Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Hunden blev nerbrottad i lek, inte påhoppad/påsprungen. Hundar leker på det sättet. Det gör även tiken med sina valpar. Det är helt normalt. Om leken blir för våldsam eller riskabel så bryter man leken lugnt och stilla, inte genom att misshandla den andra hunden.
Hur vet du att det var på lek? Var du där?
Nej, att tiken dominerar valparna är inte detsamma som att andra hundar skall göra det.
Det är dessutom upp till hundägaren att avgöra om dennes valp/hund skall interagera med en annan hund eller inte.
Här skedde det mot hundägarens vilja och det är helt rätt att slänga iväg den andra hunden.
Sen fyi - hund är inget nytt för mig, jag har sysslat med hund i över trettio år, och jag har haft egen uppfödning. Du pratar gegga.
Citat:
Att agera på det sättet inger inget som helst förtroende till valpen. Det ökar risken för rädsla och aggressivitet.
Alla hundar behöver lära sig att kommunicera med andra hundar, annars har du en reaktiv hund som gör utfall mot andra. Det är faktist grundkurs 1 i hundägarskap och lärs ut redan på valpkurserna.
Sluta prata skit.
Grundkurs 1A är att lära hunden att inte agera på andra hundar - utan att kunna möta och vistas tillsammans med andra hundar utan att agera på det.