2023-10-23, 13:30
Medlem
Det enda negativa som finns här i världen är lidande. Det är det absolut enda som det finns någon mening i att försöka förhindra.

Ett foster lider inte det minsta av att bli aborterat. Ingen lider någonsin det minsta av att vara död. Det enda problemet med döden är att vi är rädda för den och att vi ibland saknar de som har dött. Detta är de enda dåliga sakerna med döden.

Däremot lider väldigt många av att leva. För väldigt många människor hade det varit bättre att ha blivit aborterade. Aborterar man ett foster så avstyr man risken att ens barn får ett miserabelt liv, och gör det därmed en stor tjänst.
Citera
2023-10-23, 13:49
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det enda negativa som finns här i världen är lidande. Det är det absolut enda som det finns någon mening i att försöka förhindra.

Varför är lidandet det enda negativa som finns här i världen?

En viss typ av lidande kan också skapa tillfredsställelse. Går man exempelvis på gym och tränar så är det jobbigt, man lider på ett sätt, men hjärnan skjuter in med dopamin för att belöna en för den påfrestning man utsatte sig själv för. Således mår man bättre av viss typ av lidanden.
Senast redigerad av RobertEriksson99 2023-10-23 kl. 13:52.
Citera
2023-10-23, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Varför är lidandet det enda negativa som finns här i världen?

En viss typ av lidande kan också skapa tillfredsställelse. Går man exempelvis på gym och tränar så är det jobbigt, man lider på ett sätt, men hjärnan skjuter in med dopamin för att belöna en för den påfrestning man utsatte sig själv för. Således mår man bättre av viss typ av lidanden.
Det enda som vi någonsin har problem med är sådant som orsakar oss lidande, därför att det enda vi motiveras av är att undvika lidande.

Vi jagar dopamin i syfte att för en stund bli av med vår ångest eller tristess. Vi utstår bara lidande frivilligt i syfte att slippa ännu större lidande.
Citera
2023-10-23, 14:30
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Det enda som vi någonsin har problem med är sådant som orsakar oss lidande, därför att det enda vi motiveras av är att undvika lidande.

Vi jagar dopamin i syfte att för en stund bli av med vår ångest eller tristess. Vi utstår bara lidande frivilligt i syfte att slippa ännu större lidande.

Ibland kan en viss typ av lidande till och med vara tillfredsställande. Jag tog upp gym som ett exempel.

Att känna igenom och processera jobbiga känslor är ett annat exempel, som man mår i det stora hela också bra av att göra, även om man lider i början.

Jag tolkar ditt prat om att undvika all form av lidande som att du helt enkelt är en svagsint man med mycket ångest som du bär på.
Citera
2023-10-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ibland kan en viss typ av lidande till och med vara tillfredsställande. Jag tog upp gym som ett exempel.

Att känna igenom och processera jobbiga känslor är ett annat exempel, som man mår i det stora hela också bra av att göra, även om man lider i början.

Jag tolkar ditt prat om att undvika all form av lidande som att du helt enkelt är en svagsint man med mycket ångest som du bär på.
Det där lidandet är bara tillfredsställande eftersom det innebär att man slipper ännu större lidande. Det är den enda motivationen till att vi genomlider lidandet i dina exempel, liksom allt annat lidande.

Så jag pratar inte alls om att vi bör undvika all form av lidande. Lidandet som innebär att vi slipper ett ännu större lidande är ett nödvändigt ont. Allt handlar dock fortfarande bara om att undvika lidande.
Citera
2023-10-23, 15:32
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Det där lidandet är bara tillfredsställande eftersom det innebär att man slipper ännu större lidande. Det är den enda motivationen till att vi genomlider lidandet i dina exempel, liksom allt annat lidande.

Så jag pratar inte alls om att vi bör undvika all form av lidande. Lidandet som innebär att vi slipper ett ännu större lidande är ett nödvändigt ont. Allt handlar dock fortfarande bara om att undvika lidande.

Hmm intressant poäng.

Vad kallas den filosofin du följer här förresten?
Citera
2023-10-23, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Är man beredd att leva med risken att bli förälder till ytterligare barn kan man använda kondom eller pessar samtidigt som man använder p-piller eller undviker samlag under perioder av ägglossning. Annars går det utmärkt att sterilisera sig.

Oavsett vem som dödar barnet eller fattar beslut därom, är det alltid förkastligt att barn dödas.
Men tvinga människor att genomgå graviditet och föda barn de inte vill ha är tydligen inte förkastligt .
Presidentkandidat i Argentina vill förbjuda abort samtidigt som han vill ta bort fri sjukvård och fri utbildning samt tillåta att fattiga människor kan sälja sin ena njure eller del av levern till den som kan betala
Citera
2023-10-23, 16:04
Medlem
Citat:
Hmm intressant poäng.

Vad kallas den filosofin du följer här förresten?
Den kallas rationalism.
Citera
2023-10-23, 16:21
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Den kallas rationalism.

Tack. Ska kolla upp den.

En annan ting relaterat till detta.
Jag börjar alltmer inse att det som skiljer mig från de bittra nationalisterna eller konservativa som anser att invandrare är en ekonomisk börda och begår alltför många brott är att jag finner en djup tillfredsställelse i att vara pro-vit.

Min motivation bygger inte på den negativa frustration och bitterhet, som du snappat upp, som vissa nationalister kan uttrycka. Snarare känner jag att mitt engagemang delvis ger mitt liv mening och gör mig till en bättre individ. Genom att försvara mig mot den antivita orättvisan som går ut över vårt folk och bry mig om dem, följer jag inte bara min egen bästa agenda i det här och nu, jag visar genuin omsorg för andra.
Citera
2023-10-23, 16:50
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Men tvinga människor att genomgå graviditet och föda barn de inte vill ha är tydligen inte förkastligt .
Presidentkandidat i Argentina vill förbjuda abort samtidigt som han vill ta bort fri sjukvård och fri utbildning samt tillåta att fattiga människor kan sälja sin ena njure eller del av levern till den som kan betala

Viljan att avbryta en graviditet borde aldrig trumfa envars rätt till livet.

Jag står bakom Javier Milei till hundra procent. Envar ska vara fri att fatta egna beslut som berör en själv så länge det inte inskränker någon annans frihet att göra detsamma.
Senast redigerad av runx 2023-10-23 kl. 16:57.
Citera
2023-10-23, 17:43
Medlem
Citat:

Jag står bakom Javier Milei till hundra procent. Envar ska vara fri att fatta egna beslut som berör en själv så länge det inte inskränker någon annans frihet att göra detsamma.
Kan hans tanke vara att fattiga människor ska föda donatorer , är ju brist på donatorer till barn världen över , så kanske de fattiga som tvingas att få ännu en mun att mätta börjar sälja en njure från de barn de inte ville ha
Citera
2023-10-23, 17:51
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Blir alla negativa konsekvenser, som blir av förbjudna aborter, negligerade i ditt resonemang?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in