Citat:
Ursprungligen postat av
olivecrona
Tjena!
Fått erbjudande om sommarpraktik på en mer välkänd humanjuridisk byrå i Stockholm, dock oavlönat. Arbetsgivaren säger att ingen humanjuridisk byrå erbjuder lön för praktik, stämmer detta? Är jag dum som tackar nej iom att jag är från en annan ort än Stockholm och måste lösa boende , levnadskostnad etc?
Någon som har erfarenhet/koll på detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kycklingtass
Klart en praktik är oavlönad, annars hade det inte kallats ”sommarpraktik” utan ”sommarjobb”.
Citat:
Ursprungligen postat av
olivecrona
Sett att iaf Centrum för rättvisa skriver att de har avlönad sommarpraktik, därför jag undrar hur det ser ut i övrigt.
Funderar på om det är en så pass bra merit med sommarpraktik inom humanjuridik att det är avgörande för att få jobb på någon ok byrå sen..
Citat:
Ursprungligen postat av
Borrt
Det skulle inte förvåna mig om centrum för rättvisa är den enda humanjuridiska byrån som erbjuder avlönad praktik, de är ju i något av en egen liga. Om du vill jobba med humanjuridik är det självfallet en riktigt bra merit, men skulle inte säga att det är mer meriterande än avlönad sommarnotariat på affärsjuridisk byrå eller tingsrätt. Jag hade också gått efter lönen.
Centrum för rättvisa har sommarnotarietjänst (avlönad) och inte sommarpraktik. De erbjuder uppsatspraktik (och i viss mån har man tidigare erbjudit praktik genom fördjupningskurser) som dock är oavlönad.
I sann ordmärkande juristanda vill jag också påtala att det är en stiftelse och inte en byrå. Därutöver så arbetar man enbart med fri- och rättighetsfrågor och tar sig enbart an mål med prejudikatvärde och jobbar alltid pro bono åt sina klienter. Dvs man är helt skild från en humanjuridisk byrå såväl till organisation som inriktning. Finns inget vinstsyfte utan ett utpräglat syfte att driva fri- och rättighetsfrågor till HD och HFD och om det krävs till Europadomstolen.
CFR:s sommarnotarietjänster är bland landets mest sökta per plats, så det är en oerhört fin merit. Rekommenderas varmt