• 1
  • 2
2023-11-19, 18:24
Medlem
Hej!

Jag undrar hur man ställer in så man kan skriva med åäö på Linux och även får svenskt språk, någon som kan hjälpa till?

Tack på förhand!
Citera
2023-11-19, 18:33
Låter ju som något som är trivialt att hitta. Har du googlat "linux mint keyboard layout" och "linux mint change language"?

Rekommenderar för övrigt absolut inte att ha svenska som systemspråk om du inte har jättesvårt för engelska. Det är vansinnigt mycket svårare att googla svenska felmeddelanden.
Citera
2023-11-19, 18:54
Medlem
Tack för tipset!
Citera
2023-11-19, 19:51
Medlem
jewclaws avatar
Slår också ett slag för amerikansk eller engelsk layout tyvärr. Tycker det är mycket skönare att föra sig i bash, shell osv när man får flow på den icke svenska layouten
Citera
2023-11-19, 20:09
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Låter ju som något som är trivialt att hitta. Har du googlat "linux mint keyboard layout" och "linux mint change language"?

Rekommenderar för övrigt absolut inte att ha svenska som systemspråk om du inte har jättesvårt för engelska. Det är vansinnigt mycket svårare att googla svenska felmeddelanden.
Instämmer.
Alla mina datorer har engelska som systemspråk, och svenskt tangentbord.
Citera
2023-11-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej1234
Jag undrar hur man ställer in så man kan skriva med åäö på Linux

loadkeys se

Tråden kan stängas
Citera
2023-11-19, 21:53
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
loadkeys se

Tråden kan stängas

Det är inte omöjligt att TS hade hoppats på ett förslag som överlever en reboot ;-)
Citera
2023-11-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej1234
Hej!

Jag undrar hur man ställer in så man kan skriva med åäö på Linux och även får svenskt språk, någon som kan hjälpa till?

Tack på förhand!

Jag använder Ubuntu (som är ganska likt Mint), så kan inte testa på ett enkelt sätt, men min gissning är att detta fortfarande gäller: https://linuxmint-installation-guide...t/locales.html
Citera
2023-11-19, 22:30
Medlem
systeminställningar och sedan språk där finns allt det du behöver
Citera
2023-11-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Nu är det här utanför ämnet, men hur kan du ha problem med att googla svenska felmeddelanden?

Jag har alltid använt svenska som systemspråk på mina personliga datorer. Ser jag inte direkt någon intressant länk, så översätter jag meddelandet till engelska.

De varianter av linux som jag har använt mig av har oftast en felkod tillsammans med meddelandet och som regel är felkoden tillräckligt för att hitta en engelsk text om felet.
Citera
2023-11-19, 22:55
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Baruch
Nu är det här utanför ämnet, men hur kan du ha problem med att googla svenska felmeddelanden?

Jag har alltid använt svenska som systemspråk på mina personliga datorer. Ser jag inte direkt någon intressant länk, så översätter jag meddelandet till engelska.

De varianter av linux som jag har använt mig av har oftast en felkod tillsammans med meddelandet och som regel är felkoden tillräckligt för att hitta en engelsk text om felet.
Ibland är svenskan dålig och fantasilös direktöversättning från engelskan, och aldrig blir allting på svenska utan det blir beroende på vad man gör med datorn en blandning mellan språken.
Använder uteslutande engelska som systemspråk trots att jag egentligen är en noob, och i vissa fall är det svårt att ställa in Sverige som locale men med engelska som språk. Pop os var notoriskt svårt att få rätt men lyckades på något vis ändå
Citera
2023-11-19, 22:57
Citat:
Ursprungligen postat av B.Baruch

Finns det en felkod så underlättar det ju naturligtvis.

Kanske överdrev något med svårigheten, men helt klart vållar det mer huvudvärk än det löser. Ibland kan det ha stor betydelse om man lyckas översätta felmeddelandet till exakt vad det är på engelska. Och oavsett måste jag göra en översättning helt i onödan.

Sen är jag också väldigt van att ha engelska som systemspråk. Körde det till och med på Win95-tiden. En del saker vet jag inte ens vad de heter på svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in