Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Du har inga bibelverser för dina lösa förhållanden. Jag har visat på att sexualitet hör hemma inom skapelseordningen äktenskapet - medan du yrar om ceremonier. Samboförhållande är inte äktenskap minus vigselceremoni. Men många tror det - och alla är de dårar.
Du har nog panik över att din kyrka förlorar sin makt som samhällsinstitution när människor väljer att vara sambo istället för att gifta sig och inte döper sina barn längre..
Och då upprepar du gång på gång att äktenskapet är en institution (ja) men att det ska vara som det är traditionellt i din kyrka.
Jag tycker oxå att äktenskapet är en institution, men jag läser vad bibeln säger om det.
De verser som anförs syfta på äktenskapet säger något annat än att en ritual är viktig.
Dessa verser säger att enheten i paret är viktigt, att mannen ska uppfatta kvinnan lika viktig som sig själv och då kan de bli "ett".
Då sade mannen:
»Den här gången är det ben av mina ben, kött av mitt kött. Kvinna skall hon heta, av man är hon tagen.«
Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, och de blir ett. 1Mosebok 2
Du har glömt och tappat bort budskapet i bibelverserna i din stressade fixering att traditionen med vigsel-cermonin ska föras vidare som förr.
Om bibeln inte påbjuder en särskild cermoni, då är det långt mycket flera som behöver budskapet:
Att äktenskapet ska vara en enhet där den andre är som en själv och är lika viktig som en själv och det bekräftas i den fysiska föreningen.
Bibelns budskap är oförenligt med tillfälliga förbindelser som inte hinner bygga upp en enhetlig relation.
Du missar det fina bibliska budskapet genom att formligen tjata ut att det ska vara ändå vara obiblisk cermoni som ingås i din kyrka så din kyrkas företrädare ska kunna känna att de är en viktig samhälls-instutution.
Äktenskapet instiftades inte för att göra kyrkan till en institution, det instiftades för att ge par en ide om vad de ska sträva efter att skapa, en god enhetlig relation.