2023-11-20, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Man i princip förbjuder bilar i innerstaden och så undrar man varför intäkterna på parkeringsböter minskar.

Det kostar ju idag runt en hundring bara att köra in och ut ifrån stan. Lägg sedan till runt 600 per dag för en cityparkering. Det är 700 pix om dagen vilket gör en sådär 14 pix i månaden.

Inte så att man tar bilen bara för att det är kul direkt.
Citera
2023-11-20, 15:35
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
En av världens högsta skatter, vägskatt, 3x elskatt, en av Europas högsta drivmedelskatter det räcker inte? Utan för att få ekonomin ska gå ihop måste P-böter fortkörningsböter och grova påslag av påminnelse på alla statliga räkningar såpass höga att det har granskats av EU har jag för mig?

Skola, polisen, sjukhus och mer parten av samtliga kommuner går back.
Vart går alla pengar? Hur kan man misslyckas så totalt med sin ekonomi?
Sverige borde vara ett fall för Lyxfällan.

Om du tänker på att varje invällare från MENA kostar samhället ca 1 miljon/ år i skattepengar och räknar på hur många som kommit och som fortfarande reser hit för att leva på vår gemensamma påse med pengar så är det ganska lätt att räkna ut.

Lägg därtill det enorma fusket med bidrag för föreningar som inte existerar förutom på papper ( t ex hjälp med läxläsning för invandrare) och assistans osv osv så är det fan ett under att det finns några pengar kvar övht!
Citera
2023-11-20, 15:40
Medlem
Stockholm gör som Malmö och säkert många andra misstaget att budgetera med stora inkomster av p-avgifter. Det är en affärsmodell de sysslar med och inte för att skapa ordning i samhället. De tillämpar dessutom stenhård bedömning för att utfärda avgifter.
Citera
2023-11-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Stockholm gör som Malmö och säkert många andra misstaget att budgetera med stora inkomster av p-avgifter. Det är en affärsmodell de sysslar med och inte för att skapa ordning i samhället. De tillämpar dessutom stenhård bedömning för att utfärda avgifter.
Vilket röd/gröna i Stockholm inte förstår är att när dom höjer så kan privata "kapitalister" öka sina vinster.
I många fall vill dessa att statliga SBAB skall få ner priset på pengar medans dom själv ser till att skapa utrymme för annan verksamhet.
Citera
2023-11-20, 16:39
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det kostar ju idag runt en hundring bara att köra in och ut ifrån stan. Lägg sedan till runt 600 per dag för en cityparkering. Det är 700 pix om dagen vilket gör en sådär 14 pix i månaden.

Inte så att man tar bilen bara för att det är kul direkt.

Jag bor i stan och jobbar utanför tar bilen in och ut varje dag under maxtaxa vilket landar på runt 1500kr i månaden plus min boendeparkering som är på 1350kr på Östermalm så dina "14 pix" är det ingen som betalar.
Citera
2023-11-20, 16:44
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Jag bor i stan och jobbar utanför tar bilen in och ut varje dag under maxtaxa vilket landar på runt 1500kr i månaden plus min boendeparkering som är på 1350kr på Östermalm så dina "14 pix" är det ingen som betalar.

Hur? Maxtaxan är väl inte 75 kr?

21 dagar*75=1575?

edit: Det var den visst. Vissa andra städer saknar detta.
Senast redigerad av Transaktiv 2023-11-20 kl. 16:47.
Citera
2023-11-20, 17:36
Avstängd
Fojoss avatar
"I slutet av året kan förlusten landa på 100 miljoner."

Intressant språkbruk.
Citera
2023-11-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie

Lite svårt att få en boendeparkering om man inte bor i stan? Eller hur?
Du får testa att stå en dag mellan 8-17 i något citygarage så får du se. Det är minst en 500 om dagen.

Ska väl dock erkänna att exemplet var lite tillspetsat men runt 10 tusen i månaden är inte helt ovanligt ibland för min del beroende på hur mycket jag måste vara inne i Stockholm och vilka kunde jag för tillfället har.
Citera
2023-11-20, 19:36
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
En av världens högsta skatter, vägskatt, 3x elskatt, en av Europas högsta drivmedelskatter det räcker inte? Utan för att få ekonomin ska gå ihop måste P-böter fortkörningsböter och grova påslag av påminnelse på alla statliga räkningar såpass höga att det har granskats av EU har jag för mig?

Skola, polisen, sjukhus och mer parten av samtliga kommuner går back.
Vart går alla pengar? Hur kan man misslyckas så totalt med sin ekonomi?
Sverige borde vara ett fall för Lyxfällan.

Troligtvis går det till utländskt bistånd som sedan tvättas tillbaka till politiker såsom med FTX-skandalen.
Citera
2023-11-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Man i princip förbjuder bilar i innerstaden och så undrar man varför intäkterna på parkeringsböter minskar.

Är det inte enklare att förbjuda apparna för att dra in kosingen?
Citera
2023-11-20, 20:54
Medlem
Folk har inte råd med böter i dessa svåra tider.
Citera
2023-11-20, 20:56
Medlem
Det som inte har minskat är den så kallade jag-ska-bara-parkeringen, när man ställer bilen på stannandeförbud som cykelfält och cykelbanor och gångbanor. Där finns det inkomster för Stockholms Stad att göra. Hade stadens lapplisor och p-nissar tagit sig fram på cykel så hade inkomsterna ökat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in