2023-10-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Haha blev jag som infödd norrlänning muslin helt plötsligt för att jag lider av att civila drabbas i Israel och Gasa?

Ja, inte vet jag varför du som infödd norrlänning har gått och blivit islamistisk muslim. Det hade varit bättre för världen om de islamistiska muslimerna hade anammat de infödda norrlänningarnas livsstil. Bättre att åka skoter och att fiska än att skjuta raketer och döda oskyldiga barn. Så tycker jag.
Citera
2023-10-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poont
Arab? Jag är svensk med finsk blod. Palestina blev självständigt 1988 hur kan Palestinier bott där i 1000 år då?
Turkarna blev utkörda av engelsmännen 1918, hur långt bak vill du gå? Förstår inte vilken sida du är på

Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
IDF för krig mot de palestinska regeringstrupperna i Gaza efter att palestinierna den 7 oktober anfallit Israel och avsiktligt dödat långt fler än tusen civila israeler samt kidnappat flera hundra.

På vilket sätt gör ett krig att det anfallande landet blir ett koncentrationsläger?

För det första försvarar jag inte Hamas anfall på något sätt.

Men det som nu utspelar sej går att dra paralleller med koncentrationsläger i den bemärkelsen att Israel håller några miljoner instängda på Gazaremsan under omänskliga förhållanden.

Som jag skrivit tidigare, tror jag inte detta är lösningen på en långtgående hållbar fred.
Citera
2023-10-31, 19:42
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Honecker
Hamas fortsätter att skicka raketer in i det sionistiskt ockuperade Palestina och Gaza kommer att bli en kyrkogård för IDF:s marktrupper.
Ja, undra hur länge det kommer pågå innan det blir så. Dagar? Veckor?
Citera
2023-10-31, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Utan en palestinsk kamp hade det inte funnits något Palestina alls, lär dig historia människa! Israel skapades av västmakterna efter andra världskriget och dom tog palestiniernas land efter att romarna tvingat bort alla judar en gång i tiden ... man kan ju undra varför. Nu är det återigen västmakter som rör till i grytan bara för att det känns bra i psykopatnerven.

Rättfärdigt krig! du måste skoja med oss. Har du ens sett bilderna efter de blodtörstigas bombningar av Gaza och döda eller skadade barn som är helt oskyldiga till Hamas vansinne? Det här är ingen hämnd från Israels sida utan man fick här chansen att genomföra folkmord och folkfördrivning då man också öppet säger att man vill ha dom i tältläger i Sinai. Man suktar alltså efter Gaza i vanlig girig stil då man måste äga och kontrollera allt enligt deras religösa sjuka tro. Nåväl, det finns många vettiga judar och dom protesterar också mot delar av sitt folks våldsamheter och ondska vilket du också borde göra.

Man undrar varför du och andra så villigt ställer upp på detta plågande av kvinnor, gamla och barn. Vad får just du ut av det hela? Fortsätter detta helvete i mellanöstern så blir vi bara ännu mer berikade av fattiga krigsskadade människor. Är du förälskad i Israel och dess judar kanske det är målet att även sprida konflikterna vidare hit ... vilket gör dig till en landsförädare.

Själv vill jag ha så mycket fred som möjligt i världen. Jag trodde på en tvåstatslösning för Israel men det är bara att inse att efter alla år och nu detta så är det kört. Det var väl kanske Hamas mål och Israel och väst gick rakt i fällan. Detta blir slutet för staten Israel för dom kan inte bo på en plats med så mycket hat omkring dom och armageddon blir det förr eller senare där nere och kanske också för oss men du ler väl bara.

Du har rätt om terrorbombningarna av tyska städer av Storbrittanien och USA, där dog det en massa judar med och inte bara i koncentrationsläger. Man fick ett land som plåster på såren men vad kommer palestinier att få?

Inte ett skit nu tyvärr. Raderade från sena 1900-talets förhandlingar och förhandlingar. Förmodligen bli utrotade nu efter Hamas kommunistiska islamisthärjningar.
Citera
2023-10-31, 19:48
Medlem
Tintinikongos avatar
Vi får hoppas att Israel gör en parkeringsplats av Gaza den här gången. Varenda byggnad bör förvandlas till grus. Befolkningen får de trycka in i Egypten. Känner noll sympati för Gaza's Hamas-älskande befolkning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gojiira
Ja, undra hur länge det kommer pågå innan det blir så. Dagar? Veckor?

IDF är rädda för att möta Hamas i urbana strider, varför de bombar Gaza från luften med amerikanska bomber.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Utan en palestinsk kamp hade det inte funnits något Palestina alls, lär dig historia människa! Israel skapades av västmakterna efter andra världskriget och dom tog palestiniernas land efter att romarna tvingat bort alla judar en gång i tiden ... man kan ju undra varför. Nu är det återigen västmakter som rör till i grytan bara för att det känns bra i psykopatnerven.

Rättfärdigt krig! du måste skoja med oss. Har du ens sett bilderna efter de blodtörstigas bombningar av Gaza och döda eller skadade barn som är helt oskyldiga till Hamas vansinne? Det här är ingen hämnd från Israels sida utan man fick här chansen att genomföra folkmord och folkfördrivning då man också öppet säger att man vill ha dom i tältläger i Sinai. Man suktar alltså efter Gaza i vanlig girig stil då man måste äga och kontrollera allt enligt deras religösa sjuka tro. Nåväl, det finns många vettiga judar och dom protesterar också mot delar av sitt folks våldsamheter och ondska vilket du också borde göra.

Man undrar varför du och andra så villigt ställer upp på detta plågande av kvinnor, gamla och barn. Vad får just du ut av det hela? Fortsätter detta helvete i mellanöstern så blir vi bara ännu mer berikade av fattiga krigsskadade människor. Är du förälskad i Israel och dess judar kanske det är målet att även sprida konflikterna vidare hit ... vilket gör dig till en landsförädare.

Själv vill jag ha så mycket fred som möjligt i världen. Jag trodde på en tvåstatslösning för Israel men det är bara att inse att efter alla år och nu detta så är det kört. Det var väl kanske Hamas mål och Israel och väst gick rakt i fällan. Detta blir slutet för staten Israel för dom kan inte bo på en plats med så mycket hat omkring dom och armageddon blir det förr eller senare där nere och kanske också för oss men du ler väl bara.

Du har rätt om terrorbombningarna av tyska städer av Storbrittanien och USA, där dog det en massa judar med och inte bara i koncentrationsläger. Man fick ett land som plåster på såren men vad kommer palestinier att få?

Så här enkelt är det. Det måste få hårda konsekvenser när ett folk - i det här fallet palestinierna - skickar sina regeringstrupper till ett annat land och där begår bestialiska illdåd mot civilbefolkningen. Annars faller världen in i barbari. Det är viktigare än gazabornas välmående.
Citera
2023-10-31, 19:50
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Honecker
IDF är rädda för att möta Hamas i urbana strider, varför de bombar Gaza från luften med amerikanska bomber.
Ja, mycket säkrare för deras egna liv att bomba Gaza så fler oskyldiga liv går till spillo.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
För det första försvarar jag inte Hamas anfall på något sätt.

Men det som nu utspelar sej går att dra paralleller med koncentrationsläger i den bemärkelsen att Israel håller några miljoner instängda på Gazaremsan under omänskliga förhållanden.

Som jag skrivit tidigare, tror jag inte detta är lösningen på en långtgående hållbar fred.

Det är ju Egypten som håller dem inspärrade. Israel låter dem bara inte komma in i Israel.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Man kan konstatera att Hamas i och med sin fruktansvärda terrorattentat 7/10 har startat något som är irreversibelt.

Israel har nu inget val annat än att gå totalt all in. De terrorälskande Hamaskrigarna kommer aldrig lägga ner sin terror annars. Tyvärr gömmer de sig under civila (som dessutom till stora delar stöder Hamas).
Citera
2023-10-31, 19:51
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Hade inte israelerna misskött sig från början mot Palestinierna hade det aldrig funnits ett krig nu. Men det vet du säkert va

Du menar att Israel misskötte sig den 14 april 1948 och därför är det krig nu?
Citera
2023-10-31, 19:52
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Islam är för vispritt för att attackera militärt. Möjligen om man kan underblåsa interna spänningar tillräckligt så att det uppstår interna krig inom "religionen". En yttre fiende riskerar bara att samla religionen mot en yttre fiende.
Oavsett i slutändan kommer bara en ny "ohyra" ta Islams plats.
Nej, det var så men inte längre. Ett scenario är gatustrider i flera månader och sabotage från Hezbollah m.fl.
En andra fas kan man inte utesluta ballistiska missiler ifrån Iran, riktade mot viktiga institutioner och installationer, och givetvis möjliga risker såsom missiler mot kärnkraftverk.
Det är inte som tidigare, säker seger för Israel, utan snarare 50/50.
Krigar man flera gånger och har 50/50 chans att förlora varje gång så kommer man att förlora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in