vi är på väg mot riktigt skitår nästa år. Sänkta räntor visar att det är billigare för bankerna att låna just nu, inget annat. Tro för fan inte att skiten är över, det har förmodligen bara börjat. Finns inte en chans att kronan kommer stärkas i snartid och att hålet som Riksbanken satt oss i är fyllt.

Lyssna inte på Svt nyheter liksom eller snubbarna som gav Svenskar nollränta utan att ha någon slags koll på konsekvenserna. Varför skulle dom veta något om hur vi ska vända hela skutan? Nog de sista jag skulle lyssna på.

Hoppas så klart jag har fel men har ju haft rätt förr😉
Citera
2023-12-08, 18:47
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.way

"Vid det senaste räntebeskedet valde Riksbanken att pausa räntehöjningarna, men från marknadshåll räknar man snarare med att det är slut höjt och att sänkningar av styrräntan kommer under 2024. Samtidigt sänker allt fler banker räntor på bolån.

Enligt Marcus Svanberg måste man dock budgetera för ett ränteläge som även över tid är betydligt högre än det tidigare nollränteläget.

– Även om det börjar gå ner ska vi inte förvänta oss de här superlåga räntorna igen, och det måste man ta höjd för i sin ekonomi, säger han."
Citera
2023-12-08, 19:56
Medlem
Bostäder till salu har i alla fall gått ner kraftigt till 75 772 . Men det kanske beror på julen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in