2023-12-07, 22:55
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Kan hålla med om att man skrivit ut benso för lättvindigt genom åren, som ett substitut för terapi och annan typ av vård. Det tycker jag är fel. Benso ska primärt användas som akutmedicin vid psykos, extrema panikångestattacker och dylikt. Med det sagt så finns det ju fall där dagligt bruk av benso är det enda som fungerar. För fungerar, det gör det ju. Men priset vid långvarigt dagligt bruk blir oundvikligen beroende. För en del patienter är det värdefullare att ha en fungerande vardag med ett kontrollerat bensoberoende än att leva omediccinerat liv som inte fungerar och slutar med suicid.

Uppfriskande med lite sunt förnuft!
Tänk om det fanns några på Socialstyrelsen som också hade den egenskapen.
Citera
2023-12-08, 00:25
Medlem
Livsgjutarens avatar
Tänk om vi kunde få ha kompetenta läkare med sunt förnuft som fick möjlighet att praktisera sin kompetens fritt från generalliserade och åsiktsstyrda normer. Om dom kunde få använda sin egen erfarenhet, slutledningsförmåga och intuitet som måttstock istället för att tvångsmässigt och ängsligt följa riktlinjer.
Att inom ett så mångsidigt område som läkekonst låta praxis styra är ju att förminska både läkarna och olika individers åkommor. Ponera istället att en läkare har tid och möjlighet att sätta sig in i, och lära känna varje patients behov. Och baserat på det valt metod för helandet.
Med ovan sagt så är bensodiazepiner, som det gällde i just detta fall, en riktig höjdarmedicin om den används avsiktsenligt och aktsamt.
Citera
2023-12-08, 00:27
Medlem
Visst är benzo beroendeframkallande men det förskrivs ju inte om man inte har återkommande stark ångest/panikattacker. Enligt min erfarenhet är det svårt att få det utskrivet och lyckas man är det väldigt restriktiv dosering och det följs upp noggrant av läkare.

Lätt för nissarna på socialstyrelsen att vilja förbjuda det. De har säkerligen inte själva upplevt hemsk ångest där inget annat hjälper än just benzo...

Antidepressiva mediciner däremot, som inte ska vara beroendeframkallande, det skrivs ut till höger och vänster. Gärna i höga doser utan prover på koncentrationen i blodet.
Antidepressiv medicin gav mig massa biverkningar och trots att jag trappade ut den långsamt så fick jag riktigt obehagliga abstinenssymtom.
Citera
2023-12-08, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Tråkigt att bensos rykte förstörts av missbrukare. Ingen direkt kritik till dig, du har säkert haft det jobbigt i livet.

Men för mig har benso, som jag fått på recept av min läkare, vid behov varit en "lifesaver". Hade varit synd om jag inte hade detta att ta till. Använder ca 20-30 tabletter per år 0,5 mg. Vissa år mindre. Provar oftast annat innan jag tar dem, naturmedel,träning etc.

Ryktet blir förstört för "missbrukare" som berättar sanningen? Som sagt jag är inte emot benzo och vill man förstöra sitt psyke för att tillfälligt må bättre så är det upp till var och en att bestämma eller om man är en av få som klarar att enbart ta två Stesolid i månaden som du men det var inte det jag skrev om.

Det är inte så många som gör som du och enbart tar 30 piller per år utan tar man benzo varje dag så kommer man få mer ångest med tiden och är väldigt svårt att sluta med och tillsammans med alkohol så kan man dö av en avtändning.

Bara för jag varit beroende av benzo så har jag aldrig sagt att jag har haft ett svårt liv eller gnällt på något sätt, enbart skrivit fakta.
Citera
2023-12-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Är inte för ett förbud men benzo är den värsta drogen jag varit beroende av och det tar år att repa sig efter ett långt benzo missbruk och har man tagit det i många år så repas man inte 100% utan kommer få leva med skador på psyket resten av livet mer eller mindre.

Visst benzo kan hjälpa kortsiktigt men skapar alltid mer ångest!

Känner flera gamla heroinister som samtidigt gått på benzo och 9/10 håller nog med om att benzo har skadat dom mer än heroinet.

Ät så lite psyk "mediciner" som möjligt för nästan alla preparat skadar mer än hjälper.

Vilka skador kan man förvänta sig av benzo? På vilket sätt skadar det och hur uttrycker sig dessa skador?
Citera
2023-12-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Jo det var det visst men tro du på dina egna hittepå, som inte stämmer. Det har alltid funnits medel mot ångest precis som det funnits medel mot smärta.. var så välkommen att motbevisa mig.

Jag vet inte vad du menar med bevisa men vi som är lite äldre minns att "medicin" mot "ångest" i princip inte förekom före 90-talet. Plötsligt exploderade det med folk som hade "ångest". Yeah right..
Citera
2023-12-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
"I början av 1900-talet kom barbituraterna. Dessa utvecklades av en grupp forskare och
fick namn av en av deras fruar, Barbara. Hon skall enligt historien, vars sanningshalt
inte är bekräftad, ha varit en osedvanligt sävlig och tråkig person som fick klockorna på
väggarna att stanna.
Introduktionen skedde 1903 som lugnande och sömngivande och preparatet visade sig
vara också vara ett potent narkosmedel."

"1971 narkotikaklassades preparaten, 1985 avregistreras majoriteten av barbituraterna då
BZD tagit över marknaden helt."

https://www.akademiska.se/contentassets/8abcf46c866743a28c0f4471c799ab71/klinisk-handbok-lakemedelsberoende-18-01-03.pdf

Tillägg för opium:

"Allra vanligast som lugnande medel var bromkalium, som dagligen gavs i doser på fem gram till patienter på hospital i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Växjö och Lund. Även opium och kloralhydrat kunde användas för dess lugnande effekter."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Behandlingsformer_inom_svensk_psykiatri

Jo jag vet också att det står sådär på Wikipedia mm. Det är inte samma sak som att det användes i Sverige..
Citera
2023-12-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Bara så du vet så förekommer Heminevrin på beroendemotagningar vilket är en barbiturat Mr James Bond. Skaffa dig lite erfarenhet innan du öppnar käften din lilla råtta.

Råtta? Förstår att du vill kasta sånt på mig. Kollar man på fler av dina inlägg tänker man att det är du som är råtta - en labbråtta, som stoppar i dig vad som helst du blir erbjuden. Så tack men nej tack den sortens erfarenhet vill jag inte ha.

Din lilla pundare.
Citera
2023-12-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Bensodiazepiner är visst starkt beroendeframkallande medicin. Det är bara att läsa i forumets trådar hur folk pundar loss på höga doser och hur svårt många har att kliva av medicin innehållande bensodiazepiner.

Det finns ju även anledning till varför efterfrågan är hög på svarta marknaden och priserna där efter.

(FB) Stesolid (diazepam, Valium, Apozepam) vanliga frågor och svar.

(FB) Iktorivil (klonazepam) vanliga frågor och svar.

(FB) Iktorivil (klonazepam) vanliga frågor och svar.

(FB) Värsta ni gjort under påverkan av benzo?

(FB) Undvika benzo beroende
Dra inte in mig i din propaganda jag pundar inte loss på detta utan håller mig i regel till den förskrivna dosen men ibland tycks man behöva ta lite mera för effekt. Kan bero på att jag i perioder dricker en massa alkohol också eller tar något annat som slår på samma receptorer i hjärnan som benzo dvs GABA. Därför det inte känns lika effektfullt därefter men tills slut man läker det har jag märkt.
Citera
2023-12-08, 14:09
Medlem
Ätit det i 14 år och aldrig höjt någon dos. Sobril vid behov och 5 mg zopiklon för sömnen. Det var föresten en psykiatriker i 60 års åldern som satte in det under 7 år, flyttade sedan, hamnade hos en hälsocentral, fick träffa en äldre läkare som fortsatte skriva ut samma sak kommande år. Har för övrigt haft ett väldigt traumatiskt liv och har runt om mig.

Aldrig missbrukat eller druckit som en alkis osv.

Började en ny ung läkare nu som skulle ut med min medicinering pronto och som ”hjälp” fick jag mirtazapin utskrivet. Aldrig mått sämre i mitt liv. Vet inte hur ja ska kunna fortsätta behålla jobb och ekonomi.
Citera
2023-12-08, 14:46
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Tänk om vi kunde få ha kompetenta läkare med sunt förnuft som fick möjlighet att praktisera sin kompetens fritt från generalliserade och åsiktsstyrda normer. Om dom kunde få använda sin egen erfarenhet, slutledningsförmåga och intuitet som måttstock istället för att tvångsmässigt och ängsligt följa riktlinjer.
Att inom ett så mångsidigt område som läkekonst låta praxis styra är ju att förminska både läkarna och olika individers åkommor. Ponera istället att en läkare har tid och möjlighet att sätta sig in i, och lära känna varje patients behov. Och baserat på det valt metod för helandet.
Med ovan sagt så är bensodiazepiner, som det gällde i just detta fall, en riktig höjdarmedicin om den används avsiktsenligt och aktsamt.

Jo exakt, och säg de mediciner som inte har biverkningar. Gentemot benso som medicineras mycket reglerat idag. Läkare har noggrann koll på beroendefrågan, och ser de såna patienter får de nada.

De som kommit in i tråden och säger att de botats av missbruk, inte en chans att de fått benson utskriven av vanlig läkare.
Personer som visar sådana tendenser får hämta dosering dagligen, mycket restriktivt.

Socialstyrelse-ryggdunkarna som kommer in i tråden vet dels inte om hur och i vilka fall psykvården bedömer medicineringen befogad.
Då kommer socialstyrelse-ryggdunkarna helt plötsligt med andra argument som risk för demens med benso.
Jaha, hur mycket medicin är det inte som framkallar demens? Dels har vi icke beroendeframkallande medicin inom psykvården, som t ex Propavan. Detta är ett riktigt rävgift till medicin, där folk får myrkrypningar och domnade kroppsdelar.
Sen har vi annan, både livsviktig och mindre livsviktig, medicin som tyvärr ger katastrofala biverkningar och orsakar demens.
Såna mediciner skriver läkare gladeligen ut och experimenterar med patienter.

Och antipsykotisk medicin skriver läkare gladeligen ut till gamlingar (eftersom de är så restriktiva med beroendeframkallande benson) och där kan man snacka om att man gör äldre till zombies och totalförvirrande.
Antipsykotiska mediciner är rena rävgiftet, men dessa skriver läkare ut både i liten dos, för mildare åkommor och större dos, för de som har mer tydligt psykotiska åkommor.

Så kom inte och snacka om biverkningar då det gäller Benso-preparat (förutom då beroendeproblematiken, och den ska man ha noga koll på). Där ligger benso i lä för de flesta rävgift till mediciner.
Senast redigerad av dialektiker 2023-12-08 kl. 15:33.
Citera
2023-12-08, 14:59
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tieca
Ätit det i 14 år och aldrig höjt någon dos. Sobril vid behov och 5 mg zopiklon för sömnen. Det var föresten en psykiatriker i 60 års åldern som satte in det under 7 år, flyttade sedan, hamnade hos en hälsocentral, fick träffa en äldre läkare som fortsatte skriva ut samma sak kommande år. Har för övrigt haft ett väldigt traumatiskt liv och har runt om mig.

Aldrig missbrukat eller druckit som en alkis osv.

Började en ny ung läkare nu som skulle ut med min medicinering pronto och som ”hjälp” fick jag mirtazapin utskrivet. Aldrig mått sämre i mitt liv. Vet inte hur ja ska kunna fortsätta behålla jobb och ekonomi.

Exakt. Rävgiftet Mirtazapin kan man gladeligen sabba folks hälsa med.

Och det finns ännu värre rävgift som Olanzapin och Zuprexa.
Zuprexa blir folk stora som hus av. Den fetman skapar enormt lidande och sjukdomar.
Men visst är den livsviktig för stunden.
Dock finns det de med mildare problematik där läkarna också använder sig av Zuprexa, för benson vill de inte skriva ut.

Och dessa preparat är även i en liten dos, så hälsoförstörande för folk (även i liten dos går folk upp i vikt, man sabbar tarmar och urinering etc).
Här kan vi snacka om negativa hälsoeffekter.

Däremot, de patienter som tar bensodiazepiner efter doktorns riktlinjer, vilka hälsobesvär drar de på sig? Jag skulle gärna vilja se en studie på det.
Och så länge de inte trappar upp (skulle läkaren aldrig gå med på) så har de ju inte utvecklat ett beroende, eller?
Senast redigerad av dialektiker 2023-12-08 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in