2023-10-27, 13:15
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Är man med i något annat fack som är LO anslutet så lär man snart vara i blockad mot Tesla i Sverige. Exempelvis så lär ju de få svårt med transporter.

När det gäller strejkbrytarna så låter det som om Tesla kommer att omfördela personal som inte är fackligt anslutna men även skicka personal från övriga nordiska länder.

Men med tanke på att alla nordiska länder har en liknade modell på arbetsmarknaden så kan det bli problem. Jag skulle inte bli förvånad om facken i de övriga nordiska länderna sätter Tesla i Sverige i blockad och inga fackligt ansluta där kommer till Sverige och arbetar.

Du har helt rätt men man undrar ju hur många av de 130 anställda som är med i facket? Det lär ju vara fler nu än för tio år sedan för anslutningsgraden tenderar öka när det är bistra tider.

Men har Metall några medlemmar på teslaverkstäderna?
Citera
2023-10-27, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Det är jättemånga fack som motsätter sig detta och går på tvären, det var en byggare utåt Vaxholm eller vad det var för ganska många år sedan som inte ville hålla på med ackord och sådan skit, dom erbjöd en marknadsmässig och högre grundlön...

Det var strejk och det ena med det andra, medans det sprang runt svartjobbar på bygget av MOS, där och då tappade jag respekten för facket och ifrågasatte starkt deras agenda, jobbar ni för era medlemmar eller vill ni bara ha mediautrymme?

I alla fack jag har varit med sen 90 talet så accepterar de individuella löner. Bland annat IF metall , Kommunal har individuella löner. Byggnads är ett undantag just när det gäller individuella löner.

Men jag håller med dig om att byggnads inställning är konstig.
Citera
2023-10-27, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I alla fack jag har varit med sen 90 talet så accepterar de individuella löner. Bland annat IF metall , Kommunal har individuella löner. Byggnads är ett undantag just när det gäller individuella löner.

Men jag håller med dig om att byggnads inställning är konstig.

Det är därför jag är skeptisk, jag har sett fack agera klantigt och idiotiskt förut, därför vore det intressant att helt enkelt se ett anställningsavtal från Tesla och själv kunna avgöra om det är så hemskt, kollektivavtal är inte nödvändigtvis alltid bäst och det självklara valet...
Citera
2023-10-27, 13:30
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
2. Om företag vill verka i Sverige får de följa svenska regler. Detsamma gäller för svenska företag som har verksamhet i andra länder. I Sverige så har vi istället för minimilön det som bestämms i kollektivavtal vilket jag finner vettigare än att politiker ska bestämma det.

Finns ingen regel att kollektivavtal är ett måste i Sverige.

Fackföreningar är så nära maffian man kan komma. Exvis Hoffa i usa.
Senast redigerad av Mullret 2023-10-27 kl. 13:35.
Citera
2023-10-27, 13:31
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Det är därför jag är skeptisk, jag har sett fack agera klantigt och idiotiskt förut, därför vore det intressant att helt enkelt se ett anställningsavtal från Tesla och själv kunna avgöra om det är så hemskt, kollektivavtal är inte nödvändigtvis alltid bäst och det självklara valet...

Det var min första tanke också.

Vill gärna se och jämföra vad det handlar om

Vill ens de anställda ha ett kollektivavtal?
Citera
2023-10-27, 13:42
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
kollektivavtal är inte nödvändigtvis alltid bäst och det självklara valet...

Vad menar du?

Varför är det inte alltid bäst eller självklart val?

Är det ens någon som påstått att kollektivavtal alltid är bäst för varje individ??? Eller är det istället bäst för gruppen, för kollektivet, därav dess namn?
Senast redigerad av SexgalenZombie 2023-10-27 kl. 14:09.
Citera
2023-10-27, 13:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Varumärket lär ju lida av det.

Skulle tro att Tesla överlag är slut. Deras försäljning minskade från Q2 till Q3, för första gången på väldigt länge. Cybertrucken som ska rädda försäljningen och vända trenden med kraftigt minskande marknadsandelar kommer att kosta 99K $ +moms så den lär inte bli nån försäljningssuccé.

Sälj av aktierna och glöm det företaget, dom är slut.
Citera
2023-10-27, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Jo den modell som används i Sverige baseras mer att fack och företag kommer överens än att politikerna bestämmer, se t.ex. nya LAS. Möjligen mer oskriven och en tradition än en nedskriven regel möjligtvis.

Fast Hoffa är ett extremt exempel och inte något som per automatik går att översätta till Sverige. Det är t.ex. extremt svårt för fack att gå ut i strejk då det råder fredsplikt så länge avtalsperioden är. Så det går inte att pressa hur mycket som helst från fackets sida.

Tycker jag att fack fungerar perfekt? Nej det gör jag inte men det är komplext och inte något rent svartvitt.
Citera
2023-10-27, 13:49
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
"Svenska modellen" är ett skämt. Finns massor med företag som inte har kollektivavtal som facket inte gör ett skit åt. Men Tesla är ett känt varumärke, det är därför de går på hårt här.

En annan konsekvens av den "svenska modellen" är ju att personal som jobbar på företag med kollektivaavtal med de stora facken, i princip måste vara med i facket. Är de sedan SD:are tex, utesluts de från förtroendeposter i facket. Demokratiskt? Liknar mer gamla DDR eller Sovjet.

En tredje grej är att facket är helt odugliga och väldigt trötta när det verkligen hettar till för en enskild medlem vid tex. personalneddragningar. De sitter på sina välavlönade, feta arslen och gör inte mycket. Facket i sin nuvarande form och den "svenska modellen" borde avskaffas.

Kan du lista tio företag liknande Tesla i Sverige som inte har kollektivavtal? Du sa det fanns massor, så tio är enkelt för dig eller hur. Syftar du på Muhammeds Kebab, där Muhammad och hans släktingar arbetar?

Nej man behöver inte vara medlem i facket om företaget har kollektivavtal. Är du ung eller arbetslös, för detta är allmänt känt...

Facken består av medlemmarna, och om medlemmarna är passiva och väljer representanter som inget gör och som sitter på sina feta arslen, kan vem som helst kliva fram och ersätta den fete och börja göra något vettigt. De som klagar på facket kan själv kliva fram och visa hur det ska göras. Men den som har ännu fetare arsle brukar själv bara gnälla och klaga, om något de inget begriper sig på.
Citera
2023-10-27, 13:57
Medlem
Citat:

Ett kollektiv avtal med IF metall kommer bara att sätta mininivån på lön, pension mm. Sen så kan ju den enskilde arbetaren förhandla upp sin lön själv om de vill.

Men med tanke på att vi knappt har några lagar som reglerar arbetarnas villkor i Sverige utan allt bygger på kollektivavtalet så är det inte så konstigt att facken tar till en sådan åtgärd.

Vad som skulle vara intressant är att få reda på arbetsgivarorganisationernas åsikt i detta fall. Även de värnar ju om kollektivavtalet. När EU för några år sedan kritiserade avsaknaden av bland annat minilön i de Svenska lagarna så protesterade ju både Svensk näringsliv och facken. De vill ju behålla den Svenska modellen.

https://www.svensktnaringsliv.se/sak...n_1190706.html
Citera
2023-10-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Enligt MBL så har arbetstagare rätt att strejka om det inte finns något kollektivavtal. Man har även möjlighet att sätta en sådan arbetsgivare i blockad enligt MBL
Citera
2023-10-27, 14:09
Moderator
Mr.Woodss avatar
Tesla får väl helt enkelt skriva på istället för att vara sådana djävla gråtnegrer. Undrar vad det beror på att vissa företag alltid, alltid måste gnälla så fort de behöver erbjuda sina anställda vettig lön och sjysta villkor?

Transport meddelar att man som sympatiåtgärd inte kommer att lossa en enda Tesla i hamnarna, så vill man fortsätta att finnas i Sverige är det nog bara att spotta i näven och ta i hand med IF Metall.
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-10-27 kl. 14:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in