2023-11-09, 16:29
Bannlyst
En som inte passar i sin roll är Jens Hultén, gillar honom annars, men för denna roll passade han inte.
Jag har inte läst boken, bara sett filmen, finns det som händer i avsnitt 3 med i boken?
Citera
2023-11-09, 20:17
Medlem
Diggar denna SOM FAN!
Citera
2023-11-10, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejstefan
En som inte passar i sin roll är Jens Hultén, gillar honom annars, men för denna roll passade han inte.
Jag har inte läst boken, bara sett filmen, finns det som händer i avsnitt 3 med i boken?

Nu var det en hel del år sedan jag läste boken men om du syftar på det som händer i tillbakablicken i Stockholm med Eriks gäng, så händer det i boken ja. Sen om alla detaljer är likadana minns jag inte. Situationen med pappan och restaurangen har jag för mig inte är med i boken. Dem resterande situationerna med pappan i avsnitten är också med i boken till viss mån, men en del saker har ändrats.
Även situationen med att Erik går upp i rutan händer tidigt i boken med, men det är inte Silverhielm han utmanar då.
Citera
2023-11-10, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MsMelankoli
Nu var det en hel del år sedan jag läste boken men om du syftar på det som händer i tillbakablicken i Stockholm med Eriks gäng, så händer det i boken ja. Sen om alla detaljer är likadana minns jag inte. Situationen med pappan och restaurangen har jag för mig inte är med i boken. Dem resterande situationerna med pappan i avsnitten är också med i boken till viss mån, men en del saker har ändrats.
Även situationen med att Erik går upp i rutan händer tidigt i boken med, men det är inte Silverhielm han utmanar då.
Hur är det med att han skjuter ihjäl hunden, finns det i boken?
Citera
2023-11-10, 14:57
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Läs boken. Det blir rätt tradigt om alla ska fråga "händer det i boken?"om vartenda liten detalj.
Citera
2023-11-10, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Läs boken. Det blir rätt tradigt om alla ska fråga "händer det i boken?"om vartenda liten detalj.
Läser aldrig böcker, och det var en fråga.
Citera
2023-11-10, 15:54
Medlem
Citat:

I boken har familjen inga hundar när det utspelas. Två rottweilers Romulus och Remus omnämns i ett minne från när familjen Ponti bodde i villa i rika förstaden som troligtvis ska vara Saltsjöbaden där Guillou växte upp.

Farsan piskade hundarna så mycket att de blev helt galna. En pudel sprang in i deras trädgård och farsan bussade hundarna, hejandes erotiskt, på den så de slet det stackars djuret i stycken. Farsan skyllde på att Erik inte hade kopplat hundarna, han erkände då han visste att han skulle få dubbelt så mycket stryk annars. Han hade älskat hundarna och kelat med dem varje dag och vid avlivningen grät han av en annan anledning än stryk, det enda tillfället i livet. Det berättade även Erik för Pierre i en borttagen scen från filmen.

En annan gång hade hundarna attackerat två sopgubbar och det enda straffet var lite skadestånd för läkarbesök och trasiga kläder. Farsans advokat hade skyllt på att sopgubbarna inte borde rört sig där. Och farsan var ju sadist som lät lidandet över sitt misslyckande eller känsla av underlägsenhet gå ut över andra med våld, han njöt säkert av att plåga två skitiga arbetare som var under honom i samhället.

Erik har även en ung lillebror i boken som gör allt för att jävlas med Erik så farsan ska piska honom. Lillbrorsan får aldrig stryk. I boken är det Erik och morsan mot lillebror och farsan. Hon gråter och bankar på dörren när farsan går lös med hundpiskan tidigt i boken.
Citera
2023-11-11, 08:39
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Läser aldrig böcker, och det var en fråga.

I såna fall kan jag verkligen rekommendera att lyssna ljudboken! Riktigt bra och perfekt sysselsättning vid resa etc. Finns säkert att ladda ner nånstans. Det gjorde jag då det begav sig innan filmen kom.
Senast redigerad av Överste-Rövhål 2023-11-11 kl. 09:08.
Citera
2023-11-11, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Överste-Rövhål
I såna fall kan jag verkligen rekommendera att lyssna ljudboken! Riktigt bra och perfekt sysselsättning vid resa etc. Finns säkert att ladda ner nånstans. Det gjorde jag då det begav sig innan filmen kom.
Läser Jan Guillou bra då?
Citera
2023-11-11, 11:55
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citera
2023-11-11, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly

Citera
2023-11-11, 12:54
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher

Senast redigerad av Fred Friendly 2023-11-11 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in