2023-11-21, 08:20
Medlem
Threedots-deads avatar
Jag trodde att det här med doula bara var ett alternativ för ensamstående mammor och muslimer där pappan inte kan/vill vara med som stöd vid förlossningen, men tydligen är det en växande trend även bland svenska par:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/familjen-eriksson-lundgren-i-vingaker-valde-doula-istallet-for-partner-pa-forlossningen--0q3tdy

Citat:
– Under den första förlossningen tog jag hela tiden hänsyn till hur Mats och alla andra mådde, men nu var det bara fokus på mig. Morlin har också själv gått igenom en födsel och jag tror det gör att man kan relatera till henne som kvinna på ett helt annat sätt, säger Maria Eriksson.

Det kan tyckas lite märkligt att vi går från att mannen inte ska vara med på förlossningen för att det är något han inte förstår sig på, till att det är en självklarhet att han ska vara med, och nu åter till att han ska hålla sig borta för att det är något han inte förstår sig på...
I videon pratar man även om att det är bra för storasyskon om pappan håller sig hemma och att man inte vill belasta släkt och vänner, men det låter som svepskäl.

Citat:
– En partner är ofta den allra tryggaste för den födande, men de gånger jag har varit själv har det funkat bra ändå. Om jag åker med en partner är det lite fler saker jag behöver tänka på, eftersom det är en till person att ta hänsyn till, men jag kan inte säga att det ena är bättre än det andra.
Ligger det nån slags narcissism i det här, att några vimsiga pappor inte ska få störa kvinnans tid i rampljuset? Eller är det nåt slags undermedvetet sätt att försöka normalisera muslimska seder?

Vad är det för män som går med på det här egentligen?
Citera
2023-11-21, 09:51
Medlem
Svaret står i artikeln du hänvisar till
Citera
2023-11-21, 10:37
Medlem
I filmklippet förklarar paret att dom inte vill belasta familj och vänner med barnpassning av syskonet.

Det är en stor uppgift för vänner att vara beredd 24/7 att passa ett litet syskon under slutet av en graviditet som är flera veckor.

Det stora ögonblicket kanske sker tisdag 06:00, torsdag 13:00 eller fredag klockan 23:00.

Under denna period ska vännen vara nykter och beredd att direkt köra till sin vän för barnpassning i ett par dygn. Förutsatt att barnet inte går på dagis.
Senast redigerad av mr.korrekt 2023-11-21 kl. 11:03.
Citera
2023-11-21, 11:12
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threedots-dead
Jag trodde att det här med doula bara var ett alternativ för ensamstående mammor och muslimer där pappan inte kan/vill vara med som stöd vid förlossningen, men tydligen är det en växande trend även bland svenska par:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/familjen-eriksson-lundgren-i-vingaker-valde-doula-istallet-for-partner-pa-forlossningen--0q3tdy

Det kan tyckas lite märkligt att vi går från att mannen inte ska vara med på förlossningen för att det är något han inte förstår sig på, till att det är en självklarhet att han ska vara med, och nu åter till att han ska hålla sig borta för att det är något han inte förstår sig på...
I videon pratar man även om att det är bra för storasyskon om pappan håller sig hemma och att man inte vill belasta släkt och vänner, men det låter som svepskäl.

Ligger det nån slags narcissism i det här, att några vimsiga pappor inte ska få störa kvinnans tid i rampljuset? Eller är det nåt slags undermedvetet sätt att försöka normalisera muslimska seder?

Jag tror det handlar om att behöva stödet. En förlossning är ju en rätt skrämmande upplevelse och jag tror att det många gånger faktiskt är värre för den som maktlöst står vid sidan om och får se på det. Jag har fått 2 friska barn och haft vad som på pappret räknas som lätta förlossningar. Men efter att jag fick vårt sista barn efter en ruggigt snabb förlossning som började med en ambulansfärd och där jag precis hann in på en brits innan han kom ut - så sa maken "det där vill jag inte utsätta dig för igen. Ska du ha fler barn får det blir med någon annan än mig".

Så det handlar nog mindre om att rampljuset ska tas bort och mer om att den födande kvinnan ska få det stödet hon behöver. I artikeln du länkar till framgår det ju att doulan är med även vid de tillfällen då mannen är med och att hon då stödjer båda och anpassar sig till båda.

Jag hade bara maken med mig på mina förlossningar och jag hade bra barnmorskor vid båda tillfällena - men som det ser ut idag med personalbrist så har barnmorskor mindre tid att vara med aktivt med den födande kvinnan och då kan jag se en vinst i att ha en doula som kan behålla lugnet och vara ett stöd.

Men jag hade aldrig velat att pappan till barnet inte skulle få vara med. Det är liksom inget alternativ. Man är ju två om det.
Citera
2023-11-21, 12:02
Medlem
Citat:
– En partner är ofta den allra tryggaste för den födande, men de gånger jag har varit själv har det funkat bra ändå. Om jag åker med en partner är det lite fler saker jag behöver tänka på, eftersom det är en till person att ta hänsyn till, men jag kan inte säga att det ena är bättre än det andra.

Hur många partners och ungar har hon spottat ur sig och glufsat sig igenom? 10?

Låter som en proffsföderska.
Citera
2023-11-21, 19:47
Medlem
Incendios avatar
Doulor var en trend för nästan tjugo år sedan. Nu är det bara ett alternativ. Dessutom använder de flesta som alls använder en doula inte henne istället för att ha med pappan, utan i kombination med att ha med pappan.

Jag hade bara med mig maken och önskade ingen annan, men jag kan väl se poängen med doulor.
Citera
2023-11-22, 07:54
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Borgarklassen älskar sånt där. Man ska "ha" en massa människor. Man ska ha doula, man ska ha en terapeut, man ska ha en läkare och man ska ha en frisör. Det är en dominanshandling, samtidigt som det är mätare på den egna statusen, hur många andra människor man "har".
Citera
2023-11-22, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Borgarklassen älskar sånt där. Man ska "ha" en massa människor. Man ska ha doula, man ska ha en terapeut, man ska ha en läkare och man ska ha en frisör. Det är en dominanshandling, samtidigt som det är mätare på den egna statusen, hur många andra människor man "har".
Klok insikt! Bara ytterligare exempel på Borgarklassen sjuka dekadens.
Citera
2023-11-22, 12:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

Om du tror att det handlar om att vara i "rampljuset" i ett förlossningsrum så föreslår jag att du håller dig långt ifrån sådana.

Förlossningen är kvinnans - hon väljer vilka som skall vara i rummet. De hon är bekväm med och vill ha där har sin plats där. Övriga inte.
Citera
2023-11-22, 12:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Hur många partners och ungar har hon spottat ur sig och glufsat sig igenom? 10?

Låter som en proffsföderska.
Ja onekligen --- mycket konstigt tanke att hon skall "ta hänsyn" till den andre vuxne .. Det bör ju vara tvärtom, den andre följer med för att ta hand om henne...

men men
Citera
2023-11-22, 14:05
Medlem
Il.Malizias avatar
Är det som man hade det förr? När mannen var i salongen omgärdad av sina vänner medan frun födde barnet. Sedan kom en piga och berättade vad det blev så blev mannen gratulerad av vännerna och de drack whiskey och rökte en cigarr tillsammans för att fira.
Citera
2023-11-23, 01:22
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:

Jag ville att barnen skulle ha en större chans att komma ut och inte få hjärnskada, glömmas, sitta kvar inne utan att komma ut i tid när gongongen slagit "boiiiiinnnnnng"

Det blev inte så utan det blev ett snitt istället eller kejsarsnitt. Vilket fick mig att må dåligt, även om jag förstår hur bra det är i Sverige så tänkte jag ändå på att det fanns en risk att något skulle gå snett. Allt gick bra till slut. Det finns till och med länder där en väldigt stor andel av födslar sker genom kejsarsnitt. De vill kanske att Frälsningsarméns plats ska bevaras för framtiden. Vi har tur att leva i ett land med så stor chans till ett friskt barn på brickan utan anmärkning.

Men just orsaken för en doula kan vara att det ska vara så fördelaktigt för barnet att komma ut så friskt som möjligt. En extra person med ögon och lite mer erfarenhet kan bidra även om det inte alltid är fallet. Är man mer förberedd så går det bättre och att man är proaktiv speciellt om man har varit passiv i alla tidigare läkar och sjukhusmöten. Gå kurs är bra. Ställa frågor innan vad som kan erbjudas och du är i mål. 1-0 om inte barnet sparkar tillbaka. 1-1. Det kommer ut 2-1 och du har vunnit. Haha.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Man ska ha en Hovslättsmannen med sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in