Citat:
Med tanke på hur mycket bevis som behövs för att döma någon - se Tove-fallet - så tror jag tyvärr inte föräldrarna får så hårt straff. Det som är faktiska bevis är hur Z såg ut och mådde när hon kom till akuten och det de såg på röntgen.
Förhören med Z ger ju inte så mycket bevis - hon säger att hon blivit knuffad och puttad, men hur bevisar man det?
Z säger att mamman bara skadat högerarmen, hur bevisar man då övriga skador som sågs på röntgen?
Z berättar om det kokande vattnet, där finns brännskadan som bevis.
Z säger att mamman haft fingrar i Fiffi och droppat rinnande stearin på Fiffi, det är ju ganska välbeskrivet och kan säkert räknas som bevis.
Z säger om och om igen att hon druckit ättikan, hur bevisar man motsatsen?
Z berättar och visar hur hon suttit fast i bilstolen, naken med gammal blöja, hon sover både på dagar och nätter i bilstolen, vill inte se bilderna på sin "äckliga" säng, det borde räcka långt nog, men inte till maxstraff.
Jag betvivlar inte att Z har misshandlats grovt i hemmet, utan spelar mer djävulens advokat, finns inga bevis döms man inte i Sverige. Tyvärr.
Förhören med Z ger ju inte så mycket bevis - hon säger att hon blivit knuffad och puttad, men hur bevisar man det?
Z säger att mamman bara skadat högerarmen, hur bevisar man då övriga skador som sågs på röntgen?
Z berättar om det kokande vattnet, där finns brännskadan som bevis.
Z säger att mamman haft fingrar i Fiffi och droppat rinnande stearin på Fiffi, det är ju ganska välbeskrivet och kan säkert räknas som bevis.
Z säger om och om igen att hon druckit ättikan, hur bevisar man motsatsen?
Z berättar och visar hur hon suttit fast i bilstolen, naken med gammal blöja, hon sover både på dagar och nätter i bilstolen, vill inte se bilderna på sin "äckliga" säng, det borde räcka långt nog, men inte till maxstraff.
Jag betvivlar inte att Z har misshandlats grovt i hemmet, utan spelar mer djävulens advokat, finns inga bevis döms man inte i Sverige. Tyvärr.
Jag tror också som du. Dvs, eftersom vi har en oskuldspresumtion (hellre fria än fälla) och vårt rättssystem är bisarrt i fråga om att helt frikoppla bevisvärdering till verkligheten och laborera med hypoteser, som i Snippa-domen, så kan det bli för lindriga domar i förhållande till det skedda.
Men ibland lyckas offrets försvar. Men vågar tyvärr inte hoppas på för mycket.