2023-10-26, 23:51
Medlem
Tjena!
Fått erbjudande om sommarpraktik på en mer välkänd humanjuridisk byrå i Stockholm, dock oavlönat. Arbetsgivaren säger att ingen humanjuridisk byrå erbjuder lön för praktik, stämmer detta? Är jag dum som tackar nej iom att jag är från en annan ort än Stockholm och måste lösa boende , levnadskostnad etc?

Någon som har erfarenhet/koll på detta?
Citera
Pontiac-Garages avatar

Moderatormeddelande

Postat av Pontiac-Garage 2023-10-26, 23:51
Moderator
Denna tråd är per 8 nov 2023 utbruten från (FB) Juristprogrammet. Då nyss nämnd tråd fokuserar på utbildningen till jurist, är det bättre om vi har denna dedikerade tråd för diskussioner om:
  • Extrajobb/sommarjobb som juriststudent
  • Första jobbet efter juristprogrammet

Här samlas alla frågor om att söka jobb på byråer, domstolar, mm. som juriststudent / nyexad jurist, inkl. frågor om hur pass avgörande betygen från juristprogrammet är vid tillsättningen för sådana roller.

Notera att diskussioner kring tingstjänstgöring har en egen tråd: (FB) Stora tråden om att sitta ting

/Mod.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2023-11-08 kl. 23:35.
2023-10-27, 01:36
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olivecrona
Tjena!
Fått erbjudande om sommarpraktik på en mer välkänd humanjuridisk byrå i Stockholm, dock oavlönat. Arbetsgivaren säger att ingen humanjuridisk byrå erbjuder lön för praktik, stämmer detta? Är jag dum som tackar nej iom att jag är från en annan ort än Stockholm och måste lösa boende , levnadskostnad etc?

Klart en praktik är oavlönad, annars hade det inte kallats ”sommarpraktik” utan ”sommarjobb”.
Citera
2023-10-27, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Klart en praktik är oavlönad, annars hade det inte kallats ”sommarpraktik” utan ”sommarjobb”.

Sett att iaf Centrum för rättvisa skriver att de har avlönad sommarpraktik, därför jag undrar hur det ser ut i övrigt.

Funderar på om det är en så pass bra merit med sommarpraktik inom humanjuridik att det är avgörande för att få jobb på någon ok byrå sen..
Citera
2023-10-27, 09:38
Medlem
Citat:
Sett att iaf Centrum för rättvisa skriver att de har avlönad sommarpraktik, därför jag undrar hur det ser ut i övrigt.

Funderar på om det är en så pass bra merit med sommarpraktik inom humanjuridik att det är avgörande för att få jobb på någon ok byrå sen..

Det skulle inte förvåna mig om centrum för rättvisa är den enda humanjuridiska byrån som erbjuder avlönad praktik, de är ju i något av en egen liga. Om du vill jobba med humanjuridik är det självfallet en riktigt bra merit, men skulle inte säga att det är mer meriterande än avlönad sommarnotariat på affärsjuridisk byrå eller tingsrätt. Jag hade också gått efter lönen.
Citera
2023-10-28, 12:29
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttDoendeFolk
För att jag hoppade av för flera år sedan. Därför kan jag inte komma tillbaka. Jag trivs dessutom inte i storstäder. Vill helst plugga i ett relativt lugnt och glesbefolkat ställe.

Jag håller nog med Kallebrogen här. Spelar ingen roll om du hoppade av för några år sedan, eller tog sabbatsår. Ditt problem med storstäder förstår jag och kan sympatisera med. Förhoppningsvis kommer du in i en lugnare provinsiell stad.
Citera
2023-10-28, 14:22
Medlem
Citat:
Tjena!

Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Borrt
Det skulle inte förvåna mig om centrum för rättvisa är den enda humanjuridiska byrån som erbjuder avlönad praktik, de är ju i något av en egen liga. Om du vill jobba med humanjuridik är det självfallet en riktigt bra merit, men skulle inte säga att det är mer meriterande än avlönad sommarnotariat på affärsjuridisk byrå eller tingsrätt. Jag hade också gått efter lönen.

Centrum för rättvisa har sommarnotarietjänst (avlönad) och inte sommarpraktik. De erbjuder uppsatspraktik (och i viss mån har man tidigare erbjudit praktik genom fördjupningskurser) som dock är oavlönad.

I sann ordmärkande juristanda vill jag också påtala att det är en stiftelse och inte en byrå. Därutöver så arbetar man enbart med fri- och rättighetsfrågor och tar sig enbart an mål med prejudikatvärde och jobbar alltid pro bono åt sina klienter. Dvs man är helt skild från en humanjuridisk byrå såväl till organisation som inriktning. Finns inget vinstsyfte utan ett utpräglat syfte att driva fri- och rättighetsfrågor till HD och HFD och om det krävs till Europadomstolen.

CFR:s sommarnotarietjänster är bland landets mest sökta per plats, så det är en oerhört fin merit. Rekommenderas varmt
Citera
2023-10-31, 18:13
Medlem
När byråerna gör sitt urval kring vilka de ska kalla till intervju för sommarnotariat: Räknar de då % AB utifrån högskolepoäng eller % AB utifrån AB i antalet kurser?

Ponera t ex att någon som studerat 120 högskolepoäng på SU (där man inte har terminstentor) har AB i 8/10 kurser, resten BA. De två kurser som vederbörande har BA i är på 22 hp respektive 15 hp. Räknar byråerna det som 80 % AB (alltså kursvis) eller 63 % AB (alltså antal AB per hp)?
Citera
2023-10-31, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filterless
När byråerna gör sitt urval kring vilka de ska kalla till intervju för sommarnotariat: Räknar de då % AB utifrån högskolepoäng eller % AB utifrån AB i antalet kurser?

Ponera t ex att någon som studerat 120 högskolepoäng på SU (där man inte har terminstentor) har AB i 8/10 kurser, resten BA. De två kurser som vederbörande har BA i är på 22 hp respektive 15 hp. Räknar byråerna det som 80 % AB (alltså kursvis) eller 63 % AB (alltså antal AB per hp)?

Rimligtvis har de inte tid att sitta och räkna på HP, så de ger det nog bara en översikt och ser om det ser bra ut. (Dvs troligen 63% är vad de ser) Vissa byråer prioritera dock (från vad jag hört) vissa kurser som viktigare än andra. När man väl kommit längre in i processen skulle det inte förvåna mig om de kollar lite noggrannare på t.ex hur många hp de kurser du inte fått AB i är, men så långt in i processen har betygen nog inte heller så stor betydelse.
Citera
2023-10-31, 23:02
Medlem
Är det någon byrå som redan börjat anställa sommarnotarier? Har sett att flera la ut annonser redan i mitten av oktober
Citera
2023-11-01, 09:30
Medlem
Hjälp mig hörni!
Jag har 40 HP AB, 80 HP BA och 30 HP B. Känner mig riktigt misslyckad då det känns som att man behöver toppbetyg för i princip allt, typ.
Vad ska jag göra? ;(
Citera
2023-11-01, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wickels
Är det någon byrå som redan börjat anställa sommarnotarier? Har sett att flera la ut annonser redan i mitten av oktober

Jag känner till åtminstone 3 byråer som har skickat ut erbjudanden. Vet dock att även dessa byråer sparar de flesta platser för de som ansöker nu den 1a november samt eventuella personer de möter på studentmässorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in