Jag trodde att det här med doula bara var ett alternativ för ensamstående mammor och muslimer där pappan inte kan/vill vara med som stöd vid förlossningen, men tydligen är det en växande trend även bland svenska par:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/familjen-eriksson-lundgren-i-vingaker-valde-doula-istallet-for-partner-pa-forlossningen--0q3tdy
Det kan tyckas lite märkligt att vi går från att mannen inte ska vara med på förlossningen för att det är något han inte förstår sig på, till att det är en självklarhet att han ska vara med, och nu åter till att han ska hålla sig borta för att det är något han inte förstår sig på...
I videon pratar man även om att det är bra för storasyskon om pappan håller sig hemma och att man inte vill belasta släkt och vänner, men det låter som svepskäl.
Vad är det för män som går med på det här egentligen?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/familjen-eriksson-lundgren-i-vingaker-valde-doula-istallet-for-partner-pa-forlossningen--0q3tdy
Citat:
– Under den första förlossningen tog jag hela tiden hänsyn till hur Mats och alla andra mådde, men nu var det bara fokus på mig. Morlin har också själv gått igenom en födsel och jag tror det gör att man kan relatera till henne som kvinna på ett helt annat sätt, säger Maria Eriksson.
Det kan tyckas lite märkligt att vi går från att mannen inte ska vara med på förlossningen för att det är något han inte förstår sig på, till att det är en självklarhet att han ska vara med, och nu åter till att han ska hålla sig borta för att det är något han inte förstår sig på...
I videon pratar man även om att det är bra för storasyskon om pappan håller sig hemma och att man inte vill belasta släkt och vänner, men det låter som svepskäl.
Citat:
Ligger det nån slags narcissism i det här, att några vimsiga pappor inte ska få störa kvinnans tid i rampljuset? Eller är det nåt slags undermedvetet sätt att försöka normalisera muslimska seder?
– En partner är ofta den allra tryggaste för den födande, men de gånger jag har varit själv har det funkat bra ändå. Om jag åker med en partner är det lite fler saker jag behöver tänka på, eftersom det är en till person att ta hänsyn till, men jag kan inte säga att det ena är bättre än det andra.
Vad är det för män som går med på det här egentligen?