Citat:
Ursprungligen postat av
B3ck
Fast jo. DÅ verkade hon vilja det.
Att föräldrarna kanske påverkat henne - ja, så kan det vara. Men finns det något som tyder på att hon INTE ville vara pojke DÅ? (Nu vet jag att jourpappan sagt att hon vill ha långt hår o.s.v)
- - - - - - - -
Ur förhör med tidigare skolpersonal:
"Zoey sa ofta att hon var en pojke och personalen sa att "nä, du är en flicka" men hon vidhöll att hon var en pojke."
"Plötsligt sa hon att hon var en pojke och hon upplevde sig som pojke. Håret klipptes kort, Karolina upplevde att det såg färgat ut från mörkblont till ljust och det var hela håret inte bara som tidigare kanske lite rosa i topparna."
"När jag träffade Zoey verkade hon som vem som helst, förutom att hon ville vara pojke. Hon var kortklippt, klädd i pojkkläder och busade med pojkarna. Mamman berättade att hon ville vara pojke och personalen accepterade det."
"Jag hade inga problem med föräldrarna. De verkade nöjda med förskolan. De hade inte varit nöjda med den förra pga den pesonalen inte accepterade att Zoey ville vara pojke."
"Hur pratade Zoey om sig själv?
Hon sa att hon var pojke. Vi gjorde om i verksamheten och kände av hur Zoey ville och hon sa att hon var pojke."
Ur förhör med mentorn på nya skolan hon går i nu:
"Fhl: Vad är ditt intryck av henne när de kommer?
(...) Hon frågar var hon har sin plats och sätter sig där. Hon berättar högt för klassen bl a att "jag är född som flicka men jag vill va en pojke". De andra barnen tyckte det var lite konstigt och ställde fler frågor om "pojke/flicka" vid ett senare tillfälle till Agneta när Zoey inte var där utan var ledig."
Från diverse sidor ur FUP : Aktbilaga 184 - Skola Förskola förhör
Amma Aktbilaga:
Från intervju 230629 med Z mentor Agneta:
”Agneta vill sammanfatta med att Zoey är väldigt väl fungerande trots sina upplevelser. Agneta berättar att till skolavslutningen hade jourfamiljen dagen innan handlat kläder och
Zoey ville ha en klänning på avslutningen. Jourpappan berättade att Zoey sagt att hon nu ville ha långt hår. Zoey sitter vid en flicka i klassrummet som har långt hår och hon sitter ofta och tittar och känner på flickans hår”
Aktbilaga 204 Tilläggsprotokoll
Intervju med Z fostermamma 20230629
”Hon deklarerade från början att hon ville vara pojke och vi gjorde ingen stor sak av det. Precis innan skolavslutningen ville hon ha en klänning, så vi åkte iväg och hon fick välja vad hon ville ha. Det blev
väldigt flickiga klänningar och nu har hon också kjol och klänningar på sig. Hon vill också ha långt hår och vi har köpt klämmor till håret.”