2023-11-24, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FeinMaster
Vet inte hur det är möjligt men du missar tydligen poängen här. Självklart ska inte advokaten avgöra vad som är sanning eller ej, men advokaterna har fabricerat förklaringarna själva det är helt uppenbart.
De ska företräda de anklagade men inte själva hitta på bortförklaringar. Då går man för långt. Det är att ljuga och något advokater gör alldeles för ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du har fått svar på detta flera ggr. Det är ingen som påstått att advokaten ska avgöra vem som ljuger, det vi påstått är att advokaten själv medvetet ljuger och att det är att gå för långt. Advokaten behöver inte ljuga men gör det ändå, och det är osmakligt.
Känslorna går av naturliga orsaker heta i tråden. Är inte intresserad av personliga vendettor.
Vilka förklaringar har advokaten fabricerat på egen hand, menar ni?
Citera
2023-11-24, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Japp så är det, advokater bör inte medvetet ljuga. Just i detta fall är det också otroligt osmakligt.

Eller hur. Det är just det som är så snuskigt.
Inte att någon får en försvarare. Utan att advokaten inte är sanningsenlig. Och dessutom tjänar en massa pengar på detta.
Citera
2023-11-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunkkidcatholic
Tack för uppdateringen.
Jag blir så orolig av att läsa detta - visst kan det väl inte vara möjligt att dessa ärkesvin till föräldrar går fria? Det kan väl för guds skull inte vara möjligt att Z ska bli tvungen att återgå till familjen där hon blivit behandlad värre än en hund. Klarar knappt av att tänka tanken.
Även om föräldrarna går fria (skulle inte förvåna mig) så kan det fortfarande finnas fog för LVU tack och lov.
Det gör det här. Soc kmr med största sannolikhet att yrka på fortsatt LVU och få igenom detta.
Citera
2023-11-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunkkidcatholic
Tack för uppdateringen.
Jag blir så orolig av att läsa detta - visst kan det väl inte vara möjligt att dessa ärkesvin till föräldrar går fria? Det kan väl för guds skull inte vara möjligt att Z ska bli tvungen att återgå till familjen där hon blivit behandlad värre än en hund. Klarar knappt av att tänka tanken.
Nej nej. Man blir orolig, men så är det med rättsfall. Advokaterna är stenhårda här. Men sedan när alla sakkunniga och vittnen kallas in, då blir det en annan femma. Så mycket mer konkreta bevis som de har. Ifall du är orolig över ett visst argument, säg vilket, lovar nästan att jag kan argumentera emot. Hela deras historia bygger också på att hon haft intellektuell funktionsnedsättning eller självskadebeteende. Så det behövs bara tillräckligt stark bevisning där egentligen för att krossa föräldrarnas utsaga. Det finns.
Citera
2023-11-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Även om föräldrarna går fria (skulle inte förvåna mig) så kan det fortfarande finnas fog för LVU tack och lov.
Det gör det här. Soc kmr med största sannolikhet att yrka på fortsatt LVU och få igenom detta.

Ja just det, det har du såklart rätt i, jag tänkte inte så långt. Det är ju åtminstone en liten tröst.
Men hoppas verkligen att de båda hamnar i fängelse för en riktigt lång tid framöver. Både för att det är vad de förtjänar, men också för att Z ska få svart på vitt att hennes föräldrar begått brott mot henne och att de nu får avtjäna straff för det. Det kommer inte läka Z trauma och själsliga sår men det kan ju åtminstone vara en hjälp på vägen.
Citera
2023-11-24, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Känslorna går av naturliga orsaker heta i tråden. Är inte intresserad av personliga vendettor.
Vilka förklaringar har advokaten fabricerat på egen hand, menar ni?

Det här är t ex en så pass grov förvanskning att jag, utifrån det jag läst i tråden, definierar det som lögn:

Citat:
Familjen har ingen större bekantskapskrets. Men flickan har varit i skolan vid tillfällen, hon har varit på BVC, de har fått hjälp av ideella organisationer som varit på besök vid oanmälda tillfällen, berättar advokaten. "Om BVC känt oro hade de anmält. Den enda anmälan som finns tidigare är när mamman trillat."
Citera
2023-11-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Eller hur. Det är just det som är så snuskigt.
Inte att någon får en försvarare. Utan att advokaten inte är sanningsenlig. Och dessutom tjänar en massa pengar på detta.
Tycker det är vidrigt rent ut sagt. För innerst vet de att deras klienter är skyldiga. Att mamman bara upprepar sin obearbetade barndom, fast värre.
Citera
2023-11-24, 12:53
Medlem
Skulle dessa människor ( vägrar kalla dem föräldrar ) klara sig undan detta så har vi snart ett nytt " lilla hjärtat fall " tror el vill verkligen tro att de får ett kännbart straff för vad de har gjort . Sedan att de säger att flickan skulle ha någon funktionnedsättning? Barn som växer upp med ett osocialt liv som hon verkar ha levat , instängd och utesluten i familjens vardag , psykisk och fysisk misshandel får till slut olika sociala nedsättning
Talet , utveckling, socialt tillbakadragna pga rädsla . De anpassar sig efter föräldrarnas sätt hur de behandlar henne . Fanns ett ordspråk som jag hatar där man sa förr ... ju mer du slår en hund el ett barn ju desto mer mer lojal blir de . Nu när flickan mår bra så är hon trygg och törs vara barn igen .
Varför har dessa vidriga brott ökat? Eller har de blivit lättare att upptäcka dem ? Det är så vidrigt med dessa hjärtskärande barn som " valde fel föräldrar " återkommande är väl missbruk , arbetskygga bidragstagare .
Citera
2023-11-24, 12:53
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ju bättre utgångsläge åklagare har med väldigt graverande uppgifter desto smutsigare blir försvaret , gäller att hitta allt som kan visa på att åklagaren har fel

Citat:
Ursprungligen postat av AM88
Det kan inte vara roligt att vara försvarare och veta att en 7åring har beskrivit hur hon varit inläst och tvingats kissa och bajsa ner sig i sängen för att sedan hävda att ingen vet hur den såg ut innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Tycker det är vidrigt rent ut sagt. För innerst vet de att deras klienter är skyldiga. Att mamman bara upprepar sin obearbetade barndom, fast värre.

Försvararen måste enligt reglerna utgå från föräldrarnas inställning i skuldfrågan. Det begränsar valet av strategi för försvaret. I detta fall tror jag att föräldrarnas inställning är väldigt kontraproduktiv för advokatens möjlighet att övertyga rätten. Hon får helt enkelt famla efter vartenda halmstrå, även när det gäller uppenbara lögner.

Om föräldrarna hade erkänt de faktiska omständigheterna hade advokaten istället kunna skjuta in sig mer på uppsåtet.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2023-11-24 kl. 12:56.
Citera
2023-11-24, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Skulle dessa människor ( vägrar kalla dem föräldrar ) klara sig undan detta så har vi snart ett nytt " lilla hjärtat fall " tror el vill verkligen tro att de får ett kännbart straff för vad de har gjort . Sedan att de säger att flickan skulle ha någon funktionnedsättning? Barn som växer upp med ett osocialt liv som hon verkar ha levat , instängd och utesluten i familjens vardag , psykisk och fysisk misshandel får till slut olika sociala nedsättning
Talet , utveckling, socialt tillbakadragna pga rädsla . De anpassar sig efter föräldrarnas sätt hur de behandlar henne . Fanns ett ordspråk som jag hatar där man sa förr ... ju mer du slår en hund el ett barn ju desto mer mer lojal blir de . Nu när flickan mår bra så är hon trygg och törs vara barn igen .
Varför har dessa vidriga brott ökat? Eller har de blivit lättare att upptäcka dem ? Det är så vidrigt med dessa hjärtskärande barn som " valde fel föräldrar " återkommande är väl missbruk , arbetskygga bidragstagare .
Har du läst förhören med Z? Hon är definitivt inte hjärnskadad TROTS sin uppväxt. Hon är intelligent. Hon reflekterar, är duktig på att dra slutsatser, har insikt i saker och är social. Folk kommer fatta det när förhör med henne spelas upp i rättssalen, samt när de som träffat henne uttalar sig. Att hon inte kan röra sig lika bra som andra beror bara på att hon suttit fastbunden större delen av dygnet. Hon var helt normal när hon var liten. Började gå när hon var 1 etc.

Läs bara denna artikeln:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KnJjLG/rattegang-mot-flickan-i-eslovs-foraldrar
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-24 kl. 13:04.
Citera
2023-11-24, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det här är t ex en så pass grov förvanskning att jag, utifrån det jag läst i tråden, definierar det som lögn:
Där är vi oeniga. Det är uppgifter mamman gett i förhör. Om än tillsnyggade. ”Flera gånger” är relativt, och allt över två. ”Besök vid oanmälda tillfällen”, kan vara när den ideella organisationen knackade på fem minuter efter de varit där på det anmälda besöket. Det är ju sådär de jobbar, advokaterna. Vare sig vi gillar det eller ej.
Citera
2023-11-24, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Försvararen måste enligt reglerna utgå från föräldrarnas inställning i skuldfrågan. Det begränsar valet av strategi för försvaret. I detta fall tror jag att föräldrarnas inställning är väldigt kontraproduktiv för advokatens möjlighet att övertyga rätten. Hon får helt enkelt famla efter vartenda halmstrå, även när det gäller uppenbara lögner.

Om föräldrarna hade erkänt de faktiska omständigheterna hade advokaten istället kunna skjuta in sig mer på uppsåtet.

Ok, fattar
..Det är så det funkar alltså..
Stackars Z som drabbas av eftervåldet i domstolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in