Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-09, 20:36
Medlem
Blir ärligt talat helt tokig på min mobilkamera. Fattar inte heller hur man lägger in bilder här på Flashback så ni kan se bild på eländet.

Men så fort jag tar en bild på något som har ljussken, som tex levande ljus, lampor osv, så blir det ljusa utdragna streck från ljusskenet. Spelar ingen roll hur mycket jag rengör kameralinserna. Enda som händer är att ljusstrecken bara flyttar på sig. Men dom försvinner aldrig. Jag har en iPhone 13 pro. Detta problemet fanns inte när telefonen var ny för två år sen.

Finns det något jag kan göra gör att få bort detta? Hoppas något förstår vad jag menar 🙄
Citera
2023-11-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiihoo
Blir ärligt talat helt tokig på min mobilkamera. Fattar inte heller hur man lägger in bilder här på Flashback så ni kan se bild på eländet.

Men så fort jag tar en bild på något som har ljussken, som tex levande ljus, lampor osv, så blir det ljusa utdragna streck från ljusskenet. Spelar ingen roll hur mycket jag rengör kameralinserna. Enda som händer är att ljusstrecken bara flyttar på sig. Men dom försvinner aldrig. Jag har en iPhone 13 pro. Detta problemet fanns inte när telefonen var ny för två år sen.

Finns det något jag kan göra gör att få bort detta? Hoppas något förstår vad jag menar 🙄
Har du kollat i dina inställningar för kameran? Alltså t.ex upplösning, bildformat, om kameran ska byta lins automatiskt, om exponeringen, bildstorlek, ev. filter/autojusteringar osv?

Jag har en Iphone 13 pro, och har absolut inga problem att fota ljus, möjligen månljus i raw-formatet men det käkar så mycket minne ändå.
Jag har min kamera inställd:
Spela in video: 4K med 60 bilder/s
HDR-video: aktiverad
Auto bildhastighet: 30 och 60 b/s
Spela in slowmotion: HD i 1080 med 240 bilder/s
Format: Högeffektiv
Kameraläge: aktiverad
Spela in stereoljud: aktiverad
Använd volym upp för bildserie: aktiverad
Skanna qr-koder: aktiverad
Visa identifierad text: altiverad
Rutnät: aktiverad
Vattenpass: aktiverad
Visa utanför ramområdet: aktiverad

Alla andra inställningar är avaktiverade, förutom ProRAW och ProRes som jag ibland använder om jag behöver ta mer formella foton

Edit* prova även att trycka på skärmen för att få ljusexponeringen annorlund då kameran ”autojusterar” till det ljus den tycker är bäst, prova trycka typ mitt på ljuset, en bit ifrån, på en mörkare del sv skärmen för att se om det hjälper också.
Och sen ett tips till, var så stadig på handen du bara kan, annats kan jag rekomdera typ livephoto aktiverad för att gå in i bilder och välja vilken sekvens sv bilden som blev bäst
Senast redigerad av Sleazetjackisen 2023-11-09 kl. 21:05. Anledning: Tillägg
Citera
2023-11-09, 21:03
Medlem
Du har inte fått en spricka på linsen tro?
Citera
2023-11-09, 21:18
Medlem
systems avatar
Gäller det vid samtliga brännvidder?
Citera
2023-11-10, 10:45
Moderator
Sun Rulers avatar
Från forumet för foto till forumet för mobiler och felsökning./Moderator
Citera
2023-11-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiihoo

Har du testat att göra en ordentlig omstart av din lur…? I rask takt klicka på volym upp, klicka på volym ner, sen hålla inne Power-knappen till skärmen blir svart, då kan du släppa knappen och den kommer att börja omstart.
Citera
2023-11-10, 17:39
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har du testat att göra en ordentlig omstart av din lur…? I rask takt klicka på volym upp, klicka på volym ner, sen hålla inne Power-knappen till skärmen blir svart, då kan du släppa knappen och den kommer att börja omstart.

Jisses, varför en sådan där krånglig procedur som ytterst få Apple användare varken kommer ihåg eller klarar av att utföra?

Ska bli intressant att höra om en omstart verkligen fixar problemet? Jag tvivlar verkligen på att det blir någon skillnad.
Citera
2023-11-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Jisses, varför en sådan där krånglig procedur som ytterst få Apple användare varken kommer ihåg eller klarar av att utföra?

Ska bli intressant att höra om en omstart verkligen fixar problemet? Jag tvivlar verkligen på att det blir någon skillnad.

Krånglig procedur….? Varför det, det tar några få sekunder att göra denna omstart. Det är dessutom inte den vanliga proceduren för att slå av och starta om luren på normalt sätt, utan en sk ”hård omstart” som aktiverar en sekvens av självkontroll och rensning, vilket inte det gör om man slår av/på sin iPhone på normalt sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback