2023-11-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Finns finansiell utredning på D , kring 297 000 taxerad inkomst , försörjningsplikt för 5 barn , 4000 kr i bostadsbidrag tror jag det var .
Inget upptaget på J vad jag kommer ihåg , hon var väl arbetslös vid tillfället hon ramlade

Undrar också hur tusan de drog runt det hela med alla kostnader för barnen, mat, medicin och boende?
Citera
2023-11-22, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
En fup, visar på olika utsagor. Rättegången ska försöka sammanställa dessa och fälla de ansvariga. Det handlar inte om dina och mina känslor.

Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Pripps har ingen poäng, det är det som är poängen
Haha. Ja, precis vad jag misstänker.

En FUP visar inte på "olika utsagor." Schvammel och förenkling a la Pripps.

En FUP visar på bla teknisk och övrig bevisning, förhör med misstänkta, rättsintyg, förhör med vittnen och målsäganden, brottsplatsundersökningar, uppgifter från sakkunniga, analys av brottsplatsföremål, DNA-testning, för att nämna något.
Ett förundersökningsprotokoll FUP innehåller bevis och faktaomständigheter i fallet.

Det är på denna som en rättegångsprocess bygger och som senare leder till ett domstolsutslag.
Citera
2023-11-22, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eightyfiver
En sakkunnig uttalar sig vid något tillfälle om att våldet mot slidan inte verkar vara av sexuell karaktär, utan endast avsedd att skada. Ska se om jag hittar det.

Edit: Helt fel av mig. Det är förhörsledaren som i förhör med D förtydligar att åklagaren "menar" det.

Åklagaren säger under första rättegångsdagen som svar på varför man inte åtalar för våldtäkt att man inte kan bevisa vem som är förövare av föräldrarna men att garantansvaret gäller och att man inte heller vet syfte och mening med våldet mot underlivet. Om det var sexuellt eller med syfte att skada. En expert är inkallad och kommer att uttala sig så småningom om hur hen ser på detta.
Citera
2023-11-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmir
Vid förhör med D arbetsgivare berättar hon om hur D skröt om hur mycket de fick i bidrag för barnen och hur lätt det var att fuska med VAB. Alla kollegor reagerade och tyckte det var obehagligt.
ja, och mamman egna sk.sjukdomar.
Påhittade diagnoser hon lurat i alla.
Hennes ep-anfall..
.Hennes förvaring av mormors mediciner,
Som även bestod av mormors morfinpreparat.
Den där sop-påsen,i trädgården som innehöll mormors mediciner..
det är många frågetecken, föräldrana verkar haft stor längtan efter diagnoser.
Citera
2023-11-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eightyfiver
Jag håller med dig i allt! Tveklöst! Nu är det 18 år sedan mina juridikstudier och jag har inte jobbat med brottmål öht, bara redovisning 🫤, men jag tror precis som du att sådant har betydelse. Men juridiken är trubbig och många gånger ologisk. Eller rättare sagt knivskarp och extremt logiskt i förhållande till lagstiftarens text. Det är vi människor som ofta vill ha en mer känslomässig och avvägd bedömning av brottet och straffet. Men känn efter, finns det något annat tänkbart straff i det här och liknande fall än livstid, dvs sitt på kåken tills du dör ditt svin? Det skulle bli många såna straff i lagboken om VI fick bestämma...
Jag håller på med fuppen. Har tyvärr bara tid att läsa på nätterna så jag har väl kommit igenom en tredjedel ungefär.
Tack. Jag håller på med ett mejl till åklagaren, även om jag har svårt att tro att hon svarar. Men ärligt så brukar jag ej tycka folk förtjänar livstid, det här är det i särklass värsta fallet jag läst om. Tycker även att åklagaren gör fel objektivt då bevisen finns där och hon uttalar sig som att det måste finnas sexuellt motiv till våldtäkt. Kan förstå att juridiken är ”hård” men om snippafallet kunde ändras på grund av att människor agerade så borde det här betydligt mer allvarliga våldtäktsfallet kunna göra det. Det finns också mer bevis här.
Citera
2023-11-22, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Hennes ep-anfall..

de verkar ju ha gett ALLA barnen utom den äldsta fick sömnmedel för att de ska sova, även redan på em för att de ska sova istället. Massa sms där de instruerar det äldsta barnet Simone att ge barnen dessa sömnmedel. Borde inte det också vara misshandel mot de andra barnen? Eller är det helt ok att proppa i barnen sömnmedel för man inte orkar ha de vakna??
Citera
2023-11-22, 14:01
Medlem
Citat:
Åklagaren säger under första rättegångsdagen som svar på varför man inte åtalar för våldtäkt att man inte kan bevisa vem som är förövare av föräldrarna men att garantansvaret gäller och att man inte heller vet syfte och mening med våldet mot underlivet. Om det var sexuellt eller med syfte att skada. En expert är inkallad och kommer att uttala sig så småningom om hur hen ser på detta.
Det är bra att en expert är inkallad. Var läste du det? Här är för övrigt varför åklagaren inte borde svamla om motiv
https://imgur.com/a/QvoFJcE
Citera
2023-11-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Hennes ep-anfall..

Både J och D är missbrukare av läkemedel. Båda 2 springer till läkarna för att höja sina doseringar och J erkänner att hon köper illegalt på nätet. Arbetsskygga. Diagnoser på barnen och på dem själva så skulle pengarna trilla in var väl deras inställning. Z fick betala det högsta priset.
Citera
2023-11-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Det är bra att en expert är inkallad. Var läste du det? Här är för övrigt varför åklagaren inte borde svamla om motiv
https://imgur.com/a/QvoFJcE

Driv gärna din egen vendetta men låt oss som väntar på svar få göra det. En rättegång handlar om att lägga fram bevis om skuld, båda sidor har rätt att lägga fram sin sida om saken. Vi vet ännu inte vad åklagare och försvaret sitter på för uppgifter. Åklagaren har säkert sina skäl till varför hon gör på ett visst sätt. Men att hon jobbar för Z bästa det bör ingen tvivla på. Juridik är snårigt och inte alls enkelt och ibland får man gå lite krokiga vägar för att nå dit man vill. Man kanske ibland får visa respekt för de som har erfarenhet av det de gör istället för att döma direkt.
Citera
2023-11-22, 14:43
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Det finns en utredning gällande sjukdomshistoria också. J sjukskriven i flera år, nu sökt om sjukersättning, både J och D har genomgått gastric by pass, hon hade under många år gnällt om ryggvärk vilket läkaren menade berodde på övervikt.

Och sprutnarkoman med hepatit C.
Citera
2023-11-22, 14:50
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Undrar också hur tusan de drog runt det hela med alla kostnader för barnen, mat, medicin och boende?

Ja, jag får inte heller ihop detta faktiskt. De lever ju inte i lyx precis men det finns en del saker man inte har på existensminimum. Barnen har mobiler och plattor. En vit skinnsoffa syns på foto.
OnlyFans/Darkside kanske kan dra in en slant?
D säger i förhör att han fått Tramadol skickat från Spanien. J är gammal sprutnarkoman och således bekant med hur man handlar med knark. Hon har också tabletter utskrivna.
Kan de ha sålt tabletter vidare?
Eller finns det något ännu mer sinistert som involverar barnen?
Har inte sett någon ekonomisk utredning med genomgång av konton mm i FUPen.

Jag tror f.ö. att äldsta dottern är mer insyltad än vad som framkommit i FUP. Det måste finnas en anledning till att hon vägrar lämna ut koderna till sin mobil.
Om föräldrarna till hennes kompisar läser här så hoppas jag de uppmanar sina barn att berätta om det finns något konstigt i chattar och meddelanden med dottern.
Citera
2023-11-22, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Och sprutnarkoman med hepatit C.

Ja även det! Hon hade en omfattande sjukdomshistorik. Man undrar ju hur man ändå går och skaffar 6 barn när man enligt egen utsago är så sjuk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in