Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Det verkar enklare att anta premissen att religiöst språk är ett programspråk vars instruktioner bygger civilisationer.
För väldigt mycket följer av det sedan.
Men det där har jag väl redan förklarat på 25 sidor, eller? Bara att plocka upp debatten var du vill.
Jag kommer inte att posta en avhandling här bara för att du ska torka dig i röven med den.
Sedan kan man tycka att Gud betyder en massa andra saker som "skapargud" och sånt, det är fine, men som sagt, det överlämnar jag till de som tror på skapargudar och att man ska tolka myter bokstavligt.
Inte min avdelning.
Har inte efterfrågat en avhandling. Bara ett giltigt argument, men det fixar du ju inte!
Men du lyckades ju i alla fall skrapa ihop en liten premiss i alla fall. Så utifrån principen att man måste lära sig krypa innan man kan gå, så har du ju gjort framsteg i alla fall. Bra där!
En förutsättning för att ett argument ska vara giltigt i sin helhet, är dock att det bygger på sanna och relevanta premisser. Nu har vi ju inte så mycket att jobba med här dessvärre, men låt oss titta tillsammans på det lilla vi i alla fall har.
Din premiss (P1) är alltså:
Religiöst språk är ett programspråk vars instruktioner bygger civilisationer. Ok?
Här är problemen med din första premiss som du först måste lösa innan vi kan gå vidare till eventuella.
Relevans: Är kopplingen mellan “religiöst språk” och “programspråk” ens relevant? Eftersom jag är en person som startat ett flertal it-företag så är jag därför rätt insatt i hur just mjukvara fungerar.
Så för att denna första premiss ens ska vara i närheten av att kunna accepteras så behöver du ju till att börja med förklara
Vad exakt att det är som just gör religiösa tankar så speciella att man skulle likna dem med mjukvara?
Varför kan man inte lika gärna säga politiska tankar, kulturella värderingar, pedagogiska idéer eller kognitiva processer?
Vem eller vad menar du är ”programmeraren” bakom religiösa tankar? Hur går det till i sådana fall och vem menar du står bakom programmet?
Vem är utgivaren och hur menar du att de ursprungligen utvecklades och formades? Hur/om menar du att religiösa tankar förändras jämfört med mjukvaruuppdateringar?