2023-11-23, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Problemet är dock att en lagändring förmodligen inte skulle hjälpa så mycket. Detta fallet hände ju trots lagändringen Lilla Hjärtat medförde. Jag tror faktiskt socialtjänsten behöver granskas för att de ofta agerar i fel ärenden, och inte när de borde. Vi behöver ställa frågan varför det är det så. Tänker att det nog kan vara stor skillnad mellan olika kommuner med.

Soc kan och ska granskas. Absolut att de gör fel ibland.
Men soc kan ju inte agera om det aldrig kommer till deras kännedom om något är fel.
Jag svarar ju på ett inlägg som håller BVC och skola ansvariga i detta fall för att de inte gjorde någon orosanmälan när föräldrarna hela tiden uteblev.
En lagändring där man faktiskt måste närvara hade väl självklart gett bvc tex som var en viktig pusselbit här, möjlighet och skyldighet att tydligare gå in. att göra något. Det hade kanske räddat Z mkt tidigare.
Då andra institutioner felar är det ju de som ska ha skulden.
Det innebär förstås inte att inte soc också kan ha gjort fel.
Men för att skyddet av barn ska bli effektivt måste alla som kommer i kontakt med barn,ta sitt ansvar.
Det kan ta tid för lagändringar att slå igenom men att de är helt verkningslösa tror jag inte på.
Citera
2023-11-23, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Suck. Jo, självklart blir sändningen digital i en extrasal. Varför obstruera? Oavsett så fårstår du väl innebörden? Här har förklarats fint i alla fall.

Du har fel. Media sitter i åhörarsalen ihop med övriga. I det fall det kommer mycket folk har domstolen bokat ytterligare en sal dit förhandlingen länkas.

Är där inte mycket folk och extrasalen inte behövs stängs den, vilket det görs en bedömning om strax efter förhandlingen börjat.
Citera
2023-11-23, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Soc kan och ska granskas. Absolut att de gör fel ibland.
Men soc kan ju inte agera om det aldrig kommer till deras kännedom om något är fel.
Jag svarar ju på ett inlägg som håller BVC och skola ansvariga i detta fall för att de inte gjorde någon orosanmälan när föräldrarna hela tiden uteblev.
En lagändring där man faktiskt måste närvara hade väl självklart gett bvc tex som var en viktig pusselbit här, möjlighet och skyldighet att tydligare gå in. att göra något. Det hade kanske räddat Z mkt tidigare.
Då andra institutioner felar är det ju de som ska ha skulden.
Det innebär förstås inte att inte soc också kan ha gjort fel.
Men för att skyddet av barn ska bli effektivt måste alla som kommer i kontakt med barn,ta sitt ansvar.
Det kan ta tid för lagändringar att slå igenom men att de är helt verkningslösa tror jag inte på.
Aha förlåt, jag missuppfattade. Tror definitivt det vore bra med en sådan lagändring, så soc inte har nästan ensamt ansvar där. Som du säger hade det nog räddat Z tidigare om BVC etc. haft mer ansvar. Så en sådan lagändring är jag absolut för. Jag tyckte dock soc gjorde fel med Z, bland annat när förskolan rådfrågade om orosanmälan och socialtjänsten sa att det inte behövdes. Sedan fattar jag verkligen inte varför soc inte agerade när sonen föddes abstinent. Nådde inte den informationen dem kan man undra?
Citera
2023-11-23, 08:00
Medlem
Citat:
Suck. Jo, självklart blir sändningen digital i en extrasal. Varför obstruera? Oavsett så fårstår du väl innebörden? Här har förklarats fint i alla fall.

Okej jag läste det kanske galet.
Åhörare i extrasalen ser förhandlingen digitalt.
Citera
2023-11-23, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruEckel
Men vad snackar du om?!

De har en extrasal om det är så att det behövs för det kommer mycket åhörare.
Om det räcker med en sal stänger de den andra efter en kort stund.
Finns ingen sal för digital sändning!
Jag säger det tingsrätten sa till mig per telefon innan jag åkte dit. Så finns ingen anledning att vara otrevlig i din kommentar!
Citera
2023-11-23, 09:08
Medlem
[quote=Nora2002|86486970 Sedan fattar jag verkligen inte varför soc inte agerade när sonen föddes abstinent. Nådde inte den informationen dem kan man undra?[/QUOTE]

Ja, om det är så att de inte agerat på den uppgiften, om det kom till deras kännedom, har de gjort fel.
Citera
2023-11-23, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är meningslöst att döma ut stora skadestånd, om den skadeståndsskyldiga aldrig kommer att vara i stånd att betala sådana summor, och detta är uppenbart. För i så fall måste det bara läggas ut av skattebetalarna via Brottsofferfonden, och kan aldrig drivas in. Det finns många andra hål att stoppa skattepengar i (tyvärr). Satsa hellre mer pengar i kommunerna, så att liknande framtida fall kan stoppas fortare.

Dumheter! Självklart ska höga skadestånd dömas ut, allt annat är vidrigt.
Citera
2023-11-23, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruEckel
Du har fel. Media sitter i åhörarsalen ihop med övriga. I det fall det kommer mycket folk har domstolen bokat ytterligare en sal dit förhandlingen länkas.

Är där inte mycket folk och extrasalen inte behövs stängs den, vilket det görs en bedömning om strax efter förhandlingen börjat.

Eh ja, det har jag inte sagt nåt om. Du får läsa lite bättre.
Citera
2023-11-23, 09:23
Medlem
Citat:
Ja, om det är så att de inte agerat på den uppgiften, om det kom till deras kännedom, har de gjort fel.

Ja där borde dom största larmklockorna ringt!! ⏰ ‼️ Inte ”bara” missbruk utan missbruk under en graviditet som utsätter barnet för fara.
Citera
2023-11-23, 09:24
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Bra sagt. Slut med föräldradalteriet nu.
Tror också att Sverige är vi uppfödda med att att man inte får på något sätt angripa människor som på olika sätt hamnar utanför mall. Bla fattiga föräldrar. Dessa är det ju synd om och man får inte ha fööööördomar.
Men de flesta får en magkänsla om att här är det ngt som inte står rätt till .Det är inte fördomar att reagera på att ngt verkar konstigt i föräldra- barnkontakten. Det kan vara så tt du har rätt i dina känsla.
Tycker det borde få varningssignaler att blinka när J tydligen varit i missbruk tidigare.
Det måste anmälas på stört. Föräldrar som missbrukat eller har gjort detta måste tyvärr bevisa att de är rena och har ordnat upp sitt liv, mycket mer än det görs nu
Vi måste bort från tanken att alla kan anförtros ett barn hursomhelst och under vilka omständigheter som helst.
Lite mer moralism på området skulle inte skada.
Paradoxen med svenskar som folk (och det har visat sig i internationella studier av värderingar) är att vi är både extrema individualister och rädda för att sticka ut från det normala och skapa konflikter. Den kombon gör att många har svårt att ens föreställa sig att andra inte passar i den ”normala” mallen - och när de ser tecken på detta väljer de att titta bort och låtsas som det regnar.

Citat:
Bra att du tar upp BVC och skola här..
Det går inte bara att skrika på soc, nr soc inte har den fulla insyn som ibland bvc har.

Jag vet att Johan Pehrsson, liberalerna kanske var ute och cyklade när han lade fram ett förslag om att göra bvc obligatoriskt och att man skulle kunna kalla in soc vid uteblivet besök.
Udden var riktad emot föräldrar som vägrar låta barn lära sig svenska.
Men generellt tycker jag inte en sådan lagförändring behöver vara dålig, om den riktar ju sig till alla och inte bara mot språkbrister. Men Pehrsson hade en poäng där han ju menade att det är på bvc som man får koll på barns utveckling.
Detta har funnits tidigare i vårt land. När mormor växte upp för hundra år sen var det obligatorisk tvagning av fattiga barn en gång i veckan. Man litade inte på att föräldrarna skötte hygienen.
Sociala gjorde oanmälda hembesök.
Även på 1980-talet fick nyblivna föräldrar hembesök från BVC för att kolla upp att hemmiljön är dräglig för bäbisen.
I min bok är det liberaliseringen från 1990-talet och framåt samt en högljudd mediaklass i storstäderna som flyttat gränsen för vad staten och samhället får ”lägga sig i”. Förhoppningsvis har pendeln svängt och myndigheterna får mer muskler att skydda barn som far illa.

Citat:
Nästan alla förändringar innebär ju att man får välja bort något. Allt har baksidor. I detta fall är det att det finns risk för att vissa föräldrar känner sig kränkta. Det väger lätt mot barns säkerhet.
Myndighetsövergrepp kan alltid begås. Vi måste ändå ha myndigheter med rätt att ingripa u enskildas liv,dvs ibland behövs tvång, även om det i viss mån utgör en inskränkning i grundlagar Iom kroppslig autonomi och frihet från övervakning och godtyckliga ingrepp..

Att inte ingripa mot folk som misshandlar barn med integriteten som svepskäl, innebär ju att man tillåter en mångdubbelt större inskränkning i barnets frihet.
Jag är jävligt trött på alla integritetstomtar som applåderar när IMY stoppar utbyte mellan två myndigheter som ska bekämpa brott och fusk, och så ligger barn i blodpölar och miljarder rinner ut ur välfärden till fifflare.

Nu blir det lite OT så jag stannar här i den diskussionen.
Citera
2023-11-23, 09:26
Avslutad
Citat:
Dumheter! Självklart ska höga skadestånd dömas ut, allt annat är vidrigt.

Absolut. Staten får naturligtvis skjuta till pengar, det är en svensk medborgare som farit illa som det handlar om. Jag kan inte tänka mig något lämpligare att lägga skattepengar på än just detta.

Den här flickan borde aldrig behöva fundera på att jobba en enda dag i sitt liv med hänsyn till sin uppväxt och sina bestående men.

Disclaimer: Dvs det är så här det borde funka.
Citera
2023-11-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmir
Åklagaren säger under första rättegångsdagen som svar på varför man inte åtalar för våldtäkt att man inte kan bevisa vem som är förövare av föräldrarna men att garantansvaret gäller och att man inte heller vet syfte och mening med våldet mot underlivet. Om det var sexuellt eller med syfte att skada. En expert är inkallad och kommer att uttala sig så småningom om hur hen ser på detta.
Det kan mycket väl vara fler förövare gällande våldtäkt. Tycker att förhörsledare kunde utrett lite mer där. Jag har en absolut förståelse att Z tycker att det är jobbigt att prata om det, men det är här förhörsledarens kompetens visar sig. Att få barnet att öppna upp. FL /åklagare gav upp lite för fort där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in