2023-04-26, 20:02
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Edge skickar dina sökningar till Bing, även om du har annan sökmotor.

Info som även talar om hur du stänger av det - https://www.ghacks.net/2023/04/26/mi...turn-that-off/
Bra poäng. Första gången som man kör Edge så får man även frågor om hur man vill göra med val som detta, så en lärdom för svensson-användare är att faktiskt läsa igenom dessa val, de har betydelse.
Citera
2023-04-27, 07:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Bra poäng. Första gången som man kör Edge så får man även frågor om hur man vill göra med val som detta, så en lärdom för svensson-användare är att faktiskt läsa igenom dessa val, de har betydelse.

Det är bra att valfriheten finns, så är ju inte alltid fallet på nätet. Även fast det borde.
Citera
2023-04-27, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Man kan ju alltid drömma. Genomsnittliga användaren läser ju aldrig såna meddelanden någonsin. Och de bryr sig inte om privacy oavsett.
Citera
2023-07-27, 20:24
Medlem
Ramsviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Google = http://superuser.com/questions/94981...-in-windows-10

http://news.softpedia.com/news/how-t...0-491534.shtml

Ungefär 20 500 resultat (0,49 sekunder)

Citat:
Ursprungligen postat av cern
bump

Vem kör ens den här jävla browsern? hur avinstallerar man den egentligen?

Edge är numera en integrerad del i Win 11 och går likt t ex Utforskaren inte att avinstallera. Har sett förslag på att man via command shell skulle trixa in sig med dos-kommandon, ändra i registret m m. Men den lösningen verkar osäker. Jag använder Firefox men det som verkligen är irriterande med Edge är att den påflugna förbaskade ikonen på aktivitetsfältet inte går att få bort.
Citera
2023-07-27, 20:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramsvik
Edge är numera en integrerad del i Win 11 och går likt t ex Utforskaren inte att avinstallera. Har sett förslag på att man via command shell skulle trixa in sig med dos-kommandon, ändra i registret m m. Men den lösningen verkar osäker. Jag använder Firefox men det som verkligen är irriterande med Edge är att den påflugna förbaskade ikonen på aktivitetsfältet inte går att få bort.

I Windows aktivitetsfält?
Citera
2023-07-28, 20:52
Medlem
Ramsviks avatar
Citat:
I Windows aktivitetsfält?

Ja, så kallas raden/fältet allra längst ned i Windows där man kan addera ikoner för appar man ofta kör.
Citera
2023-07-28, 20:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja, så kallas raden/fältet allra längst ned i Windows där man kan addera ikoner för appar man ofta kör.

Aldrig hört talas om att den inte går att radera, jag kan det på den senaste versionen av Windows som jag kör. Jag kan även radera Edge. Fast det får göras om igen efter en uppdatering.
Citera
2023-07-29, 10:26
Medlem
TinyNuffes avatar
Citat:
Edge är numera en integrerad del i Win 11

Kan finnas så många olika anledningar till att detta är vad som faktiskt är sant (Kan ej bekräfta, så jag kan inte med säkerhet bekräfta/krossa påståendet!)

Men för att verka ens någorlunda relevant utanför sin AI m.m. så kan det vara så att dom försöker bygga upp en enormt stor informations insamlande mot det som anses vara "Skadligt" eller "Phishing" för dagligt användande så att dom kan påpeka att "Våran del av Chromium minsann är betydligt säkrare än Google Chrome!!"

Brukar inte vilja engagera mig i sånt här, men det är skrämmande om du inte kan göra dig av med Edge från W11.

Microsoft Defender
Om du vill se vad jag försöker påpeka.
Citera
2023-11-26, 15:34
Medlem
NightWalker1s avatar
hur ändrar man vilken hemsida man vill ha för "new tab"?
har googlat men hittar bara gamla guider som inte funkar. lyckas inte ändra från microsoft start
Citera
2023-11-26, 17:22
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
hur ändrar man vilken hemsida man vill ha för "new tab"?
har googlat men hittar bara gamla guider som inte funkar. lyckas inte ändra från microsoft start

Inställningar > Start, Hem och Nya flikar > När Microsoft Edge startar > Sidor - Lägg till en ny sida.

På så sätt får du "Ny sida" att visa en specifik sida. Om det var vad du efterfrågade?
Citera
2023-11-26, 17:44
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Inställningar > Start, Hem och Nya flikar > När Microsoft Edge startar > Sidor - Lägg till en ny sida.

På så sätt får du "Ny sida" att visa en specifik sida. Om det var vad du efterfrågade?
nej det där är ju bara när edge startar. så fort man trycker på en ny flik igen så blir det ms hemsida som jag inte vill se
Citera
2023-11-26, 17:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
nej det där är ju bara när edge startar. så fort man trycker på en ny flik igen så blir det ms hemsida som jag inte vill se

Du vill alltså ha en specifik webbsida och inte ett visst utseende? Då går jag bet. Jag tror inte det går.

Hittar du hur, posta här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in