2023-12-07, 00:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Åsnan Moscow, för att ta ytterligare ett av otaliga exempel på den väldokumenterade materialistiska snedvridningen, kom dragandes med bibelcitat som han tolkat bokstavligt för att kunna hävda att Gud hade vandrat omkring på jorden med sina två ben, och var därmed en "gubbe".

Bokstavstrogna muslimer brukar hävda att vi inte vet om Gud verkligen har två ben eftersom en koranvers bara talar om Guds ben i singularis.
Citera
2023-12-07, 00:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men de troende tror ju att Gud bokstavligen vandrat omkring på jorden, men knappast som gammal gubbe, så vad snackar du om?

Jo, som gubbe. Jag frågade så här: menar du verkligen att Gud är en gubbe som sitter på ett moln och kikar på dig när du porrsurfar?
Och svaret blev: ja, typ.
Jag säger bara som det är. Men jag håller med om att det är svårt att tro på. Tråden är mitt vittne.

Och då blir det svårt att diskutera topic.
Citera
2023-12-07, 00:28
Medlem
Citat:
Det verkar enklare att anta premissen att religiöst språk är ett programspråk vars instruktioner bygger civilisationer.

För väldigt mycket följer av det sedan.

Men det där har jag väl redan förklarat på 25 sidor, eller? Bara att plocka upp debatten var du vill.

Jag kommer inte att posta en avhandling här bara för att du ska torka dig i röven med den.

Sedan kan man tycka att Gud betyder en massa andra saker som "skapargud" och sånt, det är fine, men som sagt, det överlämnar jag till de som tror på skapargudar och att man ska tolka myter bokstavligt.
Inte min avdelning.

Har inte efterfrågat en avhandling. Bara ett giltigt argument, men det fixar du ju inte!
Men du lyckades ju i alla fall skrapa ihop en liten premiss i alla fall. Så utifrån principen att man måste lära sig krypa innan man kan gå, så har du ju gjort framsteg i alla fall. Bra där!

En förutsättning för att ett argument ska vara giltigt i sin helhet, är dock att det bygger på sanna och relevanta premisser. Nu har vi ju inte så mycket att jobba med här dessvärre, men låt oss titta tillsammans på det lilla vi i alla fall har.

Din premiss (P1) är alltså: Religiöst språk är ett programspråk vars instruktioner bygger civilisationer. Ok?

Här är problemen med din första premiss som du först måste lösa innan vi kan gå vidare till eventuella.
Relevans: Är kopplingen mellan “religiöst språk” och “programspråk” ens relevant? Eftersom jag är en person som startat ett flertal it-företag så är jag därför rätt insatt i hur just mjukvara fungerar.

Så för att denna första premiss ens ska vara i närheten av att kunna accepteras så behöver du ju till att börja med förklara

Vad exakt att det är som just gör religiösa tankar så speciella att man skulle likna dem med mjukvara?
Varför kan man inte lika gärna säga politiska tankar, kulturella värderingar, pedagogiska idéer eller kognitiva processer?

Vem eller vad menar du är ”programmeraren” bakom religiösa tankar? Hur går det till i sådana fall och vem menar du står bakom programmet?

Vem är utgivaren och hur menar du att de ursprungligen utvecklades och formades? Hur/om menar du att religiösa tankar förändras jämfört med mjukvaruuppdateringar?
Citera
2023-12-07, 00:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Härligt att notera att det inte ens fungerar för dig längre att bara dra falasier och falska analogier, utan att du nu till och med börja ta till direkta lögner.

Du kan ju ta och leta upp det där citatet av mig som du påstår att jag har skrivit och så postar du det i nästa inlägg. Men gissar att det blir exakt samma visa med det, som med allt annat från dig. Ingenting som helst av substans, värde eller relevans.

Jag minns det så väl. Jag skrev att Gud var icke materiell och du radade upp en hel sida med bibelcitat som du tyckte pekade på att Gud var fysisk. Ett av citaten handlade om Logos, vilket jag tycker stärker tesen om Gud som "mjukvara", vilket ju är ironiskt med tanke på att du hävdade det motsatta.
Du kanske skulle ha fimpat det.
Du kryddade även citaten med en masa aggressiva personangrepp som "din jävla pappskalle" och liknande. Jag svarade inte.
Och då körde du din vanliga rutin med att lägga ut beten som "fegis" och "du vågar inte svara för du har inga argument". Ja, ungefär som du gjorde nyss.

Så du har ändrat dig nu ifråga om Gud? Så du inser att Gud är av immateriell natur?
Citera
2023-12-07, 00:38
Medlem
Citat:
Jo, som gubbe. Jag frågade så här: menar du verkligen att Gud är en gubbe som sitter på ett moln och kikar på dig när du porrsurfar?
Och svaret blev: ja, typ.
Jag säger bara som det är. Men jag håller med om att det är svårt att tro på. Tråden är mitt vittne.

Och då blir det svårt att diskutera topic.

Problemet du har Flammarion är ju att något sådant inlägg inte existerar i tråden.
Leta annars upp det!

Det är som du säkert förstår inte ok att blåljuga bara för att du har brallorna nere vid fotknölarna och om det nu är så att du helt enkelt misstagit dig om detta inläggs existens, så förutsätter det en rättning och avbön i tråden.
Citera
2023-12-07, 00:41
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Problemet du har Flammarion är ju att något sådant inlägg inte existerar i tråden.
Leta annars upp det!

Det är som du säkert förstår inte ok att blåljuga bara för att du har brallorna nere vid fotknölarna och om det nu är så att du helt enkelt misstagit dig om detta inläggs existens, så förutsätter det en rättning och avbön i tråden.

Jag behöver inte leta.
Det låter som att du redan har gjort det.
Har jag rätt?
Citera
2023-12-07, 00:48
Medlem
Citat:
Jag minns det så väl. Jag skrev att Gud var icke materiell och du radade upp en hel sida med bibelcitat som du tyckte pekade på att Gud var fysisk. Ett av citaten handlade om Logos, vilket jag tycker stärker tesen om Gud som "mjukvara", vilket ju är ironiskt med tanke på att du hävdade det motsatta.
Du kanske skulle ha fimpat det.
Du kryddade även citaten med en masa aggressiva personangrepp som "din jävla pappskalle" och liknande. Jag svarade inte.
Och då körde du din vanliga rutin med att lägga ut beten som "fegis" och "du vågar inte svara för du har inga argument". Ja, ungefär som du gjorde nyss.

Så du har ändrat dig nu ifråga om Gud? Så du inser att Gud är av immateriell natur?

Tar du starka droger eller vad är det för fel? Du påstår att jag skrivit något i tråden, men klarar inte av att ens referera till det? Wtf? Tryck på den jävla sökknappen och leta upp det du påstår att jag skrivit ditt jävla troll och tar vi det därifrån.

För övrigt? Vad spelar det för roll om det är citat ur bibeln som du syftar på. Jag har ju inte skrivit någon jävla bibel eller ställer mig bakom vad som står där?
Citera
2023-12-07, 00:54
Medlem
Citat:
Jag behöver inte leta.
Det låter som att du redan har gjort det.
Har jag rätt?

Det är klart att du inte behöver leta Flammarion. Lite svårt att leta upp något som inte finns, men som man måste ljuga om i ett patetiskt och desperat försök försöka rädda sig när man fullständigt skit ner sig hela vägen ner till skorna.
Citera
2023-12-07, 01:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Tar du starka droger eller vad är det för fel? Du påstår att jag skrivit något i tråden, men klarar inte av att ens referera till det? Wtf? Tryck på den jävla sökknappen och leta upp det du påstår att jag skrivit ditt jävla troll och tar vi det därifrån.

För övrigt? Vad spelar det för roll om det är citat ur bibeln som du syftar på. Jag har ju inte skrivit någon jävla bibel eller ställer mig bakom vad som står där?

Jag minns ju vad som skrivs, men det finns utspritt på flera trådar, en av trådarna vi diskuterat i är "Förbjud alla religioner". Och säkert en del andra trådar.
Men nu kommer du väl och säger att den tråden är borttagen också.
En sak kan du vara säker på, jag ljuger aldrig. Det är Flammarions hederskodex.

Jag har rätt bra minne har jag förstått, men visst minns även du det där jag återgav? Logos?
Att Gud bokstavligen vandrat omkring i trädgårn? Nej?
Anledningen till det var inte att du ville visa att Gud var en fysisk "gubbe" enligt bibeln.
Du citerade INTE bibeln för att du ville skryta med att du skrivit bibeln. Det var en märklig kommentar.
Citera
2023-12-07, 01:08
Medlem
Citat:
Jag minns ju vad som skrivs, men det finns utspritt på flera trådar, en av trådarna vi diskuterat i är "Förbjud alla religioner". Och säkert en del andra trådar.
Men nu kommer du väl och säger att den tråden är borttagen också.
En sak kan du vara säker på, jag ljuger aldrig. Det är Flammarions hederskodex.

Jag har rätt bra minne har jag förstått, men visst minns även du det där jag återgav? Logos?
Att Gud bokstavligen vandrat omkring i trädgårn? Nej?
Anledningen till det var inte att du ville visa att Gud var en fysisk "gubbe" enligt bibeln.
Du citerade INTE bibeln för att du ville skryta med att du skrivit bibeln. Det var en märklig kommentar.

Personer som måste förtydliga att dom aldrig ljuger saknar fullständigt trovärdighet.

Vilken patetiskt loser man är om man inte ens fixar att trycka på sök-knappen och lets reda på ett av sina egna inlägg? Akta så du inte petar ur ögat med skeden nästa gång det serveras välling till lunch?
Citera
2023-12-07, 01:10
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det är klart att du inte behöver leta Flammarion. Lite svårt att leta upp något som inte finns, men som man måste ljuga om i ett patetiskt och desperat försök försöka rädda sig när man fullständigt skit ner sig hela vägen ner till skorna.

Jag kan läsa mellan raderna att du inte hittat det.
Kan kolla senare.
Citera
2023-12-07, 01:14
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Personer som måste förtydliga att dom aldrig ljuger saknar fullständigt trovärdighet.

Vilken patetiskt loser man är om man inte ens fixar att trycka på sök-knappen och lets reda på ett av sina egna inlägg? Akta så du inte petar ur ögat med skeden nästa gång det serveras välling till lunch?

Jag tycker att det är en bra egenskap att hålla sig till sanningen.

Hur är det nu, har du accepterat att Gud är en immateriell entitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in