Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-01, 16:04
Medlem
Bubba00s avatar
Internet,

jag har nyligen införskaffat en ny appel-telefon. Detta då föregångaren ödelades i en hemskt olycka: skärmen lyser och jag ser om någon ringer men hur hårt jag än trycker på skärmen händer ingenting. (jag har prövat åtgärden milt våld men ingenting hjälper).

Nu har en ny telefon anlänt med posten och jag försöker starta upp eländet. Den säger överför direkt från iphone . Förra gången satt jag en hel halv dag och lade in alla telefonnummer...

Problemet är att denna åtgärd tycks fordra att jag låser upp både den nya och den gamla telefonen. Den nya fungerar förstås och tjipset sitter i någon slags bricka så det är nog inte här problemet ligger. Problemet är alltså att överföra från iphone när det inte går att trycka på skärmen på den gamla iphone.

Går detta att komma runt eller ska jag plocka fram filofaxen även denna gång?
Senast redigerad av Bubba00 2023-11-01 kl. 16:07.
Citera
2023-11-01, 16:09
Medlem
Du måste istället välja"återskapa från Icloudkopia"

Om du inte har sparat allt i icloud - ja då har du nog lite problem att ta tag i.
Men icloud måste man alltid ha, annars försvinner ju allt om man tex tappar mobilen.
Citera
2023-11-01, 16:34
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejvic
Du måste istället välja"återskapa från Icloudkopia"

Om du inte har sparat allt i icloud - ja då har du nog lite problem att ta tag i.
Men icloud måste man alltid ha, annars försvinner ju allt om man tex tappar mobilen.

Om du inte har sparat allt i icloud - ja då har du nog lite pr

Tack för info, då är det nog kört. Tur att man förlitat sig på papper också istället för endast dessa plastburkar som det är problem med för jämnan. Har aldrig förstått det här icloud som hela tiden skickar meddelanden och ska sparas och allt vad det är.

Fan
Citera
2023-11-01, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Om du inte har sparat allt i icloud - ja då har du nog lite pr

Tack för info, då är det nog kört. Tur att man förlitat sig på papper också istället för endast dessa plastburkar som det är problem med för jämnan. Har aldrig förstått det här icloud som hela tiden skickar meddelanden och ska sparas och allt vad det är.

Fan

Då bör du ju verkligen utnyttja alla de fördelar som iCloud kan ge dig, t ex så hade du istället som krångla nu och banna på Apple fast felet är ditt eget, bara kunnat få allt klappat och klart med ett par tre knapptryckningar, om du haft säkerhetskopiering i iCloud….

En sak till, med ny iPhone så ska du kunna använda kameran för att t ex skanna text och på det sättet kunna kopiera t ex nåt du skrivit på ett papper, och limma in i kontakter så du slipper knappa in allt igen för hand.
Citera
2023-11-01, 17:34
Moderator
Rassas avatar
Mac och macOS —> Telefoni: felsökning och problem /Moderator
Citera
2023-11-01, 18:08
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då bör du ju verkligen utnyttja alla de fördelar som iCloud kan ge dig, t ex så hade du istället som krångla nu och banna på Apple fast felet är ditt eget, bara kunnat få allt klappat och klart med ett par tre knapptryckningar, om du haft säkerhetskopiering i iCloud….

En sak till, med ny iPhone så ska du kunna använda kameran för att t ex skanna text och på det sättet kunna kopiera t ex nåt du skrivit på ett papper, och limma in i kontakter så du slipper knappa in allt igen för hand.

Ursäkta
Men ponera att jag har iclod då, hur får jag reda på mitt lösenord? Det kanske finns ett annat sätt att få ordning på detta, som du gör gällande.
Citera
2023-11-03, 13:15
Medlem
Raggarspinns avatar
Du bör ha tillgång till ditt apple-id och lösenord till din nya iPhone. Väljer du att skapa ett nytt apple-id på din nya iphone så fungerar det inte att använda "överför direkt till iphone" eller använda en eventuell backup.
Citera
2023-12-07, 17:54
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Internet,

jag har nyligen införskaffat en ny appel-telefon. Detta då föregångaren ödelades i en hemskt olycka: skärmen lyser och jag ser om någon ringer men hur hårt jag än trycker på skärmen händer ingenting. (jag har prövat åtgärden milt våld men ingenting hjälper).

Nu har en ny telefon anlänt med posten och jag försöker starta upp eländet. Den säger överför direkt från iphone . Förra gången satt jag en hel halv dag och lade in alla telefonnummer...

Problemet är att denna åtgärd tycks fordra att jag låser upp både den nya och den gamla telefonen. Den nya fungerar förstås och tjipset sitter i någon slags bricka så det är nog inte här problemet ligger. Problemet är alltså att överföra från iphone när det inte går att trycka på skärmen på den gamla iphone.

Går detta att komma runt eller ska jag plocka fram filofaxen även denna gång?
Har du kopplat in din gamla iPhone till en dator tidigare? Då kan det hända att det går att säkerhetskopiera genom att koppla in den med sladd igen även om skärmen är trasig. Kika här: https://support.apple.com/sv-se/108311
Citera
2023-12-07, 17:59
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
Har du kopplat in din gamla iPhone till en dator tidigare? Då kan det hända att det går att säkerhetskopiera genom att koppla in den med sladd igen även om skärmen är trasig. Kika här: https://support.apple.com/sv-se/108311

Allt har löst sig väl. Nu finns bilderna på en sån där liten sticka som jag kan stoppa in i valfri dator. Exakt hur det gick till vet jag inte men på något sätt lagades telefonen och sedan hamnade bilderna där.

Det har visat sig att även de unga förmågorna har något att bidra med, hehe. Det blir hårda paket i år!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback