2023-11-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
SBAB Booli HPI realt för Stor-Stockholm
BRF nere på 2014 år nivåer
Villor nere på 2015 år nivåer

Lysande investering 🙈

Oklart vilket datum du menar med 2014, men BRF är t.ex. upp 59% sedan januari 2014.
Samtidigt har inflationen varit 30%, så inte ens nära att ligga back realt, påhittade siffror verkar vara lite en paradgren i denna tråd.

Framförallt vad spelar det för roll?

Om vi jämför
a) En person köpte 2014 med 80% belåning och sålde igår.
b) En person som istället satte 20% kontantinsats i indexfond och bodde i hyresrätt.

Vilken tror du har mest pengar idag, ... det är a) och det är inte ens nära. Allt snack om reala priser är rätt hjärndött om man inte räknar på nästan alla är belånade och du måste hyra en bostad om du inte köper.
Citera
2023-11-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Samma här, jag har också köpt för att bo. Dock var det ju ett väldans snack innan om att ”få betalt för att bo”, ”köp nu annars är du utprisad”, ”priserna kan bara gå upp”, så många såg det alltså som en investering. Och investeringar räknar man realt på såklart. Så kass investering alltså.

Ja, det är många som nu låtsas som om de har köpt för att bo, men tidigare i själva verket talat vitt och brett i bekantskapskretsen om hur mkt vinst de har gjort på sin bostad. Råkade man inflika att en orealiserad vinst inte är en vinst fick man konstiga blickar och eventuellt någon kommentar att priserna ändå ALLTID går upp i det långa loppet ...
Citera
2023-11-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Oklart vilket datum du menar med 2014, men BRF är t.ex. upp 59% sedan januari 2014.
Samtidigt har inflationen varit 30%, så inte ens nära att ligga back realt, påhittade siffror verkar vara lite en paradgren i denna tråd.

Framförallt vad spelar det för roll?

Om vi jämför
a) En person köpte 2014 med 80% belåning och sålde igår.
b) En person som istället satte 20% kontantinsats i indexfond och bodde i hyresrätt.

Vilken tror du har mest pengar idag, ... det är a) och det är inte ens nära. Allt snack om reala priser är rätt hjärndött om man inte räknar på nästan alla är belånade och du måste hyra en bostad om du inte köper.

Och hyran är ju artificiellt låg i Sverige på grund av regleringar. Du kan bo centralt på Östermalm eller Södermalm i en tvåa för 6-9000 kr i månaden.

Tar man hänsyn till den ekonomiska risken att ha ett lån på 5+ miljoner kontra att hyra central längenhet i Stockholm så har jag väldigt svårt att se fördelen med att köpa.
Citera
2023-11-02, 11:23
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Nej kan det verkligen stämma? köpte själv en lägenhet 2014 och priserna då var ungefär hälften mot vad de är idag för samma typ av lägenheten (innerstan). Visst inflan har käkat lite men inte så mycket väl?

Stor ju stor-sthlm, med det menas väl Sthlms län. Ver inte om siffran stämmer men generellt har väl innerstan klarat sig betydligt bättre än förorterna.
Citera
2023-11-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Och hyran är ju artificiellt låg i Sverige på grund av regleringar. Du kan bo centralt på Östermalm eller Södermalm i en tvåa för 6-9000 kr i månaden.

Tar man hänsyn till den ekonomiska risken att ha ett lån på 5+ miljoner kontra att hyra central längenhet i Stockholm så har jag väldigt svårt att se fördelen med att köpa.

Jag skulle också valt att hyra en lägenheter på Östermalm istället för att köpa en idag om jag stod inför det valet och hade möjlighet att få en hyresreglerad lägenhet.

Men det hade likväl varit bättre att köpa en 2014 och äga den tills idag jämfört med att hyra en.
Citera
2023-11-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
De flesta har köpt boende för att bo och de flesta ligger fortfarande på plus. Alla som ägt har bott extremt billigt under väldigt lång tid.
Vad har hyresjonen tjänat.....

Detta är total rundgång i denna tråd.

Domedagsprofeterna ska berätta för alla som köpt vad korkade de är. Att de bara borde bott i HR i stället.

Punkterna de förbiser är:

1. Hyresrätt i de bästa områdena har 10-30 års kötid beroende på stad.
2. Ingen har någonsin argumenterat emot att det är väldigt bra att ha en prisreglerad HR på Östermalm, att det skulle vara SÅ mycket bättre att köpa BR.
3. Folk med barn vill bo i hus och inte flytta varje år. Då är hyresmarknaden helt oväsentlig.

Kort sagt, folk köper bostäder för att få bo där de vill bo. Inte för att tjäna pengar.

JA du kan tjäna pengar på att sitta i en HR i Hässelby Gård och lägga allt du tjänar på börsen, eller i valutor eller whatever. Men folk tycker inte livet är drägligt när man bor där OAVSETT vilken avkastning de har på sitt kapital
Citera
2023-11-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Nånting måste knäckas. Antingen är det räntan eller ekonomin. Jag tror inte riksbanken blinkar först utan kör på utan fingertoppskänsla i sin vanlig stil.

Deras förhoppning är väl någon form av pyspunka i den bästa av världar. Inga byggbolag eller dylikt har annonserat nya produktioner av bostäder, i den form vi sett dom senaste 5 åren. Kort och gott är anledningen att det är för dyrt, även om det faktiskt finns en efterfrågan.

Det blir ett smått ironiskt scenario, det råder bostadsbrist men det är inte ekonomiskt lönsamt att bygga nya bostäder.

En ännu mer relevant observation i min mening, vad händer med befintliga nyproduktioner som förväntas vara klar i år eller nästa år? Byggbolagen sitter på lån som på finansering som också är väldigt räntekänsliga. Om dom inte får sagda bostäder sålda, ja då har man ett problem.
Citera
2023-11-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro

VEM har argumenterat emot att det är fördelaktigt att sitta på en paradvåning HR på Östermalm med 5k i hyra i månaden? Kan du hitta EN sån person i någon av alla dessa bostadstrådar!?

Hur många procent av befolkningen KAN få tag i dessa paradvåningar? 0,01%?.

Det är INTE relevant att jämföra BR med HR på det sättet när det är 30 jävla års väntetid.

Med marknadshyror hade jämförelsen varit relevant.
Citera
2023-11-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag skulle också valt att hyra en lägenheter på Östermalm istället för att köpa en idag om jag stod inför det valet och hade möjlighet att få en hyresreglerad lägenhet.

Men det hade likväl varit bättre att köpa en 2014 och äga den tills idag jämfört med att hyra en.

Det är vi helt överens om, men det är i backspegeln. Ska det bli rimligt måste man - även om det är komplext - räkna på risken att ligga ute med x miljoner kontra att inte göra det (något folk som köpte när räntan var låg och priserna höga nu blivit smärtsamt medvetna om).

Med det sagt så tror jag att vi i princip har samsyn och det är snarare en fråga om riskaversiv kontra risktagande (det vill säga psykologiska frågor snarare än ekonomiska).
Citera
2023-11-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Deras förhoppning är väl någon form av pyspunka i den bästa av världar. Inga byggbolag eller dylikt har annonserat nya produktioner av bostäder, i den form vi sett dom senaste 5 åren. Kort och gott är anledningen att det är för dyrt, även om det faktiskt finns en efterfrågan.

Det blir ett smått ironiskt scenario, det råder bostadsbrist men det är inte ekonomiskt lönsamt att bygga nya bostäder.

En ännu mer relevant observation i min mening, vad händer med befintliga nyproduktioner som förväntas vara klar i år eller nästa år? Byggbolagen sitter på lån som på finansering som också är väldigt räntekänsliga. Om dom inte får sagda bostäder sålda, ja då har man ett problem.

Hur är det bostadsbrist? Vi har i princip världens högsta antal bostäder och kvm per capita. Hemnet svämmar över. Var är bristen?
Citera
2023-11-02, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
VEM har argumenterat emot att det är fördelaktigt att sitta på en paradvåning HR på Östermalm med 5k i hyra i månaden? Kan du hitta EN sån person i någon av alla dessa bostadstrådar!?

Hur många procent av befolkningen KAN få tag i dessa paradvåningar? 0,01%?.

Det är INTE relevant att jämföra BR med HR på det sättet när det är 30 jävla års väntetid.

Med marknadshyror hade jämförelsen varit relevant.

Well, din jämförelse är lite skev: det jag skrev gäller (överslagsmässigt) från cirka Älvsjö i söder till Sollentuna i norr.

Det har varit jävligt dyrt att köpa på den sträckan kontra att hyra med tighta hyresregleringar längs samma sträcka. Det är ganska många som har kötid nog att bo längs den sträckan, och då behövs knappast 30 års väntetid.

Sant är dock att jag har extremt dålig koll på hur det ser ut i andra städer där priserna på bostad troligen är rejält lägre och hyrorna är ungefär som allmännyttan i Stockholm. Då har det nog under längre tid varit extremt fördelaktigt att köpa, även beräknat på ekonomisk risk att låsa in pengar i boende (eller låna).
Citera
2023-11-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hur är det bostadsbrist? Vi har i princip världens högsta antal bostäder och kvm per capita. Hemnet svämmar över. Var är bristen?

Okej, om du dubblar antalet bostäder till salu på hemnet, betyder det att det finns fler bostäder i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in