Citat:
Ursprungligen postat av
VinnarenSkriver
Huh?
Vi vill ha mer empatiska och samarbetsvilliga människor. Det är egenskaper som är starkt influerade av genetik. Vi vet att man kan tillämpa artificiell selektion, vi har redan gjort det på hundar och en massa andra djur. Det du säger är typ "socialdarwinism fungerar inte eftersom det inte är en 'godkänd' vetenskap".
Det finns inget som heter ”godkänd vetenskap ”. Antingen så är en teori vetenskaplig eller så är den inte det. Socialdarwinism är ingen vetenskap eller ens ett vetenskapligt område och således helt ointressant som argument eller förklaring till något.
”Vi vill ha” är inte heller ett begrepp inom evolutionen och jag tror att du har missuppfattat vad evolution är och fungerar.
Tittar man på organismer som lever socialt, så kan många av våra moraliska beteenden kopplas tillbaka till evolution. Vi människor har alltid haft fördel av att ansluta sig till andra. Så då är det rätt logiskt att vi utvecklat beteenden som gör social interaktion smidigare. Eller hur?
Eftersom jag börjar tycka att den här ”sköt dig själv och skit i andra” resonemanget börjar bli rätt tröttsamt, så drog jag ihop all verklig forskning som jag läst om ämnet och så kanske vi kan lämna detta sedan?
Du kan själv läsa om just hur rättvisa och samarbete är riktigt fördelaktigt evolutionärt. Särskilt om man har att göra med samma människor om och om igen (
ref Nowak, M. A., K. M. Page och K. Sigmund, 2000. Fairness versus reason in the ultimatum game. Science 289: 1773-1775.)
Samma forksning (samma ref) påvisar även att känslor av rättvisa och rättvisa mycket troligtvis har rötter tillbaka när vi levde i tätt sammansatta grupper. Och eftersom diskussionen ofta verkar dra iväg mot stora befolkningsgrupper, som länder eller olika religoner etc. så tar jag även med (
ref Hauert, C., S. De Monte, J. Hofbauer och K. Sigmund, 2002. Volunteering as Red Queen mechanism for cooperation in public goods games. Science 296: 1129-1132. ) som bekräftar att samma teorier även gäller i stora grupper av människor.
Beträffande altruism. Att hjälpa nära familj gör evolutionärt mening eftersom de delar våra gener. Men även utanför familjen har altruism evolutionärt haft sina fördelar. När människor ser någon vara generös är de mer benägna att hjälpa dem i gengäld och på längre sikt så har det resulterat i att personens rykte en stor boost och på så sätt ökat chansen att överleva. Att så är fallet har kunnat bekräftas av många forskare. Se bla (
Wedekind, C. och M. Milinski, 2000. Cooperation through image scoring in humans. Science 288: 850-852) och (
Nowak, M. A., K. M. Page och K. Sigmund, 2000. Fairness versus reason in the ultimatum game. Science 289: 1773-1775.) och (
Wedekind, C. och V. A. Braithwaite, 2002. The long-term benefits of human generosity in indirect reciprocity. Current Biology 12: 1012-1015.)
En studie som är extra intressant är (
Fehr, Ernst och Simon Gächter, 2002. Altruistic punishment in humans. Nature 415: 137-140.) Där fann man att människor kan altruistiskt straffa dem som inte spelar rättvist (även om det kostar dem själva något) för att öka samarbetet. Det understryker verkligen att det finns mycket mer i mänskligt samarbete än bara grunderna i släktskap och ömsesidighet.
Varje evolutionär egenskap är som sagt inte alltid fördelaktig och samma drag som är hjälpsamt i en situation, kan vara en nackdel i en annan men för primater, och då särskilt människor, så har så inte varit fallet genom historien.
Det finns givetvis en massa saker som vi fortfarande inte vet. Men vi vet och förstår mycket av hur allt hänger ihop så om du inte har någon trovärdigare forskning om socialdarwinism eller att den där egoistiska ”sköt dig själv-inställningen” skulle vara mer evolutionärt fördelaktigt så tycker jag att skippar den framöver.