Citat:
Ursprungligen postat av
ZdravoKobila
Det finns absolut en problematik kring upphandlingarna. Tittar vi på övrig trafik SJ släpot eller tvibgas släppa har inte MTR eller Transdev lyckats bättre. Hur TiB och Pendeln blir får framtiden utvisa.
Så ja, jag håller med om att en stor del av problematiken är själva uppgandlingen. Men jag tycker nog att VR, MTR och Transdev har sina intressen att bevaka, även om upphandling och politiska beslut påverkar storheten.
Vi får helt enkelt se hur SJ lyckas och påverkas utifrån upphandlingens ramverk.
För egen del vet jag att Transdev (f d Connex) hade gått rykte hos Upptåget, innan Mälartåg tog över sträckan och lät MTR driva den. Man har nu massflykt från åkstationen Gävle till gamla TiB:en.
En del av förklaringen kan vara att Upptåget var en rätt liten familjär åkstation, och Transdevs upphandling gjorde nog ingen större skillnad.
MTR's företagskultur sitter tyvärr djupt rotad i mellanledet av management, och behåller man dem på pendeln kommer mycket av missnöjet snart återvända.
Dock; upphandlingssystemet är avhängigt att man har politiker som vet vad det är man ska titta på i en upphandling. Ingen i Landstinget verkar besitta den kunskapen inom något område.
Sen är det också jävligt märkligt att vi införde EU's järnvägspaket för konkurrens inom EU, och man ger det till Kineser? Det är nu även ett bolag från Singapore som vill driva tunnelbanan. Det går liksom emot konkurrensen inom EU.