2023-11-13, 13:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Då är det också att taga sig en hustru att flytta in hos en prostituerad och smickra henne. Det är "förpliktande" för båda parterna. Det kallas att taga sig en hustru. För det har Gubben sagt.
Jag har inga problem med andra syndare än mig själv. De värsta moralisterna är de som tillämpar moral på alla utom sig själva. De är ibland också de värsta syndarna.

En man kan självklart "taga sig en hustru" utan att rådfråga någon enda människa och utan någon cermoniell bekräftelse inför människor. Man allt vi gör får vi stå för inför Gud.
Citera
2023-11-13, 13:48
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du har inga bibelverser för dina lösa förhållanden. Jag har visat på att sexualitet hör hemma inom skapelseordningen äktenskapet - medan du yrar om ceremonier. Samboförhållande är inte äktenskap minus vigselceremoni. Men många tror det - och alla är de dårar.

Du har nog panik över att din kyrka förlorar sin makt som samhällsinstitution när människor väljer att vara sambo istället för att gifta sig och inte döper sina barn längre..
Och då upprepar du gång på gång att äktenskapet är en institution (ja) men att det ska vara som det är traditionellt i din kyrka.

Jag tycker oxå att äktenskapet är en institution, men jag läser vad bibeln säger om det.

De verser som anförs syfta på äktenskapet säger något annat än att en ritual är viktig.
Dessa verser säger att enheten i paret är viktigt, att mannen ska uppfatta kvinnan lika viktig som sig själv och då kan de bli "ett".

Då sade mannen:
»Den här gången är det ben av mina ben, kött av mitt kött. Kvinna skall hon heta, av man är hon tagen.«
Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, och de blir ett.
1Mosebok 2

Du har glömt och tappat bort budskapet i bibelverserna i din stressade fixering att traditionen med vigsel-cermonin ska föras vidare som förr.

Om bibeln inte påbjuder en särskild cermoni, då är det långt mycket flera som behöver budskapet:
Att äktenskapet ska vara en enhet där den andre är som en själv och är lika viktig som en själv och det bekräftas i den fysiska föreningen.

Bibelns budskap är oförenligt med tillfälliga förbindelser som inte hinner bygga upp en enhetlig relation.

Du missar det fina bibliska budskapet genom att formligen tjata ut att det ska vara ändå vara obiblisk cermoni som ingås i din kyrka så din kyrkas företrädare ska kunna känna att de är en viktig samhälls-instutution.

Äktenskapet instiftades inte för att göra kyrkan till en institution, det instiftades för att ge par en ide om vad de ska sträva efter att skapa, en god enhetlig relation.
Citera
2023-11-13, 15:03
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Rent tekniskt stämmer detta om Gud är definitionen av moralens ursprung. Om ingen objektiv, verklig moral existerar så är livet bara en kamp för den starkes rätt, utan en bakomliggande standard.
Korrekt - objektiv moral existerar inte inom en ateistisk världsåskådning. Moralen är och kommer alltid förbli subjektiv. Det vill säga, en person som Hitler eller Stalin är varken mer eller mindre "god" eller "ond" än någon annan. Samtidigt är det fullständigt uppenbart att vissa gärningar är objektivt goda eller onda - d.v.s. som ingen frisk människa skulle ifrågasätta. Men inom en ateistisk världsbild är det, av nödvändighet, endast en illusion.
Citera
2023-11-13, 16:04
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Korrekt - objektiv moral existerar inte inom en ateistisk världsåskådning. Moralen är och kommer alltid förbli subjektiv. Det vill säga, en person som Hitler eller Stalin är varken mer eller mindre "god" eller "ond" än någon annan. Samtidigt är det fullständigt uppenbart att vissa gärningar är objektivt goda eller onda - d.v.s. som ingen frisk människa skulle ifrågasätta. Men inom en ateistisk världsbild är det, av nödvändighet, endast en illusion.

Vad som är rätt och fel i religiösa sammanhang är baserat på tolkningar av texter och traditioner så det finns en subjetktivitet där.

Vad som är rätt och fel i sekulär lagstiftning har oxå traditioner och filosofi sedan hundratals år, men det blir ännu mer subjektivt än religiösa regler.
Citera
2023-11-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Vad som är rätt och fel i religiösa sammanhang är baserat på tolkningar av texter och traditioner så det finns en subjetktivitet där.

Vad som är rätt och fel i sekulär lagstiftning har oxå traditioner och filosofi sedan hundratals år, men det blir ännu mer subjektivt än religiösa regler.

Skulle du säga samma sak om matematiken? Syftet med den frågan är att ta reda på vad du menar med ordet "subjektiv". De flesta kallar matematiken objektiv, men det finns ju fortfarande oenighet om matematiken på en subjektiv nivå.
Citera
2023-11-13, 16:35
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Fast nu säger du ju emot dig själv. Att moralen är subjektiv innebär ju inte att den försvinner, det betyder bara att olika människor har olika moral.
Så jo, det är inga som helst problem för en "moralsubjektivist" att säga att Hitler och Stalin var onda.

Och dessutom. Vi ser ju på verkligheten runt omkring oss att människor har olika moral. Så där har vi ju beviset för att objektiv moral inte existerar.
Citera
2023-11-13, 16:39
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Skulle du säga samma sak om matematiken? Syftet med den frågan är att ta reda på vad du menar med ordet "subjektiv". De flesta kallar matematiken objektiv, men det finns ju fortfarande oenighet om matematiken på en subjektiv nivå.
Finns det oenighet om matematiken? Jag vet att vissa är dåliga på matematik och därmed har fel ibland. Men oenighet har jag nog aldrig hört talas om.
Citera
2023-11-13, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Finns det oenighet om matematiken? Jag vet att vissa är dåliga på matematik och därmed har fel ibland. Men oenighet har jag nog aldrig hört talas om.

Du svarade på din egen fråga. Ja, det finns oenighet om matematiken. Vissa får fel precis som vi ateister får fel om att den judiska guden är den objektivt rätta.

Men ja. Det finns olika matematiska teorier. Om man börjar med de filosofiska så har du platonism, nominalism och fiktionalism på metafysisk nivå. Sen, på en annan nivå finns intuitionism vs formalism vs logicism. Den största polariseringen är mellan platonism och nominalism - men de flesta matematikerna är, med en liten marginal, platonister.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-11-13 kl. 16:53.
Citera
2023-11-13, 16:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag har inga problem med andra syndare än mig själv. De värsta moralisterna är de som tillämpar moral på alla utom sig själva. De är ibland också de värsta syndarna.

En man kan självklart "taga sig en hustru" utan att rådfråga någon enda människa och utan någon cermoniell bekräftelse inför människor. Man allt vi gör får vi stå för inför Gud.
Ah, men vilken gedigen vägledning du ger om äktenskapet, det mänskliga livets grundläggande inrättning. Din iver är (mikroskopiskt) stor.
Hur cynisk kan man tillåta sig vara?
Citera
2023-11-13, 16:58
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Du svarade på din egen fråga. Ja, det finns oenighet om matematiken. Vissa får fel precis som vi ateister får fel om att den judiska guden är den objektivt rätta.
Nej. Matematiken är klart definierad. Man kan ha fel eller rätt. Det handlar inte om subjektivt eller objektivt.

Citat:
Men ja. Det finns olika matematiska teorier. Om man börjar med de filosofiska så har du platonism, nominalism och fiktionalism på metafysisk nivå. Sen, på en annan nivå finns intuitionism vs formalism vs logicism. Den största polariseringen är mellan platonism och nominalism - men de flesta matematikerna är, med en liten marginal, platonister.
Metafysik har inget med matematik att göra. Men det är väldigt OT.
Citera
2023-11-13, 17:00
Medlem
Citat:
Nej. Matematiken är klart definierad. Man kan ha fel eller rätt.
.

En etisk teori kan också vara klart definierad. Menar du att det innebär att den är objektiv?
Citera
2023-11-13, 17:01
Medlem
Citat:
Nej. Matematiken är klart definierad. Man kan ha fel eller rätt. Det handlar inte om subjektivt eller objektivt.

Metafysik har inget med matematik att göra. Men det är väldigt OT.

https://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy_of_mathematics
"The philosophy of mathematics is the branch of philosophy that studies the assumptions, foundations, and implications of mathematics. It aims to understand the nature and methods of mathematics, and find out the place of mathematics in people's lives. The logical and structural nature of mathematics makes this branch of philosophy broad and unique.

The philosophy of mathematics has two major themes: mathematical realism and mathematical anti-realism."
Vilken gren är det som är rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in