2023-11-06, 15:26
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afg77
Håller inte med om att det inte finns förståelse för att bebistiden är jobbig. Herregud, det pratas ju jättemycket om det och hela Instagram är nedlusat av olika konton som gör karriär på att berätta om allt det jobbiga med småbarnslivet. Och jag tror inte någon i den här tråden förväntar sig att Sandra borde älska varje sekund med sitt barn, inläggen här handlar ju om funderingar kring anknytning. Att ta hand om ett litet barn är ju något helt annat än att ta hand om en tonåring.

Liksom Sandra var jag länge tveksam till att försöka få barn. Hade ett härligt DINK-liv med min sambo: middagar, kultur, vin, vänner osv. När det till slut ändå blev ett barn var det en omvälvande upplevelse där jag fick omvärdera hela min person och min tillvaro. Men det "ovanliga" i Sandras fall är väl, tänker jag, att detta fortfarande påverkar henne så mycket. Hennes barn är två år nu men det tycks fortfarande vara svårt för henne (eller dem båda) att förhålla sig till att ha ett barn i sitt liv och vilka anpassningar det innebär. Om den bilden jag får genom hennes blogg stämmer, tycker jag genuint synd om henne. Det är sjukt jobbiga känslor att bära på.
Inte riktigt så jag menar, men man brukar se på folk hur de reagerar om någon pratar om bebisar. Det är mycket "Åh så gulligt och fint, en så mysig tid trots sömnbrist" men pratar man om större barn eller tonåringar så är det mer "Oj oj då har du KAOS och skrik och bråk hemma va? Höhö". Det är lite olika attityd. Och där tror jag många missförstår Sandra i att hon nog briljerar som mamma till ett lite större barn, medan de där bebisälskarna fasar inför 13-årsdagen. Syns också i talesättet "Små barn små problem, stora barn stora problem".

Jag tycker att det här med Sandras anknytning till sin son i denna tråd överanalyseras om jag ska vara ärlig. Genom bloggen och instagram ser vi en så liten del av deras liv ihop att det är omöjligt att säga något om att anknytningen skulle vara svag/skadad/dålig. Man behöver nog stå Sandra nära, eller vara hennes terapeut, för att ha ordentlig insyn i det. Allt annat är tolkningar utifrån sociala medier och det är sällan en god idé att diagnosticera eller tro sig förstå allt om influencers bara via det pyttelilla fönstret in till deras värld.
Med det sagt, visst, Sandra är öppen med att hon saknar egentid och frihet emellanåt. Det tycker inte jag är konstigt. Jag älskar mitt liv men är ofrivilligt barnlös och saknar ett familjeliv, men den saknaden kan få existera jämsides med att jag ändå trivs mycket fint med livet jag har. Jag har många kollegor och bekanta som kan säga med drömsk blick "Åh du har sovmorgon hela helgen och kan göra vad du vill!" men jag tolkar det inte som att de inte har ett fint liv och anknytning till sina småbarn...
Citera
2023-11-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Här håller jag inte med alls. Det är väl tvärtom väldigt vanligt att tycka att det är omvälvande och jobbigt att bli förälder, oavsett hur väl förberedd man är och vilket nätverk man har. Det är nog få som går igenom det helt oberörda och att allt blir exakt som de förväntat sig.

Jag kanske var otydlig och skrev lite väl hetsigt, men precis som man ibland borde sitta på händerna innan man skriver borde en del bloggare kanske också det... Självklart är det jobbigt med barn till och från, ifrågasätter verkligen inte det! Men reaktionen kommer från hennes egna formuleringar om vad hon gillar bäst och minst; "Gråter ner i min drink när jag måste bolla med min son", "Att ha barn är som en lerig uppförsbacke som aldrig tar slut" osv, medan fest/resor pangar allt. Jippi nu får jag dra.
Klart det kommer reaktioner, släpps även fram en del riktigt negativa kommentarer på bloggen "ja, vi vet att du hatar att vara förälder" mm.

Den här lilla killen, knappt två, för honom är hon hela hans värld. Det pratas om barns intregritet på nätet, både bilder och text, finns det verkligen ingen sån aspekt alls här? Eller vilken ålder blir det aktuellt isf, skyddet? Men kanske tänker helfel, att anonymitet ibland är önskvärt vid vissa ämnen.. Jag blev på riktigt ledsen av att läsa en del.

Ser det som självklart att hon älskar sin son, och ingen trott nåt annat heller.
Citera
2023-11-06, 18:41
Medlem
plommonstups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloggskvaller
Jag tycker ändå att det är intressant att det här har utvecklats från att vara en skvallertråd om Sandra till att vara en tråd om att Sandra är en dålig mamma. Jag menar inte på något vis att hon är världens bästa mamma, men Didrik har ändå två föräldrar som älskar honom, jag tror knappast att det går någon större nöd på honom. Två närvarande föräldrar är det verkligen långt från alla som har. Men ändå så verkar folk som besatta av att peka ut bristerna i Sandras föräldraskap.

Tror att Sandra gör så gott hon kan utifrån sina förutsättningar, precis som vi andra. Det finns inga perfekta föräldrar och tror man det så har man ändå ingen koll på vad det innebär att vara förälder. Vis av erfarenhet så är det ändå aldrig det man tror som fuckar upp ungarna i slutändan.
Citera
2023-11-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloggskvaller
Jag tycker ändå att det är intressant att det här har utvecklats från att vara en skvallertråd om Sandra till att vara en tråd om att Sandra är en dålig mamma. Jag menar inte på något vis att hon är världens bästa mamma, men Didrik har ändå två föräldrar som älskar honom, jag tror knappast att det går någon större nöd på honom. Två närvarande föräldrar är det verkligen långt från alla som har. Men ändå så verkar folk som besatta av att peka ut bristerna i Sandras föräldraskap. Skvallervärdet i det är väl inte superhögt tycker jag. Folk drar på alldeles för stora växlar av att hon sa att det bästa hon vet är att sitta på uteserveringar och dricka vin och röka cigg. Det där är ju en typisk sån sak som man bara säger. Tror också ärligt talat hon medvetet säger en sådan sak för att provocera lite.

Mer intressant då att exempelvis lyfta det som kom fram i podden "en jävla fest" där hon svarade undvikande på frågan om droger. Hade hon varit rakt av emot droger hade hon garanterat lyft det. Sandra har väl erkänt att hon har rökt gräs vid något tillfälle, men jag tror solklart att hon även har tagit ladd och ecstasy/MDMA vid flera tillfällen i sitt festliv. Jag har ingen större insyn i festsammanhangen hon rör sig i, men vet att hon knappast skulle vara den enda större "PK-bloggaren" som intar olagliga substanser.
Hur är det intressant att skvallret här följer lite vad Sandra själv bloggar om? Hon är ju en bloggande mamma nu som bloggar om föräldraskap och använder sitt barn som content.
Citera
2023-11-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoelAyel123

Den här lilla killen, knappt två, för honom är hon hela hans värld. Det pratas om barns intregritet på nätet, både bilder och text, finns det verkligen ingen sån aspekt alls här? Eller vilken ålder blir det aktuellt isf, skyddet? Men kanske tänker helfel, att anonymitet ibland är önskvärt vid vissa ämnen.. Jag blev på riktigt ledsen av att läsa en del.

Ja detta är väldigt sant! Och Sandra är långt ifrån ensam om att göra sig skyldig till det. Om kanske 6-7 år kommer sonen kunna läsa och skriva och i teorin kunna googla på sitt eget namn. Kul. Jag undrar hur hon resonerar kring det. Kommer hon radera gamla inlägg när han blir läskunnig?
Citera
2023-11-08, 08:45
Medlem
Så nu blir det tandställning i alla fall! Var väl på tiden! Skrämmande att tänder kan förändras så mycket av graviditet (om det var därför?). Dagens bilder från podden (?) hon gästade och gjorde tårta visar verkligen ett helt groteskt leende. Och vad har hänt med hennes underläpp? Har noll överläpp och en ordentligt köttig underläpp numera. Förstår inte varför hon inte fixar till det lite? Hon är ju fåfäng i övrigt.
Citera
2023-11-08, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Ja detta är väldigt sant! Och Sandra är långt ifrån ensam om att göra sig skyldig till det. Om kanske 6-7 år kommer sonen kunna läsa och skriva och i teorin kunna googla på sitt eget namn. Kul. Jag undrar hur hon resonerar kring det. Kommer hon radera gamla inlägg när han blir läskunnig?

Hon verkar inte ens ha tänkt på hur mycket hon exponerar honom. Med tanke på hur extremt aggressiv hon blir av minsta kritik är det konstigt att hon väljer att visa så mycket bilder på honom och skriva så mycket negativt om föräldraskapet. Utan att ens kompensera med positiva kommentarer om honom. Hon kunde inte skriva en enda liten rad om kejsarsnittet eller något sånt för det ansåg hon som för privat? Men att ständigt klaga på hur jobbigt det är att vara förälder samt skriva att hon fick en förlossningsdepression är inte för privat?
Citera
2023-11-08, 15:28
Medlem
DerStiefelknechts avatar
Haha, skrattade högt åt den läsare som något inlägg tillbaka avråder Sandra från att tipsa om vinjulkalendrar (innehållande vin motsvarande 1/2 glas om dagen). Enligt läsaren är vi vuxna och behöver ”balansera våra val”, inte dricka varje dag. Har hon helt missat att S är mer än glad i alkohol? 😃
Citera
2023-11-08, 18:10
Medlem
Såg programmet där hon var med i Paradrätten häromdagen (https://www.youtube.com/watch?v=Y0To...ofiaDal%C3%A9n)

Jag satt verkligen och gapade. När hon sa att hon skulle göra gräddtårta och att hon äter det ofta så blev jag både förvånad och lite imponerad av att hon pallar göra tårta ofta, något jag själv bara i bästa fall gör när jag fyller år. Även lite kul att hon valde efterrätt när de flesta lagar en varmrätt...

...Men nej. Hon har alltså köpt FÄRDIGA TÅRTBOTTNAR??? När programmet går ut på att visa upp sin paradrätt. Att smeta på bristfälligt med vispgrädde (och givetvis GODIS...) är inte att laga mat/baka? Förstår inte varför hon inte bara tog nåt av de många rätter hon lagat själv genom åren, typ nån av sina pastor som hon hade kunnat laga utan problem. Att hon inte skäms själv över att komma där med färdiga tårtbottnar. Utan tvärtom tydligen ser det som nåt att visa upp - en paradrätt? Sofia Dahlén sa nåt om att "färdiga bottnar hade inte fått komma in i mitt barndomshem".. så sa Sandra "kan rekommendera dem, de håller väldigt länge", och då sa Sofia "Ja de är bra om kriget och krisen kommer" hahaha..

Edit: såg nu att hon skrivit om programmet på bloggen idag. Och att det hade varit ett haveri egentligen som de fick klippa bort för att hon "haft i fel ingredienser"? Undrar om hon syftar på ägget som hon pratade om att man ska ha i grädden, men man aldrig fick se henne lägga i. Hon kanske kom på att hon mindes helt fel om den saken för det låter jävligt knäppt att ha rått ägg i vispgrädde. Annars undrar jag hur man lägger i fel ingrediens när ingredienserna är färdiga bottnar, grädde, godis och bär.

Ursäkta något utdraget inlägg men tyckte detta var SJUKT. Haha!
Senast redigerad av omidag 2023-11-08 kl. 18:20.
Citera
2023-11-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omidag
Såg programmet där hon var med i Paradrätten häromdagen (https://www.youtube.com/watch?v=Y0To...ofiaDal%C3%A9n)

Jag satt verkligen och gapade. När hon sa att hon skulle göra gräddtårta och att hon äter det ofta så blev jag både förvånad och lite imponerad av att hon pallar göra tårta ofta, något jag själv bara i bästa fall gör när jag fyller år. Även lite kul att hon valde efterrätt när de flesta lagar en varmrätt...

...Men nej. Hon har alltså köpt FÄRDIGA TÅRTBOTTNAR??? När programmet går ut på att visa upp sin paradrätt. Att smeta på bristfälligt med vispgrädde (och givetvis GODIS...) är inte att laga mat/baka? Förstår inte varför hon inte bara tog nåt av de många rätter hon lagat själv genom åren, typ nån av sina pastor som hon hade kunnat laga utan problem. Att hon inte skäms själv över att komma där med färdiga tårtbottnar. Utan tvärtom tydligen ser det som nåt att visa upp - en paradrätt? Sofia Dahlén sa nåt om att "färdiga bottnar hade inte fått komma in i mitt barndomshem".. så sa Sandra "kan rekommendera dem, de håller väldigt länge", och då sa Sofia "Ja de är bra om kriget och krisen kommer" hahaha..

Edit: såg nu att hon skrivit om programmet på bloggen idag. Och att det hade varit ett haveri egentligen som de fick klippa bort för att hon "haft i fel ingredienser"? Undrar om hon syftar på ägget som hon pratade om att man ska ha i grädden, men man aldrig fick se henne lägga i. Hon kanske kom på att hon mindes helt fel om den saken för det låter jävligt knäppt att ha rått ägg i vispgrädde. Annars undrar jag hur man lägger i fel ingrediens när ingredienserna är färdiga bottnar, grädde, godis och bär.

Haha tack för att någon mer reagerade! Både pinsamt och såg oaptitligt ut.. och då gillar jag ändå socker för mycket Väldigt taffligt gjord.. vilket dock känns typiskt henne på något sätt. Lite "tappat". Det var ägg i en del av grädden men inte i allt? Och 1 dl är tydligen typ en halv? Överlag ett konstigt och pinsamt program (tyckte jag), så det passade kanske in

EDIT: Glömde attt hon slickade på fingrarna och petade på allt efteråt. Alltså så äckligt.
Senast redigerad av frimlov 2023-11-08 kl. 18:30.
Citera
2023-11-08, 18:36
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omidag

Mja, programmet går snarare ut på att samtala med gästen, vad som sedan lagas är sekundärt. Detta har både Sofia och Kalle tagit upp i flera olika avsnitt. Hanna Hellqvist t.ex. hade ju flingor och mjölk som paradrätt, och någon annan har haft en macka.

Till Sandras försvar vill jag bara säga att färdigköpt tårtbotten inte är något konstigt. Brukar själv köra på det om jag inte orkar både baka, och göra tårta.
Citera
2023-11-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Mja, programmet går snarare ut på att samtala med gästen, vad som sedan lagas är sekundärt. Detta har både Sofia och Kalle tagit upp i flera olika avsnitt. Hanna Hellqvist t.ex. hade ju flingor och mjölk som paradrätt, och någon annan har haft en macka.

Till Sandras försvar vill jag bara säga att färdigköpt tårtbotten inte är något konstigt. Brukar själv köra på det om jag inte orkar både baka, och göra tårta.

Alltså jag bryr mig om folk äter färdiga tårtbottnar. Jag trodde programmet gick ut på att visa sin paradrätt, dvs nåt man är stolt över. Lite missvisande namn isf, men då förstår jag lite mer. Men jag tycker trots det att det hela var rätt pinsamt, hon var väldigt slarvig rakt igenom, såg inte ut som att hon "gjort tårta" förr. Men nu tanken är att man ska komma med flingor och mjölk så passar det väl in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in