2023-10-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Detta kriget är mycket större än kriget mellan Ryssland och Ukraina men nästan ingen fattar det.

Tänkte säga detsamma så jag fattar inte ”hyllningarna” eller vad man ska kalla det. Oljepriserna kommer stiga rejält och troligtvis kommer grannländer bli inblandade vilket drar in USA då de tidigare varnade grannländer för att interagera. Tids nog börjar det smälla i Turkiet och då är plötsligt Nato inblandade också.

Fattar inte hur folk kan vara så blinda. Det är ingen slump att Eu har krismöte avseende oljereserverna. Det är ingen slump att Israel kallar FN-resolutionen illegitim och substanslöst. Tyvärr inte heller någon slump att USA börjat förflytta hangarfartyg till persiska viken.

Det här kommer tyvärr kännas rejält för oss alla.
Citera
2023-10-27, 23:20
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Brukar anses som världens starkaste icke statliga militär/paramilitär. Definitivt starkare än Libanons armé. Jag har sett bedömningar på mellan 50 000 och 100 000 man inklusive reservister, mycket lägre antal som är i ständig tjänst. Detta är inte otränade pyjamasfjantar utan faktiskt utbildade förband (i vart fall i delar). De har tillgång till pansarvärnsrobotar, luftvärnsrobotar och till och med kustrobotar. Enligt IDF har Hizbollah ca 150 000 raketer i södra Libanon vilket är in i helvete många.

IDF är en fältarmé och en mycket kvalificerad sådan som Hizbollah aldrig kommer kunna slå i fält och försöker man så kommer man få på truten.

Man skall inte tro att Hizbollah är en fältarmé utan snarare kommer bedriva fördröjningsstrid med eldöverfall än ren försvarsstrid och även försöka innästla sig bakom IDFs linjer för att slå till där samtidigt som man säkert kommer beskjuta både israeliska baser och städer med raketer. Eftersom man har luftvärnsrobotar kommer Israels flygvapen behöva taktikanpassa i enlighet med detta och kommer inte kunna uppträda som man nu gör i Gaza där Hamas helt saknar motmedel.

Hizbollah är helt en marionett till Iran så även om Iran inte syltas in i t.ex. en israelisk invasion av södra Libanon så kommer Iran styra Hizbollah enligt sina intressen, det libanesiska folkets intressen skiter nog Iran helt i.

Okej, trodde de hade massa tanks som skulle rulla in i israel, men den typen av attack är inte så trolig då, antar jag.
Citera
2023-10-27, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ett till väldigt svepande svar. För min del är skurken solklar. Hamas attackerade Israel den 7 oktober och slaktade civila hänsyslöst och bestialiskt. Det gör ont i magen att se Hamas-terrorister med gopro kameror skratta och skjuta ihjäl en flicka 9 - 11 års åldern (samma som min yngsta dotter) när hon försöker gömma sig bakom ett bord.

Ja, Israel kan bestämma när det här tar slut om de använder sitt våldskapital rätt. De måste förhålla sig till krigets lagar så gott de går annars hade palestinierna redan varit väck. Annars håller jag med om att man måste göra palestiniernas vardag dräglig och värdig, och där har de övriga arabländerna en stor skuld och ett stort ansvar.
Jag är varken arab, muslim eller jude så jag har "lyxen" att se på det här med helt opartiska ögon (eller utan personlig "investering") partisk är jag ju då jag tycker det är Israels regering som felar.. Därför kommer jag inte gå in en diskussion med nån som antagligen har en personlig "investering" i det hela. Den skönt att ialllafall läsa att du också verkar veta vem som startat det hela och vem som har makten att få ett slut på det (även helt utan våld).
Senast redigerad av SigmundHellmuth 2023-10-27 kl. 23:36.
Citera
2023-10-27, 23:25
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Ni sionister håller en sådan oärlig nivå när ni "diskuterar".
Alla som inte står bakom Israels massmord av barn sprider "Hamaspropaganda" eller så är de antisemiter, nazister osv. Samma ynkliga ursäkter varje gång, något annat har ni inte.

När Human Rights Watch kritiserar Israel är de "antisemiter" enligt Knesset. Det är så ynkligt och skrattretande. Finns det något mer beta än att leva på att vara offer när man tillhör världens mest privilegierade militärmakt?

Varför skulle jag fira det, din korkade imbecill? För att jag inte gläds av att se palestinska barn brännas levande och sprängas till döds så "firar jag" när svenskar mördas i Bryssel? Hur kom du fram till det? Du är förmodligen inte ens svensk så försök inte ens involvera kristna svenskar i detta, de skulle få sina hem bestulna med våld precis som palestinierna om de bodde på Västbanken.

I detta nu bombar Israel kristna kyrkor i Gaza:

https://www.npr.org/2023/10/22/12079...d-in-airstrike
Jag förundras med den emfas du och alla palestinavänner här i väst har på "barn". Ett larvigt och känslosamt trick som du inte kommer så långt med här. Du gör det i falskt uppsåt för att påstå att Israel riktar in sig på barn när det i själva verket är tvärtom. Israel försöker undvika civila offer och Hamas slaktade israeliska baaaaarn med flit.
Citera
2023-10-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Detta kriget är mycket större än kriget mellan Ryssland och Ukraina men nästan ingen fattar det.

Lilla Israel mot Hamas kontra stora nationer som Ryssland och Ukraina? Visst om man tror att Iran kommer lägga sig i kanske men det känns väl inte så troligt. Det kommer pangas en del i Gaza några veckor sen är det förmodligen slut för denna gång.
Citera
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmundHellmuth
Vem fan har sagt att jag är neutral? Jag tycker det Israels regering håller på med och har gjort de senaste 70 åren är vidrigt!

Visst är det vidrigt. De har försvarat sig mot 7-8 arabiska angreppskrig, under vilka de erövrat territorium. Alla vet ju att länder som blir invaderade alltid lämnar tillbaka land till fienden.
Inte.

Nej du. Alla andra länder här på jorden har rätt att försvara sig utom Israel. Eller hur? Det är vad du tycker. De ska till och med ”ge tillbaka” land till en nation som aldrig funnits.

Försök inte gosse.
Citera
Medlem
Detta är iscensatt av Israel för att ha "en anledning" gå in Gaza. USA och väst är lurade.

Har ni märkt Erdogans ton? Han verkar inte bli lurad av väst.
Senast redigerad av Kollektion 2023-10-27 kl. 23:29.
Citera
2023-10-27, 23:30
Medlem
Ditt citat:

"Vem fan har sagt att jag är neutral? Jag tycker det Israels regering håller på med och har gjort de senaste 70 åren är vidrigt!"

så vad sa du om "opartiska ögon " igen?

Citat:
Ursprungligen postat av SigmundHellmuth
Jag är varken arab, muslim eller jude så jag har "lyxen" att se på det här med helt opartiska ögon. Därför kommer jag inte gå in en diskussion med nån som antagligen har en personlig "investering" i det hela. Den skönt att ialllafall läsa att du också verkar veta vem som startat det hela och vem som har makten att få ett slut på det (även helt utan våld).
Citera
2023-10-27, 23:31
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag förundras med den emfas du och alla palestinavänner här i väst har på "barn". Ett larvigt och känslosamt trick som du inte kommer så långt med här. Du gör det i falskt uppsåt för att påstå att Israel riktar in sig på barn när det i själva verket är tvärtom. Israel försöker undvika civila offer och Hamas slaktade israeliska baaaaarn med flit.

Numbers don't lie, dumfan. Israel bombar urskillningslöst och det har vi redan facit på, de har t.o.m. bombat de platser man uppmanat palestinier att fly till.

Du är så nere på knä att det nästan är smärtsamt att se. Har du sett någon bild på "hot IDF chicks" eller vad är bakgrunden till detta infantila dyrkande av en främmande makt?
Citera
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexdux
Varför bombade Israel sjukhus, ambulanspersonal, journalister och bostadshus?

För att de har västvärldens beskydd och godkännande? Vi gråter över påhittade historier om 40 halshuggna spädbarn, men rycker på axlarna åt över 2000 palestinska barn som mördats de senaste 20 dagarna. Det är skillnad på liv och liv, och säger Israel att de bombar sönder sjukhus, ambulanser, journalister och bostadshus för att komma åt Hamas-soldater, så måste det ju vara så 🙄.
Citera
Medlem
Citat:
Ni sionister håller en sådan oärlig nivå när ni "diskuterar".
Alla som inte står bakom Israels massmord av barn sprider "Hamaspropaganda" eller så är de antisemiter, nazister osv. Samma ynkliga ursäkter varje gång, något annat har ni inte.

Nu försöker du blanda bort korten föga förvånande. Det var du som började grina om att Israel bombade flyende, och om du seriöst tror det, sorry, då är du indoktrinerad islamist.

Citat:
Varför skulle jag fira det, din korkade imbecill? För att jag inte gläds av att se palestinska barn brännas levande och sprängas till döds så "firar jag" när svenskar mördas i Bryssel? Hur kom du fram till det? Du är förmodligen inte ens svensk så försök inte ens involvera kristna svenskar i detta, de skulle få sina hem bestulna med våld precis som palestinierna om de bodde på Västbanken.

Så du hyllar bara vissa islamister helt okritiskt? Intressant.

”Du är förmodligen inte ens svensk”.

Haha, så försöker du flytta fokus från ditt islamistkramande till att misstänkliggöra mig. ”Snyggt”.
Citera
2023-10-27, 23:33
Medlem
Skynews, ex israelisk soldat: Hamas är starkare.

https://news.sky.com/video/israel-ha...hamas-12993304
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in